Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Hej! Jag har köpt Imses Organic cotton blöjbyxor i strl. NB (3-6 kg) Tror ni att jag kan hoppa över small nästa gång jag ska köpa blöjbyxor och gå direkt på medium (7-10 kg) ?

• Loreena

Jag tvättade upp mina nyinköpta tygblöjor i maskinen i tvättstugan igår - det står ju att de ska tvättas först för att absorbera bättre. När jag skulle ta ur tvätten ur maskinen tyckte jag att den ändå kändes lite "sköljmedelshalkig" fast jag hade tvättat med knappt en halv kapsyl flytade tvättmedel. Så jag kollade i sköljmedelsfacket.. och joo.. det var en massa guck där i, bland annat så har nån idiot till granne hällt pulvertvättmedel där i som inte försvunnit än. *surar*

Betyder det att jag måste tvätta en gång till nu?

• Loreena
    Titinea skrev 2010-07-13 22:11:58 följande:
    Jag tvättar i tvättstugan och börjar alltid en blöjtvätt med att skölja ur sköljmedelsfacket och tvättmedlesfacket ( vår går att ta lös så det går fort). Inte nog med att många använder sköljmedel, de överanvänder också, så det blir kvar en hel del.
    Många tvättstugor jag sett har nästan mögliga tvättfack för att ingen sköljer ur facken eller låter det luftas. Äckligt när man ska tvätta och allt vatten rinner igenom alger, mögel, annans tvättmedel och sköljmedel.  Jag satte upp lite vänliga tips i vår tvättstuga och nu lämnar alla tvättfack och tvättlucka öppen. Tvättfacket är mycket fräschare nu mot innan...
    Vårt tvättfack i tvättstugan går inte att lämna öppet.. Det är nån gummiflärp över som man viker åt sidan när man ska hälla i medel.. och jag tror inte att det går att ta ur facket och skölja heller... Hur ska man göra då? Dra dit en vattenslang och försöka spola bort det?
  • Loreena

Vad tycker ni är bäst att ha till nyfödda? Jag har köpt
    blöjbyxor
    rutvävla vikblöjor 75*75
    formsydda frottéblöjor

samt Ikeas kökshanddukar och Näckten frottehanddukar från Ikea
    att ha som underlägg på skötbordet, extra ilägg i blöjorna etc.

Vilken vikning passar bäst och vad har ni lagt i blöjbyxorna?

• Loreena

Igår satt jag och vek vikisarna och längtade efter bebisen. Jag har lyckats få till riktigt bra vikningar nu som jag tror kommer sitta jättebra på babyn och vara rätt så läckagefritt. Dock så känns de rutvävda 75*75 för stora för New Born-blöjbyxorna, så jag testade att göra samma vikning med Ikeas billiga kökshanddukar och frotte. Det blev jättebra och passar perfekt i blöjbyxorna! :D Nu återstår bara att se om det passar lika bra på babyn. :)

Jag använde "Den vanliga snibbvikningen" www.tygisar.se/tygblojor.php

Det var även den vikningen som följde med som förslag när jag köpte blöjorna.

• Loreena
    Tips efterlyses!!

Jag använder Minimundus vikblöjor och Imse Vimses organic cotton blöjbyxor till min nyfödda bebis. Han väger ca 4 kg och vikblöjorna fungerar jättebra mot bajset.

Kisset är däremot en annan femma. Blöjbyxorna släpper igenom kisset så han måste ligga på en handduk och vikblöjorna blir dyngsura direkt han kissar - och han hissar ofta - en gång i halvtimmen ungefär och det betyder mååånga blöjor/dag. Jag använder engångs på natten för jag vill inte att han sk aligga dyngsur och bli röd om rumpan under natten.

Hur ska jag göra???

jag har köpt en fleecefilt från Jysk som jag ska klippa till "fuktstoppare", Men vad ska jag göra mot läckaget och för att det inte ska bli dyngsurt direkt?
  • Loreena

Hurra för tygblöjan!! :D
    Nu har jag och lilla Milo börjat få in snitsen på dethär. Vikblöjorna suger bara bättre och bättre för varje tvätt. jag köpte en fleecefilt på Jysk för 12.50 och klippte till fuktstoppare och det funkar superbra. Sedan jag övergått helt till tygisar så har Milos blöjexem försvunnit. Det enda vi behöver som hudvårdsprodukt är lite potatismjöl och ibland lite babyolja. jag har Minimundus vikblöjor och ullrikes formsyffa frotté. Vikisarna är perfekta för dagen och ullrikes på natten. Jag föredrar vikisarna för de torkar snabbast efter tvätten.

Vad gäller tvätten så tvättar vi med neutal eller skona eller liknande parfymfritt flytande.  Jag tvätter med handdukar och lakan och toppfyller maskinen. Är jag trött så torktumlar jag, men då efter att extracentifugerat så tumlingen går snabbt. Jag skulle vilja tvätta varnnan dag, men ibland blir det var tredje om tvättstugan är uppbokad. Jag sköljer inte blöjorna innan utan slänger bara ner dom i en Ullaredskasse på golvet.

• Loreena

Är det någon som handlat från babykind.co.uk?
    Vad kostar portot?
    Har ni provat nature babies classic covers? Är de bra? jag tyckte att de fanns i fina färger och det verkar bra att man kan anpassa storlekarna.

• Loreena

Är det bara jag som tycker att engångsblöjor luktar urk? Jag tycker att det luktar kiss, institution som för tankarna till äldreomsorgen, ammoniak, kemikalier och bläääk.
    Tygisar är det bästa! :D

Svar på tråden Tygblöjetråden 24