Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
Trigger-finger är en senskideinflammation, kronisk, som vi tror att C var född med. På tidiga bilder från kuvösen är hans tumme helt inåtböjd, vi har bara inte märkt det innan pga hans överrörlighet. Han kan inte räta ut sin högertumme, den är fast i ett böjt läge. Men som sagt, ett ganska litet, enkelt ingrepp. Tandläkaren var toppen, och det kännsskönt att ha det avklarat. Han älskar att borsta sina tänder själv, och sen borstar vi minst en gång per dag.
Nu ska vi ta tag i potträningen också, han har varit helt emot innan, men vi måste! Han är ändå 3 år korrigerat! Några andra som har tips eller berättelser att dela om detta? Det var 14 år sen vi potttränade sist! Vi har köpt en Sally sits till toan, för potta vägrar han blankt att sitta på....
När jag nu läst igenom alla inläggen om Adina känner jag helt plötsligt hopp igen. Redan när hon omdefinierar problemet som våra barn lider av känns det bra. Jag gillar uttrycket "sondberoende" mycket mer än "ätovilja". Ett beroende kan man behandla, avhjälpa, med rätt form av expertis. En ovilja, vad gör med med den?
Nu vill jag ta reda på mycket mer om sjukhuset och behandlingsmetoden. Det är verkligen mycket pengar det handlar om, men sjukhusets web-baserade program låter intressant till en början. Enligt bloggförfattaren så har man i Finland räknat ut att ett barn som sondmatas kostar samhället 35 000 Euro om året. I det sammanhanget så är inte avgifterna till kliniken i Österrike så stora för våra landsting, snarare en besparing. Jag antar att det som saknas är fler vetenskapliga studier på området.
Queen: Vad är ett trigger-finger? Låter annars bra att ni har haft ett så bra tandläkarbesök. Jag oroar mig verkligen för Gs tänder, han låter oss inte ens röra dem med fingrarna om det finns tandkräm med i bilden. Enda trösten är väl att det bara är mjölkänder.
Adni: Hur gick det till när ni sökte resurs? Hade E redan börjat på dagis eller gjordes det före starten? Fick ni stöd för att motivera behovet?