Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

Emmaljunga tråd, Vol 5

lilla snöflingan skrev 2010-07-31 22:57:29 följande:
    På de underlagen tror jag att classic är bäst, på grund av lufthjulen. Den är ju inte lika smidig i stan men är man inte där så ofta så gör det ju inget. Det går inte att byta till emmaljungas lufthjul på city crossen i alla fall. Det kan fungera med några andra tex. brios. Classic är ju billigare också.
    Vad är det som gör att city crossen är smidigade än classic i stan? Egentligen? De är ju i princip samma vagn, förutom däcken, mått och vikt då.
    Majken 100421
  • Uliise
    t0va skrev 2010-08-02 15:08:50 följande:
    Låter trevligt, blir sent för oss också men vi får fippla med bältet istället så det sitter. Tror bebisen kommer sitta fram och där var det inga problem att sätta fast med bätet. Blir nog inte så mycket bilresande ändå, är ändå en massa pyssel med att få in mig, bebis, vagn och rullstol i bilen så 1 min extra att fippla bälte gör varken till eller ifrån ;) 

Ni som har quadroliften eller lift överhuvudtaget bäddar ni med lakan i vagnen? Min farmor ville sy lakan åt vagnen men det känns som om vi kommer ha fårfäll i den och inte lakan. Fast lakanen passar även i sängen så hon får sy som hon vill. :) 
    Måste man fippla med bältet? Har de ingen bas till first class?
    Majken 100421
  • Uliise
    SaraKlippan skrev 2010-08-05 15:37:07 följande:
    Vad kul att titta i gamla kataloger från emmaljunga :) Kul att se vad som var populärt då osv... var kan man hitta fler såna? 
    På internet finns det från 2005 och framåt om om söker på google :)
    Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2010-08-05 20:52:03 följande:
    2001or: en-edge två-edge tre-edge
    2002or: en-edge
    2003or: en-edge två-edge tre-edge fyra-edge

det var svårt att hitta bilder på 2002:orna, de flesta var -03or uthämtade på hösten 2002 antagligen
    Det där får man nog ta med en nypa salt, många vet inte utan gissar lite när de sätter årtal på sina vagnar. Ibland kan det ju skilja mer än 10 år också... :/

Det finns en tjej i retrovagnstråden som har alla kataloger från 96 och framåt, kanske hon skulle scanna in så vi får svart på vitt
    Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2010-08-07 05:40:00 följande:
    t0va skrev 2010-08-07 00:56:59 följande:
    menar du bågen som sitter på vagnen och förhindrar att barnet glider ur vagnen? 
    I så fall så tar man bort den när man har liften som lift. Den tog de bort i affären för oss eftersom vi ska ha quadroliften just som lift tills bebisen är lite större.

ah, var det det hon menade
    Vi lät den vara kvar (för jag har inte fattat att man kan ta bort den Drömmer)Det beror på hur varmt erat barn är, så det går inte riktigt att säga
    Vi hade mjuklift med fårskinn i, i vintras och det var perfekt för vår son, allt som behövdes extra var en mössa (eller två när minusgraderna blev tvåsiffriga)
    Nomen skrev 2010-08-06 23:31:59 följande:
    Ja alltså de har sytt klädseln lite olika... På en Edge är det som en båge där de olika tygerna möter varandra (eller rättare sagt där reflexpipingen går), på ryggstödet. På Smarten är det rakt... Förklarar lite dåligt jag vet. Själv har jag kataloger hemma som jag bläddrar i och jämför för jämnan... Har kataloger från 2006, 2007, 2010 och 2011. Ingen som vill dela med sig av kataloger ? Skulle gärna bli ägare av flera "porrtidningar"
    Tack för infon! Var får ni tag på kataloger? Kan man beställa dem från emmaljunga måntro (menar de äldre), som man kan från tidningsförlag...
    Tyvärr kan man inte beställa dem från varken Emmaljunga eller Brio, jag har redan försökt :( Fick mejlsvar att det gick inte. Jag har emmaljunga- och briokataloger från 2007-2011, har tagit dem på barnvagnsaffärer själv när de kom ut.
    Majken 100421
  • Uliise

Egentligen förstår jag inte vad det finns för något att ha emot begagnat. Begagnat är inte likamed ruckel. I princip är ju en helt ny vagn begagnad så fort den börjar användas. Har den då gått igenom någon transformation som gjort den "oanvändbar"? Då borde ni ju inte kunna använda er egen vagn efter ett halvår eftersom den faktiskt är begagnad av er själva Flört Lite som det här med att mat slängs direkt på bäst-före-datumet, även om det inte alls är något fel på den.

Majken 100421
  • Uliise
    eec82 skrev 2010-08-10 13:32:08 följande:
    Vi som inte kan tänka oss begagnat å köper nytt får vara glada att alla inte tänker som vi, då skulle vi ju aldrig kunna sälja våra vagnar vidare. ;)
    Point taken Flört Och så skulle vi ju inte få alla nya smaskiga designer och färger att tråna efter.
    Majken 100421
  • Uliise
    lilla snöflingan skrev 2010-08-13 11:39:28 följande:
    Nej, edgens varukorg är sämre än cc. Men det beror ju självklart på vad du väljer för chassi till edgen. Wingtear har ett sportchassi. Men personligen tycker jag att classic chassit verkar mycket bättre. De är mindre, lättare, smalare och har bättre varukorg (i stål). Enda nackdelen är att du inte kan vända handtaget, men det kan du inte på city crossen heller. Och du kan fortfarande vända sittdelen.

Ett annat alternativ är en classic sport med citykorg, då får du en liknande vagn som edgen men med en lättare liggdel.
    Instämmer fullt med vad snöflingan säger!

Sandriks:

Edgen med sportchassit blir nog som en "pansarvagn" + dålig varukorg... MEN du måste komma ihåg att till Edgen finns det 3 olika chassin. Edgen med classic-chassi blir som en snäppet större City cross. Eller så tar du Classic sport med city korg, det blir ungefär samma sak fast lite mindre än edgen. 

Skillnad:

Lite större - Edge med classic-chassi har lufthjul. Stor liggdel.

Lite mindre - Classic sport med liknande chassi som Edgen och lufthjul. Mindre liggdel, alltså city korgen.
                         - City Cross med liknande chassi som edgen fast med punkteringsfria hjul. Mindre liggdel även här, City korgen.

Edgen är lite större och rik på finesser också, fast samtidigt innebär det att den är tyngre. Hoppas det inte är allt för förvirrande! Glad

Själv har jag en City cross och är nöjd. MEN hade jag vetat (förra hösten) att City Korgen gick att fästa på Classic sport hade jag kört på den kombinationen i stället. Lufthjul är så mycket skönare än City crossens punkteringsfria... Tycker jag.
    Majken 100421
  • Uliise
    lilla snöflingan skrev 2010-08-13 11:56:37 följande:
    Igår var vi på mässa och där fanns en barnvagnsaffär som ställde ut. De hade inne alla nya 2011-färger som jag var intresserad av Det är jättebra för jag vet att den enda barnvagnsaffär som finns här bara tar in en vagn av varje. Jag tyckte charleston var jättefin, men vi vill inte ha vitt tyg för det är inte så praktiskt. Däremot ser inte det bruna tyget ut som det går på bilderna. i verkligenheten är det som små hål i det, typ som mesh nästan, det är inte alls sådär glansigt som det ser ut. Sådant tyg är det även på pro coffee, det var mer kontraster än vad det ser ut som på bilden. Men den var ändå lite för tråkig för oss. Grey flowers och silver stitch var fina, men lite för gråa för min smak, de ser ut som på bilderna. Jeans black var inte blank överhuvudtaget utan som vanlig svart denim. Den var väldigt mörk, nästan mörkare än svart. Vi bestämde oss för att det blir en pro forest om plutten vill stanna kvar i magen till april   En nitro ska vi ha och ett crosswaychassi, helst från -04:a att byta med.
    Åh stort grattis! Glad Jag fick ju aprilbebis i år så ifjol var jag alldeles nygravid vid den här tidpunkten också, och nu åker min dotter Majken omkring i en CC med City korg i just Pro forest Flört Älskar den färgen. Fast hade jag köpt vagn nu hade jag velat ha charleston, den absolut snyggaste i min mening. Fast jag kanske också blir besviken på den, har inte sett den "på riktigt".

Får man fråga varför du vill ha just ett 04-chassi att byta med?
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5