-
Typiskt gubbar! Min man har vid ngt tillfälle velat provköra min nya OL, men där var jag snabb och sa stopp!! Vem vet vad som kan hända med den då!uppochner skrev 2010-08-31 19:21:39 följande:Jag har en fyraåring och det funkar ju utmärkt. Hon brukar pyssla med sitt när jag syr. Bebisen är bara tre veckor så inte heller det är något problem. Däremot gubben i huset. Han skulle testa min symaskin för att det var kul och klippte i en liten bit tyg men så såg han sig inte för och råkade samtidigt klippa i en klänning som låg bredvid maskinen. Som tur var ett litet hack längst ner i kanten och den skulle ändå bandkantas men då var jag inte så glad. Klantgubben får inte komma i närheten av syrummet igen
-
Jag undrar var man kan köpa de där metallspännena man har när man gör små börsar lite billgare?
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5176&articleid=25901
Stoff och Stil har ju,men 60-80 kr styck blir ju dyrt!
-
Aha, tack! Etsy vet jag knappt vad det är men jag får kolla på ebay då. Vad kan det heta på engelska??Pejgan skrev 2010-09-01 08:14:24 följande:etsy eller ebay.
-
Nu hittade jag. Verkar finnas från ca 15 kr/st och det är ju iaf betydligt billigare än från S&S. Men hur funkar det att beställa från tex USA, åker man inte på tull o sånt?Fiffa5 skrev 2010-09-01 08:24:00 följande:Aha, tack! Etsy vet jag knappt vad det är men jag får kolla på ebay då. Vad kan det heta på engelska??
-
Vad använder ni för påsar när ni skickar sånt ni sytt?
Jag har mailingbags men skulle ävenibland behöva ngn form av genomskinlig innerpåse att lägga det man sytt i. Funderar på ngn slags större zippåse? Är det ngn som kan tipsa om ngt bra?
-
Bra tips. Iofs lite trist med deras logga på kanske...hmm, får fundera lite. Tack iaf!Stratus skrev 2010-09-01 12:38:23 följande:IKEA har zippåsar i fyra olika storlekar till bra pris. Men då får man ju deras logga med också...
-
Åhh, där köper jag ju mina vanliga mailingbags. Har aldrig sett att det finns genomskinliga! Det blir ju toppen! Tack så mycket!camilla178 skrev 2010-09-01 16:14:52 följande:magasinglag.se/index.php?cPath=1_26
Är det sådana här du menar? -
Måste fråga igen om sömmarna på OL.
När använder man den med fyra trådar och när har man den med bara tre trådar (och tar man bort en nål då förresten?).
Jag ska sy ett gäng dagisväskor och tänkte att det går ju snabbare om jag lyckas använda OL....
Vad har man förresten för nålar till en OL? Vanliga eller såna längre??
-
Tack!Mimmi 71 skrev 2010-09-03 07:27:55 följande:Jag kör alltid med 4-trådigt, 3-trådigt kan man ju kanske använda sig av på små bebiskläder om man inte vill ha så mycket sömsmån. När man kör 3-trådigt rekomenderar jag att ta bort den 4:e nålen så slipper man "hålen" som den gör.
Vilka nålar man skall använda är från OL till OL. Tidigare har jag enbart använt vanliga stretchnålar men nu för tiden så använder jag mestadels EL. Funkar OL'n bra utan hoppstygn så kör på med vanliga nålar.
En fråga till om min OL, jag tycler maskinen skär tyget lite väl långt in så själva sömmen kommer lite för långt ut och sitter inte tight runt kanten. Antar att det är ngt jag behöver justera då? -
Tack, får kolla igenom manualen då. Där borde det stå hur man justerar kniven.melizza skrev 2010-09-03 09:34:26 följande:du får flytta ut kniven åt sidan då......på min ol finns det en sådan justering så att man snurrar på den och då åker kniven åt höger eller vänster för att få en större eller mindre mellanrum mellan nålarna och kniven
ha ha svårt att förklara men hoppas du fattar