Sytråden spinner vidare - lila tråd
(ja , jag ville bara skryta)
Vad var det för tyger?? LYLLOS!!!
Hej!
Som lite nybörjare på det här med att sy har jag en fråga. Syr byxor efter mönster i en bok och tycker det är så konstigt att när jag ska sy ihop ett ben (klipper bara i ett stycke) så stämmer det inte riktigt. Lägger jag gren mot gren så blir det olika längd i benet. Vad gör jag för fel? Gör ju efter mönstret..
Oj, i UK skulle det stå.
Jag försöker blir kompis med min OL, men tycker att det är lite svårt. Syr fortfarande snyggare på min andra maskin...
Hur gör man egentligen när man syr ihop en t-shirt?? Jag har kantat ärmarna med muddväv och även sytt på ärmarna. Ska nu sy ihop ihpå ärmarna och sidan på tröjan men börjar jag då vid ärmarna eller längst ner på tröjan och i stället avslutar med ärmmuddarna??
Tycker det är svårt att få ärmmuddarna att ligga helt jämt när jag syr så oftast förskjuts de lite gentemot varandra och det blir inte så snyggt.... Sen måste ju också OL-sömmen säkras så då drar jag ut styrängen och syr tillbaka den in i sömmen med sen synål... Gör jag rätt? Eller hur gör man egentligen??
En fråga till, jag har sytt några sk dagisväskor i brokadtyg från S&S, men det verkar svårt att få dem att hålla bra. Sömmarna fransar lätt upp sig. Varför blir det så?? Vad kan jag göra för att det inte ska bli så?