Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

MissR skrev 2010-09-07 20:44:14 följande:

Någon som vet när dom bytte fäste på citykorgen? Hur gammal citykorg kan man ha på ett citycross schassi från 2008??
    När fick citykorgarna vitt eller mönstrat tyg i sufleten istället för svart?

city korgen finns väll bara med easy fix fäste tror jag ( de kom ungefär 2006)
    linn78 skrev 2010-09-07 20:26:31 följande:
    nej, våra turer i ett eventuellt regn blir lämning och hämtning på dagis och jag kan ju inte bara strunta i att hämta den store bara för att det regnar, eller tror ni dagis godkänner den bortförklaringen?Skrattande men en vanlig regnjacka i några storlekar större täcker kanske tillräckligt?
    sportbutikerna kan ha regnponchos för cykelstol, det borde passa.
    viktoriaw skrev 2010-09-07 20:41:26 följande:
    måste fråga igen, så jag vet om jag ska köpa en britax barnstol eller ej =)
    maila emmaljunga och fråga
  • stor grön drake
    viktoriaw skrev 2010-09-08 10:01:21 följande:

måste fortsätta att testa med city jeten om man kan ha britax barnstolar i den? samt vilka fotsäckar som eventuellt skulle kunna passa

Tack på förhand

angående bilstolen tycker jag fortfarande att du ska maila emmaljunga, jag har förstått att de brukar vara snabba att svara, angående tillbehör: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m54211540.html
    Zelmilainen skrev 2010-09-08 06:04:38 följande:
    får se hur det blir med 2011 vagn nu... nu tar vi nya tag.
    Neeej. *STOR KRAM*
    Arabis skrev 2010-09-08 13:00:48 följande:
    Jag har lyckats..... Har köpt en city jet sittdel ( 200:- + frakt) & satt på min duo combi från 2005. Perfekt, nu ska delarna bara tvättas, & snart kan lilleman få flytta från sin liggdel till en lite bättre utformad sittdel.
    jag tror vi var ute efter samma men jag får fortsätta ha koll på blocket bara (lite krångligt när jag inte bor i sverige, men kan resa och hämta inom rimligt avstånd )
    linn78 skrev 2010-09-08 10:19:26 följande:
    hmm hittar inte den på deras hemsida?!

Tack alla för idéer iaf! Jag hittar säkert något som fungerar bra...
    www.babyland.se/regnponcho-hamax_x_AK15690.aspx
  • stor grön drake
    Hoppfullheten skrev 2010-09-08 19:47:39 följande:
    Hej!
    Jag är ett relativt nyblivet Emmaljunga-fan. Vår son är född i april. När vi skille kolla på vagn i vintras så tittade vi inte ens på Emmaljunga när vi kom in i affären, de såg ju gigantiskt stora ut. . .  Vi ville ha en liten modern vagn. Valet föll på en Maxi Cosi Mura, då den skulle fungera bra i terräng med sina lufthjul. Visst är vi nöjda med den, men efter någon månad började jag spana efter en extra vagn att ha i stallet. Valet blev av en händelse en Emmaljunga Edge, en -04. OCH VAD JAG ÄLSKAR DENNA VAGN!!! Använder nästan bara den, tar den andra i stan eller när vi ska resa bort och behöver få in mer i bilen än bara vagnen. . .

Man vet ju inte förrän i efterhand vad det är man behöver, men med facit i handen skulle jag nog köpt bara Emmaljungan och en nyare, finare. . .

En fråga till er som kanske vet. Går City Crossen lika bra i terräng som Edgen? Och då menar jag riktig terräng, som åkrar och dyl.? Edgen tar sig ju fram överallt och barnet ligger underbart bra i den.
    Funderar på om man till nästa barn skulle skaffa en city cross då den tar mindre plats i bilen och bara ha den vagnen då. Men jag vil ha alla Edgens bra egenskaper.

Tyvärr är sufletten lite solblekt. Kan man byta den? Vagnen är i f.ö. mkt bra skick. Läste att någon skaffat en city jet till sitt chassi, ingår en suflett då? Vad är det för fästen? Skulle det funka på min Edge med sportchassi, årsm -04?

Lång inlägg, hoppas ni orkar läsa. Hoppas på bra svar av er experter!
    din -04 har ett sånt här fäste va? i184.photobucket.com/albums/x150/tequila-race/_MG_6042.jpg

City Jet har ett sådant: www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4750616/phppyom5s.jpg (inte egentligen, men fästet synns inte på bilder, det ser lite annorlunda ut på jetten, men är easy fix)

Sufletten kan du färga, byta suflett är dyrt, 1500kr tror jag det talats om tidigare. city jet har egen suflett.
  • stor grön drake
    viktoriaw skrev 2010-09-08 20:20:44 följande:
    hur mycket skiljer det på jetten? skulle sitt och ligg delar passa från någon city typ ozone eller nitro?

Tack på förhand
    alla delar med easy fix fästen passar med varandra (har vi kommit fram till i tråden) Jettens ser annorlunda ut därför att precis ovanför fästet kommer den del som gör att man kan vinkla sittdelen (och det hittade jag ingen vettig bild på)
    Hoppfullheten skrev 2010-09-08 21:08:31 följande:
    Hur gör man när man färgar sufletten?
    jag vet att någon i tråden med mycket lyckat resultat fyllde i det svarta på sin vagn med panduros transparenta textilfärg för ljusa tyger.
  • stor grön drake
    Protea skrev 2010-09-09 13:33:29 följande:
    Hej! Har precis kopt en Emmaljunga mondial vagn i andrahand...bor utanfor London och vet inte om den blir lite stor att ha har... Vad tror ni? Vill ju att den ska funka att ha pa stan men mest att ga prommenader i parker osv.

Om den ar for stor tar vi med den hem till Sverige och anvander dar men jag hoppas den funkar har!
    den är lika stor som edge, och jag har inte upplevt den som det minsta krångliga, dock bor jag i småstad.
  • stor grön drake
    AnLj skrev 2010-09-09 19:21:42 följande:

Jag har tidigare skrivit om mitt issue med tyget som vi har på sittdelen på vagnen och har önskat den vara svart. Nu har jag hittat en svart klädsel som jag ska få köpa men så tittar jag till igen på annonsen och ser att det inte är en City Cross som jag har, utan troligtvis en Classic eller likande från 2005. Easy fix fästerna på den vagnen har gett upp, de som kan tänka sig att sälja klädseln. Annars hade jag köpt hela vagnen, bytt sittdel och sålt min sittdel. Tror ni att det funkar med en Classic klädsel på en City Cross?

Det borde funka, en 2002 klädsel passade på min 2007 sittdel (måste dock fixa lite för den klädseln var ej anpassad för easyfix)
  • stor grön drake
    AnLj skrev 2010-09-09 22:38:31 följande:
    Bra då vet jag! De drog sig ur dock, då hon trodde att hon kunde få hela vagnen såld trots trasgia easyfix fästen.. Attans så surt! Ändra sig i sista sekunden är sådär kul på blocket när man har hittat något.
    VA? en vagn med trasiga fästen, den går ju inte ens att använda...
    Vet precis hur det känns. Blir oxå tokig på dem som inte ids svara på mail, visst, de kanske har fått det sålt, men ta bort annonsen eller svara "den är såld" då. Är inget kul att hålla på och vänta på svar...
  • stor grön drake
    AnLj skrev 2010-09-10 08:18:36 följande:
    Näe, men folk är ju lite puckad och ville fan inte köpa hel vagnen. Tipsade om att kunde köpa sittdelen och de kunde sedan sälja chassit separat men det gick ju inte heller. Den var en bit bort, så vill inte betala frakten för ett chassi som jag inte vill ha. Jaja, jag får överleva med Strike lite till! ;)
    är denna för dyr för dig? http://www.blocket.se/vastmanland/Emmaljunga_city_cross_sittdel_29393996.htm?ca=11&w=3
  • stor grön drake
    TereseA skrev 2010-09-11 00:15:15 följande:
    Hej..

Såg att emmljunga fått en sulky nu..den där spider.Undrar om någon har den här?Vad kostar den?
    Fördelar och nackdelar?...nu har jag en scooter 2.0 och tänkte byta el köpa en spider.Sonen blir 3 år nu i oktober.

Bromen,är det sådan som är i mitten el är det en sådan där lång över hela?
    ny och ny, den är nästan exakt samma som softyn som funnits lääänge
    De ser nästan exakt likadana ut dessutom

Jag tror att jag med fått tag på en city jet sittdel nu. Ska skicka pengarna idag, och hoppas på att säljaren skickar iväg den snabbt (vet ej om hon skulle vänta på pengarna eller lita på mig, spelar ingen skillnad för mig). Blir lite knögligt när man inte bor i sverige, betalar mer i frakt än för sittdelen
  • stor grön drake
    AnLj skrev 2010-09-11 17:17:08 följande:
    Den är jättefin! Men vore dumt att köpa en sittdel, för vad vi nästa betalade för hela vagnen med city korg! :) Jag får helt enkelt gömma minna issues! Förvånad Men ser det också positivt, kommer ju inte ha några som helst problem med att ha vagnen på förskolan för att den är ny och fin. Visst är det ingen fel på tyget alls och ner ut som i nyskick den jag har. Så det är bara jag om irriterar mig på saker och ting i onödan. Eller är smått vagntokig som mannen säger! Skäms
    Jag förstår precis!
    Har en edge i strike (och den ser ännu svartare ut än CC) och tyckte den var helt snygg när vi ärvde den. Dessutom var den nästan exakt likadan som en bekant som köpte ny det året, så det kändes inte som att vi hade en "gammal" vagn. Men med footsacken blir den helsvart från mitt håll (edge har en enkel helsvart footsack) så när jag hittade en gammal edge klädsel på loppis för 50kr slog jag till direkt, och har numera en aquamarine klädsel med snygg footsack
    Det var kul, speciellt som stan krylar av strike-vagnar... 2 i mammagruppen har strike, en i babysimmet, kusinens kusin har en strike, plus att jag sett massor med strike och sport carbon (likadan fast inga orangea stripes) på stan... Men ingen turkos
    Nu väntar jag på en ljusblå city jet sittdel (sonen lägger upp fötterna på knäbygeln eller utanpå footsacken när han ligger ner/ska sova. Och det funkar inte riktigt i vinter, så därför väljer vi att skaffa ny sittdel.
    Min man får lite problem skulle behöva sälja bort balkongvagnen, eftersom jag fick med liggdel och chassi med extraklädsel, men det tar emot. Borde dessutom byta ut bilvagnen+paraplyvagnen till en vagn som funkar för både och, men de är så olika... Fan, vi har massor med vagnar ju...
    Uliise skrev 2010-09-11 16:16:38 följande:
    Vet ni vad jag tror om framtiden? (som skulle vara det ultimata) Jag hoppas att Emmaljunga börjar sälja säg 4 sorters chassi, 3 sorters ligg- och sittdelar och sedan valfria tillbehör (åkpåsar, väskor, parasoll, dynor osv) som man sedan får kombinera precis som man själv vill. Färgen på chassit skulle också vara valfri, precis som att man väljer färgen på delarna.

Egentligen går det ju (delvis) redan nu iom att easy fix-fästet finns, det är bara emmaljunga som sätter käppar i hjulet Flört Iofs skulle det kanske bli dyrt för Emmaljunga, som de gör det nu säjer de ju "paketlösningar" och det är ju billigare. Men drömma kan man väl.
    UNDERSTÖDES!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5