telgebo skrev 2011-09-26 17:53:47 följande:
Hur sjutton ska jag lyckas med detta? Jag provvek den där drakvikningen som Viena var så gullig att översätta men jag får så korta flikar kvar att jag inte fattar hur jag ska få den att stanna kvar på bebis när blöjbyxan ska på så nu undrar jag om någon vänlig själ kan förklara den här limpvikningen åt mig på ett lättförståeligt sätt för när jag tittar på bilderna ser det så enkelt ut men jag får då inte till det alls, blir bara snett och konstigt och jag måste lära mig detta nu känner jag då jag ska börja med vikblöjor redan på förlossningen/BB och inte kan lita på att BM kan sånt.
Du kanske kan prova triangelvikningen annars.. bara att vika rakt över så att hörnen möts så det blir en triangel... om den blir för stor viker du en gång till så att triangeln blir hälften så stor. Du behöver inte ha någon panik för blöjor på BB för det finns en massa blöjor gratis där. Jag tror inte att det blir så stora flikar på drakvikningen, därav att det kan va bra med snappi till just den vikningen.
Den här varianten gjorde jag till min son när han var liten :
www.9manader.nu/efter/utrforslag/tygisar/vikbloja
Den tar inte så lång tid som det ser ut när man lärt sig.
Limpvikt så viker jag blöjan dubbelt först (som en rektangel) sedan ihop igen (som en kvadrat) sedan viker jag två vik till på längden så att det blir som en limpa... kan inte förklara bättre än så...
Prova dig fram!!! :)