Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

IVFmamma skrev 2012-01-05 20:36:24 följande:
    Min stora flicka blev på 2 års dagen blöjfri dag tid och på natten ett halvår senare. Vi har inte ECat
    Det låter toppen! Hur gjorde ni?
    Jag och syrran var också blöjfria vid 2 år och mamma ECade inte heller. :) Jag ECar dock sonen för att det är smidigt för oss och han trivs med det. Han är 1,5 nu men är inte redo att bli helt blöjfri än.
  • Loreena

Ett lager fleece räcker, annars kanske kisset inte tränger igenom utan blir liggande uppepå fleecen. Jag klippte för små bitar vad jag minns, men en filt räcker ju rätt långt så prova dig fram.

Liners i äkta silke kan vara bra om barnet får röd rumpa.
    Microfiberdukar kan användas som extra inlägg för att boosta blöjan när barnet kissar mer, men det får inte ligga direkt mot barnets hud. En frottétvättlapp kan också funka bra som extra inlägg för att boosta blöjan, men i början räcker det säkert med vikisen + en eventuell fuktspärr närmast huden om du vill och så givetvis en blöjbyxa i ull eller PUL.

Som backupblöja har jag använt IKEAs vita små frottehanddukar, de kan även användas till att torka kräks, ha som skötbordsunderlägg etc.

Du byter allt utom blöjbyxan, dvs vikblöjan, inlägget(om du har något extra) och fuktspärren(om du använder det) Vi använder bara vikisar + blöjbyxa.

• Loreena
    betula skrev 2012-01-05 23:16:29 följande:
    Ingen?

Är riktiga vikisar från iv bättre o värda de extra pengana de kostar jämfört m jysks "vikisar"??
    Jag använder både Jysks vikisar och vikisar från Minimundus som är lite större. Jag tycker båda funkar bra men jag viker dem lite olika. :) De från Minimundus kostar omkring 20 kr/st och det är ju inte så dyrt med tanke på hur användbara de är.
  • Loreena

Någon som provat pockets från Alvehamn? Det är med bambuvelour närmast huden, någon som har erfarenheter av det?

samban skrev 2012-01-06 12:08:28 följande:
    Vet någon var man kan köpa snappi?
    Barnshop.se säljer snappis :)
  • Loreena
    samban skrev 2012-01-06 22:40:48 följande:
    Nej, det verkar inte så. Hittar inte när jag söker på sidan. :(
    Här finns det också :)
    www.alvehamn.se/katalog/tygbl%C3%B6jor/tillbeh%C3%B6r-training-pants
  • Loreena
    Nillan77 skrev 2012-01-06 22:44:46 följande:
    Alvehamns pocket har jag provat. Jag tyckte att tyget som är mot huden blir alldeles för blött. Så blött att mitt barn inte klarade av dem. Ingen fuktspärr mot huden alltså. Passformen stämde inte heller med mitt barn. Vikblöjorna på Jysk är så små att barnet snabbt växer ur dem. Beror på vilken vikning man använder i och för sig. Jag tycker att Imses är helt suveräna. De är mer kvadratiska också. Större suger mer mjuka.
    Vad synd! Annars så verkade det ju ekologiskt och bra. Jag brukar limpvika vikisarna från jysk, och vika så att det blir tunnare baktill och tjockare framtill, då räcker de på längden också trots att sonen är 1,5.  Jag lägger dem inte helt kant i kant vid första viket utan snarare kant mot mitten.. knepigt att skriva hur man gör... Vikisarna från minimundus är större dock så de kan jag vika kant i kant.

Någon som provat Papoose pockets från Babyland? Är de små i storlekarna?
  • Loreena
    samban skrev 2012-01-06 23:19:42 följande:
    Ni som kan, vad säger ni om rispapper till en nyfödd som ska ha vikblöjor och ibland en variant av pocketblöjor?  Bra eller onödigt? Ska man isf ha tvättbart eller spolbarn? Är imsevimses bra?
    Onödigt i början, det rinner säkert bara på sidorna ändå. Amningsbajset går bra att tvätta ändå, men kan lämna gula fläckar på vikisarna. Fläckarna brukar försvinna vart eftersom i tvätten och vara borta när barnet börjar äta fast föda. Annars kan man hängtorka dem i solen så bleks fläckarna. När barnet äter fast föda och har perioder med halvkletigt bajs så kan rispapper underlätta.
  • Loreena

Sonen är 18 månader nu och har i stort sett bara blöja på natten och när vi går ut. :) Han får gå i kalsonger annars och gå på pottan och toaletten med jämna mellanrum. Det blir lite jobbigt att knäppa på en tygis mellan pottningarna, så nu får han gå i kalsonger istället även om det fortfarande blir nån pöl på golvet ibland. Det går lite fram och tillbaka med pottningarna. Vissa dagar funkar det klockrent och han säger till själv, andra dagar verkar han fullt upptagen med annat och det blir fler olyckor. Jag hoppas han blir heltorr till sommaren när han blir 2 år. Trainingpants skulle vara smidigt nu, men jag känner mig lite dumsnål för att investera i det.

• Loreena

Velveteen
    Jag kommer ihåg att jag också bytta ofta, ofta i början när min son var liten. Dels så ville jag ogärna ta på honom en fuktig blöja efter en pottning och dels så var jag väldigt rädd om hans hud och ville inte att han skulle bli röd.
    Det kan även vara så att din dotter gnäller för att hon är kissnödig. Om du provar att låta henna ligga och lufta på en plastad frotté på en lekfilt/ i babygym lite då och då under dagarna så kommer du kanske märka att hon börjar gnälla just innan hon ska till att kissa. Så gjorde min son. Då kan du börja potta/hålla henne i knävecken över valfritt kärl/toa/duschen/handfatet mellan blöjbytena så håller hon sig torr längre emellan blöjbytena

. Man brukar kalla det EC-light om man pottar på rutin vid blöjbyten, efter sömn och mat.
    Min son är 1,5 nu och har bara blöja när vi går ut och på natten, annars så går han blöjfri och använder pottan. :)

Sonen ca 5 månader på pottan

• Loreena

Jag använder limpvikta vikisar från minimundus och jysk på sonen. De från Jysk är ju lite mindre men jag löser det genom att vika dem lite omlott så att det blir tunnare baktill och tjockare framtill. Min son är 87 cm lång och väger 13 kg. Man får prova sig fram till olika vikningar och se vad som passar bäst. Det är ju det som är så bra med vikisar, att man kan vika på andra sätt när barnet blir äldre och anpassa blöjan efter barnet.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24