• Fiffa5

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Pejgan skrev 2010-08-12 15:44:18 följande:
    puh.. kom hem från mamma.. med säkert hundra meter tyg i bagaget... vart ska jag göra av det????

(ja , jag ville bara skryta)
    Äsch, tyst med dig!!    

Vad var det för tyger?? LYLLOS!!!    
  • Fiffa5
    Helena och Axel skrev 2010-08-12 18:47:01 följande:

Hej!

Som lite nybörjare på det här med att sy har jag en fråga. Syr byxor efter mönster i en bok och tycker det är så konstigt att när jag ska sy ihop ett ben (klipper bara i ett stycke) så stämmer det inte riktigt. Lägger jag gren mot gren så blir det olika längd i benet. Vad gör jag för fel? Gör ju efter mönstret..

Är det inte bara så att det ena lagret med tyg sträcker sig mer än det andra när du syr ihop sömmen? Nåla ordentligt så borde det stämma när du sytt... 
  • Fiffa5
    Made in Taiwan skrev 2010-08-13 09:50:17 följande:
    Jag vet inte riktigt vars jag ska börja! Har ett par hättor som jag skulle vilja sy färdigt, men så är vi bortbjudna imorgon, och skulle vilja sy ett par shorts eller en kjol åt mig själv att ha på mig, men så vill jag också sy en liten korg att fylla med frukt och ge till värdparet (har aldrig träffat dom och det är en liten "inflyttningsgrillfest" såhär ett år efter att dom flyttat hit). MEN, karl i den här familjen, dvs min sambos kollega, är tydligen helt knäpp. Min sambo vill egentligen inte gå, men eftersom att våra enda vänner har flyttat härifrån så är det mer jag som vill gå och träffa lite nytt folk, även om dom är knäpp. Det är inte så att vi har nåt annat planerat, plus att frugan, och dom andra fruarna (vars makar alla är knäpp (utom 1)). kanske inte är så knäpp. 

Så, ska jag sy en fruktkorg till ett värdpar som är knäppa? eller? 
    Ja, klart de ska få en fruktkorg om ni tänker gå dit!  Knäppa eller inte så äter de väl säkert frukt ibland!
  • Fiffa5
    Helena och Axel skrev 2010-08-13 21:21:05 följande:
    Nä, det är så redan innan jag sytt, när jag nålat. Ska kanske försöka leta på ett annat mönster och se om det blir bättre.
    Aha, ja, då måste det ju vara "fel" på mönstret. Men du kan ju justera mönstret lite innan du klipper så att det stämmer då.
  • Fiffa5
    emptythorn skrev 2010-08-14 08:37:11 följande:
    Vem var det som semestrat i UK och tagit med en maskin hem?
    Undrar hur du gjorfe rent praktiskt? Eller ja, flög ni?
    Jag köpte en OK där i somras när vi hälsade på min bror som bor där! Fast vi bilade så det vara bara att lägga in den i bilen....  Så om man flyger vet jag inte riktigt hur man gör.
  • Fiffa5

Jag försöker blir kompis med min OL, men tycker att det är lite svårt. Syr fortfarande snyggare på min andra maskin...

Hur gör man egentligen när man syr ihop en t-shirt??  Jag har kantat ärmarna med muddväv och även sytt på ärmarna. Ska nu sy ihop ihpå ärmarna och sidan på tröjan men börjar jag då vid ärmarna eller längst ner på tröjan och i stället avslutar med ärmmuddarna??  

Tycker det är svårt att få ärmmuddarna att ligga helt jämt när jag syr så oftast förskjuts de lite gentemot varandra och det blir inte så snyggt.... Sen måste ju också OL-sömmen säkras så då drar jag ut styrängen och syr tillbaka den in i sömmen med sen synål...  Gör jag rätt? Eller hur gör man egentligen?? 

• Fiffa5

En fråga till, jag har sytt några sk dagisväskor i brokadtyg från S&S, men det verkar svårt att få dem att hålla bra. Sömmarna fransar lätt upp sig. Varför blir det så?? Vad kan jag göra för att det inte ska bli så?

• Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2010-08-18 19:21:43 följande:
    Jag försöker blir kompis med min OL, men tycker att det är lite svårt. Syr fortfarande snyggare på min andra maskin...

Hur gör man egentligen när man syr ihop en t-shirt??  Jag har kantat ärmarna med muddväv och även sytt på ärmarna. Ska nu sy ihop ihpå ärmarna och sidan på tröjan men börjar jag då vid ärmarna eller längst ner på tröjan och i stället avslutar med ärmmuddarna??  

Tycker det är svårt att få ärmmuddarna att ligga helt jämt när jag syr så oftast förskjuts de lite gentemot varandra och det blir inte så snyggt.... Sen måste ju också OL-sömmen säkras så då drar jag ut styrängen och syr tillbaka den in i sömmen med sen synål...  Gör jag rätt? Eller hur gör man egentligen?? 
    Ingen som kan ge mig tips? Eller finns det någon annan stans där man kan läsa sig till hur man ska göra??
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd