Inlägg från: isis bianco |Visa alla inlägg
  • isis bianco

Emetofobernas tråd 5

Anonym (ellen) skrev 2011-01-17 19:28:41 följande:
    Får jag hoppa in här? Jag har just förstått att jag är emetofob, vilket jag misstänkt förut men nu är det verkligen 100% säkert. Jag har alltid haft svårt för att se och höra folk kräkas, även på tv också. Då min sambo kom hem för några år sedan innan vi hade barn och var så full och kräktes så låg jag och höll för öronen och fick hjärtklappning även fast jag visste att det inte är smittsamt. Bara ljudet av att någon kräks ger mig ångest. Jag har alltid sprungit in i andra rum och gömt mig i flera timmar när det gått magsjuka hemma när jag bodde hos mamma. Jag har inte haft magsjuka sen jag var 6 år, så börjar tro att det handlar om någon psykisk spärr som gör att man helt enkelt inte KAN kräkas? Jag brukar ibland spy när jag druckit för mycket alkohol, men det är en annan sak eftersom man är så avslappnad och vet vad det beror på.

Nu har jag i alla fall en 2-årig son hemma, och han började på dagis i höstas. När jag har läst om familjer som drabbats av magsjuka har det inte rört mig i ryggen, tills vi åkte dit själva. Sonen fick sin första magsjuka veckan före julafton och sån panik har jag inte känt på länge. Jag klarade inte av att vara i närheten av honom när han kräktes, och fick sånt dåligt samvete att jag inte kunde stötta honom, utan till och med avvisade honom p.g.a min rädsla. Jag satt och grät i sovrummet hela kvällen och hade ångest inför nästa gång han skulle kräkas. Blev såklart inbillningssjuk och trodde att jag hade magsjuka fastän jag aldrig fick det. Dock fick min sambo det och han förstår inte alls varför jag gör sån stor grej av magsjukan. Vi började t.o.m bråka på grund av att jag tog avstånd från sonen när han kräktes :( Känner mig helt värdelös!!!

Ända sen den första magsjukan drabbade oss är jag livrädd att den ska slå till igen. Ibland funderar jag på att försöka hålla honom hemma från dagis så mycket det går, hostar han på natten är jag livrädd att han ska kräkas, gnäller han över magont är jag rädd.. På affären är jag rädd att han ska spy.. Det tar upp hela min dag ibland!
    Sambon kanske dessutom får ett annat jobb nu på annan ort, och måste då vara borta på veckorna tills vi kan flytta dit allihop. Hur ska jag klara av om sonen får magsjuka då jag är ensam??

Sorry för långt inlägg. Första gången nu jag kan skriva av mig och bara släppa ut allt och berätta..
    Välkommen ellen!
    Här får du skriva av dig. Det är skönt att kunna ventilera sin rädsla.
    Just nu känner jag mig inte så stark att skriva nåt längre inlägg till dig men du är väldigt välkommen.
  • isis bianco
    mrslonely skrev 2011-01-17 20:58:51 följande:
    Martini: hur vågar du ta antideppressiva? Jag vågar inte för det står att illamående och kräkningar är vanlig biverkan. Skulle kanske va bra för mig att pröva det men vågar som sagt inte. Undviker allt som kan riskera att man kan spy el må illa.
    Hur jag vågar?
    Ja, jag hade nog inget val. Jag mådde så dåligt att jag var långt nere på botten. Något var tvunget att ändras och mediciner sattes in. Det bästa jag kunde göra för mig! Det är 9 år sen jag började så jag har ätit ett tag. Är dock nere på den lägsta möjliga dosen nu då jag arbetat mig uppåt sakta men säkert.

I början mådde jag sämre av medicinen. Fick ökad ångest. Jag sov då på en madrass i samma rum som min mamma (var 19 år då). På natten brukade jag vakna i panik, skakade, grät och hade en enorm panik. Då kom mamma alltid upp och tog fram ett pussel som vi började lägga. Vi spelade även mycket kortspel. Efter två veckor började det vända och jag mådde bättre och bättre. Under insättningen så fick jag ganska starka lugnande tabletter, men de tog en dryg halvtimme för att verka fullt ut så under den halvtimme hade min mamma mycket bry med mig. Jag minns tiden med både fasa och värme. Jag var aldrig så nära min mamma som jag var då. Ett minne jag vårdar ömt nu (hon gick bort ett halvår senare i cancer).

Boka gärna en tid med en läkare för att diskutera alternativ.
  • isis bianco

Jag såg små små knoppar på vårt äppelträd idag!
    Nästa vecka ska jag plantera lite pelargonfrön och paprikafrön {#emotions_dlg.flower}

• isis bianco
    Frosk skrev 2011-01-17 23:27:51 följande:
    Usch vad sorgligt med din mamma och att du har mått så dåligt. Tur att det finns mediciner ändå och tur att din mamma verkade vara en sån bra mamma!
    Ja, det var väldigt sorgligt och det är fortfarande väldigt jobbigt.
    Men fina minnen kan ingen ta ifrån en! Kyss
  • isis bianco
    Anonym (Fyy) skrev 2011-01-18 17:57:23 följande:
    Måste fråga er ang frukt....Hur noga sköljer ni era äpplen osv?Får man verkligen bort om det skulle finnas "äckel"på?
    Brukar iofs alltid skala men man tar ju i det ändå...
    Hela vinterhalvåret brukar jag skala. På sommaren kan jag vara mer "risky" och bara skölja lite lätt
  • isis bianco

Bizzie

Du skriver något som jag absolut behövde läsa just nu.
    Sitter med en ångest som blir starkare och starkare för varje minut. Vaknade nog på fel sätt idag.
    Känner mig yr, allmänt konstig och har lite lite magknip. Oj vad det triggar igång min panikångest...

Jag tog faktiskt en halv lugnande tablett för tio minuter sen, jag vill försöka slippa en förstörd dag.
    Varför har vi denna fobin...

• isis bianco

fd emetofob

Skönt att höra lite statistik ibland och kul att höra att du är just en F.D. Det betyder att du mår bättre och att alla kan må bättre!

• isis bianco

Jag blev supernojjig idag efter att jag handlat i affären... Tyckte kassörskan såg så frånvarande och koncentrerad ut. Hon brukar sitta i kassan och vara pigg, glad och alert. Men inte idag. Gissa vad jag tänker då??
    Nu är jag livrädd att alla mina varor ska vara kontaminerade.
    Jag inser hur sjuk i huvudet jag är när jag tänker så här men jag kan inte låta bli!
    Samtidigt vägrade jag stå och tvätta alla varor i vasken, jag ska inte gå till den gränsen.

Hur länge överlever ev. bakterier/virus på exempelvis ett paket choklad eller ett mjölkpaket?

• isis bianco

Usch så mycket negativitet nu, men usch vad jag känner mig halvt panikslagen här hemma.
    Jag vill spola fram tiden till april nu.
    Men samtidigt vill jag ju kunna leva i nuet.
    Jag vill emellanåt seriöst flytta utomlands, där vinter inte existerar som här.

Jag ska åka skidor v.8 och sen i mitten på mars ska jag till England i drygt två veckor. ska läsa en kurs på universitetet i southampton. just nu lockar inget av det, jag vill bara dra täcket över huvudet och sova till det är vår!

någon mer som känner igen sig? som nästan känner sig lite deprimerad?

• isis bianco
    middiz skrev 2011-01-28 13:06:43 följande:
    Vad har ändrats på denna tid? Joo dagis, köpcentrum, mer stress, mindre fysiskt arbete och man hinner inte vara ute på samma sätt.
    Jag tror det är det som är boven i allt.
    Jag tror också på detta!! Helt och hållet!
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5