• Adni

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Skumboll skrev 2010-12-29 19:11:39 följande:
    Han har ett alldeles eget rum på dagis och han är inte inkluderad i vanliga barngruppen på det viset utan vistas där det passar honom bäst för tillfället. Dessutom är han på dagis väldigt få timmar. Eftersom han har autism också så är det superviktigt att det är lugnt kring honom och jag tycker att dagis och resursen gör vad de kan. Men när han får sina kräkanfall så blir han ju totalt utpumpad, så just då skulle han ju inte orka med alls, det är mer när han börjar återhämta sig och bara kräks någon/några gånger per dag eller om han mår illa som jag inte vet hur vi ska göra. Det är svårt, jag kan på sätt och vis förstå att de inte vill ha honom där när han inte mår så bra. Å andra sidan kan det ju i värsta fall hålla på i några veckor och var drar man gränsen för när han får komma. Iofs vet jag inte ens hur jag ska få honom till dagis när han kräks, han blir så ofantligt åksjuk och kräks ju i bilen. Hua. Jag får nog ta en diskussion med resurs och chef kring dethär... 
    Usch, det är tufft! Men vad bra att det verkar funka annars på förskolan.

Kräk i bilen är inte skoj. Det händer minst en gång i veckan här...
  • Adni
    Carcassonne skrev 2010-12-29 17:35:15 följande:
    Hej på er!
    Nu har jag makens alias igen, men är alltså fortfarande Queen.
    Har läst lite bakåt, och spännande läsa om framgångar även om man förstås känner mycket starkt inför motgångar!

C har nu börjat äta mycket själv. Varje lunch äter han i princip ett hel (litet) mål själv. Så numera sondar vi bara morgon och sen kväll, då ofta i sömnen. Han är nu en riktig knubbis, väger 15.5 kg till sina 98 cm.
    Den 15:e januari fyller han 3, men vi räknar fortfarande korrigerat.
    Han fick ju sin knapp när han var ganska exakt 8 månader (5,5 korrigerat).
    Höste på allergidagiset har varit tuff, han har haft flera öroninflammationer och halsfluss. Det är precis som om han tar igen alla infektioner vi skyddade honom mot de första två isolerade vintrarna.

Hur äter era andra nu? Jag är som vanligt nyfiken, men mest för att jag vill jämföra och inte med några baktankar.

Andra framsteg? Sjukdomar under hösten? Vaccinationer? 
    Men vad duktig han är och vad stor han blivit! Vi som tycker att E är superstor (hon fyllde 3 i oktober, men blir 3 år korrigerat i början av februari) med 89 cm och 12,3 kg! Vad fort det går och vad stora de blir, man fattar det knappt.

E dricker vatten bra och har även börjat testa några munnar juice eller liknande ibland, men vatten är ändå favoriten. Vi tränar henne att använda kindtänderna för att tugga med. Hon tuggar annars någon gång bara med framtänderna, och den som testar att tugga mat med bara framtänderna inser snart att det inte är så lyckat. För att hon överhuvudtaget ska kunna äta vanlig mat så måste hon börja våga använda tänderna längre in. Än så länge går det ganska bra när vi testar och hon lägger in något på plats i kinden eller om man kör en slatpinne som är lång och smal, då kan hon tugga några gånger innan det kommer ut. Men vi märker att hon är rädd att föra ut mat med tungan till kindtänderna (så som man ska göra), hon blir så osäker när hon känner att hon inte har kontroll.

Men att hon sväljer vatten är hon supernöjd med och berättar glatt att det åker ner och hamnar i "naveln".
    Har frågat henne om hon inte ska ta och svälja lite mat när hon ändå har i munnen men då svarade hon "Nej, kräk" så jag antar att hon tror att hon inte klarar det utan att kräkas... Små skedar yoghurt kan också slinka ner och då blir hon också glad!

Hur går det för alla med tandborstningen? Här får man vara nöjd om man kan snudda vid alla tänder en gång lite snabbt utan att det kommer kräk. Ibland kan hon börja kräkas bara hon ser att tandborsten kommer fram...
  • Adni

Vi har också låtit E tugga och köra själv med tandborste med det verkar inte ha hjälpt hittills i alla fall. Vi kanske borde köra mer lek med borsten igen.
    E klarar inte heller av att gå i trappor själv och det är inte så länge sedan hon började kliva över våra låga trösklar (typ 1 cm höga) utan att hålla i sig. Men lite högre trösklar som när hon ska in och ut genom ytterdörren fixar hon inte om hon inte får hålla i sig i karmen eller i någon av oss. Men det kommer väl antar jag.

Ja, det är inte lätt att undvika att jämföra med jämnstora. Tråkigt ibland när de som är mer än ett år yngre tycker att E är "liten" för att de gått om henne. Men men hon har många år på sig att växa ikapp!

Gott nytt år! Eller god fortsättning kanske man säger så här dagen efter!

• Adni
    Carcassonne skrev 2011-01-01 11:41:20 följande:
    God fortsättning till dig och familjen!!

Ja, jämförelser är jobbiga. Och i mycket har ju vår C varit som 1 år yngre, är det fortfarande på många vis. Mest grovmotoriken men även med talandet. Man hör andra ungar snattra som bara den och så säger ens egen unge högst 2, 3 ord samtidigt...
    Ja, oavsett vad, så går det framåt, men kan man inte önska!
    Har ni haft mycket hjälp av sjukgymnast? Vi fick träna i varmbassäng hela förra hösten och vintern, det medförde framsteg. Nu tränas han inte alls, mer än av oss här hemma. Och det är inte alltid man hinner.
    Jo, hon har varit till sjukgymnast men de tycker inte det är så farligt. Ska trän henne genom att gå på mjukare material plus att hon fått ortopediska sandaler som hon har på sig ibland inne på förskolan samt inlägg i vinterskorna.
  • Adni
    Seldonia skrev 2011-01-02 16:18:19 följande:

Såg att ni pratade om olika sorters mat, så jag sticker in med ett inlägg...

Vi hade en riktig kräkunge, men jag tycker ändå att det blev förhållandevis bättre med Isosource Mix än med de andra sondnäringarna (har haft MiniMax och några olika Nutrini-varianter).
    I Mix är gjord på riktig mat, och jag tyckte att det kändes bra att pumpa in den när man visste att det var kyckling, grönsaker, apelsinjuice och andra godsaker i den. Jag inbillar mig att det är lättare för kroppen att ta till sig maten när det är naturliga grejor.
    Nackdelen (om man har pump) är att det inte finns väskor. Men vi hade stora ryggsäcken till Infinity-pumpen och det funkade tillräckligt bra.

Hej

Låter intressant! Hur många kcal är det i den per ml? E har bara pump på nätterna och då har hon spjälkad mat in i tarmen så för den delens skull spelar det ingen roll. Vi har testat Nutrini (både vanlig och Energy), Febrini och vanliga barnmatsburkar (5-6 månaderspuré) men inget har gjort att hon slutat kräkas och det har egentligen inte varit så stor skillnad alls. Hon har bättre och sämre kräkdagar oavsett vad vi testat. Just nu har vi Nutrini Energy, som har 1,5 kcal/ml, för att hon inte ska behöva få så stor mängd åt gången.
  • Adni
    Skumboll skrev 2011-01-04 19:53:10 följande:
    Adni; Isosource Mix innehåller 106 kcal/100 ml. 

Här hade vi en liten akutsituation inatt. Ballongen på knappen sprack och knappen ramlade ut när S låg och sov. Det var ren jäkla tur att vi upptäckte det! Men, han hade legat utan knappen så pass länge att det i princip var igenvuxet, ett ytterst litet hål kvar. Några samtal till ambulansen och sjukhuset men in till sjukan skulle vi inte hinna så vi hade inte så mycket val...efter mycket våld och blod fick sambon i knappen igen. Men fasen vilken pärs! In till akuten för att se att allt såg bra ut, där åkte vi i alla fall räkmacka och vi slapp vänta. Alltid något. 
    Det här är tredje knappen som går sönder på detta sätt, dvs varenda knapp sedan han opererades. Nu ska han få testa en annan knapp, en mini-one, där ballongen ska vara mer hållbar. Någon som har erfarenhet av den?
    Fy vad jobbigt! Vi har också varit med om att ballongen spruckit och trillat ut men det har som hur är varit på dagtid och E har varit väldigt duktig och kommit med knappen och visat att den åkt ut. Värsta gången var när den åkte ut på affären och det i princip var omöjligt att få i den. Den hade gått så mycket sönder att det hängde plastbitar från den fd. ballongen. Fick med våld tvinga in den men det gick i alla fall och E var tapper.
    Det är alltid jobbigt när man vet att det kommer att göra ont på dem.

Hoppas verkligen att det fungerar bättre med den andra knappen! Vi har inte testat den.
  • Adni
    Coche skrev 2011-01-05 22:11:41 följande:
    Vi har Mini-One. Och än har den inte gått sönder. Jag har däremot lyckats dra ur den när slangen fastnade mellan spjälsängens kant och mig. Tjoff sa det, och sen började G gallskrika. Ballongen höll, och vi satte in den igen. Nu är jag livrädd varje gång han ska ner i sängen och slangen sitter kvar. Hoppas att det fungerar lika bra för er Skumboll.

Har inte riktigt orkat ta in svininfluensan i mitt liv än. Vi bor i Stockholm och här har den inte slagit så hårt än. Det är iofs ingen garant. Jag försöker vara så försiktiga som möjligt med kontakter men helt isolerade är vi inte.

Jag är så otroligt less på det här med ätoviljan. Så otroligt less. Vill bara lägga ner. Men nej, det går ju inte. Jävla skit det här är.
    Känner igen mig, är också sjukt less på det här. Hela familjen blir ju drabbad när allt måste planeras efter hennes mat och kräk (appopå det sistnämnda så kräktes E just ner vår nytvättade igen för jag vet inte vilken gång i ordningen...). Slitsamt är det!

Queen, vad länge era knappar håller, här får vi också byta typ varannan månad för det blir punka på ballongen.

Svininfluensan har vi inte funderat så mycket på. E har inte haft några lungproblem på länge så jag tror inte att hon räknas in i riskgrupp längre. Tycker hon klarar vanliga förkylningar bra förutom allt kräk.

Vi har så smått börjat ta oss för potträning (som om inte allt annat vore nog). Det går sådär. Nu kan hon i alla fall säga att kisset kommer men det är typ i samma stund som det kommer. Som tur är så är det inte några mängder än så länge så det mesta sugs upp av div. kläder, till skillnad från när vi gjorde samma sak med storasyster och det kom en hel sjö. Har köpt såna där träningsblöjor nu för att slippa klädtvätt och har lurat i henne att det är riktiga trosor (och dessutom fått storasyster att inte avslöja oss) så hon springer nu så nöjt omkring i sina "trosor" och känner sig stor. Är det här något ni också tagit er för och hur har det gått?
  • Adni
    Carcassonne skrev 2011-01-06 11:46:14 följande:
    Ja, som om man inte hade nog ändå!! Håller verkligen med!
    Svininfluensan är värst i Stockholm och Malmö än så länge. Info har inte nått ut och som vanligt slår kvällstabloiderna upp braskande rubriker, och det gör att många får skygglappar.
    Man kan bara göra sitt bästa, mer går ju inte då denna sjuka slår hårdast mot riskbarnen.

Knapparna håller fint, kanske har vi haft en enorm tur, ibland ska man ha det. Nu är det snart dags för byte, det åker vi in och gör på mottagningen, har ännu inte börjat göra det själv, kanske borde göra det denna gång.

Potträning funderar även vi på. Han är ju drygt 2 1/2 år korrigerat, så det kanske är hög tid. Han gillar nte riktigt pottan, men är nyfiken på toaletten. Hans yngste storebror började med toa direkt.
    Bra tips med träningsblöjor, det skall vi prova.

Ha en fin Trettondag, alla!
    E gillar också toaletten bäst. Hon har en sån där ring som hon lägger på så att hon kan sitta själv utan att någon håller i henne. Träningsblöjorna fungerar bra nu när vi sagt att det är trosor, för de blir ju blöta (har usel uppsugningsförmåga) men läcker ändå inte! Känner att jag inte pallar med alla klädbyten och ev. torka golv efter olyckor. Det räcker som det är ändå!

Trevlig helg!
  • Adni
    Skumboll skrev 2011-01-06 12:54:00 följande:
    Vad duktiga era små verkar vara med pott- och toaträning ändå!
    S är ju 3,5 och börjar kunna signalera att han har bajsat, men fick han skulle han gärna springa runt med det hela dagen. Flört Längre än så har vi inte kommit. 
    Haha, känner igen det lite! Vi fortsätter på ett litet flyt vi fick när E fått gå utan blöja en dag och fått byta kläder typ åtta gånger. Efter det så började hon fatta lite när kisset väl kommer, men så fort hon har vanlig blöja på sig kunde hon inte bry sig mindre! Hon blev 3 i oktober. Men det kommer så småningom, även för S!
  • Adni
    Carcassonne skrev 2011-01-09 19:59:44 följande:
    Måste bara dela med de enda på hela jorden som fattar (förutom den närmaste familjen!).
    Min C har nu två dagar i rad ätit lunch (idag boef bourguinone med ris och gröna bönor) OCH samtidigt druckit mjölk. Alltså, han kan nu hantera mat och dryck i munnen samtidigt. Ett stort steg för vår lille man!
    WOW säger jag bara! Heja C!!!
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!