Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76
    AochJsMamma skrev 2010-05-18 16:23:39 följande:
    Har idag fotat lite skor som jag ska lägga ut ikväll, har aldrig sålt skor i vuxen stl innan. Nåt jag ska tänka på? Är skor i topp skick från Ecco, o Ecco verkar ju gå rätt bra..
    Se till att frakten blir billig, t ex med Schenker.
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★ www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • x karin76
    Dilara06 skrev 2010-05-18 20:10:14 följande:
    vadå dina?
    Länken är felaktig, alla som klickar på den ser bara sina egna auktioner, inte någon annans...
  • x karin76
    AochJsMamma skrev 2010-05-18 19:00:25 följande:
    vågar man sig på terpentin på en tops? Kankse färgen på plagget oxå ger med sig iofs..
    Prova någonstans där det inte syns först? T ex insidan av ärmen.
  • x karin76
    Mini Pantern skrev 2010-05-18 19:41:21 följande:
    Vad tror ni om den här auktionen?  Jag tycker det verkarsom budtrissning men är osäker. Hade tänkt å buda men jag vet inte riktigt www.tradera.com/SONY-ERICSSON-W595-ROSA-OCH-O...
    Moonis skrev 2010-05-18 20:16:36 följande:
    Alla som budat har ju nollor eller ettor så jag hade inte budat. Ser verkligen ut som att det har trissats upp.
    HäxanSurtant3 skrev 2010-05-18 20:21:27 följande:
    klockren budtrissning- dessutom extremt uppenbar. Pinsamt...
    Men nej.... Det är INTE omedelbart trissning bara för att några newbies har budat på en auktion och de fattar inte att man sätter ETT bud för att sätta sin högsta nivå. De duttar upp budet för de fattar inte hur budagenten fungerar.

Vid uppenbar trissning ser man oftast:

* en säljare säljer en vara, en viss köpare återkommer med jämna mellanrum och puffar upp budet (ofta är det återkommande, inte bara vid ett tillfälle och inte bara en auktion)

* en köpare budar på alla olika storlekar hos en köpare, t ex 56, 68, 98, 116, osv

* trissköparen råkar ibland vinna varor av köparen, och inom kort ligger samma varor ute till försäljning igen (syns inte på gamla omdömen om de inte gett varandra omdömen, men syns om man ser till "avslutade auktioner" och vilka som vunnit)

* osv osv.

Bara det faktum att en auktion har många på varandra följande bud av samma person behöver det inte alls betyda trissning.
  • x karin76
    Hejpådig skrev 2010-05-18 21:21:05 följande:
    ähh klart det är trissning, det ser vi ju alla. du verkar expert på området?
    Exakt vad är det du ser förutom att en nybörjare har lagt många bud? Har jag i sånt fall missat någon så peka gärna ut det i sånt fall.

Så om jag har en auktion ute och en nybörjare budar hos mig och lägger 10 på varandra följande bud - skulle jag då trissa min auktion? Jag har ju ingenting med köparen i det fallet att göra? För i ovan nämnd auktion är detta det enda anmärkningsvärda med budhistoriken, ingenting annat finns att gå på.

Som exempel...

Säg t ex att en säljare lägger ut en vara för utrop 1 kr.

Budgivare 1 lägger 1 kr.

Sen kommer nästa budgivare 2 och lägger 200 kr för hon vill verkligen ha den. Fortfarande ser auktionen ut att ligga på 2 spänn.

Sen kommer nybörjaren budgivare 3 och lägger 10 kr, sen 20 kr, leder fortfarande inte auktionen,.. sen 30 kr osv osv upp till 80 kr och märker att hon inte vinner den och ger upp och slutar buda, eller rentav fortsätter till 210 kr för att senare bli överbjuden av en ninja på 220 kr vid slutminuten.

Då skulle budgivare 3 enligt ditt resonemang vara trissare? Fast det enda hon gjort är att inte förstå hur budgivningen på Tradera fungerar - alternativt inte våga lägga 210 kr på en gång utan velat dela upp buden i mindre steg. Helt tillåtet och har ingenting med säljaren att göra.

Nej jag är ingen expert mer än många andra här i tråden annat än att jag sålt/köpt sen 2003 så ett och annat har jag hunnit stöta på, både bedragare, budtrissare, och ett stort antal trevliga köpare och säljare.

Som sagt, har jag missat något i omnämnd auktion som skulle tyda på oegentligheter så peka gärna ut det, har inte djupstuderat den mer än att se till avslutade auktioner, budhistorik och omdömen.
  • x karin76
    Mistoffelees skrev 2010-05-18 21:25:40 följande:
    Kul tråd, gillar att shoppa på Tradera, mitt senaste köp blev www.tradera.com/pop-windfleece-auktion_302818...Fick den för ok pris tycker jag, hoppas nu den är i ok skick
    Jättefin, och bra pris!
    Neolotta skrev 2010-05-18 21:04:51 följande:
    Hej Traderaproffs! Känner mig lite fånig nu. La ut auktioner den 18 april i tron om att det var utan avgifter fram till den söndagen. Nån sa det, och jag tyckte att när jag fick upp summeringen så var det noll kronor i avgifter utom på de highlights jag beställde extra. Mailade om det och kundservice var helt frågande till det. Jag var bara så säker på att det var så men har ju inga fakta. Ingen stor summa men om det nu var så att det var utan avgifter vill jag ju inte betala. Hittade ett mail om avgiftsfritt, men det var ju den 18 mars. Så om nån bara säger att jag är helt förvirrad och minns fel lägger jag ner fallet
    Har för mig att det fanns en kort kampanj där man slapp betala osåltavgifter, kanske är den du tänker på? Provision, tillval osv fick man betala som vanligt. Minns inte exakt när den var tyvärr, men det var ett litet tag sen.
  • x karin76
    Neolotta skrev 2010-05-18 21:04:51 följande:
    Hej Traderaproffs! Känner mig lite fånig nu. La ut auktioner den 18 april i tron om att det var utan avgifter fram till den söndagen. Nån sa det, och jag tyckte att när jag fick upp summeringen så var det noll kronor i avgifter utom på de highlights jag beställde extra. Mailade om det och kundservice var helt frågande till det. Jag var bara så säker på att det var så men har ju inga fakta. Ingen stor summa men om det nu var så att det var utan avgifter vill jag ju inte betala. Hittade ett mail om avgiftsfritt, men det var ju den 18 mars. Så om nån bara säger att jag är helt förvirrad och minns fel lägger jag ner fallet
    Glöm förresten inte att när det är en kampanj så brukar man oftast behöva anmäla sig för att det ska gälla ens auktioner, brukar finnas en sån "anmäl mig"-knapp på sidan med kampanjinformationen. Glömmer man att klicka där blir man antagligen utan prisrabatten...
  • x karin76
    Minnie69 skrev 2010-05-20 00:58:21 följande:
    Fyyyyyyyyyy fan vad förbannad jag blir . Gjorde ett köp i mars, eller rättare sagt budade hem två auktioner från samma säljare. Hon skickade två vinnarmail, ett vanligt och ett om hur hon hade fått inbrott och just den auktionen som jag budade hem till ett förhållandevis "bra" pris hade dessvärre blivit stulen. Jag kontaktade henne angående om hon hade haft inbrott eller inte då den andra auktionen tydligen skulle betalas... Hon hävdade då att hon haft vissa kläder i bostaden som inte blivit stulna och andra i källaren som hade stulits. Vad kan man säga, jag pröjsade den "ostulna" auktionen. Nu började det närma sig sista sekunden för omdöme, har haft svårt att bestämma mig för vad jag ska ge för omdöme. Nåja, när jag sitter där och funderar hur jag ska bedöma transaktionerna (den andra dröjde dessutom med en massa bortförklaring osv...) så tänker jag att jag går in och tittar på hennes andra omdömen, vad för omdömen de andra stöldoffren har lämnat etc. Nåja, det var inte något speciellt med de omdömen som jag kikade på och jag klickar på säljarens auktioner som lite underhållning medan jag funderar, sitter där och slötittar på hennes objekt - när helt plötsligt något som påminner väldigt mycket om min stulna vinst dyker upp på dataskärmen . Mycket riktigt, är klockrent samma annons, identiska bilder, identisk text, allt lika förutom att den nu har ett utropspris på fyra-fem gånger vad jag budade hem den för, STULEN my ass!!!!! Hon gillade inte försäljningspriset. Grrrrrrrrrrr Vad skulle ni göra i min sits?
    Men fy! Maila supporten på "anmäla oegentligheter", hoppas de stänger av henne...! ;-(
Svar på tråden Traderatråden nr 16