• Bette

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

förväntan68 skrev 2010-06-11 13:01:57 följande:
    bette,
    Livet består av flera faser. När jag var i din ålder blev jag gravid hur lätt som helst och hade ALDRIG gjort en äggdonation. Var helt emot det och speciellt med tanke på hur ung jag var. Men när du blir äldre kommer du säkert att tänka annorlunda. Men jag känner att jag behöver inte dina ålders värderingar. Som sagt order är ju fritt
    Jag blir inte gravid hur lätt som helst, därför har vi gjort ÄD såklart. Tycker det är fantastiskt att man har möjlighet att göra dessa behandlingar upp till femtio årsålder, men jag själv skulle inte vilja bli mamma vid femtio det tycker jag är gammalt. Däremot är fyrtio inte alls lika gammalt.

Ha en trevlig helg

Bette
  • Bette
    isisisis skrev 2010-06-12 07:34:26 följande:
    Nä,men du får förstå att du klampar in med en aning leriga stövlar Bette,lite takt ioch ton skulle inte skada ibland.
    Du var 29 år när du gjorde din ÄD och lyckades med den.
    Du har inte ens en IVFhistoria bakom dig.
    Här inne är det folk som haft uppåt 10 MF lika många IVF och ett par av oss har uppåt 10 ÄD bakom oss.Många bär på en lång sorlig historia och har lagt ned uppåt en miljon kronor på behandlingar.Har man misslyckats många gånger är sorgen till slut en övermäktig.
    Och vi ÄR ÄLDRE än du.Visa respekt.
    Visst är det trevligt med lite "fågelkvitter" ibland.
    Men snälla Bette.Visa hänsyn.
    Och svara inte på alla frågor,för du ger fel svar!
    Du har ingen lång erfarenhet av varken IVF eller ÄD.
    No hard feelings.Kram
    Jag har ingen IVF historia bakom mig på grund av att det inte var möjligt för oss att göra det, nu klampar du in på ett område som inte är ok. Det spirraling som undrade varför havandeskapsförgiftning ökar vid ÄD behandlingar, det kan ha på grund av att det är fler äldre som genomför dessa behandlingar. Jag skulle gärna ha en IVF historia bakom mig om jag hade möjlighet. Du har ingen aning om vad du pratar om.

Svar ja, jag tycker 50 är för gammalt i alla fall för mig, alla har rätt till en åsikt. Men däremot inte sagt att det är fantastiskt att man faktiskt kan göra dessa behandlingar upp till femtio årsåldern, jag skrev också att barnönskan minskar ju inte bara för att man blir äldre.

Du ska också visa hänsyn och inte hoppa på mig så fort jag svarar på något inlägg som inte har med dig att göra.

Bette
  • Bette
    crijo skrev 2010-06-12 10:00:10 följande:
    Bette: Detta har du skrivit i en tråd "Vi gamlingar som har fått + efter ÄD": 
    "Du behöver inte läsa mitt inlägg och dessutom vara otrevlig, finns ingen anledning, det var ej riktat till dig, och mig veteligt så får man skriva i vilken tråd man vill.
    Bette"
    Detta svarar du i denna tråd:
    "Du ska också visa hänsyn och inte hoppa på mig så fort jag svarar på något inlägg som inte har med dig att göra.
    Bette"

Alla verkar hoppa på dig Bette! Hmm...undrar du inte ibland varför?
    Man har väl ändå rätt till sina åsikter, mig veteligt i allafall. Jag har sagt att jag inte skulle kunna tänka mig att bli mamma när jag är närmare femtio, men det är jag, vad någon annan gör är upp till dem. Det är en fantastisk möjlighet har jag också skrivit.

Bette
  • Bette
    nilisen skrev 2010-06-11 23:44:04 följande:
    Har fortf inte uppdaterat mig i tråden. Orkar inte just nu. Beskedet vi fick idag var att barnet har klumpfot. Senast på onsdag ska vi få besked på långtidsanalysen gällande fostervattensprovet. Får då besked om det har några allvarliga samband. Om så kommer socialstyrelsen ta upp vårt fall på fredag för abort/födsel. Dessförinnan ska vi tillbaka till Östra för en second backup. Vi ska också få träffa ortopedläkare samt kurator.

Kram från en förvirrad, ledsen Nilla
    Men du, klumpfot är ju någonting de kan åtgärda vad jag vet. Hoppas att långtidsanalysen går bra.

Tänker massor på dig

Kramar
  • Bette
    spiralling skrev 2010-06-12 17:21:32 följande:
    Nu har jag läst ikapp och förstått att jag missförstått en del. Kram till dig Crijo!!!

Vi har alla våra bakgrunder och sorger. Det var inte lätt att få besked på att jag var i klimateriet när jag var 28 år. Men efter sorg och besvikelse kändes det naturligt att försöka med äggdonation. Men jag skulle inte kunna svara på nu om jag kan tänka mig att bli mamma mellan 45-50 års ålder. Troligtvis skulle jag det. Hur kan du veta det 20 år innan Bette? Livet ändras ju och så även ens känslor. Nyfiken på hur du kan vara säker på det nu?
    Hej,

Jag är säker på grund av att jag inte vill va en gammal mamma, men det är jag. Min mamma fick alla sina barn innan trettio och mormor fick mamma när hon var nitton, tycker det är trevligt att ha så mycket släkt som möjligt i livet, som det är nu så lever mina morföräldrar och min mans morföräldrar och farmor, så det är alltså barnbarnsbarn vilket jag tycker är häftigt. Jag vill vara med länge med mina barn därav att jag ville ha barn så fort det gick nu.

Kram

Bette
  • Bette
    crijo skrev 2010-06-12 18:53:40 följande:
    spiralling: Ledsen att du trodde även för en stund att jag skulle nedvärdera någons känslor och åsikter på grund av ålder!!!! Om du läser Bettes inlägg i trådar för "gamlingar" kommer du att förstå bättre vad jag menade.
    Jag svarade på ett inlägg angående kejsarsnitt, och det var att det var superbra tyckte jag. Jag vet inte om det var något som var negativt, tycker du det??

Bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-06-12 17:41:39 följande:
    Håller med dig! Eftersom vi alla har olika historier bakom oss och gått igenom många tuffa saker så är det ju superviktigt att vara finkänslig och lyhörd för vad man skriver. Själv kan jag inte förstå hur det känns att vara 28 och komma i klimakteriet. Det måste vara en chock och något som är oerhört jobbigt. Skulle därför aldrig komma med kommentarer om människors livsval i en tråd som handlade om just det, lika lite som jag skulle skriva kommentarer i en 45+ tråd om att man blir för gammal mamma om man är 50 (nåt jag inte tycker by the way). Är man inte 45 + så kan man inte veta vad man känner då.
    Jag har aldrig skrivit det i 45+ tråden utan i den här tråden att jag personligen inte vill bli en gammal mamma, men det är jag, tycker dock att det är fantastiskt att möjligheten finns att man kan göra dessa behandlingar upp till femtio årsåldern.

Bette
  • Bette

Hej,

Nu är jag så trött på alla er här i tråden som inte låter en individ tycka vad den vill, mig veteligt så lever vi i ett åsiktsfritt land. Jag är ledsen om jag trampat någon på tårna. Jag personligen skulle ej vilja bli en gammal mamma, alltså t ex göra dessa behandlingar när jag är närmare femtio men det är jag. Jag vill ha så mycket släkt som möjligt kvar i livet runt mitt barn, det är mina åsikter.

Har definitivt inte skrivit om det här i 45+ tråden, gillar inte att få påhopp på grund av mina åsikter.

No hard feelings

Bette

• Bette
    Nidra skrev 2010-06-12 20:33:12 följande:
    Nilisen: Jättetråkigt att höra! Hoppas att det "bara" är klumpfot och inget mer. Klumpfot går ju att operera även om det innebär en del lidande och sjukhusvistelse. Håller tummarna för dig!

Själv väntar jag på mensen! Komsi komsi! Snart bara tre veckor kvar...tjoho!
    Härligt att det snart är dags för behandling, det kommer gå superbra.

Kram
  • Bette
    spiralling skrev 2010-06-14 11:23:38 följande:

Jag vill heller inte göra mig ovän med personer här men kan inte släppa det där med ålder och moderskap som Bette skrivit om.

Bette, om det hade tagit dig 10-15 år innan du fått din efterlängtade son. Hur hade du gjort då? Slutat kämpa för att du hade blivit för gammal? Det kan ju ta ta lång tid, många år, innan man lyckas med en behandling. Även om min önskan, precis som din,  alltid varit att bli en ung mamma (vi började försöka i 25-års åldern) så blir livet inte alltid som man tänkt sig. Man blir tvungen att anpassa sig efter vad som händer i livet och därmed ändras också ens synsätt.

Kram till er!

Absolut, hade det dröjt så länge så kanske jag inte skulle givit upp eller så hade jag gjort det med tanke på att livet är så kort och man måste leva också.

Bette
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3