Bettina skrev 2010-10-14 18:43:58 följande:
Hej tjejer
Detta har hänt...
Blev igångsatt i måndags med prostaglandin gel, en gång på morgonen och en gång på kvällen.
Fick värkar men inga egna värkar utan "kemiska"värkar. Samma procedur upprepades i tisdags med samma effekt. (öppen 1 cm och inre modermunnen stängd.
I onsdags fick jag värkstimulerade dropp och då hände det saker. De ökade droppet successivt.
Hade ont som tusan, provade lustgas, pilatesboll och akupunktur men skrek till slut att jag ville ha EDA.
Narkosläkaren satte den fint och sedan mådde jag bra. Såg att jag hade värkar men kände inte så mycket av dem, fick komplettera ibland med lustgas eftersom att det gjorde rejält ont trots EDA. Vid 22:30 tiden hade de givit mig 3 EDA, jag var öppen 8,5-9cm men det fanns fortfarande en "ring" kvar runt lillemans huvud som inte ville släppa.
Läkaren frågade om vi ville fortsätta, om inte så rekommenderade hon kejsarsnitt. Det hade ju inte "hänt" något alls på de senaste timmarna.
Det blev det till slut. - ett akut kejsarsnitt.
Det tog en stund innan vi fick komma ner till OP.
Väl där fanns det 7-8 persorsoner i gröna kläder. Fick narkosmedel så att jag blev groggy. Personalen berättade hur det hela skulle gå till.
Efter ett par minuter svullnade min näsa och jag fick slem i halsen. Kunde absolut inte andas, låg och skakade och hackade tänder. Kände mig enormt frusen men alla de andra sade att jag var varm i huden. Fick panikkänsla. Mådde illa men kunde inte kräka, kunde inte hosta. Inget i kroppen funkade, jag var helt borta.
Tänkte att nu dör jag.,
De fick ut lilleman och han blev rengjord. Fick sedan se honom när jag blev ihopsydd.
Kunde fortfarande inte andas ordentligt, jag mådde hemskt dåligt. Det tog nästan 45 min att sy ihopa mig och jag mådde så dåligt under hela tiden. Maken satt bredvid och kunde inte göra något alls. Han mådde dåligt av att se mig må dåligt. När jag fick styr på mina händer stoppade jag in ett finger i munnen för jag hade så ont i tänderna efter allt skakande.
Väl uppe på rummet så tog de måtten: han var 53 cm lång och vägde nästan 4,5 kg den 14 oktober, 4 dagar efter BF.
Efter ca 1 h så började kroppen lugna ner sig så smått. BM gav honom lite ersättning och sedan när jag inte skakade mer så fick han komma till mig och sög lite på bröstet. Det var jättemysigt.
När klockan blev ca 03:00 fick vi in vår "festmat". Dessvärre kunde jag inte äta mer än några tuggor, mådde tjyvens.
BM och sköterskan pratade med oss innan vi somnade om vad som hade hänt. Att jag hade reagerat på narkosen, att den hade satts lite för högt upp, därför "slog" den ut mig.
I morse så när läkaren skulle gå av sitt skift kom hon och pratade med oss igen. Berättade mer om vad som hänt och hon tog sig all tid för oss. Verkligen en superläkare.
All personal har verkligen varit superhärlig., Det kändes underbart för oss.
Kramar till er alla från oss.
Stort grattis till lillkillen, hoppas ni har det superbra, det är så mysigt med nykläckt bebbe
. Hur länge fick ni ligga på uppvaket.
Superbra att ni fick en läkare som verkligen har haft tid för er och kunnat prata med er vad som hänt etc.