Smulan1982 skrev 2011-08-07 20:28:47 följande:
Hej hej, är ny o novis och ska få en liten knodd om ca två månader. Funderar på tygblöjor :) Det verkar bra både för bebis o miljö. Har egen tvättmaskin o så.
Funderar mest på naturmaterial och har hittat med bambu inne i. Någon som har erfarenhet från Muksut? Jag har hittat flera fina sorter hos
www.littlebloom.se Någon som handlat där?
Hur många behöver man? Det stod 24st där på sidan men jag tyckte det kändes lite...? Hur länge ska de ha blöjan på? Byter man inte direkt när bebis kissat? Kan man ha blöja på natten? Måste man inte byta många gånger då?
Kom med tips :)
TYgisar är toppen! Vilken sort man vill använda är en smaksak! Det kan vara bra att köpa något som kan användas under en lång period. Om man är intresserad av pocketblöjor tex. så finns det pockets i one size som funkar hela blöjperioden. :)
Annars är vikisar med blöjbyxa jättebra, särskilt i början när barnet kan bajsa aningen explosivt. Vikisarna kan vikas limpvikt senare och fungerar hela blöjperioden. Det är ett billigt och bra alternativ att börja med för att testa om tygisar passar för just er. Förutsatt att man inte har något emot att sitta framför tvn och vika på kvällarna ibland.. jag tycker att det är lite som terapiarbete, typ som att sticka eller nåt.
Ett mellanting mellan pocket och blöjbyxa är bum genius flip eller weehugger. Då kan man lägga inlägget i blöjan så att det sitter på plats när man knäpper på blöjan. Perfekt om man har en sprattlig busunge som bara vill krypa iväg! :D
I början är det rätt många byten. Min son bajsade typ 20 gånger om dagen som nyfödd så jag tjänade verkligen på tygisarna! Senare brukar det räcka med omkring 7-8 byten/dag. Om man kombinerar med EC (bebis på potta) i samband med bytena så håller sig bebisen torr längre.
Du kan även lägga i en fuktspärr i blöjan om du inte vill byta för ofta. Klippta bitar av fleece fungerar bra, men jag vill att min bebis ska känna när det blir blött, eftersom att vi kör EC.
När barnet blir äldre och sitter upp kan det vara att rekommendera att köpa blöjbyxor med knappar. De kan få skav av kardborrar!