Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Vi använde skötbord de första månaderna, sedan sålde vi det och byter numera på sängen eller på golvet. Pluttis bajsar oftast på pottan så det är enkelt att byta.
    Jag tyckte det kändes läskigt att byta på skötbordet även om jag stod där hela tiden när han började vända sig. Köp gärna skötbord med en säkerhetsbälte! Om du vill kunna veckla ut blöjorna med båda händerna.

• Loreena
    Viena skrev 2011-09-21 09:40:09 följande:
    Nepp, funkar tyvärr inte heller, finns inga fria väggytor utanför badrummet. I köket finns heller inga väggar, planlösningen är modernt öppen och extremt opraktisk Skrattande Men jag är tacksam för era tips!
    Ni kanske kan yta på ett mjukt skötbordsunderlägg direkt på golvet. Ha en bytta med vatten bredvid bara som ni kan doppa tvättlappar i. :)
  • Loreena
    johlinn skrev 2011-09-23 10:40:49 följande:
    bikarbonat - har du provat med bikarbonat i tvätten?
    Ättika är också bra att ha i sköljen. :) Men jag vet inte hur det funkar på ull!

Nu börjar jag bli irriterad på Babykind. Jag har velat beställa fler Weehugger-blöjbyxor nu i månader och de har fortfarande inte fått in någon ny leverans! Sonen kommer ju hinna bli torr innan jag får fler blöjbyxor!
  • Loreena
    sagofröken skrev 2011-09-21 10:18:12 följande:
    ...och så kan man säga det mer kortfattat, fy vilket babbligt inlägg jag skrev... Skäms
    Haha, varför det? Jag gillade ditt inlägg! :D Du promotade lite EC också, toppen ju!
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-09-23 22:06:00 följande:
    Tack för svar om beck och vikisar, har vart lite fundersam om man är helt knäpp som tar nya vikisar till becket men då kör jag på då.

Idag har vikisar inhandlats 3 pack blev det så nu har jag 36 st.
    Nu ska då blöjbyxor beställas. Ska jag köpa 3 eller 5 st? Och vilken strl när jag inte har en aning vad bebis kommer väga och hur lång? Hur länge brukar strl nb räcka?
    Vi kunde använda NB rätt länge.. typ tills sonen vägde 7 kg. :) Du kanske kan köpa 3 i NB och 2 i small, så kan du använda den större storleken när de små ligger i tvätten?
  • Loreena

Vi har kört utan snappi och det har gått bra. :) Men sedan har började åla runt sig mer så har vi kört med limpvikt vikblöja i en Weehugger-blöjbyxa (Den varianten med knappar). Då finns det flikar i som håller blöjan på plats i blöjbyxan så det blir lika lätt som att knäppa dit en AIO. :) Nu har jag velat beställa fler länge men de verkar ha problem med leveranserna. :(

Haha! Jag kollade igenom bilderna sedan sonen var nyfödd och de första tafatta försöken att få dit en vikblöja under en Imse vimse.. det sticker ut flikar av vikblöjan både här och där! Det var innan jag insåg att hela blöjan måste vara under blöjbyxan för annars läcker det ut kiss...:) När jag väl kom på hur jag skulle göra så var det inga problem utan snappi. Jag snodde flikarna på vikblöjan lite omlott (typ som en lös enkelknut) bara så höll de blöjan på plats ändå. :)

Hur som helst - Jag älskar tygisarna! :D

• Loreena
    telgebo skrev 2011-09-26 17:53:47 följande:
    Hur sjutton ska jag lyckas med detta? Jag provvek den där drakvikningen som Viena var så gullig att översätta men jag får så korta flikar kvar att jag inte fattar hur jag ska få den att stanna kvar på bebis när blöjbyxan ska på så nu undrar jag om någon vänlig själ kan förklara den här limpvikningen åt mig på ett lättförståeligt sätt för när jag tittar på bilderna ser det så enkelt ut men jag får då inte till det alls, blir bara snett och konstigt och jag måste lära mig detta nu känner jag då jag ska börja med vikblöjor redan på förlossningen/BB och inte kan lita på att BM kan sånt.
    Du kanske kan prova triangelvikningen annars.. bara att vika rakt över så att hörnen möts så det blir en triangel... om den blir för stor viker du en gång till så att triangeln blir hälften så stor. Du behöver inte ha någon panik för blöjor på BB för det finns en massa blöjor gratis där. Jag tror inte att det blir så stora flikar på drakvikningen, därav att det kan va bra med snappi till just den vikningen.

Den här varianten gjorde jag till min son när han var liten : www.9manader.nu/efter/utrforslag/tygisar/vikbloja

Den tar inte så lång tid som det ser ut när man lärt sig.

Limpvikt så viker jag blöjan dubbelt först (som en rektangel) sedan ihop igen (som en kvadrat) sedan viker jag två vik till på längden så att det blir som en limpa... kan inte förklara bättre än så...

Prova dig fram!!! :)
  • Loreena

betula
    Jag var också chockad över att det blev dyngsurt när de var nya, men de suger bättre när man använt dem ett tag. Om du vill ni lägga i ett torrskikt av en bit fleece, det gjorde vi i början. Vikisarna blir bara bättre och bättre för varje tvätt. Jag använder vikisarna till min 1åring och det går ca 6 blöjor/dygn nu, fast då pottar vi honom vid varje byte. Men blöjorna brukar bara vara lite blöta framtill när vi byter. :)

Ha tålamod och varva lite med engångs om det känns för tungt i början.

• Loreena

telgebo

Jag viker alltid alla blöjor på en gång, och vi har ca 40 st. vikisar så det blir ju en del om alla är i tvätten samtidigt, men det är lite som terapiarbete som jag sitter och pysslar med på golvet när sonen leker. På BB har du ju en massa tid att sitta och pyssla så vill du prova dig fram till en vikning på plats så går det säkert bra. :) Vad jag kommer ihåg från BBtiden så kissade inte sonen så mycket då. Eftersom att det mest var råmjölk han drack och produktionen inte kommit igång så mycket.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24