Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

tessum skrev 2010-05-17 11:33:07 följande:
    Hur ska jag göra med det här???Jag har haft några auktioner ute med köp nu pris.I auktionen står det "Köp nu=Fraktfri" , tyvärr hade jag inte skrivit något mer än det, borde ha skrivit något liknande med OBS gäller endast till första budet har lagts.Nu har jag haft två köpare som är jätteilskna för att de inte får fraktfritt, de tog inte köp nu.Är det mitt fel som säljare eftersom jag inte förklarat köp nu funktionen i auktionen?Jag har erbjudit mig att betala halva frakten men de verkar ändå inte nöjda.Det var rätt dyr frakt så om jag betalar hela ändå så har jag knappt fått ut något för det jag sålde.
    Tycker du ska stå på dig. Maila till köparna och skicka med länken som beskriver vad KÖP NU är på Tradera och förklara för dem vad det innebär. (Sen kan du ju förtydliga det i framtida auktioner så slipper du fler missförstånd.)

Länk till info: http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1178
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★ www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • x karin76
    Tingelingstar skrev 2010-05-17 21:26:24 följande:
    www.tradera.com/Villervalla-jeans-morkbla-i-s...Vill ha men vill inte buda om det pågår nåt fuffens. Vad tycker ni? Är det troligt att någon i princip är intresserad av alla säljarens auktioner?
    StaffenAssar skrev 2010-05-17 21:37:54 följande:
    Skulle inte buda, snarare anmäla 
    Tettan skrev 2010-05-17 21:56:06 följande:
    Denne som har budat på i princip alla annonser har även handlat en del av denne säljare på slutet... Så nog är det något fuffens alltid...
    Nja... det är inget klart fall av budtrissning som jag ser det iaf. Tittar man på budgivningarna så ser de inte ut som när man har trissning på gång.

Dessutom, oftast när någon budar upp priserna så ser man samma annons ute igen efter en vecka eller två.

Det kan i detta fall faktiskt röra sig om att t ex köparen bor i samma stad som säljaren och passar på och handlar mycket av samma person för att slippa frakten, och gillar man ett visst märke (som t ex Villervalla i detta fall) så passar man kanske på när man kan köpa flera olika plagg samtidigt.

Säger inte att det absolut självklart inte är fuffens, bara att det kan faktiskt vara helt ok. Känns inte som att man har på fötterna för att anmäla iaf.
  • x karin76
    cornwell skrev 2010-05-17 22:43:35 följande:
    Måste få fråga er erfarna traderare, jag köpte en blus i fint skick stod det. Men när jag fick hem den upptäckte jag ett litet hål. Jag betalade 400 och räknade med att få en fin blus så jag blev väldigt besviken. Brukar säljaren kunna ta tillbaka en vara som inte motsvarar förväntningarna eller får man som köpare stå sitt kast? Det är inte ett stort hål, syns knappt men jag skulle aldrig ha köpt en begagnad blus för 400 om den inte var i fint skick. Hoppas någon kan hjälpa mig, tänkte maila säljaren, men vad ska man skriva och vad kan man kräva?
    Om det är ett pyttelitet hål som knappt syns så är det troligaste antagligen att säljaren inte sett det utan missat det i beskrivningen.

Hur vill du själv lösa situationen? Vill du ha plagget ändå men få rabatt på det, t ex gratis frakt eller mer avdrag? Vill du absolut inte längre ha plagget utan återköp?

Det är olika från säljare till säljare hur man gör vid en "reklamation". En del ger gärna rabatt om du vill ha det, en del gör endast återköp, och vissa gör tyvärr varken eller utan menar på att köper du begagnat kan du inte räkna med nypris. Säljarens omdömen i det här fallet kanske kan avslöja lite grann om hur hon är...?

Tycker du ska maila i trevlig ton och påpeka att du sett ett hål på plagget, bifoga foto på hålet, och säga hur du skulle vilja lösa problemet (återköp eller prisavdrag). Sen är det bara att hoppas på att säljaren är reko.
  • x karin76
    Mitt livs lycka skrev 2010-05-17 22:30:13 följande:
    Vad tror ni förresten om att ha 1 kr i utrop på en skaljacka Pop i mkt fint skick? Vågar man ha det? Känner att det kanske är lite i det senaste laget att lägga ut en skaljacka nu... Vill ju inte skänka bort den... Kanske ska höja utropet??
    Ja det är väl kallt, blåsigt och regnigt på sommaren med..?

Säger bara, nån som minns SOMMAREN 2007...? BRRRrrrRRrr!!!!!
  • x karin76

Nej det är ju inte alls garanterat.. Hon kan helt enkelt vilja buda på jeansen, och ha köpt flera plagg av samma köpare tidigare.

Att hon "duttar upp" budnivån behöver inte bero på trissning, en del köpare gör så, dom har inte fattat hur "budbetjänten" fungerar, eller vågar sig inte på annat än att höja sitt bud lite grann i taget.

Ser man på tidigare auktioner hon vunnit så har hon lagt bud på samma sätt, dvs lite grann i taget. Inte nödvändigtvis trissning pga detta.

• x karin76
    srma skrev 2010-05-18 07:26:17 följande:
    Har en fråga till er proffs då jag inte riktigt vet hur jag ska uttrycka mig utan att få en sur säljare på halsen eller ska jag bara betala? jag vann en trröja i söndags för 18 kr och frakten som stod i annonsen var 12kr men igår kom vinnarmailet och hon vill ha 22 kr i frakt för nu har hon vägt det och 12 kr räcker inte. Tröjan va billig men hade det stått 24 i frakt så hade jag kanske inte budat då jag skickat liknande tidigare för 12 kr själv men jag vill inte betala 22 och så kommer det med 12 och så ska jag bråka om tio kr... Hur skulle ni göra och 22 i frakt bjuder hon på 2 kr?
    Vill du länka till auktionen? Är nyfiken på vilket plagg det gäller. (inboxa om du inte vill lägga ut det här.)

Rent generellt så får hon ju stå för den angivna portokostnaden, eftersom det är den du som köpare budat efter. Vill du vara givmild och tycker att du gjort ett fynd ändå med slutpriset kan du ju alltid erbjuda dig att dela på merkostnaden, men det är inget du behöver göra.
  • x karin76

Här har du mer info om fraktpris:

Den angivna fraktkostnaden gäller
    Om säljaren har uppgett en fraktkostnad så ska det vara din totalkostnad för att få objektet levererat. Sedan kan ni såklart komma överens om annat fraktsätt eller liknande som påverkar priset.

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1146

OBS! Det fraktsätt och kostnad för objektet som anges i rutan ovan är det som gäller om ni inte har kommit överens om annat (t.ex. samfrakt).

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1222

• x karin76
    srma skrev 2010-05-18 07:35:01 följande:
    www.tradera.com/Langarmad-troja-fran-MeeToo-a...Hade en tidigare sonens favorit men den hade blivit för liten och sliten...
    Tröjor i 98 brukar ligga precis runt 100 gram om det inte är tjockare bomull, och det är det väl i Me Too's, så det är nog troligt den väger runt 130-140 gram. Är ju lite svårt då att chansa med portonivån, är den packad platt och ligger på 105-110 gram så kan man ju alltid chansa med 12 kr och hålla tummarna för att posten inte är petiga. Du kan ju fråga henne vad den vägde?

Lycka till!
  • x karin76
    Mamma till Simon skrev 2010-05-18 07:39:29 följande:
    står ju iof att vikten är uppskattad och att det kan bli mer eller mindre
    Oj ja det står det iofs, såg inte jag heller.

Tycker iofs det är kasst att överhuvudtaget ange en portokostnad i ett sånt fall, dessutom står det i Traderas policys:

OBS! Det fraktsätt och kostnad för objektet som anges i rutan ovan är det som gäller om ni inte har kommit överens om annat (t.ex. samfrakt).
    Undvik att ange fraktkostnad i objektbeskrivningen då det kan leda till oklarheter om vad som gäller.
Svar på tråden Traderatråden nr 16