-
Hmm.. Vet inte om du läst igenom tråden på sistone, men det kan vara värt att klicka sig tillbaka några sidor.kalmar brud skrev 2010-05-23 13:46:49 följande:I morgon har jag tre auktioner som går ut. Jag hoppas det kommer några ninjare sen i morgon kväll... www.tradera.com/auktioner/Knasanna
-
Japp budtrissning, kolla här t ex:jenni82 skrev 2010-05-23 17:47:02 följande:Jag har en fråga,hur vet man om det handlar om att trissa upp buden?läste om det tidigare i tråden.har budat på en lur och en annan har budat massa småbud, plus att jag sett att han budat hos säljaren tidigare.Är antagligen ett sammanträffande, men vad tror ni?www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid...
http://www.tradera.com/GAME-WATCH-Super-Mario-Bros--auktion_3018_112743014
http://www.tradera.com/GAME-WATCH-spel-nr-2-Super-Mario-Bros--auktion_3018_112911580
Först vinner trissaren.. sen läggs samma vara ut igen. Samma trissare återkommer på flera auktioner.
Trist att det återkommer överallt, tur folk har börjat få upp ögonen för det.
Anmäld! -
En gång sålde jag en musikmobil (för spjälsäng) som jag sen upptäckte inte gick att packa i ett paket (hade bara halvstora diverse kartonger hemma), så jag fick göra två paket av det. Skulle boka Schenkerfrakt. Då gjorde jag en liten extraauktion med Köpnu 2 kr "plastflärp till musikmobil" och sen köpte hon köparen den auktionen. Sen bokade jag det andra kollit på den auktionen. (Blir ingen provisionsavgift heller om köp-nivån är lägre än 3 kr).Olivers Mamma skrev 2010-05-23 18:37:34 följande:Visste ni att bekanta inte får bjuda på varandras auktioner?Jag budar minsann på folk som jag känners auktioner och mina vänner kan ibland buda på mina, vill man ha varandras saker och de redan fått bud e det ju skitsvårt o lösa det på annat sätt.Moralisk fråga.Hur ställer ni er till att låta ngn vinna en auktion för att kunna boka billig frakt med schenker/dhl?
Så vill man undkomma alla slags avgifter för att boka billig Schenker får man ha köp-nu 3 kr eller mindre. Är väl bara en tidsfråga iofs tills dom täpper till kryphålet så det inte ska löna sig att göra så.. -
Apropå trissning (som ju diskuterats en del på sistone). Tradera har broderat ut sin regelpolicy angående detta, tar mig friheten att kopiera in lite info om någon inte har läst igenom det på sistone.
* * *
Det är inte heller tillåtet för familjemedlemmar och närstående att lägga bud i varandras auktioner, även om de har för avsikt att genomföra köpet. Familj och närstående kan däremot köpa objekt av varandra till fast pris (via köp nu eller fast pris) utan att bryta mot denna policy, eftersom det inte innefattar budgivning.
Vi rekommenderar starkt att säljare informerar familj och vänner om denna policy, och om vilka konsekvenser ett regelbrott kan medföra.
Exempel
Nedan presenteras några situationer som klassas som budtrissning, men tänk på att budtrissning kan ske även i andra fall än de som beskrivs här.
Kalle lägger upp sin MP3-spelare på Tradera. Under auktionens gång lägger Kalles flickvän ett bud på MP3-spelaren, trots att hon inte har för avsikt att genomföra köpet. Budgivningen vinns av en tredje person.
Lisa är storsäljare på Tradera. Hon vill inte gå med förlust på någon av sina auktioner. Istället för att använda sig av reservationspris låter hon en kompanjon hjälpa henne genom att lägga maxbud på en ”rimlig” nivå. Dessa bud fungerar då som ett ”gratis reservationspris”.
Viktigt att veta! Om du deltagit i budgivning på någon av dina egna auktioner, utan att känna till reglerna kring detta, är du ändå ansvarig. I Traderas användaravtal – som du godkände när du blev medlem – framgår att du är ansvarig för att förstå och följa Traderas regler.
Om t ex ditt barn lägger upp auktioner via ditt konto och sedan bjuder på dessa står du som medansvarig för budtrissning. Det är ditt ansvar att se till att dina inloggningsuppgifter inte kommer någon obehörig tillhanda.
Granskning av budtrissning
Anmälningar om misstänkt budtrissning granskas noggrant och en medlems konto kan stängas av permanent första gången budtrissning upptäcks.
-
Underligt hur vissa plagg ALDRIG verkar dyka upp på Tradera, trots att de är från ett vanligt märke. Har jättelänge hållt utkik efter en speciell tshirt från Lindex som fanns på pojkavdelningen sommaren 09, men den dyker aldrig upp. Inte i någon storlek alls. Märkligt..
-
Fy låter trist.. Har du kvar hennes vinnarmail så du kan kolla att det var fel siffror du skrev in?Bobbenn skrev 2010-05-24 01:54:53 följande:Hmm Idag fick jag mail från en säljare som skrev att hon inte sett min betalning för en vara jag köpte i slutet av april. Jag vet att jag betalt så jag hittade betalningen på internet banken och mailade henne. Då skrev hon att jag missat en siffra och att det händer. Men hallå ska jag betala igen nu då? Menar har jag betalt till någon annan förut då? Hur är det ens möjligt? Har skrivit fel på siffror förut men då har ALDRIG transaktionen gått att utföra. Har jag bara haft världens otur nu då? SURT!
Hoppas det inte rör sig om mycket pengar...!
Min sambo råkade en gång föra över 4000 kr till någon helt okänd som han handlat från på Tradera, han skulle föra över till mig men blandade ihop mig i listan med någon annan som hade ett konto med samma förnamn angivet...
Det gick en vecka och jag såg inte sambons överföring... så han kollade och upptäckte det först då.
Gissa om vi var glada då de som fått pengarna betalade tillbaka efter att vi mailat till dem....!! Tur det finns ärliga personer. -
Det går rykten här i tråden om att det är budtrissning på dina auktioner (bläddra tillbaka till gårdagens inlägg). Tror du får nog bemöta den kritiken först innan folket som hänger här hjälper dig med åsikter, svar på frågor osv.kalmar brud skrev 2010-05-24 07:25:32 följande:kalmar brud skrev 2010-05-24 07:26:26 följande:Hur länge tar det för T att dra tillbaka återkallade omdömen???Avslut ikväll och hoppas på lite ninjor
-
Hm.. ja jag tycker lite grann som Smultron säger.Smultronhjärta skrev 2010-05-24 08:39:49 följande:Det som talar mest för att det är uppenbar budtrissning är att Knasen budar upp a l l a storlekar och prylar men sällan vinner..Råkar denna vinna så kommer auktionen upp igen.Du borde ju veta vem knasen är..h*n har ju vunnit av dig
Alla dessa omdömen har ju iaf K gett utan att få något tillbaka:
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2326661
Klicka på fliken "lämnade omdömen".
K har gett 11 omdömen vid 4 olika tillfällen, alla till samma säljare. Nu på sistone har K slutat ge omdömen, men fortsatt att buda ändå, på alla slags auktioner. Men bara hos en och samma säljare. Så fort ett bud inkommit och auktionen fortfarande ligger lågt, då är K där och duttar.
Här har K budat på en skötväska med endast avhämtning... så personen borde ju rimligtvis då bo i samma stad? http://www.tradera.com/NYSKICK-Skip-hop-saddle-bag-skotvaska-auktion_161113_109769841
Om personen existerar vill säga. -
Ta Schenker absolut! 33 kr i frakt gör att du får många fler potentiella budare än om du sätter 60 kr med Posten...ominte skrev 2010-05-24 11:34:07 följande:2 frågor!Vad blir frakten på ett par skor som vägen 551 gram? Har ännu inte hajjat det där med porto utan chansar mest..Tänker sälja ett par crocs i stl 2/3 (amerikans skortlek). Vad är det för storlek på svenska om någon vet?
-
Instämmer.Hannah74 skrev 2010-05-24 11:54:28 följande:men tycker med vi släpper detta nu. Finns så mkt annat kul att pratat om
Förresten om någon ser de berömda shortsen (pop's med knappar) i stl 80 el 74, säg gärna till mig. *blink* Provade 86:orna igår och de kommer tyvärr inte passa bra förrän i sensommar.