Hejpådig skrev 2010-05-18 21:21:05 följande:
ähh klart det är trissning, det ser vi ju alla. du verkar expert på området?
Exakt vad är det du ser förutom att en nybörjare har lagt många bud? Har jag i sånt fall missat någon så peka gärna ut det i sånt fall.
Så om jag har en auktion ute och en nybörjare budar hos mig och lägger 10 på varandra följande bud - skulle jag då trissa min auktion? Jag har ju ingenting med köparen i det fallet att göra? För i ovan nämnd auktion är detta det enda anmärkningsvärda med budhistoriken, ingenting annat finns att gå på.
Som exempel...
Säg t ex att en säljare lägger ut en vara för utrop 1 kr.
Budgivare 1 lägger 1 kr.
Sen kommer nästa budgivare 2 och lägger 200 kr för hon vill verkligen ha den. Fortfarande ser auktionen ut att ligga på 2 spänn.
Sen kommer nybörjaren budgivare 3 och lägger 10 kr, sen 20 kr, leder fortfarande inte auktionen,.. sen 30 kr osv osv upp till 80 kr och märker att hon inte vinner den och ger upp och slutar buda, eller rentav fortsätter till 210 kr för att senare bli överbjuden av en ninja på 220 kr vid slutminuten.
Då skulle budgivare 3 enligt ditt resonemang vara trissare? Fast det enda hon gjort är att inte förstå hur budgivningen på Tradera fungerar - alternativt inte våga lägga 210 kr på en gång utan velat dela upp buden i mindre steg. Helt tillåtet och har ingenting med säljaren att göra.
Nej jag är ingen expert mer än många andra här i tråden annat än att jag sålt/köpt sen 2003 så ett och annat har jag hunnit stöta på, både bedragare, budtrissare, och ett stort antal trevliga köpare och säljare.
Som sagt, har jag missat något i omnämnd auktion som skulle tyda på oegentligheter så peka gärna ut det, har inte djupstuderat den mer än att se till avslutade auktioner, budhistorik och omdömen.