• Adni

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

bdmc skrev 2012-01-08 21:51:46 följande:
    Bra idé: Ska ringa vår kurator imorgon!! tack! vi är båda föräldrar hemma och vårdar sonen och har varit det sen han föddes för 10 månader sedan. ekonomiskt sätt är det ingen hit...

Vi har ryggsäcken nu med. även om sonen inte   kan ta sig någontans än. dock är den ju inte gjord till föräldrar så vi lägger den i en större ryggsäck så vi kan ha den på vår rygg även med vinterkläder på,.....

har ni haft problem med att den larmar mycket när ni är ute och det är kallt? är precis som det blir för kallt i slangen

Det finns vuxenryggsäckar också. Vi hade sån innan E fick sin lilla så vi kunde gå bredvid och bära åt henne.

Ute gick inte att vara alls på vintern, bara när hon var nerbäddad i vagn och pumpen låg inne i åkpåsen. Slangen blev för kall så pumpen orkade inte med att pumpa och larmade hela tiden. Vi passade på att vara ute när hon hade paus i maten. Bytte pump från CompatGo till Nutricias och det hjälpte lite, Nutricias klarade kylan något bättre.

På vår/sommar/höst hade hon ryggsäcken på sig själv när hon var ute och lekte. Som tur var kunde vi öka hastigheten på maten (hon fick maten direkt in i tunntarmen via jejunostomi) så småningom och då fick hon längre pausar under dagarna och då kunde de användas när hon var ute på tex förskolan.

Idag var E:s första dag på förskolan efter jullov. Snacka om trött unge som hämtades hem! Stackarn hade gått hela dagen med hakan upplyft och sett ut som om hon skulle kräkas vilken sekund som helst (vilket hon även gjorde några gånger). Fattar inte att det inte kan ge sig. Nu har det varit så här varje dag sedan innan jul. Hon har liten förkylning så det är säkert den som spökar. Trist är det oavsett!
  • Adni

Queen:

Vilka steg framåt C har gjort! Jätteroligt! Grattis i förskott på 4-årsdagen!

E är på förskolan mellan kl. 7:30-16, det är 1-4 år, så det är ju inte så konstigt att hon är trött.Speciellt när det är första veckan efter jullovet!

Vi är inne i en period nu som det var ett tag sedan vi var i sist, och jag hade ju hoppats att vi skulle slippa. E kräks så mycket just nu. Vi matar om 4-5 (av 5) mål om dagen minst en gång, idag var det alka mål som gavs om 2-3 gånger. Stackarn har sett kräkfärdig ut hela dagen och kämpat på som en liten tok. När övriga barn åt lunch bad hon sun resurs om att få gå och lägga sig lite på soffan istället och vila. Hon blir ju helt slut av det här eviga kräkandet. Vi med för den delen. Vet inte riktigt vad vi ska ta oss till... Man blir lite låst när det är så här. Matningen tar ju ganska mycket tid så vi hinner inte med att göra så mycket annat, är ju jättetråkigt att hon knappt hinner leka med kompisar som hon så gärna vill.

• Adni
    Majrich skrev 2012-01-10 23:30:25 följande:
    Hej!!

Jag läser om allas knappar och ler. Min son har haft knapp i ca en månad nu. Han är sju månader gammal och tidigare fått mat via nässond. Skönt att slippa den. Jag vet inte vad ni har för erfarenhet men Texas fick sin knapp satt i Göteborg där de fäste magsäcken med tre ankarknappar som ska lossna efter 2-3 veckor. Dessa har nu lossnat men han är röd och svullen runt om, det varar och han har väldigt ont. På det fick han världens granulom som jag lapiserat bort (ajaj i mammahjärtat ) och efter en kraftig viktökning är nu knappen för kort så den går knappt att snurra runt. Vi tänker att Texas "bara" ska ha knappen tills han kommer igång att suga och svälja igen. Han har enligt alla som vet vad de pratar om rätt förutsättningar att börja igen. Synd att hans hjärtmedicin smakar apa, den lär han aldrig vilja svälja... Har ni några tips och ideér på hur man får barn med knapp av olika anledning mer intresserade av mat? Eller att vilja ha i munnen?? Jag tar tacksam emot ALLA tips!!

Tack!!!

Marie

Önskar att jag hade tusen tips till er, men jag vet faktiskt inte. Man får prova sig fram helt enkelt. Men det är ju alltid bra att erbjuda mat, även om han inte stoppar i munnen så kanske han kan känna på maten (om du testar typ pure'). Ha leksaker som han kan stoppa in i munnen för att träna munmotoriken.
  • Adni
    060810 skrev 2012-01-13 09:46:33 följande:
    Adni:

Skickar en stor kram till er alla!! Fy så jobbigt hon har det!

Jag har lite glädjande nyheter. Eller ja det kommer bli en jävligt tuff helg. Jonalie ska inte få något i knappen fram tills på tisdag! Hon ska bara äta det hon vill och svälta.

Läkaren hoppas att detta ska göra att hon kommer igång att äta. Vi får se. Jag är rätt pessimistisk faktiskt då jag provat detta innan med dåligt reslultat...

Hon äter väldigt lite just nu så det ska bli intressant att se. Känns mer som om hon smakar än att hon äter.

Kommer bli en gnällig helg och en unge som inte kommer orka något..

Så  kommer kanske terrorisera er med klag inlägg i helgen.. ;) För hon kommer va så jäkla gnällig det vet jag...

Tack, och ni får lycka till i helgen. Hoppas att hon vill äta mer, och gör hon inte det så har du i alla fall testat igen.

Vi ska nog testa att minska knappmålen i helgen och mata extra i tarmen på natten istället för att se om vi kan få kräkningarna att minska för så här kan hon inte ha det!
  • Adni
    060810 skrev 2012-01-13 18:08:49 följande:
    Adni: hoppas det funkar att göra så för er.

Kvällsmaten bestod av 1/2 dl majs, pyttelite ris och köttfärs och en liten bit svamp. ;)

Spännande natt detta. ;) fast värre blir nog natten imorn och natten till måndag.

Det hoppas jag med!

Det är kanske ingen tröst men i E:s mått mätt är det en jätteportion J fått i sig! Vi hejar på er här hemma från oss och hoppas det går bra.
  • Adni
    060810 skrev 2012-01-13 20:20:05 följande:
    Jo jag vet att det är en jätteportion. Men tänk att du inte får ge nåt i knappen sen. Det är svårt men jag ska hålla det! Måste stå ut. Måste ju bevisa för dem att hon äter dåligt. Usch känner mig jättehemsk just nu. :( men jag gör det ju för hennes skull.

Förstår att det känns jobbigt, men hon kommer klara sig. Om det skulle fungera så är det ju jättebra för alla och gör det inte det så kanske sjukvården kan backa lite i "kraven"/förväntningarna de har på henne när det gäller ätandet.
  • Adni

Vet hur det är. Här har vi stora problem med att få henne att behålla maten i knappen plus att hon har en stor dos 4-årstrots! Jättekul...

• Adni

Här gav vi upp matförsöket med att bara ge mat i knappen. 180 ml per mål blev för jobbigt och hon bara kräktes hela tiden. Nu började vi om från början och ger 100 ml 5 gånger per dag och sedan 500 ml i tarmen med pump på natten. Ja ja, bättre lycka nästa gång!

• Adni

Vi sörjer inte så mycket att det inte funkade för nu har vi istället fått tillbaka vår glada, pigga tjej! Hon var ju helt slut av allt kräkande, bara en liten trasa stackarn.

• Adni
    bdmc skrev 2012-01-27 20:36:31 följande:
    PÅ onsdag den 1 feb ska vi träffa einar i lund och få veta när knappen ska sättas på sonen. hoppas det inte tar för lång tid!

idag åt han en hel matsked gröt. det mesta han någonsin ätit via munnen. gud vad mysigt det var att mata honom och han gapa och log. då insåg jag hur mycket jag saknar att få mata honom.

häromdagen var en kompis här med sin bebis och gav henne välling via munnen. åååhhh vad mysigt det såg ut. 

då insåg jag att det faktikt är en stor sorg att inte kunna ge sitt barn mat via munnen. att inte få mysstunderna med nappflaskan och stunderna vid matbordet när man ger dom mat.

här sköts ersättningen via en matpump in i sonden och ner i magen. inget mysigt med det. bara en massa trix och fix....

just nu håller matpumpen på att reta gallfeber på oss. den piper för allt möjligt känns det som och inte går det att ha den ute när det är kallt...!!!      

Hoppas att allt går bra för er!

Pumpen funkar inte när det är kallt. Helt hopplöst tyvärr...
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!