Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Jag är så less på att tvätta och passa tvättider! Så nu sköljer jag ur tygisarna och hänger dem på tork i väntan på tvätt! Vi kör EC och sonen bajsar uteslutande på pottan. Det brukar gå ca 5-6 tygisar/dag, så det känns inödigt att springa och tvätta var och varannan dag.

• Loreena

Skona oparfymerat flytande..(från Ica) Det har alltid funkat bra! :) Jag använder en liten skvätt bara och så en halv kapsyl ättika i sköljmedelsfacket.

• Loreena
    Smulan1982 skrev 2011-08-07 20:28:47 följande:
    Hej hej, är ny o novis och ska få en liten knodd om ca två månader. Funderar på tygblöjor :) Det verkar bra både för bebis o miljö. Har egen tvättmaskin o så.

Funderar mest på naturmaterial och har hittat med bambu inne i. Någon som har erfarenhet från Muksut? Jag har hittat flera fina sorter hos www.littlebloom.se Någon som handlat där?

Hur många behöver man? Det stod 24st där på sidan men jag tyckte det kändes lite...? Hur länge ska de ha blöjan på? Byter man inte direkt när bebis kissat? Kan man ha blöja på natten? Måste man inte byta många gånger då?

Kom med tips :)
    TYgisar är toppen! Vilken sort man vill använda är en smaksak! Det kan vara bra att köpa något som kan användas under en lång period. Om man är intresserad av pocketblöjor tex. så finns det pockets i one size som funkar hela blöjperioden. :)

Annars är vikisar med blöjbyxa jättebra, särskilt i början när barnet kan bajsa aningen explosivt. Vikisarna kan vikas limpvikt senare och fungerar hela blöjperioden. Det är ett billigt och bra alternativ att börja med för att testa om tygisar passar för just er. Förutsatt att man inte har något emot att sitta framför tvn och vika på kvällarna ibland.. jag tycker att det är lite som terapiarbete, typ som att sticka eller nåt.

Ett mellanting mellan pocket och blöjbyxa är bum genius flip eller weehugger. Då kan man lägga inlägget i blöjan så att det sitter på plats när man knäpper på blöjan. Perfekt om man har en sprattlig busunge som bara vill krypa iväg! :D

I början är det rätt många byten. Min son bajsade typ 20 gånger om dagen som nyfödd så jag tjänade verkligen på tygisarna! Senare brukar det räcka med omkring 7-8 byten/dag. Om man kombinerar med EC (bebis på potta) i samband med bytena så håller sig bebisen torr längre.

Du kan även lägga i en fuktspärr i blöjan om du inte vill byta för ofta. Klippta bitar av fleece fungerar bra, men jag vill att min bebis ska känna när det blir blött, eftersom att vi kör EC.

När barnet blir äldre och sitter upp kan det vara att rekommendera att köpa blöjbyxor med knappar. De kan få skav av kardborrar!
  • Loreena

Smulan1982
    Billigaste sättet att prova tygisar på är att köpa på sig vikisar med två blöjbyxor till, tex Imse soft. Då kan du köpa 2 blöjbyxor + 24 vikisar och komma undan med en kostnad på ca 600 kr.

Jysk har billiga rutvävda tygblöjor. De kallas "tvättlappar" i sortimentet och är 70*70 cm. kostar 129 för 12 st. Motsvarar så vitt jag vet vikisar från minimundus.

• Loreena

babykind.co.uk har ett stort utbud och bra priser och frakten är inte dyr fast det skickas från england. De har även prova på paket. Jag köper weehuggers med knappar därifrån. :)

• Loreena

www.babykind.co.uk/weehuggers.htm

Jag tycker de är toppen! :D Fast varning för de med kardborre hur söta de än är för de skaver! Imse vimses kardborrar är mkt mjukare om man föredrar det. Min sambo tycker det är enklare med kardborrar men börjar vänja sig vid knapparna nu. Vi har inte köpt några engångs på tre månader nu! :D

Jag är sugen på att prova de här också:
    www.babykind.co.uk/blueberrycoveralls.htm

De ser ut att ha liknande passform.

Skulle jag köpa pockets skulle jag satsa på nåt i one size eftersom att de kostar så mycket i inköp, helst med naturmaterial mot huden. Typ de här:
    www.babykind.co.uk/blueberrybambooonesizepocket.htm

Men de är ju lite dyra tycker jag.

Man får prova sig fram lite och se vad som sitter bra på ens barn. :)

• Loreena

smulan1982

Ja, vikisarna såg jätteroliga ut på sonen i början! Han såg ut som ett päron..eller en barbapappa! haha! :D Nu är han snart ett år och han har vuxit i blöjorna nu så att det inte längre syns om han har en tygis under kläderna. I början såg det lite kul ut..:D

Vi varvade med engångs i början men jag klarade inte av lukten... usch.. engångs luktar kiss och institution. Särskilt pampers luktar apa!! Tygisarna luktar inget alls! Och skulle de lukta trots tvätt är det bara att hälla i en skvätt ättika. :)

Vilka kikar du på?

• Loreena

kaffemoster
    Bra skrivet! :) Jag kan bara hålla med! Sambon använde mycket engångs på sonen i början innan han lärde sig. Nu köper vi aldrig hem engångs längre. Men det kan vara skönt att använda engångs om man inte vill byta på natten. Jag byter på sonen när jag lägger mig, sedan klarar han sig med tygis till morgonen. Men då pottar vi honom direkt när han vaknar och han kissar och bajsar en halv potta då. Skulle han inte pottas skulle nog blöjan bli väldigt blöt! Men då kan man trösta sig med att det säkert är morgonkiss, oftast kissar de inte i sömnen.

• Loreena

Lidls engångsblöjor är prisvärda, luktar mycket mindre än pampers och fungerar bra om man vill använda engångs någon gång ibland. Men de är tyvärr inte miljömärkta. Annars kan jag rekommendera dom som backup. Jag tycker de är likvärdiga Libero i passformen. Men jag tycker tygisar helt klart ändå är bäst! :D

Svar på tråden Tygblöjetråden 24