-
Okej, kan IBS bli värre vid just dessa tiderna i menscykeln vet du det? Eller du menar att du mår så alltid?Frosk skrev 2011-05-28 21:53:18 följande:Jag mår ofta illa och tappar aptiten, men för min del beror det nog på IBS. Men vid graviditetsillamående så kan man ju få ganska bra mediciner på recept så det känns ju skönare att veta det tycker jag. Det hjälpte mig iaf.
-
Har ni andra också problem även när det handlar om fylla? För även om jag rent logiskt kan koppla ihop dessa, så hjälper inte det. Min kropp reagerar väldigt starkt med ångest ändå. Och då menar jag fastän det drabbar någon annan.
-
Jag försöker att få till mitt första barn. Jag är livrädd samtidigt som jag längtar. Jag försöker att ta en dag i taget. Tänker att i det stora hela så är det ju verkligen en familj jag vill ha, det är det som är mitt huvudmål. Så vill du verkligen ha ett barn till så försök tänka stort! Och ta sen en dag i taget.
-
Har just nu ångest. Jag sitter på ett x2000 mellan stockholm och Lund. Fick redan igårkväll ont i magen, precis vid naveln. Det har hållt i sig hela dagen. Gick på toaletten för ett par timmar sen och då lättade smärtan lite. Men oron har funnits öde hela tiden och till sist så blev det jättejobbigt. Tror ju allting ska kunna leda till att man behöver ******. Otroligt irriterande och det tar på mina krafter. Blir ju automatiskt orolig och bubblig i magen och halsen känns tilltäppt. Suck.
-
Det gick bra! Jag somnande efter en stund och sen kändes det mycket bättre! Kan vara som du säger att jag tänkte på det du skrev sist.zasata skrev 2011-06-26 12:27:22 följande:Hur har det gått?
Jag tror bara du är orolig efter att ha läst hur det gick för mig sist jag åkte tåg, kan säga det till 99&!!! -
Jag pendlar med tåg till och från jobb en timme åt vardera håll. Jag har alltid lite nervositet över att få ångest precis vid resan. Just idag känner jag av ångest. Mycket blir ju en förväntansångest. Nästan självuppfyllande. Och hur jag än försöker tänka rationellt så är det så svårt. Som barn hade jag också en del ångest på kvällarna, men det var bara under en kort period på några månader. Sen kom denna typ av ångest, som är relaterad till brist på kontroll och stress, när jag var 15 år. Den har hängt i sen dess. Det går dock i vågor. Ibland har jag bättre perioder.
-
Vad glad jag blev att att kika in här Vilka fina nyheter!
-
Grattis till graviditetenLillave skrev 2011-07-20 23:41:54 följande:Du blir inte sjuk! Njut nu av din semester!
Åker själv på bilsemester, alldeles nygravid, i morgon. Tänk om jag mår illa i bilen??.... Fast varför skulle jag? -
Usch, idag har det varit en jobbig dag. Har haft begravning för makens mamma. Riktigt tungt. Miste min egen mamma för några år sen och alla sorger blandas på nytt. Så nu när det är kväll antar jag att verkligheten kommer ikapp för nu kommer ångesten och magont, yrsel, ökat saliv och värmevallningar. Har tagit en lugnande tablett men det gör ju inte att älskade svärmor kommer tillbaka heller. Usch och fy för denna ångest, maktlöshet och saknad.
-
lollisen
Kontroll är precis vad min ångest och rädsla bottnar i! Det kom jag fram till när jag träffade min underbara psykolog för ett par år sedan och gick hos henne just för min fobi... Så vi pratade mycket om kontroll istället för specifikt om emetofobin.
Många av dina känslor känner jag igen, och tankegångarna kring veranalyserande är klockrent!
Jag är precis som du, vaknar jag på natten och får ångest, då vill jag också starat datorn och skriva. Jag har gjort en egen privat blogg där jag skriver ner mina ångesttillstånd och historier. Mycket skönt är det att få ner sina tankar så du gjorde helt rätt i att skriva. Man blir då medveten om vad som händer på ett annat sätt och kan bearbeta det.
Ofta går ångesten at härleda till något specifikt som hänt under dagen eller nån tanke man haft. Det i sin tur kan ofta härledas till någon form av brist på kontroll.
Som i ditt fall, sjukhusbesöket. Minnena från maktlösheten och bristen på kontrollen som fanns då.
Stora kramar till dig och tack för att du delar med dig
-
Hur är det med folket nu när vi är inne i augusti månad?
Jag får alltid en släng av ångest-inför-höst-och-vinter vid denna tiden
Förväntansångest.
Men jag ska banne mig försöka att slappna av lite mer. Vissa år har jag klarat av det bättre än andra. Hoppas på att hålla ångesten i schack! Brukar må relativt okej ända fram till november. Har gjort det de senaste åren iallafall. Sen håller ångest och oro i sig desto längre in på vårkanten istället. Släpper oftast inte förrän i april/maj.
Tänk att man ska behöva ha denna oro så många månader per år?!
-
Någon mer här som pendlar till jobb? Dvs åker kollektivtrafik? Jag har börjat få tillbaka en del ångest och jobbiga tankar kring detta. Som "tänk om jag blir sjuk på tåget, hur ska jag komma av?" eller "tänk om den personen är sjuk". Mycket "tänk om" tankar. Hur ska jag klara av denna pendling sen när det blir vinter? Hur stor är risken för att smittas på ett tåg egentligen?
-
Vad härligt det låter! Hoppas verkligen vi får en fin sensommar och höstLillave skrev 2011-08-09 19:34:44 följande:Hej alla, jag känner mig helt lugn än så länge. Oron brukar inte komma förren kylan kommer, i okt-nov. Har av ngn anledning aldrig en tanke på magsjuka under sommaren och våren, jätteskönt! Fast jag är väldigt petig med hantering av mat när det är varmt och jag äter inte vad som helst.
Hoppas vi alla får en fin sensommar och höst! -
I mitt fall så har jag i unga år haft mycket tvångstanakr och tvångshandlingar. ca fem år senare hade jag fortfarande dessa tvång men fick även ångest/panikångest. Fobier har jag haft en del sen småbarnsåren. Har nog även ett svagare psyke än andra... känns så emellanåt, så i mitt fall kanske emtofobin beror på just en salig blandning!lollisen skrev 2011-08-14 11:57:49 följande:Handlar det om ångest? Tvångstankar? Fysiska aspekter som skapar illamående? Är det enbart psykiskt? Fobi? Eller en salig blandning av alltihop?
*Förvirrad* -
Sitter på jobb nu efter lunch och har ont i magen hatar att vi börjar gå ont höst och att jag är tvungen att pendla med tåg. Börjar jaga upp mig nu och tro att det är nåt knas med maten. Men försöker samtidigt resonera med mig själv om andra orsaker. Känner mig lite febrig med men det gör jag ganska ofta tiden mellan ägglossning och bim. Ville mest bara ventilera lite om min oro. Kanske dags att skaffa en ny samtalsterapeut?
-
Jag har funderat lite på det där med sjuk-säsonger.. Egentligen kanske det är lika bra att inte få ha någon "lugn" period, för då blir det inte lika jobbigt när hösten och vintern närmar sig. Kanske man då kan lära sig att njuta mer av alla årstider.. 0:)
-
Ångest deluxe!!!
Ligger i sängen med mycket ångest just nu. Har varit på fest, drack endast ett glas vin, så ångesten kommer inte av det.
Min teori är att jag blev brutalt påmind om de saker jag själv saknar... Vi firade nämligen en kompis 30-årsdag och hennes sons namngivning. All släkt och alla småbarn och gravida som var där fick mig att bli tårögd flera gånger under kvällen, nästan så jag kände hur luften kunde gå ur mig.
Jag har nämligen mist både min mamma och min svärmor, så att då se alla släktingar till dem och deras barn gör nästan fysiskt ont i mig. Sen till råga på allt så är jag fortfarande inte gravid.
Alla dessa saker är ju utom min kontroll.. och bristen på kontroll är något väldigt jobbigt för mig och som då fysiskt kopplas till denna fobin.
Så nu ligger jag här, med ångest. Har tagit en lugnande tablett och hoppas att den ska verka snart.
-
Fridaooo, ja det är tufft emellanåt. Mensen kom som vanligt idag tyvärr. Blir till att påbörja det 11:e försöket nu. Det trodde jag aldrig... Kanske har vi för mycket stress och sorg i våra kroppar, att det är därför det inte funkar..
-
Kom på mig själv med att sitta på jobb och räkna månaderna till det är vår igen. Suck. Jag vill verkligen kunna njuta av nuet och hitta godsaker med höst och vinter. Men det är så svårt! Idag är det dessutom en sån dag då jag ätit helt fel saker. Min mage är stor som en ballong och jag har halsbränna genast spinner mina tankar iväg. Suck suck. Hoppas många av er andra mår bra!