lilla snöflingan skrev 2010-08-13 11:39:28 följande:
Nej, edgens varukorg är sämre än cc. Men det beror ju självklart på vad du väljer för chassi till edgen. Wingtear har ett sportchassi. Men personligen tycker jag att classic chassit verkar mycket bättre. De är mindre, lättare, smalare och har bättre varukorg (i stål). Enda nackdelen är att du inte kan vända handtaget, men det kan du inte på city crossen heller. Och du kan fortfarande vända sittdelen.
Ett annat alternativ är en classic sport med citykorg, då får du en liknande vagn som edgen men med en lättare liggdel.
Instämmer fullt med vad snöflingan säger!
Sandriks:
Edgen med sportchassit blir nog som en "pansarvagn" + dålig varukorg... MEN du måste komma ihåg att till Edgen finns det 3 olika chassin. Edgen med classic-chassi blir som en snäppet större City cross. Eller så tar du Classic sport med city korg, det blir ungefär samma sak fast lite mindre än edgen.
Skillnad:
Lite större - Edge med classic-chassi har lufthjul. Stor liggdel.
Lite mindre - Classic sport med liknande chassi som Edgen och lufthjul. Mindre liggdel, alltså city korgen.
- City Cross med liknande chassi som edgen fast med punkteringsfria hjul. Mindre liggdel även här, City korgen.
Edgen är lite större och rik på finesser också, fast samtidigt innebär det att den är tyngre. Hoppas det inte är allt för förvirrande!
Själv har jag en City cross och är nöjd. MEN hade jag vetat (förra hösten) att City Korgen gick att fästa på Classic sport hade jag kört på den kombinationen i stället. Lufthjul är så mycket skönare än City crossens punkteringsfria... Tycker jag.