-
Det går bort av sig självt efter ett tag. De gula amningsbajsfläckarna försvann helt när sonen började äta fast föda vid 6 månader. Annars kan man hänga dem i solen så bleks de bort. Mitt råd är att helt enkelt inte bry sig om dom. De går ju som sagt bort av sig själva sedan.MiniMillan2011 skrev 2011-11-12 09:29:26 följande:Hur gör ni för å få bort bajsfläckarna?
-
Siri är jättefint! :DJania skrev 2011-11-14 22:09:47 följande:Jo, just det, så har ju lilla Pyttis fått sitt namn
Hon ska heta Siri
God natt -
Jania
Jag tycker att tryckknapparna på Weehuggers blöjbyxor är grymma. Jag har fått för mig att knapparna på blöjbyxorna från Blueberry Coveralls är likvärdiga, men jag är inte säker. Jag har även två blöjbyxor från Nature babies, men de knapparna är inte alls bra. De går upp lätt och är knepiga att knäppa.
Vad säger ni andra? Det finns ju massor av blöjsorter. Jag är inkörd på mina men det finns ju säkert fler som är bra. Jag tror att BG's flip är riktigt bra också. -
Ronjas mamma
Vi har bara ett barn iofs, men det funkar bra med tvättstugan. Det gäller bara att boka tid när båda är hemma. Så helger och kvällar mao. Vi har en hel uppsjö med vikisar så vi kan klara oss uppåt 5-6 dagar utan att tvätta. Sonen bajsar nästan uteslutande på pottan och kissblöjorna förvarar vi på balkongen i väntan på tvätt för att slippa lukt. Ni behöver ju inte vara nitiska, utan kan skarva med engångs när ni känner att det är mycket annat i livet. -
Jania
Det brukar kunna gå lite fram och tillbaka med EC. Vissa dagar funkar det hur smidigt som helst och andra inte. Ta det för vad det är. Om ni är sjuka och trötta så kanske det räcker med pottningar efter sömn eller vid blöjbyten? Eller så kan du helt enkelt lägga det på hyllan och ta upp det igen när ni mår bra. Det känner du själv. :) Vi kör mest på rutin, efter måltider och sömn och så byter vi blöjan i samband med det om den är blöt. Om sonen leker i bara byxor utan blöja under pottar jag oftare. Jag tycker att det är jättesmidigt att slippa bajsblöjor och så håller sig sonen torr längre mellan bytena, men jag har gett upp det där med att hinna med alla pottningar vid kiss. De dagar han är "torr" så ser jag det som bonus och att vi haft lite extra bra kommunikation den dagen.
Lycka till! -
TygTiger
När sonen ammades bajsade han varje gång han åt... så i början när han ammades ofta kunde det bli 20 blöjor/dag. Hade vi kört engångs då hade det blivit DYRT! Och att bara byta 4-5 ggr/dygn.. vem gör det ens med engångs? De flesta jag känner som använder engångs till sina barn byter 8-12 ggr/dag. Det känns mycket fräschare att byta ofta och då är tyg toppen. Sen använder ju många dyra Up and go blöjor när barnen börjar bli lite äldre och då kostar väl blöjorna strax över 3 kr st. Det är rätt mycket tycker jag... Men man kan väl säga att man tjänar i snitt mellan 10 och 30 kr/dag beroende på blöjsort och hur ofta barnet behöver bytas på.. minus kostnaderna för tvätt och inköp av tygisar. -
Jag kanske också borde hänga kissblöjorna på tork innan tvätt. Jag bruka ställa ut dem på balkongen för att sippa lukten, men nu när jag är gravid så tycker jag att det är plågsamt att tömma påsen in i tvättmaskinen sedan.
Jag funderar på att byta vikisarna+blöjbyxa nu till någon pocketvariant. Jag tycker att blöjbyxorna md vikisar i börjar sitta lite för tight, trots att blöjboxorna ska räcka tills barnet väger 17 kg och min son väger 13. Plus att vikisarna inte riktigt rcker till nu när han kissar mer, så jag skulle eg. behöva boosta med en microfiberduk, men det får inte plats i Weehuggers blöjbyxa.
Vad tycker ni? Ska jag investera i ett gäck pockets eller köpa rymligare blöjbyxor av ett annat märke? Vilka isof? Jag vill inte att det ska bli för bylsigt heller nu när han leker så mycket. -
Hur är det med Fuzzy Bunz i One size? Jag tänkte om barnet redan är så stort att han skulle behöva ha large så kanske inte one size pocketblöjorna blir så bylsiga?johlinn skrev 2012-01-04 19:03:02 följande:trollet - pockets blir ju tunnare. AIO i större storlekar blir väl bylsiga för våra barn som ju inte kissar allt i blöjan. Särskilt storleksanpassade pockets, alltså inte onesize, tycker jag fungerar bra. De hämmar inte rörligheten alls är väldigt smidiga. Ex fuzzi bunx. Jag kör på med tygisarna och lär nog få göra så ett tag till - E. är inte redo för blöjfrihet ännu, som tidigast till sommaren. Han är 3,5 nu.
Jag står och funderar på att investera i några. -
Vikisarna behöver ha en vattenavvisande ytterbyxa i PUL eller ull. Ullblöjbyxor ska återfettas med ullkur för att hålla tätt. Till en liten nyfödd räcker det oftast med bara vikblöjan + ytterbyxa, extra inlägg kan behövas senare när barnet kissar mer.samban skrev 2012-01-05 15:07:27 följande:Min unge kommer om några veckor och jag har sytt egna tygblöjor. Det blev en variant av formsydda och pockets. Enkelt förklarat kan jag säga att de har en ficka där det ska ligga ett inlägg, men inget vattentätt yttertyg utan jag kommer använda ullbyxor. Min fråga är om ni känner till vilka inlägg som skulle kunna passa? Jag kan tänka mig att köpa nytt eller sy själv. Är fleece bra? Har ett gäng fleecefiltar som jag skulle kunna slakta. Vad rekommenderas? Har hört om bambufleece som ska vara bra? Tror ni man kan lägga ett inlägg direkt mot bebisens rumpa om det skulle behövas? Annars kommer jag nog bli tvungen att tvätta varje blöja så fort den blivit kissig. Till en början hade jag tänkt använda vikblöjor. Brukar man behöva inlägg i sådana eller klarar man sig med bara tyget? Alltså till en nyfödd liten spädis. Behöver jag ullbyxor även till vikblöjorna? Alltså det här är en djungel... Tack för att det här tråden finns, :)
Jag klippte till en fleecefilt i början till min son och använde som fuktspärr, men efter ett tag så tyckte jag att de blev tilltäppta (antagligen pga babyoljan vi använde) så då slutade jag använda dem. Vi kör EC så vi pottar så pass ofta så om det är blött så byter vi då och han behöver inte gå med blöt blöja så länge. -
Ok! Vad synd! Tillverkarna kanske tror att barnen blir blöjfria mycket snabbare än de vanligtvis blir.johlinn skrev 2012-01-05 20:15:43 följande:jag tänker snarare att han kanske snart växer ur de i onesize! det är så det är för oss iaf. Large i fb kommer räcka länge, medans han trots att viktgränsen är långt ifrån nådd håller på att växa ur i det närmsta alla onesize-blöjor vi har provat.
Ni som använt tygisar tidigare - när blev era barn blöjfria?