Inlägg från: isis bianco |Visa alla inlägg
  • isis bianco

Emetofobernas tråd 5

Jag förstår inte...

En vän till mig är hemma och vabbar sin dotter som kräktes igår. Idag ska det komma hem folk till dem!! Det är som sagt inte konstigt att det sprids... Fy fan, hur tänker folk? Både de som bjuder in och de som vill komma fastän de vet att dottern är sjuk...

• isis bianco
    LillaMammis skrev 2011-01-28 13:25:28 följande:
    Här kommer något positivt!

Rapporteringen av sapovirus har minskat

Har kollat smittskyddsinstitutets sida och även på Caliciviruset går kurvan ner! Känns bättre när man läste det
    Visserligen är det positiva nyheter, men kurvan vill många av oss helst inte läsa om här inne
  • isis bianco
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 13:25:48 följande:
    Ja, men det är lite sant i det de säger, även om de inte heller har rätt. På huden har vi en resident bakterieflora som tränger undan bakterier utifrån. De residenta bakterierna hör till vår normalflora och fungerar som en barriär. De ser även till att pH på huden blir ca 5,5 vilket är för surt för de flesta bakterier som trivs vid ca pH 7,0-7,4. I teorin ser alltså våra egna bakterier till att skydda oss från andra bakterier.

De är dock inte så snabba så man bör ju tvätta händerna och sprita dem då och då för att undvika att sprida smitta vidare, i synnerhet på sjukhus. Men egentligen har vi ett automatiskt system som arbetar för att rengöra vår hud.

De residenta  bakterierna befinner sig i regel så långt ner i huden att de inte påverkas av handsprit, så man dödar inte sin normalflora genom att sprita sig, vilket är bra :) 
    Är det sant att händerna desinificerar sig själva om man låter dem vara stilla och inte röra vid något under 30 minuter? Har hört det nån gång...
  • isis bianco

Jag får huvudvärk av all oro just nu
    Facebook är verkligen ett gissel. Vi har sagt det förr här inne... det är så jobbigt när statusuppdateringarna handlar om sjukdomar.

• isis bianco
    milla2 skrev 2011-01-28 15:16:35 följande:
    nu tog jag mig i kragen å åkte hem till en kompis med barn.. nu är jag full av oror att de ska bli sjuka efter vi besökt dom.. hur stor är risken man blir sjuk när dom inte varit sjuka jämt nu och de åt å grejade  när vi var där.. 
    Försök att slappna av. Ingen var ju sjuk så du ska verkligen försöka att ta det lugnt och njuta av att det är fredag och helg!
  • isis bianco

Med så många runtomkring som är sjuka så känner jag mig helt deppig... Tänker tankar som " varför skulle jag klara mig", och går och analyserar maken hela tiden.
    Jag känner mig emellanåt fysiskt sjuk av oron och är så rädd att jag är sjuk på riktigt. Jag kan inte slappna av. Jag kan inte njuta.
    På måndag borde jag nog ta tag i att få en samtalskontakt. Men var? Jag vill ju knappast gå till vårdcentralen i dessa tider

• isis bianco
    LillaMammis skrev 2011-01-28 17:54:11 följande:
    Men jag skrev ju inget negativt?
    Nej jag vet
    Men det kan ändå skapa en viss oro att man kanske aldrig vet om någon helt plötsligt skriver nåt annat om kurvan.
  • isis bianco
    LillaMammis skrev 2011-01-28 18:12:25 följande:
    Jag kommer i alla fall inte skriva något negativt. Här kommer bara positiva rapporter.
    Skönt! Vi behöver lite mer positivitet och pepp här inne. Känns som om många är långt nere i avgrunden just nu.
  • isis bianco

Förresten, är det någon mer i denna tråden som har problem med att lyssna på sin kropp?
    Jag är lite av en "självplågare". Jag vet att jag mår allra bäst av rutiner, men ändå så slarvar jag otroligt mycket med mat och sömn.
    Det kan gå en halv dag utan att jag äter något och det är int edte att jag blir hungrig utan då är det mer symtom på blodsockerfall som visar sig. Huvudvärk, trött, yr, lite illamående. Och detta triggar igång min ångest och rädsla. Hade jag bara sett till att hålla rutiner och lärt känna min kropp bättre är jag säker på att jag hade mått bättre. Men det är så svårt.

• isis bianco
    bizzziie skrev 2011-01-28 18:26:30 följande:
    Ååhh jäkla facebook!
    3 st som skrivit att de eller deras sambos har magsjuka och dessutom har en av mina bekanta nu gjort så att jag vägrar åka till affären!! Hon har magsjuka för fullt men åker till affären och handlar!!! Ja, jag vet, hon är inte den enda som gör så, tur man inte vet alla, men nu VET jag ju att hon varit där så nu kan jag inte ens handla mat!! :( Eller jo, i andra affärer men dom ligger längre bort..

Har börjat känna mig väldigt dålig psykiskt när folk snackar om ms med mig för mycket. Känns som att det är det största samtalsämnet vi har nu i min vänkrets!! Suck... Var är vååååren?!
    Jag känner helt med dig. Det är fruktansvärt just nu. Så många... förhoppningsvis blir det bättre efter helgen, då många varit hemma och vilat upp sig, dagis är stängda osv.

Jag är så jävla rädd just nu. Ligger i soffan och nästan gråter. Kan inte ens resonera med mig själv längre. Tror att smitta finns överallt.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5