• Prinsus

Hur kan vi stötta familjerna på neonatalavdelning?

Hej alla som känner att det här med sjuka nyfödda och för tidigt födda barn ligger er varmt om hjärtat.

Jag heter Susanne, är sjuksköterska och jobbar på Barn 4 i Umeå som är en Neonatalavdelning. Parallellt med jobbet pluggar jag vidareutbildningen till Barnsjuksköterska och just nu ska jag skriva ett arbete som handlar om att vara syskon eller förälder till ett sjukt barn. Jag väljer givetvis att skriva om hur det är att vara anhörig till ett barn på neonatalavdelning, antingen prematurbebis eller sjuk på något annat sätt eftersom det ligger mig varmt om hjärtat och för att jag förhoppningsvis kan använda mina slutsatser i skolarbetet för att bli bättre på mitt jobb och kanske förmedla mina kunskaper till kollegorna.

Jag har själv varit förälder på neoavdelning, min son föddes i vecka 40+0 med andningsstörning och fick tillbringa en vecka på neo. Vi kom ju lindrigt undan dock men det innebar en oerhört stor kris för mig då och det finns spår kvar ännu efter tre år. Jag hoppas och tror att mina erfarenheter kan vara en tillgång i mitt arbete men man kan alltid bli bättre.

Om du orkar och vill skulle jag gärna vilja veta hur just DU har upplevt att vistas kortare eller längre tid på en neonatalavdelning. Vad rör sig i tankarna? Vad är jobbigast? Var vill ni helst ha mer stöd av oss personal? Vad kan vi bli bättre på? Hur mådde/mår du under sjukhustiden och efteråt?. Berätta om problem, frågor, funderingar och behov och jag skulle bli oerhört tacksam! Om det finns någon litteratur du har läst som du känner är riktigt bra inom det här ämnet så kom gärna med tips!

Stora kramen!
    /Susanne Jonsson

• Svar på tråden Hur kan vi stötta familjerna på neonatalavdelning?
  • Prinsus

Tack för era svar!

Knäppisen: Intressant och hemskt att läsa att det rasar när man kommer hem. Jag känner igen det där att man inte hinner med sig själv och även om man mår dåligt när man är på Neo är det lätt att hålla upp en glad fasad inför personalen fast man bryter ihop och lipar när man är ensam. Det där är så svårt att nå igenom för oss personal också men jag brukar försöka. Kanske finns det ändå en möjlighet på BVC sen att träffa en psykolog. När jag var på BVC på praktik fick alla mammorna en enkät som heter ESBL efter sex veckor för att ta reda på om det förelåg någon förlossningsdepression, har ni fått något sånt samtal på BVC? Fast det vore givetvis bättre att prata med kuratorn på Neo som vet vad det handlar om.

Åh, det är så svårt det där att vi säger olika. Man är ju en människa och individ och alla är vi olika trots att vi ska vara i vår professionella yrkesroll. Ibland menar vi till och med samma sak fast vi uttrycker oss olika. Vi har egentligen gemensamma riktlinjer men det är lätt att det upplevs som om alla säger olika. Kan du nämna någon mer specifik situation? Kan tänka mig att amning kan vara ett sånt område. Fast det är ju också så att det inte finns några fasta regler utan att man får anpassa informationen utifrån situationen här och nu. Det bästa är när omvårdnadsansvarig sjuksköterska har skrivit en vårdplan i samråd med familjen som vi kollegor följer utan att ifrågasätta och ändra en massa.

Jag ska absolut lägga på minnet det där att fånga upp föräldrarna efter ronden.

Svårt det där att man har dåligt samvete för att man inte är överallt. Vi personal vill ju inte ge dåligt samvete men en annan sida av myntet är att man vill stödja föräldrarna att förstå att de har fått ett barn trots att det ligger i en kuvös med en massa slangar. Man vill ju inte att anknytningen mellan föräldrar och barn ska bli skadad. Jag förstår nu att detta kan upplevas som press ifrån föräldrarnas sida. Personligen sköter jag gärna om bebisarna när föräldrarna måste hem och vattna blommor och betala räkningar {#lang_emotions_baby}.

• Prinsus
    JuliaLi skrev 2010-03-09 23:35:05 följande:
    Lite OT, men jag ville bara skriva några ord om er på Barn 4 i Umeå! Vi var där i 8 dagar nu i somras. Min son drabbades av en AB0-immunisering och vi fick åka ambulansflyg från Luleå när han var 13 timmar gammal. Vi stannade i 8 dagar och det var de längsta dagarna i mitt liv. Men både jag och min sambo är så otroligt tacksamma till den fina personalen som jobbade där! De tog så bra hand om vår son, men även om mig och min sambo! Jätte bra, verkligen! Vet inte om du jobbade då eller hade semester, var svårt att komma ihåg alla namn Men ni tog verkligen bra hand om oss!Lycka till med studierna
    Hej!
    Det värmer att ni fick en bra upplevelse! Jag minns inte er så jag kanske hade semester. Härligt att det kändes bra trots att det var semestertider för av naturliga skäl så är det ju lite mer rörigt på sommaren då en del av personalen är vikarier som dock givetvis gör så gott de kan men ändå.
  • Prinsus
    levLevi skrev 2010-03-09 23:23:35 följande:
    Några droppar råmjölk som blev utslängd av misstag knäckte mig just i det ögonblicket då det var det enda jag kunde ge min lille men sköterskan mådde tydligen än värre fick jag höra efteråt. Stunder som jag ler lite åt idag.
    Fy vilken mardröm! Jag har aldrig råkat tappa bröstmjölk men jag vet kollegor som gjort det. De dropparna är så värdefulla både för barnet och mamman och man glömmer nog aldrig om man råkar göra en sån grej.
  • Prinsus
    arkeologitjejen skrev 2010-03-09 23:49:02 följande:
    ingen informerade barnmorskorna där uppe om att läkaren ordinerat flaskmatning varvid BM där vägrade hjälpa oss med att låna ut en nappflaska. Hon satte sig och försökte koppmata vår medvetslösa bebis klockan fyra på morgonen när vi sovit tre timmar på nästan två dygn med orden "ibland måste man sätta ner foten och stå för det man tror på och jag tror att amning är det bästa för barnet i alla lägen" och när Linnea inte fick i sig något så lämnade hon oss ensamma. Alla dörrar var låsta eftersom det var natt och vi kunde inte ta oss någonstans och vi hade inte täckning med mobilen på BB och kunde inte ringa någon för att få hjälp. Klockan 7 låstes alla dörrar upp och vi tog oss ner till Neo igen där det konstaterades att dotterns värden hade sjunkit under natten då hon inte fått i sig någon mat varvid hon blev inlagd nästan ett dygn till.
    Men vilken skräckupplevelse! Om jag var du så skulle jag ta kontakt med BB-avdelningen för att de ska skriva en avvikelserapport. Man måste lära sig av ett sånt här misstag. Att du tar kontakt och berättar om din upplevelse kommer dessutom hjälpa dig att få ett avslut, dvs att du lite lättare kan släppa det här och gå vidare. Kanske inte med en gång men det kommer lätta lite tror jag. Om de inte tar dej på allvar ska du kontakta Patientnämnden, detta tyder på allvarliga kommunikationsproblem och bristande rutiner i överrapporteringen mellan BB och neo på ert sjukhus.

För övrigt har vi helt slutat med koppmatning hos oss. Den senaste forskningen visar att nappflaska inte påverkar amningen negativt utan är ytterligare ett sätt att träna på att suga till skillnad från koppen - vilken löjlig uppfinning! Man kan ju förstå det i Afrika om de inte har tillgång till nappflaskor.

• Prinsus
    Pre mamma skrev 2010-03-10 00:07:44 följande:
    Hej är inne på 5e månaden på sjukhus, låg inne i 4v innan Knorren föddes. Sen fick han svår BPD och sönderventilerade lungor. Han föddes i v26Det jag kan säga är att vårda familjen och vårda amningen. Kör inte över mamma o pappa, är de oroliga över något, TA DET PÅ ALLVAR vifta inte bort det, mamma och pappa vet bäst även om de inte alltid har 100%rätt..Jag diagnostiserade min sons infektion, ljumskbråck, benigna hjärtarrytmi och anemi men det tog alltid 1-3 dagar innan någon ssk tog en på allvar och tog tag i saken.. Efter 4månader på sjukhus känns det ungefär som att ha blivit överkörd av en ångvält och då är jag ändå läkarstuderande snart leg läkare så jag hänger med på allt som händer.Låt mamman och pappan bli delaktiga i vården, lyssna, hur vill dem ha det.. Läs igenom journalen noggrannt innan, många ssk frågar samma frågor om och om igen. Bråka inte med dem om småsaker, vissa vill ha det på ett speciellt sätt och ifall det inte skadar barnet så låt de ha det så. Det är viktigt för anknytningen att föräldrarna får bestämma hur bebisen ska ha det. Jag har fått slåss för att min son ska få ha kudde, tydligen finns det en miljon rön om vad som är bra eller inte. Jag ville ha kudde på min son från ganska tidigt (v 34) för huvudformensskull, men det var många ssk som plockade bort den när jag vände ryggen till, det sårade mig väldigt, som om inte jag änns får bestämma en sån sak.Fast om man är nybliven extrem prematur förälder så är man ganska omskakad i början så första 2v behöver man en fast hand att hålla i som talar om hur det kan se ut och vad som ska hända och vad som förväntas av mig som ma mma..
    Usch! Jag förstår din oro helt och fullt. Det är extra svårt när man själv är i branschen att bara luta sig tillbaka och vara mamma. Det är också extra svårt att ha
    läkare och sjuksköterskor som patienter och anhöriga ;), man känner direkt om ett föräldrapar har blivit missnöjda och misstänksamma och det är så svårt att nå fram på ett bra sätt i de lägena till föräldrarna, man blir lätt lite osäker på hur man ska bemöta och hos vissa människor leder detta till taggarna ut från båda håll och det kan vara svårt att mötas. Det bästa är nog att man försöker gå och sätta sig någon annan stans och prata ut om situationen med sin omvårdnadsansvariga ssk.

Det är som du säger väldigt viktigt att föräldrarna får vara delaktiga. Så himla synd det där med kudden, kanske du kunde satt upp en liten gullig skylt om att ditt barn gärna vill ha kudde? Var den tvättad i 60 grader och det fanns kudde att byta med borde det inte vara problem. Jag tror det blev ren obetänksamhet. Någon bäddar rent efter en spya och tar bort kudden utan att förstå hur viktig den är för dej.

Just såna här saker om hur föräldrarna vill ha det är en bra grej som omvårdnadsansvarig sjuksköterska/barnsköterska bör få reda på. Då kan hon förmedla det till resten av gruppen så det står i journalen. Jag ska lägga det på minnet som en grej att fråga vid föräldrasamtal - "har ni några speciella önskemål kring ert barns omvårdnad?"

Givetvis ska man läsa journalen men jag själv har tyvärr väldigt svårt att på läsrapporten som tar en halvtimma, hinna läsa allting om alla barn på salen (speciellt om det är första gången man träffar dem) och sen dessutom anteckna eller lägga på minnet, det är lätt att man glömmer detaljer, det viktiga är att man är här och nu och ser till att barnet mår bra och fördjupa sig i journalen när man har tid. Det är lättare när man har haft barnet och familjen några pass och man har lärt känna varandra att bli expert på det enskilda barnet.
  • Prinsus
    Kinya skrev 2010-03-10 08:08:50 följande:
     -Vi blev inte sedda. Vi fick ingen kurator att prata med trots att jag bad om det och sa att jag mådde dåligt. Dottern hade ju råkat födas precis innan jul och då var alla kuratorer och psykologer lediga och de sa att det inte fanns någon att prata med. BVC sex veckor senare var för sent då hade jag redan tappat förtroendet för vården och kände att de bryr sig inte så varför ska jag öpnna mig för dem? -Klumpig personal: En person var värre än de andra. Hon berättade för oss att resultaten efter lungröntgen kommit och att hon trodde att vår dotter hade förändringar på lungorna men hon var inte säker eftersom fler barn hade fått lungorna röntgade samtidigt. Hon gick och kollade och kom tillbaka och berättade för oss med ett stort leende i hela ansiktet att hon hade visst haft rätt! Vår dotter hade förändringar på lungorna! Samma person fick mig dessutom att känna mig värdelös när jag stolt berättade mängden mjölk jag hade fått ut på första pumpningen genom att säga att "ja, fast det där är ju faktiskt inte mycket även om det är mycket för dig!". Sköterskan som visat mig hur jag skulle pumpa hade sagt att det var mycket för att vara första gången med första barnet och fick mig att känna mig glad och stolt över mig själv. Hon fick mig att känna mig som att jag är en bra mamma som faktiskt gjorde något för mitt barn medan den andra bara tryckte ner mig. -När det faktiskt kom en läkare och pratade med oss (vilket hände 2 gånger på nio dagar förutom när dottern skulle skrivas ut) så var det ett mycket opersonligt samtal som varade mycket kort tid och som inte gav oss någon chans att ventilera vår oro. -När jag skulle träna amning med dottern som hade vi problem eftersom hon var så trött så orkade hon inte ta bröstet ordentligt och jag som förstagångsmamma behövde hjälp för att veta hur jag skulle göra. Men oftast så lämnades jag själv utan hjälp och när jag bad om hjälp så dröjde det lång tid. Min dotter skulle ha mat var tredje timme eftersom hon inte gick upp i vikt som hon skulle men att vi kunde låta det gå fyra timmar om hon sov (men absolut inte längre!!). En gång väckte vi henne efter fyra timmar och jag gick för att amma henne. Amningen funkade inte den gången och hon orkade inte amma något alls. Jag bad personalen att hämta mjölk till henne så jag kunde ge henne mat via sonden. Mjölken fanns på ett ställe dit vi föräldrar inte fick gå in alltså var personalen tvungen att hämta den till oss. Jag satt där på en stol med dottern och ropade efter personal som kunde hämta mjölk till mig men de ignorerade mig! De var i samma rum som jag men ingen brydde sig! Efter det så vägrade jag gå till dottern om min man inte var med och kunde hjälpa mig för personalen litade jag inte på längre. Positivt:-Vi fick ett samvårdsrum snabbt! Det var jätteviktigt för oss att få vara tillsammans nära dottern. -Många i personalen var jättegulliga och gratulerade oss till dottern. Oj, nu måste jag gå. Tösen har vaknat.  
    Men hjälp vilken mardröm! Om man inte är säker på röntgensvaret är det ju bäst att hålla truten. Och att nedvärdera mängden bröstmjölk kan ju lägga vilken mamma som helst i sin! Varje droppe är en värdefull droppe! Det går ju alltid att späda ut med annan mat men antikropparna är viktiga!!! Vilken galning! Hoppas att du kan lägga det här bakom dej och skratta åt det på dotterns bröllop för du verkar ha stött på nurse from hell!

Men jag måste erkänna att runt jul när alla är lediga är det inte lätt att få till det och när alla kommer tillbaka efter jul har de så mycket att stå i. Råkar det då födas en massa barn som mår dåligt kan det vara extremt svårt ibland att ge den bästa tänkbara vården. När du satt där och inte fick hjälp, var det väldigt stökigt på salen just då med svårt sjuka barn? Ibland när man har många och dåliga barn är det tyvärr, tyvärr så att man måste prioritera de sjukaste och de som mår lite bättre får vänta och kommer i kläm, jag känner igen det där och det är fruktansvärt tragiskt. Tyvärr har man ju i såna lägen inte heller tid att sätta sig ner och förklara varför personalen är så otillgänglig just nu. Jag kan bara beklaga och försöka förmedla till kollegorna hur det kan kännas.
  • Prinsus

Tack tack tack!
    Ni är alla så gulliga som orkar skriva och delge era erfarenheter. Vissa berättelser gör mig bedrövad men det är väldigt roligt att flera stycken har goda erfarenheter av Barn 4 där jag jobbar.

Till stor del tror jag att mycket hade varit bättre om det inte skulle sparas så förbannat mycket inom vården. Många gånger räcker vi helt enkelt inte till hur mycket vi än vill. Lokalerna är för små och det är oftast alldeles för mycket att göra. Eftersom det är en akutverksamhet vet ingen vad som kommer att hända om en timma eller om en minut. Larm kan gå när som helst.

Vi vill helst inte ha dåliga barn ihop med friskare barn, främst för att sköra prematurer störs av pigga skrikande fullgångna amningstränande barn, men ibland har man inget val. Helst vill man ju inte flytta runt barn mellan salarna eftersom det innebär en infektionsrisk (prematurer är extremt infektionskänsliga) och för att det är otryggt för föräldrarna och dåligt för barnen att byta sal och personalgrupp men ibland har man inget val.

Det bästa vore om alla föräldrar fick sova i samma rum som sitt barn och studier har visat att det dessutom kortar vårdtiden för barnet men man kan inte trolla fram nya rum helt hux flux. Vi har tur och får en ny bättre avdelning med samvårdsrum om en månad. Det blir toppen! Man får inte glömma att det hänt mycket på några decennier. Min faster fick sitt första barn för tidigt 1968 (vet inte hur mycket) Hon fick i princip hämta ut honom när han var klar efter ett par månader. Sättet att vårda nyfödda sjuka eller för tidigt födda har förändrats mycket på kort tid och förändringarna kräver mer och mer utrymme, både utrustning och människor och sjukhuslokalerna tar tid att projektera och bygga om.

Norge ligger långt efter Sverige i neonatalvården på flera sätt (kollegor har varit där och jobbat och kommit hem helt chockade). Men jag vet att personaltätheten  är högre generellt, det finns mer pengar i Norge. Sverige är världsledande på att ta hand om nyfödda men vi kanske inte alltid har råd att både satsa både på att rädda livet på barnet och ge föräldrarna mat och fina rum med tv. Men barnets vård ingår i vårt välfärdssystem, ingen förälder i Sverige behöver fundera på om man måste leva på ruinens brant resten av livet pga att man har en sjukhusräkning för sitt prematurt födda barn att betala. Vi flyger barnen kors och tvärs genom landet med ambulansflyg akut och gör allt som står i vår makt för att rädda dem. Vi har alltid beredskap för detta och för att ta emot nya sjuka barn. Ja, fokus ligger på barnen  i första hand. Själv är jag väldigt mån om föräldrarna men återigen, barnet måste gå i första hand på neo. Men det som står i vår makt att förbättra, det måste vi ju förbättra. Vi vet att både barn och föräldrar mår bäst av att vara tillsammans.

Om mamman mår dåligt brukar hon kunna få hjälp av barnmorskorna på förlossningen eller BB. De kan mer om nyförlösta kvinnokroppar än oss ;) vi kan mest om bebisarna.

Ni som orkar, kan ni inte skriva de viktigaste områdena där "vi säger 20 olika saker" och behöver prata ihop oss. Vi borde kunna jobba med såna frågor på en utvecklingsdag för att samköra så vi säger mer lika men då är det ju bra att få veta vad som är det viktigaste och mest förvirrande.

• Prinsus
    fröken skywalker skrev 2010-03-14 10:41:19 följande:
    "Om mamman mår dåligt brukar hon kunna få hjälp av barnmorskorna på förlossningen eller BB. De kan mer om nyförlösta kvinnokroppar än oss ;) vi kan mest om bebisarna."Prinsus:Hon brukar kunna få hjälp räcker inte. Mår inte mamman bra fysiskt kommer det att bli jättejobbig med bl a amning. Det borde vara självklart att alla på respektive avdelningar vet direkt hur och var mamman ska tas om hand. Jag menar naturligtvis inte att ni på neo ska ta hand om mamman, utan att det är ett stort problem för de mammor som är utskrivna från avd men fortfarande inte mår bra fysiskt och har långt till MVC. De behöver få hjälp på något annat vis. Eller så kanske detta som hände mig sker endast på det sjukhus vi låg på.  Jag antar att ni har någon kontakt med de avd där mammorna legat innan förlossningen, (de var troligt sjuka redan innan). Försök att framföra åsikter till avdelningscheferna. Antar att de har något typ av klinikmöten tillsammans.
    Jag menade att vi givetvis hjälper till och skapa kontakt med lämplig vårdgivare om någon av föräldrarna inte mår bra. Om en mamma har förlossningsrelaterade besvär ringer vi till förlossningen och frågar om råd eller om de kan hjälpa till. Ibland kanske akuten passar bättre beroende på typ av besvär. Givetvis ska man inte gå till mödravården när man redan befinner sig på sjukhus. Men vi kan säkert bli bättre på att förmedla till föräldrarna att vi finns till för dem om det är något och att de inte ska vara rädda för att fråga om det är nåt. Även om det står i journalen att mamman haft havandeskapsförgiftning så innebär det inte att vi hos oss automatiskt funderar över hennes hälsotillstånd eftersom det är kvinnokliniken som sköter sånt så om hon mår dåligt måste hon säga till så att vi kan hjälpa.
  • Prinsus
    Dullan 79 skrev 2010-03-20 18:24:50 följande:
    Vi hade oxå ett pumprum där bara mammorna fick komma in! Och om det inte gick bra att pumpa så var sjuksköterskorna alltid berädda att hjälpa en! Det slutade med att vi var en grupp mammor som satt o snattrade och myste tillsammans och vi fick jättebra kontakt och vi visste alla namnen på bebisarna hur mycke dom hade gått upp det dygnet hur många gram dom ätit mm,mm På så sätt fick dom nya mammorna hjälp oxå av oss veteraner !!
    Men vad intressant! Vi har pumprum på avdelningen och när jag var ny tyckte jag att det var fruktansvärt att sitta så långt från sitt barn i ett bås och mjölkas. Har inte fattat att det är positivt för mammorna och en viktig mötesplats. När vi låg på neo pumpade man på salen bredvid sitt barns bädd och det upplevde jag som positivt trots att jag bara hade några ynka droppar att ställa bredvid de andras fulla flaskor. Men så var personalen där vi låg oerhört gulliga och uppmuntrande. "Varje droppe är viktig"!
  • Prinsus

Tack för alla svar. Det har varit mycket intressant att få ta del av era upplevelser och det är beklämmande att så många haft så negativa upplevelser. Hoppas att vi kan bli bättre.
    Jag tänkte länka min inlämningsuppgift här men jag fattar inte hur man gör...

• Prinsus
    twinstar skrev 2010-04-05 00:47:46 följande:
    Jag borde givetvis ha kunnat länka till en artikel här som beskriver forskningen bakom att vi lämnat koppmatningen bakom oss på vår avdelning. Jag ser nu att mitt inlägg är lite ogenomtänkt med tanke på WHOs fortfarande rådande riktlinjer och vi Är ett amningsvänligt sjukhus. Mitt syfte med inlägget om nappflaskor vs koppmatning var INTE att nå ut till alla nyblivna mammor i Sverige utan bara i förbigående berätta att på mitt jobb på neo har vi nya riktlinjer när det handlar om nyfödda med en tuff start som inte riktigt orkar amma ännu men som pga av sitt tillstånd behöver mer näring än en frisk nyfödd bebis som klarar sig på sina depåer de första dygnen. En frisk bebis som ska lära sig amma ska suga på mamma så ofta han/hon vill och behöver för att stimulera mjölkproduktionen, där ska man inte blanda in nappflaskor i första taget. Det gör man i samråd med BVC-sköterska i så fall. Alltså: don´t try this at home! Jag vet inte hur de jobbar på BB.

Jag riktlinjerna på mitt jobb där vi tar hand om för tidigt födda och nyfödda sjuka barn och kan inte svara för hur de senaste nationella riktlinjerna ser ut. Våra riktlinjer är framtagna av avdelningens logoped.
  • Prinsus
    Prinsus skrev 2010-04-10 09:26:14 följande:
    Jag borde givetvis ha kunnat länka till en artikel här som beskriver forskningen bakom att vi lämnat koppmatningen bakom oss på vår avdelning. Jag ser nu att mitt inlägg är lite ogenomtänkt med tanke på WHOs fortfarande rådande riktlinjer och vi Är ett amningsvänligt sjukhus. Mitt syfte med inlägget om nappflaskor vs koppmatning var INTE att nå ut till alla nyblivna mammor i Sverige utan bara i förbigående berätta att på mitt jobb på neo har vi nya riktlinjer när det handlar om nyfödda med en tuff start som inte riktigt orkar amma ännu men som pga av sitt tillstånd behöver mer näring än en frisk nyfödd bebis som klarar sig på sina depåer de första dygnen. En frisk bebis som ska lära sig amma ska suga på mamma så ofta han/hon vill och behöver för att stimulera mjölkproduktionen, där ska man inte blanda in nappflaskor i första taget. Det gör man i samråd med BVC-sköterska i så fall. Alltså: don´t try this at home! Jag vet inte hur de jobbar på BB.Jag riktlinjerna på mitt jobb där vi tar hand om för tidigt födda och nyfödda sjuka barn och kan inte svara för hur de senaste nationella riktlinjerna ser ut. Våra riktlinjer är framtagna av avdelningens logoped.
    Det var alltså apropå Twinstars inlägg och apropå nystartad tråd i annat forum:
    "För övrigt har vi helt slutat med koppmatning hos oss. Den senaste forskningen visar att nappflaska inte påverkar amningen negativt utan är ytterligare ett sätt att träna på att suga till skillnad från koppen - vilken löjlig uppfinning! Man kan ju förstå det i Afrika om de inte har tillgång till nappflaskor."

Oj, vad intressant! Det här skulle man ju vilja veta mer om! Vad är det för forskning?
  • Prinsus

Jag lyckas inte få in mitt arbete här, vare sig som länk eller att klistra in texten. Om någon är intresserad av att läsa, skicka ett pm så mailar jag arbetet.

Svar på tråden Hur kan vi stötta familjerna på neonatalavdelning?