Pre mamma skrev 2010-03-10 00:07:44 följande:
Hej är inne på 5e månaden på sjukhus, låg inne i 4v innan Knorren föddes. Sen fick han svår BPD och sönderventilerade lungor. Han föddes i v26Det jag kan säga är att vårda familjen och vårda amningen. Kör inte över mamma o pappa, är de oroliga över något, TA DET PÅ ALLVAR vifta inte bort det, mamma och pappa vet bäst även om de inte alltid har 100%rätt..Jag diagnostiserade min sons infektion, ljumskbråck, benigna hjärtarrytmi och anemi men det tog alltid 1-3 dagar innan någon ssk tog en på allvar och tog tag i saken.. Efter 4månader på sjukhus känns det ungefär som att ha blivit överkörd av en ångvält och då är jag ändå läkarstuderande snart leg läkare så jag hänger med på allt som händer.Låt mamman och pappan bli delaktiga i vården, lyssna, hur vill dem ha det.. Läs igenom journalen noggrannt innan, många ssk frågar samma frågor om och om igen. Bråka inte med dem om småsaker, vissa vill ha det på ett speciellt sätt och ifall det inte skadar barnet så låt de ha det så. Det är viktigt för anknytningen att föräldrarna får bestämma hur bebisen ska ha det. Jag har fått slåss för att min son ska få ha kudde, tydligen finns det en miljon rön om vad som är bra eller inte. Jag ville ha kudde på min son från ganska tidigt (v 34) för huvudformensskull, men det var många ssk som plockade bort den när jag vände ryggen till, det sårade mig väldigt, som om inte jag änns får bestämma en sån sak.Fast om man är nybliven extrem prematur förälder så är man ganska omskakad i början så första 2v behöver man en fast hand att hålla i som talar om hur det kan se ut och vad som ska hända och vad som förväntas av mig som ma mma..
Usch! Jag förstår din oro helt och fullt. Det är extra svårt när man själv är i branschen att bara luta sig tillbaka och vara mamma. Det är också extra svårt att ha
läkare och sjuksköterskor som patienter och anhöriga ;), man känner direkt om ett föräldrapar har blivit missnöjda och misstänksamma och det är så svårt att nå fram på ett bra sätt i de lägena till föräldrarna, man blir lätt lite osäker på hur man ska bemöta och hos vissa människor leder detta till taggarna ut från båda håll och det kan vara svårt att mötas. Det bästa är nog att man försöker gå och sätta sig någon annan stans och prata ut om situationen med sin omvårdnadsansvariga ssk.
Det är som du säger väldigt viktigt att föräldrarna får vara delaktiga. Så himla synd det där med kudden, kanske du kunde satt upp en liten gullig skylt om att ditt barn gärna vill ha kudde? Var den tvättad i 60 grader och det fanns kudde att byta med borde det inte vara problem. Jag tror det blev ren obetänksamhet. Någon bäddar rent efter en spya och tar bort kudden utan att förstå hur viktig den är för dej.
Just såna här saker om hur föräldrarna vill ha det är en bra grej som omvårdnadsansvarig sjuksköterska/barnsköterska bör få reda på. Då kan hon förmedla det till resten av gruppen så det står i journalen. Jag ska lägga det på minnet som en grej att fråga vid föräldrasamtal - "har ni några speciella önskemål kring ert barns omvårdnad?"
Givetvis ska man läsa journalen men jag själv har tyvärr väldigt svårt att på läsrapporten som tar en halvtimma, hinna läsa allting om alla barn på salen (speciellt om det är första gången man träffar dem) och sen dessutom anteckna eller lägga på minnet, det är lätt att man glömmer detaljer, det viktiga är att man är här och nu och ser till att barnet mår bra och fördjupa sig i journalen när man har tid. Det är lättare när man har haft barnet och familjen några pass och man har lärt känna varandra att bli expert på det enskilda barnet.