• Tettan

Traderatråden nr 16

jessican skrev 2011-03-14 20:13:54 följande:
    Hej alla som kan Glad

Jag har försökt att lägga till ett automatiskt vinnarmail men hur gör man? Om jag har annonser ute nu och lägger till ett sådant, kommer det med dessa annonser som jag har ute nu då? Tack på förhand!
    Gå in under säljverktyg i vänstra menyn så finns där en ruta där du skriver in dina uppgifter.

Och ja - det kommer med på de annonser du har ute nu. Jag lade till automatiskt vinnarmail igår och har redan fått pengar på de som gick ut igår...
  • Tettan
    Annanym skrev 2011-04-05 18:48:55 följande:
    Jag hade nog väntat en stund, skickat paketet och sedan krävt få betalt. Eftersom det är (vad jag förstår) 5,50 kr som "glappar" på en affär så hade jag inte gjort så stor sak av att hålla inne med varan. Däremot hade jag kanske "drivit" frågan när jag väl skickat paketet, som säljare har man ju skyldighet att leverera varan enligt Köplagen. Jag har inte råkat ut för något hittills, så jag vet inte exakt hur jag skulle göra. Däremot har jag räknat fel på portot flera ggr och sagt t ex 24:- när det sedan kostat 36:- eller t o m 44:- och det är alltid lika snopet. Då tar jag INTE ut det av köparen, utan får stå för det själv eftersom jag slarvat med vägningen av emballaget.
    Jag skulle INTE ha skickat. För iså fall skulle jag få betala för att bli av med grejjerna. Köparen ropade ju in dem för bara 1 krona... Jag skulle ha väntat med att skicka till full betalning skett.

Du har väl inte skyldighet att skicka något som ej är fullt betalt??
  • Tettan
    Mawe123 skrev 2011-04-11 20:02:01 följande:
    Heja Schenker!!

Den 5:e lämnades ett paket från säljaren in till ombud,
    den 6:e får jag ett mail - du har snart ett paket att hämta.. från schenker,
    den 8:e sorteras det,
    den 11:e har det avgått från terminal Förvånad

Verkligen supersnabba, 6 dagar efter inlämning innan det ens börjar röra på sig Skrikandes
    Fast om paketet lämnades in den 5:e på em/kväll, kanske inte det hämtades hos ombud förrän dagen efter (hämtas ju bara en ggr/dag). Då har det ju bara gått en dag extra mellan 6 till 8:e. Sedan ligger ju paketen stilla över helgen (9-10:e). Sen har jag varit med om att det kan gå supersnabbt mellan att det avgått terminal och att det kommit fram till köparens ombud, samma dag t.o.m. Fast jag kan hålla med om att det känns länge när man väntar på nåt man vill ha...
  • Tettan
    Mini Pantern skrev 2011-04-17 21:18:27 följande:
    Fan vad sur jag blir på dessa nybörjartraderare! Demon

Om du vinner en auktion på torsdagkväll och det står att du ska betala inom 3 dagar. Lägger du då negativt omdöme på söndagkväll kl 19,10 då? Eftersom pengarna inte har kommit in på ditt konto eller väntar du till imorgon och kollar om de kommit in och då sätter negativt omdöme?
    Jag lägger inte negativt vid utebliven betalning om jag inte försökt kontaktat och påminnt köparen minst ett par gånger utan kontakt. Det kan ju faktiskt hända att mail inte kommer fram...
  • Tettan

Hej på er!

Måste fråga hur lång tid ni har på era auktioner? Om jag lägger ut idag och tar en vecka, är det för kort?

Har haft två veckor på de senaste, men då har det varit vår- och sommarkläder/skor, och jag tänkte att det kanske inte är riktigt högaktuellt ännu. Men om jag tar en vecka nu, så är det ju ganska långt kvar till barnbidrag och lön...

Svårt det där...

• Tettan
    Odella skrev 2011-04-28 22:23:48 följande:
    Jag tar alltid fem dagar, tycker en vecka känns lite långt :/ har du köp nu-pris på dina auktioner?

Idag fick jag mitt 100:e omdöme och en ny, röd stjärna :D
    Nej, jag har inget "köp nu". Det kanske man ska ha... Men jag tycker det är så svårt att sätta ett sånt pris, har ju ingen aning om hur mycket.
  • Tettan

Hej på er! Vad tror ni är det för sent att lägga ut gummistövlar nu (ofodrade)??

Har kollat runt lite på Tradera, och de som ligger ute verkar inte gå så bra...

• Tettan
    Grodan33 skrev 2011-05-27 20:32:57 följande:
    Hej jag ska sätta över pengar i alingsås sparbank men det finns inte bland allternativen vad är det för bank ?? Har alldrig hört talas om denna bank. Någon som kan hjälpa mej? //Mvh Linda
    Skulle kunna tänka mig att den ingår bland Swedbanks banker??? Eller någon som kan mer än mej?
  • Tettan
    Grodan33 skrev 2011-05-27 21:19:53 följande:
    Så set är bara att överföra som vanligt till swedbank då? clering är 8304-8 är det swedbanks??
    Nja - alla swedbank-kontor har olika clearingnummer. Har hon inte angett ngt clearingnummer i betalningsinfo??
  • Tettan

Funderar på att börja lägga ut barnkläder igen efter nästa vecka då jag är bortrest nästa vecka. Tror ni det är för sent att lägga ut t-shirts och annat kortärmat? Kanske man ska spara det till våren?

• Tettan

Halloj!! Är det någon här som vet hur man får tag i en hel vinteroverall i stl 134 eller större??? Hittar varken på Tradera eller på affärerna. Min nioåriga dotter vill absolut ha hel overall och inte jacka + byxa i vinter...

• Tettan
    alexs mamma skrev 2011-09-05 18:59:18 följande:
    Hummm det beror väl på vad man har tradera och omdömmena till!
    personligen fyller jag aldrig i ett omdömme med text och jag förväntar mig inget annat heller. Förstår inte poängen. För mig räcker det med att se om köparen/säljaren har negativa omdömmen eller ej. Jag handlar på tradera för att jag vill köpa billigare kläder begagnat. Jag är inte intresserad av att veta vad en säljare /köpare tycker om mig som person lika lite som jag ger ett sådant omdömmer när jag handlar på Pop hm eller ica...
    Fast som säljare kan det vara kul att få lite positiv text om det har varit bra. Ett tomt omdöme ger jag om säljaren har gjort sitt men inte mer, men om säljaren skickar snabbt så kan det ju vara kul om det syns i omdömena...
  • Tettan
    Kristyr skrev 2011-09-06 12:37:06 följande:
    Tettan skrev 2011-09-05 20:08:20 följande:
    Fast som säljare kan det vara kul att få lite positiv text om det har varit bra. Ett tomt omdöme ger jag om säljaren har gjort sitt men inte mer, men om säljaren skickar snabbt så kan det ju vara kul om det syns i omdömena...
    jag tycker det är ett betyg på säljaren.

Ett tomt omdöme är för mig nästan lika dåligt som negativt. Jag tycker det är slappt att inte skriva nått. Du har orkat buda, och betala då kan man slutföra affären på ett snyggt sätta och ge ett omdöme. Det räcker med nöjd, tack osv om man inte orkar skriva mer.
    Jo, så tycker jag med. Med att "säljaren gjort sitt" menar jag att han/hon kanske har skickat varan men jätteseeeent. Jag har nog alltid lämnat en kommentar till säljare.

Däremot har jag ibland lämnat tomt på en köpare som dragit ut på betalningen till sista dagen (eller längre), och inte heller har skickat något mail om att h*n har betalat, så att jag fått hålla utkik varje dag i låååång tid. Och dessutom kanske gett mig tomt omdöme... Då ger jag hellre tomt omdöme än skriver en neg kommentar. Neg ger jag endast om jag inte får betalt alls, eller liknande.
  • Tettan
    Beetle skrev 2011-09-15 10:09:06 följande:
    Jag hade dragit ner fraktstapeln till en fyra. Inget mer. Tänk om hon inte fick in pengarna förrän på fredagen. Var upptagen på lördagen och söndagen, så bokade frakt på söndagen och postade på måndagen. När jag tänker på det hade hon nog fått en femma  faktiskt. Att det sedan tar ett par dagar om det är DHL eller Schenker kan ju inte hon rå på.
    Precis. Om pengarna kom på fredagen så är det ingen ide att boka frakt lörd el söndag, för ingen lastbil kör då iaf. Sen kanske hon jobbar på måndagen, lämnar in till ombud efter lunch - fraktbolaget hämtar före lunch - och sedan som sagt rår ju inte säljaren på om fraktbolaget tar tid på sig...
  • Tettan
    Pixxi skrev 2011-10-24 17:12:25 följande:
    Jag tar inte heller betalat för emballaget, men skickar i mailingbags, så mycket enklare o packa i.
    Tar inte heller betalt för mailingbags - förutom att jag lägger utropspriset på 9 kr - då täcker ju det kostnaden för mailingbagsen. Men den kostnaden ser ju köparen innan de lägger bud.
  • Tettan
    mahja79 skrev 2012-03-23 19:29:03 följande:
    Hej!
    Måste bara fråga er som är insatta i Tradera: Ett bud ska väl inte gå att ångra eller? Jag fick ett bud häromdagen på en av mina auktioner jag lagt ut. Jag har kvar mailet också. Men nu ligger inget bud kvar på den auktionen?? Hur är det möjligt? Har det hänt er?
    Kanske köparen blivit avstängd??
Svar på tråden Traderatråden nr 16