• ominte

Traderatråden nr 16

höstäpple skrev 2010-09-05 20:55:14 följande:
    Jag skulle nog ha svårt att sätta ett positivt omdöme om varan stank rök, hur fin den än må vara.
    Lite halväckligt sådär!
    Har hänt mig flera gånger att det stinker rök om kläderna men skulle inte falla mig in att negga OM det inte är så att de stinker till och med efter tvätt och säljaren vägrar gå med på kompromiss alt återköp.
  • ominte

Hi ha, just haft avslut och jag är NÖJD! Hade bara 6 grejer ute men det slutade på nära tusenlappen
    Förutom den älskade godisgröna meandi-plysch-dräkten med hjärta på rumpan. Ångrar mig att jag sålde den trots att dottern inte kommer att använda den mer. Den gick bara för 100 kr dessutom fast det kanske är bra i dessa dåliga traderatider

• ominte
    Thelma82 skrev 2010-09-10 15:16:32 följande:
    Klurar lite på fraktomdömet...  

Är det någon av er som har en 5:a och hur sjutton har ni burit er åt då?
    Är det ens möjligt att få utan att erbjuda fri frakt/rabatterad frakt...?

Jag har inte en enda gång tagit ut mer än vad det faktiskt kostat (och en del gånger lagt på ett frimärke ur egen ficka) men halkade precis ned till 4,6...

Hur resonerar ni när ni lämnar omdöme? Blir det en 5:a om fraktkostnaden är rimlig i förhållande till leveranssättet (så resonerar jag) eller krävs det något extra?

Skickar i nuläget med Posten och DHL men funderar på att erbjuda schenker också. Dock opraktiskt för mig och låång leveranstid, tycker jag. Då kanskeomdömet på levaranstid blir sämre? 

Inget jätteproblem egentligen då de flesta köpare är ganska duktiga på att bedöma  ´den angivna fraktkostnaden känns rimlig utan att haka upp sig på omdömet... Men ändå...irriterande!
    Jag är inte så konsekvent när jag lägger omdöme Är plagget jättefint eller tom ännu finare än jag förväntat mig så kan säljaren få en 5:a på allt även om leveransen har dröjt lite extra.

Är jag däremot inte nöjd och tycker att plagget inte överensstämmer med beskrivningen kan det blir ett mer noggrant omdöme och då blir det inga fina siffror från mig.
  • ominte
    Tettan skrev 2010-09-10 19:53:55 följande:
    Fast det är ju synd - då vet man ju inte om omdömena stämmer...

Då är det väl bättre att lägga uruselt på objektsbeskrivningen men ändå vara ärlig med om leveranstiden varit jättesnabb?
    Har faktiskt aldrig hänt mig men jag tror det hela skulle bero på hur säljaren betedde sig i gensvar på mitt klagomål.

Jag tycker att det oftast är så att plagg som säljare är ärliga med och som verkligen stämmer i objektsbeskrivning också är snabba på att leverera. Samma sak med oärliga säljare, de tar ofta på sig längre tid.

Jag är verkligen inte kinkig på leverans från säljare. Jag kan vänta, bara objetet motsvarar det jag väntar mig, då kan säljaren få en 5:a på allt, trots lång leverans
    Tvärtom har inte hänt mig särskilt ofta faktiskt..
  • ominte
    Tettan skrev 2010-09-10 20:36:00 följande:
    Fast jag vidhåller att man ska väl bedöma var sak för sig. Annars skulle det ju finnas en "helhetsbedömning" att välja på...

Som nybörjare så missade jag ibland i objektsbeskrivningen (dock inget som vi inte kunnat reda ut), men har alltid postat senast dagen efter att pengarna har kommit... Dessutom har jag alltid lämnat det billigaste fraktalternativet. Då är det ju synd om de båda staplarna ska drabbas pga obj.beskrivning... Eller tvärtom..
    Jag säger ju det, är det en schysst säljare och man kan lösa allt får den personen bra betyg av mig!
  • ominte

En av mina köpare fick inte det automatiska vinstmailet på avslutad autkion i söndags. Idag mailade jag en till som jag inte hört nåt från ifall hon inte heller har fått det.. Varför mailar inte folk och efterfrågar mail om de inte får på flera dagar? fattar inte..Eller så är det en knasköpare helt enkelt, suck

• ominte
    Mamma till Simon skrev 2010-09-10 21:35:29 följande:
    menar ni att ni sitter och kollar säljarens alla andra auktioner innan ni budar? om man hittar en auktion i slutminuten och skyndar sig att buda då har ju inte jag nån som helst aning om hon brukar sälja massa nya saker billgt
    Jag kollar alltid igenom säljarens omdömen så att allt ser okej ut, INNAN jag lägger in nåt i minneslistan. Just av den anledningen att jag inte vill få en överraskning om jag missat nåt och går in och ninjar i sista sekund.
    Allt som ligger i minnes är sånt jag kan tänka mig att köpa och som ser okej ut med rimlig fraktkostnad, bra beskrivning på plagget/saken, goda omdömen etc.
Svar på tråden Traderatråden nr 16