• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Fridayyy
    Grönsiska skrev 2011-04-13 23:17:08 följande:
    Tror det är lugnt vad gäller att tjejen ska ha smittat din son. Däremot går det på dagis så finns ju risken ändå men så länge barnen blir sjuka hemma blir smittspridningen inte lika stor. Lapparna har suttit uppe på mina barns dagis sedan oktober/november och smittan blossar upp lite då och då, så trött på att det aldrig slutar att gå runt är ju snart sommar...och är det inte magsjuka som går så är det löss, halsfluss, scharlakansfeber, höstblåsor eller flera smittor samtidigt, suck! Men snart sommar som sagt
    Jag tycker de borde göra om förskolorna, det är väl inte normalt att så mycket sjukdomar ska gå? Dels lämnar väl föräldrar barn som smittar och sen är det för stora grupper och personalen har för lite hygienkunskap.
  • Gojtan

Jag har undrat över en sak som egentligen inte har med just emetofobin att göra. Undrar om vilda djur blir sjuka på samma sätt som vi människor - dvs får en magsjuka eller förkylning då och då. För oss är det ju normalt. Eller har vi bara så uruselt immunförsvar jämfört med de vilda djuren? Är det det naturliga urvalet som helt enkelt inte funkar på oss människor? Eller de kanske lider i det tysta och visar inte hur dåligt de mår?

• Fridayyy
    Gojtan skrev 2011-04-14 13:58:51 följande:
    Jag har undrat över en sak som egentligen inte har med just emetofobin att göra. Undrar om vilda djur blir sjuka på samma sätt som vi människor - dvs får en magsjuka eller förkylning då och då. För oss är det ju normalt. Eller har vi bara så uruselt immunförsvar jämfört med de vilda djuren? Är det det naturliga urvalet som helt enkelt inte funkar på oss människor? Eller de kanske lider i det tysta och visar inte hur dåligt de mår?
    Nä jag tror inte djur blir smittade på samma sätt. De träffar ju inte så stort antal i samma art (förutom myror och liknande och där vet jag inte) men tex katterna smittar ju aldrig varandra i sådana sjukdomar. De kan ju få skabb och sånt som överförs men spyr de är det ju inte magsjuka. Vi människor kanske inte heller skulle behöva träffa så mycket människor, innan bodde man ju i en by och åkte nästan aldrig utanför byn. (för riktigt längesen). Det var väl sen när folk började förflytta sig mer som man spred sjukdomar, eller även ¨råttor spred ju sjukdomar.
  • Gojtan

Det har du nog rätt i! Har också tänkt på om mängden spelar roll. Alla djur har ju anpassat sig för att leva i olika stora grupper och avviker man från den normen så verkar många bli sjuka. Och vi människor är väl egentligen inte anpassade för att leva i så här stora grupper som vi lever i idag. Intressant! Men har kanske iofs inte så mkt med vår fobi att göra. ;)

• Anonym (lillan)
    Tack för tipsen! Ska testa och se om det är något av det som funkar. Är inte så jättekul att äta när man får kräk känslor av all mat man ser..

Och till råga på allt så kommer gubben hem och spyr.. är så trött på alla sjukdommar ju så jag håller på att bli tokig! Hur vet man om det är maten eller magsjuka? Gömmer mig just nu hos mina föräldrar för att slippa att bli smittad.. Fick sådan panik när han kom hem från jobbet så jag flydde Skäms
  • Fridayyy
    Anonym (lillan) skrev 2011-04-14 17:25:04 följande:
    Tack för tipsen! Ska testa och se om det är något av det som funkar. Är inte så jättekul att äta när man får kräk känslor av all mat man ser..

Och till råga på allt så kommer gubben hem och spyr.. är så trött på alla sjukdommar ju så jag håller på att bli tokig! Hur vet man om det är maten eller magsjuka? Gömmer mig just nu hos mina föräldrar för att slippa att bli smittad.. Fick sådan panik när han kom hem från jobbet så jag flydde Skäms
    Usch stackare!!Vilka symptom har han då?

Grav.illamående är jobbigt men det blir nog inte värre än du har nu, så var det för mig iaf, det låg på samma nivå ungefär.
  • Anonym (lillan)
    Fridayyy skrev 2011-04-14 17:46:01 följande:
    Usch stackare!!Vilka symptom har han då?

Grav.illamående är jobbigt men det blir nog inte värre än du har nu, så var det för mig iaf, det låg på samma nivå ungefär.
    Han är både lös i magen och har kräkts 4 ggr ca. Det låter som magsjuka tycker jag med matförgiftning kan väl yttra sig på samma sätt? Eller kommer matförgiftningen tätt inpå att man ätit?

Det jobbig med mitt illamående är att det går som i vågor.. lite lugnare en stund för att sedan ta fart så jag nästan kräks.. Hoppas på att det inte håller i sig i så många veckor!
  • molly50
    Anonym (lillan) skrev 2011-04-14 18:32:33 följande:
    Han är både lös i magen och har kräkts 4 ggr ca. Det låter som magsjuka tycker jag med matförgiftning kan väl yttra sig på samma sätt? Eller kommer matförgiftningen tätt inpå att man ätit?

Det jobbig med mitt illamående är att det går som i vågor.. lite lugnare en stund för att sedan ta fart så jag nästan kräks.. Hoppas på att det inte håller i sig i så många veckor!
    Matförgiftning kan komma upp till 6 timmar efter att man ätit det man blev sjuk av,så att säga,har jag för mig.
  • Gojtan

Ja hur skiljer sig matförgiftning från magsjuka utöver sjukdomskänslan vid magsjuka, ex feber, ont i kroppen osv? * peppar peppar* Huuu! *ryser*

• Fridayyy
    molly50 skrev 2011-04-14 20:43:41 följande:
    Matförgiftning kan komma upp till 6 timmar efter att man ätit det man blev sjuk av,så att säga,har jag för mig.
    Jag spydde 12 timmar efter jag ätit dålig fryst pizza, fick kramper i magen efter 6 timmar och sedan feber dagen efter. Min syster likadant.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5