Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

MTG skrev 2011-05-12 13:17:56 följande:
    Får man sälja kopior om man uttryckligen skriver att det förmodligen är en kopia? Har ett sprillans nytt adidasset, jacka och byxa, som jag vill sälja men misstänker att det inte är äkta, främst eftersom det inte finns någon lapp med tvättråd och sånt på den, bara en liten med storleken.

Har även en Tommy hilfigerklänning som jag tror är äkta, men hur vet jag? På lappen står det Tommy.com bland annat. Nån som vet? Båda sakerna gäller barnkläder, om det spelar någon roll.
    Nix det får man inte, man får bara sälja saker man kan garantera är äkta.

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=9802

Kopior av märkesvaror är inte tillåtna att sälja på Tradera, även om du anger att det är en kopia. Det är dessutom olagligt att sälja denna typ av objekt.

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2068#missbruk

Grundregel: Det är inte tillåtet att sälja märkeskopior (som t ex förfalskade klockor och handväskor), replikor, förfalskningar eller andra otillåtna kopior på Tradera

Otillåtna kopior av fotografier, kursmaterial och liknande får inte heller annonseras ut på Tradera. En bra riktlinje: Objekt märkta med ett företags logotyp, men som inte tillverkats eller godkänts av det företaget, får inte säljas på Tradera

Några exempel
    Följande är exempel på objekt som inte får säljas på Tradera:

• Handväskor märkta med varumärket Chanel men som inte tillverkats av Chanel.  • Klockor märkta med varumärket Rolex men som inte tillverkats av Rolex.  • Falska autografer som påstås vara äkta.  • Tillbehör till en Epson-skrivare som märkts med Epsons namn och serienummer men som inte har tillverkats av Epson.  • Otillåtna fotokopior av kursmaterial.

Friskrivning av ett objekts äkthet
    Säljare får inte friskriva sig från kännedom om eller ansvar för äktheten eller lagligheten hos de objekt som annonseras ut till försäljning. Säljare bör vidta åtgärder för att säkerställa att utannonserade varor är äkta innan de säljs på Tradera.

Annonsera inte ut en vara som du inte kan styrka äktheten hos. Följande exempel innebär brott mot Traderas policy om friskrivningar för varors äkthet: 

• "Jag kan inte garantera äktheten hos denna vara, så bjud därefter"  • "Gammal Chanel-handväska???"  • "Ser ut som en Laura Ashley-väska"  • "Örhängen inspirerade av Pilgrim"  • "Jag tror att det är Degas som målat den, men jag är inte säker."
    # Jack 2007 # Cleo 2009 # Länk, se min sida.
  • x karin76
    Makka Pakka skrev 2011-05-14 10:29:26 följande:
    Fast staplarna ändrade sig i mars efter varje omdöme också..
    Det var bara 3 auktioner också på nya varor, köparna var jätte nöjd (om de inte nu ljög) så fattar inte varför just objektsbeskrivningen ändrar sig Obestämd
    Låter märkligt.. Men det enda sättet staplarna kan ändra sig på borde ju vara om omdömen har lagts, och då måste det väl vara "försenade" omdömen som läggs och påverkat..? Kan inte komma på något annat.

Har själv staplar som svajar lite mellan 4,8 och 4,9.. Undrar lite grann varför man sänker portostapeln när varan inte går att skicka billigare än angivet... :-/ Sätter allltid ut rätt summa och om det någon ggn blir fel så betalar jag tillbaka mellanskillnaden (och står för ev extrakostnad).
  • x karin76
    Yosa skrev 2011-05-15 19:56:23 följande:
    Om man inte har någon skivare. Kan man då ändå skicka med schenker eller hur gör man då?
    Beklagar det som hände dig 18/4
    När vår skrivare hade slut bläck skrev jag ut fraktlapparna på lokala biblioteket i stället, kostade mig visserligen 1 kr per utskrift men det var bara 1 papper så det vara ju inte så farligt den ggn...

Inte så kul i längden kanske om man har många paket att skicka.

Men visst, du kan skicka, men du får fixa tag i en skrivare hos en kompis/granne/på jobbet/osv.. Tyvärr går det inte att ordna hos ombudet, inte till Traderapriset. Då får du troligen betala fullpris i stället.
  • x karin76
    MTG skrev 2011-05-15 23:05:44 följande:
    Men ååååh, på en av mina auktioner är frakten angiven till 2 kr istället för 24 kr och såklart blev det bud på den direkt så att jag inte kan ändra...
    Du får hoppas på höga bud i stället.
  • x karin76
    Lantani skrev 2011-05-22 20:23:03 följande:
    Chatten:
    Jag: Lite surt när det väl är kampanj och man inte får ut auktioner med bilder.
     Kan man lägga in bilder i efterhand och fortfarande ha gratis auktion?  om man anger kampanjkoden såklart

Förmodligen beror det på hög belastning, men vi arbetar självklart på att lösa problemet så fort som möjligt.
    Det ska gå bra, om det är så att du lyckas ladda upp auktionen utan problem och anger kampanjkoden. Sedan kan du lägga till bild så länge du inte får något bud i auktionen.
    Det är inget problem att lägga in bilder i efterhand...

Jag brukar ALLTID göra det, för min prolister låter mig inte ladda upp bilder utan hänger sig bara. Så jag laddar upp listan först och sen lägger jag in bilderna manuellt.

Idag blev det manuell laddning av alla auktioner för kodens skull.. men när man ändrar sen och lägger in bild så behöver man inte ange koden igen, den  är redan registrerad på auktionen då den skapades.
  • x karin76
    pomola skrev 2011-05-23 09:53:10 följande:
    Tillval ingår aldrig, det kostar 10 kr per annons att bestämma sluttid.
    Undrar hur många som använder sig av den tjänsten? Jag har aldrig gjort det.
    Har gjort det vid nåt enstaka tillfälle, då jag har en auktion som jag hoppas ska gå över 300 kr (t ex ett Odd Molly-plagg eller liknande) och som jag vet att jag inte har möjlighet till att ladda upp kvällstid. Men det är inte särskilt ofta.
  • x karin76
    Tensia skrev 2011-05-24 17:51:41 följande:
    hur gör man  så man får automatiska vinnarmail, alltså från mig till köparen??
    Finns under säljverktyg.
  • x karin76
    pomola skrev 2011-05-23 19:17:16 följande:
    I det sammanhanget är det förstås kanonbra, men fortfarande en dyr tjänst.

Nu ska  jag försöka få upp ett gäng auktioner, samt har avslut på ett femtontal. Håll tummarna! Och min "tradera-stalker" har uppenbarligen varit framme och försökt anmäla en av mina annonser, denna gång lyckades hon/han inte för Tradera gav henne/honom inte rätt.
    Bara nyfiken. Hur vet man att någon anmält ens auktion om den inte blir fälld? Om den blir fälld blir den nedstängd bara rakt av (har råkat ut för det en gång för länge sen), men annars vad händer då?
  • x karin76

Bara jag som tycker budandet går seeeegt...?

Är väl för att det är 89099483045435827763 auktioner ute för närvarande.. Trist ändå. Även om man slipper osåltavgifter så är det ju inte kul att slumpa saker för 1 kr....

• x karin76
    AochJsMamma skrev 2011-05-25 11:39:06 följande:

haha jo jag! Kommer nån köp nu då o då, men annars helt still.. men som sagt, har ju lite högre utrop medvetet för jag skänker hellre även detta till Stadsmissionen annars.

Tror knappt ens auktioner märks bland alla tusentals som las ut i helgen o som går ut typ samtidigt..

Nä precis.. Utbudet är gigantiskt så det är köparens marknad...
    Synd man inte behöver shoppa något.
    ejenny skrev 2011-05-24 21:16:47 följande:
    Hejsan - smyger in här. Håller på att sälja mina mitt överflöd av kläder som numera är för stora. Sålde parfymer förr men det är liksom inte samma drag i kläder. Hur gör ni för att få mer ögon på annonserna?
    Tror att det beror på det stora utbudet.. Folk har is i magen och budar inte på saker mer än struntsummor för de vet att snart kommer samma plagg igen. Förr fick man chansa och buda högre för annars skulle man missa plagget (om det nu var ett specifikt man sökte).
  • x karin76

Hörreni... Fler som tycker som jag att detta är lite misstänkt likt en bedragare..? http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?ftgnr=802814

Någon med 1 i omdöme (enbart affärer från en säljare tidigare) säljer massor med nya NOVA STAR plagg, alla bilder är snodda från webshoppar. Tror personen kommer ta pengarna och det finns inga plagg, men det är ju bara min misstanke. Hoppas ingen köpare råkar illa ut..

Mailade Tradera så de kan hålla ett öga på säljaren.

• x karin76

Bleh.. Skulle ninja en auktion men det segade sig med datorn (sitter på mina föräldrars seeega uppkoppling).. så sket det sig. Nåväl. Kommer väl fler auktioner.

Råkade vinna denna dock, lite söt tycker jag. Och har nästan inga vaser, så den kan behövas.  http://www.tradera.com/LANTLIG-VAS-I-NYSILVER-MED-ROSOR-GLASINSATS-SHABBY-CHIC-auktion_341385_133235353

Ej min auktion, men snart min vas.

• x karin76
    Kristyr skrev 2011-05-29 19:36:56 följande:
    det finns en webshop ev är det det fysik affär därifrån säljaren kommer som har NS...

men det kan man inte veta... får se vad det som mailar får för svar.
    Hmm. Ja kunde ju vara.. Men omdömena ser för märkliga ut för det tycker jag (bara 1 och från en enda säljare dessutom). Plus, måste inte webshopar registrera sig som företag? Finns ju en del andra webshopar på tradera som säljer ut restvaror, men de står ju som företag de flesta.
  • x karin76
    pomola skrev 2011-05-29 19:54:03 följande:
    Jag har också några avslut ikväll, har haft många avslut i veckan som gick också.
    Jag är en av de få här som verkar nöjd, t o m mer än nöjd. Vissa plagg har gått för oförskämt mycket. Jag kör alltid 1 kr auktioner, jag tror att lågt utgångsbud ger fler budare och därmed högre slutpris.
    Brukar jag köra ibland också.. Beror på vad det är för något. Denna gång körde jag mixat, både 1-kronas och 30-kronors. Med mixat resultat dessutom.
  • x karin76
    pomola skrev 2011-05-29 22:11:18 följande:
    Jag håller med dig; jag hade också varit försiktig med småtting-storlekarna och utropspriserna.
    Konstigt att så få vill buda på de minsta storlekarna, skicket på de plaggen är ju nästan alltid topp.
    Tja.. Men de växer ju så fort ur de minsta storlekarna, och man får ofta mkt i present från vänner och bekanta.. Därav att det inte köps så mkt beg på Tradera, inte för några större summor iaf.

Tycker plagg (märkes) som går dyrast är de som är i storlekarna 86-98 ungefär, som är i fint skick då också.

När man börjar komma upp i 98 så slits kläderna lite mer så det blir inte lika mkt i garderoben att lägga på Tradera sen, speciellt inte vår- och sommarkläder. Har knappt några byxor kvar till sonen som inte slitits hål på knäna på i nuvarande storlek...

Kläder som används på vintern slits iofs inte lika mkt, då har de ju ytterkläder på sig utomhus.
  • x karin76
    iser skrev 2011-05-31 22:48:49 följande:
    Jag undrar hur ni skulle gjort i min situation. Jag hade avslut på mängder med auktioner nyligen och jag är noga med mina syningar. Men nu när jag hållt på att packa kläderna så märkte jag att det på ett plagg har det kommit en fläck. Antagligen måste det varit något i påsen för fläcken är inte med på bilden i auktionen. Köparen har varken betalat eller hört av sig.  Men jag mailade henne iallafall och berättade. Tog en bild av fläcken och erbjöd att hon kan strunta i att fullfölja köpet eller betala en mindre summa. Jag hoppas bara att det inte anses som att föra affärer utanför traderas regler? På sätt och vis önskar jag i mitt stilla sinne att hon inte vill ha plagget längre eftersom det har lite affektions värde.
    Hände mig med en ggn, erbjöd köparen att ta byxorna och få gratis porto (dvs tillbakabetalt) och om hon inte skulle ha velat ha dem efter granskning (fläcken var väääldigt svag) skulle jag stå för returportot. Hon blev jättenöjd med dem.
  • x karin76
    TvåTrollsMamma skrev 2011-06-01 21:52:39 följande:
    Vad ska man göra i detta fall? Fick detta på mailen.

Ja borde inte erbjuda mej att köpa tillbaka kläderna. Ja har sålt ett set med en beskrivning ja tycker stämmer väl, nån fläck på knät känner ja inte till o missfärgning? Setet är tvättat separat... Men skicka tillbaka kläderna till mej om du vill så får ja en chans att göra en egen bedömning?
    Antingen sätter ja sen in hit-frakten plus vinstsumman eller så skickar ja tillbaka kläderna till dej.
    Har du inte skickat någon bild till henne?

De gånger jag har klagat på något har jag alltid skickat med en bild, det brukar räcka för det mesta.
  • x karin76

Hejsvejs! Var lääänge sen jag var inne här (har haft sommarlov och Traderastopp).
    Tänkte börja lite smått igen.. La ut lite grann under dagen.

Orkar inte läsa igenom de senaste 200 sidorna, men har en liten undran..

Fick höra att en del fått erbjudande i mailen om att sälja tre auktioner utan avgift. Men gah, det har ju inte jag fått? Varför inte? Har bara vissa fått eller jag har missat det av någon anledning (vilken..?)..? Om nån vet så förklara gärna.

Nu fick jag visserligen tag i koden ändå, men märkligt att jag inte fått mailet då jag ju har ifyllt att jag vill ha nyhetsbrev..

• x karin76
    Nifelheim skrev 2011-08-14 20:28:24 följande:
    Usch. 41 auktioner ute. Hade glömt hur jobbigt det är att sitta och skriva många samma dag :S
    Och jag som kände mig duktig med 17 i denna omgång..

Inte illa!
  • x karin76
    backi2008 skrev 2011-08-14 21:32:13 följande:
    Visst går det att sälja vinterkläder nu Sålde nyss sones molo overall på köp nu, tog mindre än en tim Förvånad 775 fick jag för den, jag är nöjd Guld i mun
    Oj det var bra!
Svar på tråden Traderatråden nr 16