Prinsus skrev 2010-03-12 21:17:08 följande:
Tack tack tack! Ni är alla så gulliga som orkar skriva och delge era erfarenheter. Vissa berättelser gör mig bedrövad men det är väldigt roligt att flera stycken har goda erfarenheter av Barn 4 där jag jobbar. Till stor del tror jag att mycket hade varit bättre om det inte skulle sparas så förbannat mycket inom vården. Många gånger räcker vi helt enkelt inte till hur mycket vi än vill. Lokalerna är för små och det är oftast alldeles för mycket att göra. Eftersom det är en akutverksamhet vet ingen vad som kommer att hända om en timma eller om en minut. Larm kan gå när som helst. Vi vill helst inte ha dåliga barn ihop med friskare barn, främst för att sköra prematurer störs av pigga skrikande fullgångna amningstränande barn, men ibland har man inget val. Helst vill man ju inte flytta runt barn mellan salarna eftersom det innebär en infektionsrisk (prematurer är extremt infektionskänsliga) och för att det är otryggt för föräldrarna och dåligt för barnen att byta sal och personalgrupp men ibland har man inget val. Det bästa vore om alla föräldrar fick sova i samma rum som sitt barn och studier har visat att det dessutom kortar vårdtiden för barnet men man kan inte trolla fram nya rum helt hux flux. Vi har tur och får en ny bättre avdelning med samvårdsrum om en månad. Det blir toppen! Man får inte glömma att det hänt mycket på några decennier. Min faster fick sitt första barn för tidigt 1968 (vet inte hur mycket) Hon fick i princip hämta ut honom när han var klar efter ett par månader. Sättet att vårda nyfödda sjuka eller för tidigt födda har förändrats mycket på kort tid och förändringarna kräver mer och mer utrymme, både utrustning och människor och sjukhuslokalerna tar tid att projektera och bygga om. Norge ligger långt efter Sverige i neonatalvården på flera sätt (kollegor har varit där och jobbat och kommit hem helt chockade). Men jag vet att personaltätheten är högre generellt, det finns mer pengar i Norge. Sverige är världsledande på att ta hand om nyfödda men vi kanske inte alltid har råd att både satsa både på att rädda livet på barnet och ge föräldrarna mat och fina rum med tv. Men barnets vård ingår i vårt välfärdssystem, ingen förälder i Sverige behöver fundera på om man måste leva på ruinens brant resten av livet pga att man har en sjukhusräkning för sitt prematurt födda barn att betala. Vi flyger barnen kors och tvärs genom landet med ambulansflyg akut och gör allt som står i vår makt för att rädda dem. Vi har alltid beredskap för detta och för att ta emot nya sjuka barn. Ja, fokus ligger på barnen i första hand. Själv är jag väldigt mån om föräldrarna men återigen, barnet måste gå i första hand på neo. Men det som står i vår makt att förbättra, det måste vi ju förbättra. Vi vet att både barn och föräldrar mår bäst av att vara tillsammans. Om mamman mår dåligt brukar hon kunna få hjälp av barnmorskorna på förlossningen eller BB. De kan mer om nyförlösta kvinnokroppar än oss ;) vi kan mest om bebisarna. Ni som orkar, kan ni inte skriva de viktigaste områdena där "vi säger 20 olika saker" och behöver prata ihop oss. Vi borde kunna jobba med såna frågor på en utvecklingsdag för att samköra så vi säger mer lika men då är det ju bra att få veta vad som är det viktigaste och mest förvirrande.
Den första frågan jag kan tänka mig att ni får är( när får vi åka hem) eller har jag fel? De va i alla fall första frågan jag ställde haha, där kan ni prata ihop er lite och ge samma svar, ex ni får åka hem så fort erat barn är frisk och stark nog i stället för att tippa ex 2 v. jag fick 5 olika svar när jag frågade 1 sa 1,5 veckor 1 sa 2 veckor och 1 sa till barnet igentligen skulle varit född + - någon vecka osv
sen är de väl maten och blöjbyten som alla sa olika till mig, vissa sa att jag skulle byta blöja innan jag gav mat så att barnet "vaknade" och vissa sa surt att byta inte blöja innan maten för dom bajsar i regel efter maten och då går de så många blöjor om du gör så här. man vågade nästan inte göra nåt till slut för att alla sa olika och man fick tillsägelser om man inte gjorde som personalen som jobbade just då ville. På den neonatalen jag va på i sverige så hade dom prematur barn blandade med barn som hade infektioner upp till 6 månader så där blandade dom barn, kan tillägga att detta va för mindre än 1 månad sen, jag har varit hemma i 3 veckor.
Och de jag menade med att de va bättre i norge va att jag som mamma vågade lämna barnet för att gå och äta för dom hade stenhård koll på alla bebisar, jag visste att inte min lilla dotter låg helt ensam i ett rum utan en människa som kunde höra om hon grät.
De med maten skiter jag i =) norge har ingen god mat ändå haha