Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

miljarden skrev 2011-03-16 19:51:41 följande:
    Hjälp mig nu, blöjexperter!
    Jag vill testa tygblöjor. Imsevimses allt-i-ett låter praktiskt. Behöver man bara dem eller behövs inlägg osv ändå? 
    Vad behöver jag för att börja testa? Vill ha det enkelt. Vi kommer använda dagtid, vi ec:ar lite lätt men kommer nog använda engångsblöjor på natten och om vi är ute på längre utflykter. 
    Det borde räcka utan inlägg! Har du tillgång till egen tvättmaskin? Annars är mitt tips att köpa till ett gäng vikisar och ett par blöjbyxor att ha som backup mellan tvättarna, annars kan det bli lite dyrt. Du kan ju köpa en liten provuppsättning innan du bestämmer dig, så du vet vad som passar på ditt barn.

Ett annat alternativ är att köpa tex. pocketblöjor tex. BG, gärna med knappar som har lång livslängd i one size så kan du använda samma uppsättning blöjor hela blöjperioden, vilket blir billigare.

Lycka till! :)
  • Loreena

Just det - All in one tar lite längre tid att torka.. så du behöver antagligen hänga dem över ett element eller torktumla dem för att inte torktiden ska bli för lång... Där är ju pocket smidigare, för de går fortare att torka..

• Loreena
    johlinn skrev 2011-03-18 13:46:28 följande:

Fast just IV:s aio torkar snabbt. Bara något långsammare torktid än pockets pga hur de är sydda. Det är iaf så jag upplevt det, men jag hängtorkar i torkrum så det är ju snabbare än ren hängtorkning.

Ok! :)
  • Loreena

Jag förvarar våra kissiga blöjor i en tygpåse (ej plasthink) Det kan ligga i uppår 5 dagar utan att lukta ut i rummet. Det luktar dock när jag vänder ut och in på tygpåsen och trycker in blöjorna i maskinen. Tygpåsen tvättar jag med blöjorna.

Skulle det mot förmodan lukta så har jag nu under vintern ställt ut dom på balkongen, men då tagit in dem på upptining en dag innan tvätt... De luktar ingenting efter tvätt. Tvättar alltid i 60 grader med bara lite flytande tvättmedel. Det behövs ingen ättika eller nåt heller. Jag tror att om man sköljer blöjorna så luktar de surt tidigare(?), typ som handdukar som man glömt att packa upp efter en dag på stranden.

• Loreena

Betula
    Du kanske kan få prova dem innan du bestämmer dig? Så du märker hur de är i kardborren och om de passar på ditt barn.

• Loreena

Den är i rent tyg :) Jag sydde den av en gammal bomullsgardin. Den hänger på skötbordet med blöjor i i väntan på tvätt.

• Loreena
    miljarden skrev 2011-03-29 21:44:56 följande:
    Ok nu har vi testat imse vimse aio i en vecka. På det stora hela är vi nöjda men nu har vi märkt att killen blir röd på låren av blöjorna. De kan väl omöjligt vara en för liten storlek, vi har från sju kilo och han väger sex. Är det passformen som är fel, eller är det något som blir bättre när blöjan tänjt ut sig lite eller mjuknat av några tvättar, eller gör jag något fel?
    Kan det vara kardborren som skaver? Jag har helt gett upp blöjor med kardborre och köper bara med tryckknappar. Ett tips om ni vill undvika skav från kardborren är att vika en bit fleece över kardborren och in under kanten på blöjan så att det inte kan skava. Lite omständigt kanske men det funkar bra.
  • Loreena
    miljarden skrev 2011-03-29 22:06:07 följande:
    Det borde inte vara det, för det är liksom på låren, mitt på benen, där benen tar emot när han viftar på dem. 

Det här är komplicerat. Hur ska man veta om det är modellen som är fel, eller sorten eller om det är storleken.
    AIO-blöjor borde ju vara lite kinkigare med storlekarna kanske.
    Gillar många produkter från imsevimse och utgick ifrån att blöjorna skulle funka. Kan det vara så att vi måste ge upp dem?
    Vad skulle du rekommendera till vår kille? Han är lite över fem månader och väger sex kilo. 
    Det måste vara enkelt och gärna inte för dyrt. 
    Jag tycker att weehuggers från babykind.co.uk är bra... Jag viker minimundus vikblöjor och har som ilägg. Det är lätt eftersom att man lägger ilägget i blöjan, där det lixom sitter fast så att man bara har en del att knäppa på barnet. Det är väl som BGs flip ungefär.

www.babykind.co.uk/weehuggers.htm

Jag gillar dock inte de med kardborre, för den är hård som sjutton och skaver, men de med knappar är bra!

Det finns ju en uppsjö med tygblöjor... Vad tycker ni andra är bra?
  • Loreena
    miljarden skrev 2011-04-01 17:09:14 följande:
    Tack för tipset! Är också nyfiken på vad andra rekommenderar. Måste  man ha vikblöjor i eller finns det färdiga inlägg man kan köpa?
    Stämmer det att pocketblöjor är lite mindre bylsiga än aio och lättare att ta med sig om man är t ex på stan? Byter man bara inlägget eller pocketblöjan också?
    Det finns färdiga inlägg till Weehuggers. :) Jag tror det blir liknande BGs flip.
  • Loreena

Jag har 8 st ullrike frotteblöjor om någon vill köpa för billig penning. De passade aldrig på min son.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24