• Fiffa5

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Nhelia skrev 2010-08-18 20:47:29 följande:
    Jag brukar sy ihop slutet på ärmen med vanlig raksöm innan jag overlockar. På så sätt förskjuts inte delarna.

På en sykurs jag gick fick jag lära mig att man alltid ska sy ihop plagg nerifrån och upp, alltså börja i nederkanten på tröjan och sy upp mot ärmslutet (jag följer dock inte alltid detta råd ).

Hoppas detta kanske var till lite hjälp!
    TACK! Jag testade just att sy ihop ärmen med raksöm på mudden innan jag overlockade, och det funkade bra tycker jag!  Sydde också nerifrån och upp och det var nog lite lättare än tvärtom tycker jag. Skönt att höra att jag verkar göra rätt, då är det bara att öva mer antar jag!  Tycker också att  det är svårt att få vinkeln mellan ärmen och resten av tröjan snygg .
  • Fiffa5

Funderar på det här att skydda mitt namn och registrera det. Kan man göra det även om man bara driver hobbyverksamhet och inte vill starta eget?? Hur gör man?

• Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2010-08-20 19:44:23 följande:
    Funderar på det här att skydda mitt namn och registrera det. Kan man göra det även om man bara driver hobbyverksamhet och inte vill starta eget?? Hur gör man?
    Är det kanske ett varumärkesskydd hos PRV som gäller då i stället för en registrering hos Bolagsverket?
  • Fiffa5
    Du och Jag ver2 skrev 2010-08-20 21:07:44 följande:
    Fiffa5 skrev 2010-08-20 19:44:23 följande:
    tror du kan registrera dig ändå, jag har kvar mitt namn och har lagt ner företaget för flera år sedan,
    Jag trodde det med, men när jag försöker registrera måste man kryssa i vilken typ av företag man söker för. Förstår inte riktigt...
  • Fiffa5
    Mimmi 71 skrev 2010-08-21 05:46:04 följande:
    Inne hos Älsklingsfrö tror jag du får en bra beskrvning.

Varumärkesskydd = PRV

Företagsnamn = Bolagsverket
    Toppen, TACK!!
  • Fiffa5
    Sandrakim skrev 2010-08-21 15:53:56 följande:
    Jag är en smygläsare här i tråden, men nu måste jag ge mig tillkänna. Glad
    Jag köpte Hello Kitty bomullstrikå på Sundbybergs textilcentrum för en och en halv vecka sen. Vit botten och Kitty-huvuden som var ca 2cm och massor med små äpplen på.
    Hej!
    Tack, då vet jag att det finns att få tag på iaf! Kommer tyvärr inte förbi Sundbyberg, men det borde ju gå att få tag via nätet då också! 
  • Fiffa5
    Mimmi 71 skrev 2010-08-22 16:18:53 följande:
    Så skoj det är att producera Nästan klar med 10 par muddisar, 5 klänningar och 2 tröjor. Klänningarna sydde jag dock igår. Hoppas även hinna med att klippa till 5 tröjor/bodies ikväll så jag kan brodda lite på dem. Har en spännande idé.
    Oj, vad fort det går för dig!  Det enda jag hunnit med under helgen är att rita av ett mönster till byxor + tröja. Men klippt ut tyget har jag inte hunnit än!

Däremot har jag varit duktig och skaffat nya hyllplan till en garderob som inte användes så där har en del av mina tyger fått flytta in idag. Så skönt att lättare få lite överblick över det man har! Önskar bara att jag hade en garderob till för det skulle behövas för att få plats med allt. Men mannen kom med den perfekta lösningen : "sy upp lite tyger så får du mer plats". Jo, men då vill man ju köpa nytt...  Han förstår inte riktigt!  
  • Fiffa5
    Ogabinne skrev 2010-08-24 19:43:06 följande:
    Hejsan

Jag undrar om ni har något tips på singoallatop i stumt bomullstyg? Jag tänkte att jag skulle göra ett själv utifrån ett vanlig t-shirt men nu sliter jag av mig håret i frustration. Det blir bara inte rätt... Antingen blir toppen nästan dubbelt för bred, eller halsringningen för liten eller raglanärmen för liten. Jag har några enstaka ottobrenummer hemma men jag har inte hittat ngn där, och nu börjar alla de där fina singoallatopparna jag drömde om när jag tömde tyglagret i affären kännas som en dröm blott.

Ännu argare på mig själv blir jag när jag inser att jag tog fram ett perfekt mönster till singoallaklänning förra sommaren som jag hade kunnat använda och bara korta av men SLÄNGDE när jag rensade! Jo tjena!
    Stoff och Stil har ett mönster, det kanske vore ngt? Har dock inte testat det själv, så jag vet inte hur det är att sy efter.
     http://www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?group_id=1110
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd