Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

Astarte skrev 2011-04-02 13:27:39 följande:
    Hej alla!

Jag Traderar jämt och ständigt och hänger gärna på i tråden. Igår lade jag ut lite kläder och hundsaker. Det är kul att sälja Pop, de får bud direkt och går alltid ganska dyrt till och med om man skriver att de är slitna!

Jag har en fråga. Vad är grejen med reservationspris? Varför inte bara sätta utropspris istället. Auktionen räknas ju ändå som osåld om inte reservationspris uppnås. Vad är vitsen?

Handlar ni på Ebay också? Jag brkar köpa en del, men jag har inte sålt något den vägen. Tänkte slänga ut en LP, men vi får se. Det är en mycket sällsynt samlarskiva, så man får nog ta en riktigt lång auktion så att rätt personer hinner se den.
    Nja.. reservationspris är egentligen bara lönt när man säljer nåt DYRT som man inte vet om man får nåt vettigt bud för. Det man vinner är att fler ev lägger auktionen i minneslistan, så fler ev budar. Men risken är även att ingen budar alls då många köpare bojkottar reservationspris. Sen kostar det 25 kr per auktion, vilket ju inte gör det lönt för billiga varor.

Jag har sålt på ebay också, och danska trendsales. Tycker det funkar bra på alla varianterna, beror lite grann på vad man ska sälja vad det blir, men jag tror säkert du har chans att få bra betalat om det är en raritet du säljer. Du vet väl att ebay också har såna kampanjer med "gratis provision" ibland? Brukar vara i mitten av månaden ungefär. Kan vara värt att tajma. Anmäl dig till deras nyhetsbrev om du inte redan har det, så får du också erbjudanden.
    # Jack 2007 # Cleo 2009 # Länk, se min sida.
  • x karin76
    star67 skrev 2011-04-03 12:40:05 följande:
    jag har aldrig såld begagnade barn kläder, nu ska jag sälja men vet inte när!
    1-jag undrar  om man lägger upp flera auktioner på en gång går bättre eller lite mindre för varje gång+ att jag säljer nya dam kläder också??
    2- om man lägger upp olicka storlekar eller bara en storlek ut gången??
    Brukar gå bra att köra en 10-15 auktioner åt gången, om man lägger ut fler samtidigt så konkurrerar de ut varandra lite grann.

Men det är ju bara min åsikt.

Tycker det brukar funka bra att lägga ut t ex killplagg 98/104 samtidigt, då kan en del köpare passa på och buda hem flera auktioner och få billig samfrakt.
  • x karin76

Ska tillägga.. Sen lägger jag ofta ut både tjej- och killplagg i olika storlekar samtidigt, beroende på att vi har två växande barn här hemma.. Men det brukar funka fint. Mina egna plagg säljer jag också, och där sätter jag ut allteftersom. Det är så blandade stilar och plagg att det sällan blir någon som vill ha samfrakt.

• x karin76
    1638 skrev 2011-04-03 16:18:18 följande:
    Jag säljer allt från barnkläder, båt tillbehör, anika o designade objekt, böcker, stuvbitar med tyger, nyahandvävda trasmattor o ibland även möbler (döds bon)
    Enl vadjag upplevt så är det avslut mellan kl 18-23 oavsett dag som går bra. Har haft avslut tidigare klockslag o de går inte alls lika bra.
    Sen är det ofta sådanna auktioner som avslutas någon dag innan barnbidrag o lön som går bäst. Detta pga att folk inte har så mkt pengar just då o letar billigare varor. När lönen väl kommit går de oftare ner på stan o handlar istället.....
    Håller med angående avslutstid.. Men måste tillägga att sön förmiddag 10-12 faktiskt funkar okej med. Likaså lördag och söndag kring 15-17. INNAN folk fixar käk, men EFTER rundan på stan.
  • x karin76
    Annanym skrev 2011-04-02 20:59:54 följande:
    Hur mycket betalar ni för de där urblekta plaggen?

Sålde nyss ett par jeans, urblekta och begagnade, för 9 kr + porto. Helt i klass med vad man får betala på t ex Myrorna. Tycker det är helt OK, den som budar på ett så lågt pris får räkna med att det inte är i toppskick, men så skriver jag aldrig "fint skick" eller liknande, om jag inte verkligen tycker det. (Brukar tvärtom skriva att vissa noppror och fläckar kan finnas då det är begagnat skick.)
    Säljer dem på loppis för 5-10 kr. Då slipper folk betala dyrt porto för dem.
  • x karin76
    HonSomVet skrev 2011-04-03 18:56:02 följande:
    Hmm... Skickade ett paket med Schenker som kom fram den 30e, men hon som vann auktionen har fortfarande inte hämtat ut det. Kanske är hon borta över helgen, vem vet, men hon har lämnat omdömen på tradera i fredags i alla fall.

Får väl avvakta några dagar till, annars skicka ett mail till henne. Hur länge ligger paket kvar? 14 dagar?
    Japp 14 dagar har jag för mig det är.
  • x karin76

Nån fler som utnyttnat Schenkerrabatten (15% el nåt sånt) man fick för ett tag sen? Jag trodde den skulle gälla tiden ut, men den gällde ju bara vid ett tillfälle, sen står den som förbrukad.

Iofs hade jag tur och bokade 4 schenkerfrakter samtidigt, men hade jag vetat om att den bara var giltig EN gång så hade jag nog inväntat 2-3 st ytterligare innan jag bokade och betalade.

Nån annan som har någon annan erfarenhet?

• x karin76
    Astarte skrev 2011-04-04 15:05:32 följande:
    Haha! Det blev lite tokigt här! Jag var superduktig och packade och slog in det jag hade ute, så att det skulle gå lätt att skicka sedan. När 2-åringen kom upp fick han se högen och tänkte PAKEEET och började slita upp alla! Stackarn!
    Hehe... Stackarn...

Skulle nog kunna ha hänt här med, är nästan lika ofta det kommer paket i brevlådan som jag skickar iväg ett gäng. Fast jag brukar oftast packa efter deras läggningsdags. Lugnast så.
  • x karin76
    annie dark skrev 2011-04-09 14:13:40 följande:
    Ngn som har koll på frakt på en 110 t-shirt, kan man klara sig på 12 kr? Har funderat på att buda på en tröja men frakten är 30 kr, betalar inte så mycket i frakt för en tröja.
    110 är så pass stor storlek att det antagligen trillar över gränsen till 24 kr när den är packad. Iaf om inte tyget är suprtunt och säljaren har en tunn mailing bag. Enklast är som alltid att väga plagget, men inte alla har en våg hemma.

Man kan alltid maila i trevlig ton och fråga om plagget är vägt, och om det finns en chans att portot ev blir billigare. Inte många säljare tar illa upp av att någon ställer frågan, och ibland blir frakten billigare på så vis.
  • x karin76

Hur tycker ni auktionerna går så här mitt i månaden? Tycker det går väldigt långsamt, få bud, osv.. Undrar just om det bara är avslut kring löning nuförtiden som funkar?

Visserligen går det ju att fynda massor av fina grejer billigt just nu, men jag behöver rensa, inte shoppa mera.

Svar på tråden Traderatråden nr 16