• Tettan

    Traderatråden nr 16

    kalmar brud skrev 2011-02-06 17:45:18 följande:
    Tar ni betalt för emballage om ni använder er av mailingbags??

    Jag gör det INTE... Tycker det är något som är så pass bra för att sakerna ska komma till köparen hela.
    Nej - jag lägger istället 9 :- i utrop så täcker det kostnaden för mailingbagsen och traderas avgift...
  • Tettan
    pomola skrev 2011-02-17 19:53:20 följande:
    Jag håller helt med dig.
    Jag tycker att man visar att man är en ärlig säljare när man lämnar omdöme efter köparen betalat och jag skickat varan - då har ju jag fullgjort min del av affären. Skulle det uppstå något problem därefter, får man lösa det.
    Jag tror inte heller på hämndomdömen.
    Jag anser att köparen lämnar först och därmed visar att h*n är nöjd med varan. Därefter lämnar jag som säljare.
    Jag har varit med om att köpare börjat klaga på plagget, men när jag frågat efter bild på "skadan" så har de inte hört av sig något mer... Jag hade även en köpare som sa att shortsen inte kommit fram, och när erbjöd mig att skicka ett par identiska (har tvillingar) så hörde jag inget mer...
    Tycker inte att dessa köpare är värda pos omdömen - de fick inga omdömen alls...
    Jag ger aldrig neg omdömen om man tillsammans försökt lösa problemet och till slut är nöjda med uppgörelsen båda två... Har endast lämnat neg vid utebliven betalning hittills.
  • Tettan
    Hannaliten skrev 2011-02-17 23:19:07 följande:
    Jag lämnar som säljare omdöme först. Så snart köparen har betalat har ju han/hon genomfört sin del av avtalet, vilket ska ha positivt omdöme. Att man som säljare väntar och ser om köparen är nöjd tycker jag är dålig stil. Det är lika med att man vill ha chansen att lämna hämndomdöme, vilket är fel.
    Nej - i min värld så är det inte lika med att vänta på hämndomdöme. Jag skriver i mitt mail som jag skickar när jag sett pengarna och skickar varan att " jag lämnar alltid omdöme när jag köparen lämnat sitt, då jag vet att affären är avslutad till bådas belåtenhet" Alltså när jag vet att köparen är nöjd. Även om köparen är missnöjd till en början vill jag ha chansen till återköp eller att ge tillbaks lite pengar, inte riskera ett neg omdöme utan chans att ställa saker till rätta.
    En köpare som är missnöjd och lämnar neg utan att maila och påtala felet först ger jag inte mycket för. Alla är vi människor som kan göra misstag, och vi bör få chansen att rätta till dem...
  • Tettan
    Mokie skrev 2011-02-18 19:38:56 följande:
    Gokväll!

    Hur många dagar brukar ni vänta med att skicka påminnelse mail för utebliven betalning? Köparen ifråga är nu 2 dagar sen.. Har aldrig hänt mig förrut så jag känner mig så kluven.
    Jag har skrivit betalning inom en vecka i mina auktioner, och dagen innan det gått en vecka skickar jag ett trevligt påminnelsemail och antyder att mitt första kan ev ha hamnat i deras skräppost...
  • Tettan
    mianf skrev 2011-02-18 19:40:23 följande:
    Behöver man kontakta tradera i samband med att man lämnar neg. omdöme? där man förklarar att man försökt lösa situationen utan resultat.
    Nej, det behöver man inte...
  • Tettan
    StaffenAssar skrev 2011-03-03 20:32:00 följande:
    X Karin 76- jag förstår att du övervägde neg, verkligen. Inte så mycket för skicket (detta med namning tycker ju många helt olika om tex) men pga svaret du fick och slutpriset... Svår sits som jag inte avundas dig, jag tycker iaf absolut att du ska fundera så att du får med allt 'negativt' i ett pos omdöme...
    Jag skulle inte heller ge neg omdöme... Själva slutpriset kan ju inte säljaren "rå för", elelr hur

    Namningen skulle jag ha överseende med, i början tänkte jag inte heller på att skriva ut, men jag har med tiden lärt mig att folk tycker olika om det.

    Däremot lortiga kläder kanske jag skulle nämna, eller så får man hoppas att säljaren insett att det kanske inte är lämpligt att skicka matfläckiga kläder...

    Jag skulle nog lämna ett tomt positivt omdöme.
  • Tettan
    StaffenAssar skrev 2011-03-04 11:44:20 följande:
    Tettan- nej, självklart kan ju inte säljaren rå för slutpriset, men slutpriset beror ju också på objektbeskrivningen och just kombinationen att det blev ett högt slutpris, att säljaren inte ens ids tvätta byxorna och sedan nekar återköp är det jag menar. Jag har svårt att uttrycka i ord varför priset spelar roll märker jag nu, men det handlar liksom om att anledningen till att de slutade så högt var ju antagligen att säljaren inte skrivit att de var namnade och otvättade... Jag tycker på något sätt att säljaren iom slutpriset borde förstå dels om köparen vill ha återköp pga att det saknades info i objektsbeskrivningen och dels ha vett att tvätta byxorna innan de skickas. Men jag inser att det låter luddigt hur jag uttrycker mig Och jag instämmer ju ändå i att det ju inte var säljaren som satte slutpriset. Och detta är ju något som jag inte ens är inblandad i, jag tycker bara att det lät lite fräckt och nonchalant av säljaren.

    Jag förstår vad du menar och håller med...


    Men jag tycker att det är att gå väl långt att ge neg... Fast iofs så kan det bero lite på hur erfaren säljaren är. Som ny gör man ju lite misstag (gjorde jag iaf) och jag är jätteglad att jag fick chansen att rätta till mina fel utan att få neg. Sen lär man sig ju till kommande annonser...

  • Tettan
    Mamma till Simon skrev 2011-03-12 18:40:02 följande:
    0-9kr är det väl som ger okr i osåltavgift!?
    helt riktigt
  • Tettan

    Vet ni om jag ändrar inställningar till att mina betalningsuppgifter kommer med Traderas vinnarmail, hänger det med på de auktioner jag har ute nu också?

  • Tettan
    Annanym skrev 2011-03-13 15:21:12 följande:
    Ja, sannolikt, vinnarbrevet går ju iväg vid någon viss tidpunkt och det som sänds iväg är det som står skrivet just då. Tänk på att du nog inte kan ändra villkoren i annonsen, dvs skriver du en sak i vinnarmejlet och en annan sak i annonsen, så gäller annonstexten.
    Tack!! Jadå det vet jag. Börjar bara bli jobbigt att skicka iväg separata vinnarmail till alla... :)
Svar på tråden Traderatråden nr 16