Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

snart bebis skrev 2010-08-09 14:39:28 följande:
    Tack för snabbt svar! Nu har jag sett den på bilder på nätet och då kommer det även fram en modell som heter Edge Duo Combi. Vad är skillnaden mellan smart och edge?
    Är Smart Duo Combin en bra vagn och vad kan den ha kostat i nypris?
    Edge är en lyxigare modell, den har thermobase (man kan öppna luftspalt i bottnen när det är varmt ute) med ett litet ryggstöd så barnet kan sitta i liggdelen, myggnät i sufletten, "kjol" på sufletten när den används som sittvagn. Via en snabb pricerunner så kostade Smart Duo Combi 5980 kr i 2010 års modell (den finns inte med längre i 2011's kollektion)
    Smart är helt enkelt en billigfare och enklare modell utan alla finesser.
  • stor grön drake
    Zelmilainen skrev 2010-08-09 19:20:47 följande:
    vi bor i norrköping så våra vintrar blir ju inte som era. dock kommer jag aldrig tillåta att ett framtida barn sover i vagnen på dagis/att den förvaras där, så det får bli ett senare problem *L* men tack för hjälpen vart köper man såna riktiga och bra skinn?
    Varför inte sova ute på dagis? Vi kommer ha liten att göra det, han sover så bra ute i friska luften (det är vårat val, de flesta sover inne i sovsalen)

Vi köpte direkt från en fårägare. Kolla med fåravelsförbundet om det finns någon nära dig som säljer sina egna skinn, här på Åland är det ganska vanligt, och de garvar sina skinn i sverige så jag skulle ju tro att det är ganska många där med som gör det. Vårat var dyrt, men det har varit värt varenda liten slant.
    Kolla garvningen lite bara, det ska vara "babyskinn", så att inte farliga ämnen kan råka ligga kvar i pälsen. Finns även tvättbara i maskin (vårat är, men inte behövts ännu)
  • stor grön drake
    Zelmilainen skrev 2010-08-09 19:48:57 följande:
    nej, men de brukar som sagt var i princip alltid ha en eller ett par vagnar och ska de propsa på att barnen ska sova ute får de ta dem. jag tänker inte hålla med det. vagnen är en för dyr/viktig sak för att lämpas av där (för mig som inte vill ha eller inte kan tänka mig begagnad). blir antagligen försök nästa helg, så nu hoppas vi bara att det tar sig *skratt*
    Lycka till!
  • stor grön drake
    tickelina skrev 2010-08-09 22:39:44 följande:
    Hallå!

Jag är ute efter en gärna svart emmaljunga! Ska kunna användas gärna från 0-3 år... klarar en emmaljunga 3 år?
    Någon som har tips?
    Visst gör den det, våran är inne på sitt femte levnadsår nu, och de fel som finns är inte slitagefel (möjligtvis i huvudet på den som gjorde så låg varukorg på edgens sportchassi då men) utan mer att funtionerna inte riktigt är vad vi önskat alla gånger.
    Bor ni i stan kanske nitro/ozone city är nogåt för er?
  • stor grön drake
    Fru T skrev 2010-08-09 23:38:26 följande:
    Varför inte då köpa en begagnad som kan stå på förskolan så gör det ju inget om den blir förstörd. Jag vill inte heller köpa en begagnad vagn som jag ska använda men för att ha den stående på förskolan för att sova i så skulle ja absolut kunna göra det!
    Håller med här.
    Vi har 3 kvarter i genomskärning (och vi kan gå igenom det första och sen rakt, så behöver ej gå runt) till dagis, i början kommer mannen att hämta/lämna och då blir det vagn, sen efter jul när det är min tur får vi se, jag är ju cyklist. Men kanske det blir så att cykeln står vid dagis över natten och vi kör vagnen endå, tror inte jag vågar ha honom bakpå cykeln om det är halt ute, även fast jag skulle leda den.
  • stor grön drake

Ja, city crossen är ju oxå smidig. Men i stockholm håller de väll ändå undan ganska bra på gatorna med plogning?
    Det enda jag vet är att nu i sommar har en massa små roliga vagnar tittat fram på stan (bor i småstad med sisådär med plogningen), men i vintras var det bara jag och min edge ute men vet ju inte om det är så att dessa roliga vagnar bor i stan annars, för på sommar vandrar man ju gärna omkiring i stan och gör ingenting om det är en solig dag, men på vintern gör man sina ärenden och åker hem igen

• stor grön drake
    metallic skrev 2010-08-11 18:44:31 följande:
    jag har köpt en begagnad edge sport som dottern ska sova i på dagis, men det är ju inte helt fullt liggläge utan den lutar lite upp så dottern glider liksom ner. ska den inte ha helt plant läge?
    Kolla så att den inte har "hakat upp sig" på skarven mellan suflett och "kjolen", det gör min ibland, får liksom lyfta sufletten lite och trycka ner huvudändan. Kan även vara att fjädringen är slut, testa vända vagnen (för med sport menar du väll att handtaget kan vändas) och sittdelen och se om det blir bättre.
    eec82 skrev 2010-08-11 18:57:49 följande:
    kankse beror på hur fjädringen är inställd. (för visst kan man ställa in på den?, semester nu snacka om virrig).
    På sportchassi går det inte att justera fjädringen, eller något annat än vända styret och svära över varukorgen
    Sissi82 skrev 2010-08-11 18:58:12 följande:
    NU! har vi äntligen fått våran fotsack som jag gaggade om för 5veckor sedan ha ha! sorgligt lång leverans!

Babyland i norrort är BAJS! nu fick jag vatten på kvarn...
    redan? Är inte det lite tidigt, sa vi inte till jul Tomte men man kan ju hoppas att den är gudomligt bra istället
  • stor grön drake
    Zelmilainen skrev 2010-08-11 19:35:22 följande:
    ja, men jag vill fortfarande inte ha nån begagnad. känns inte fräscht, jag vet inte vem som haft den innan eller hur de tagit hand om den, etc. nej, usch. *L*
    *skratt*
    förlåt, men du använder precis samma ord som en kompis
    Jag kör allt begagnat i 60º och struntar i var det varit förr, speciellt bebiskläder är bra att köpa begagnat då de är färdigt mjuka samt att alla kemikalier från tillverkningen är urtvättade.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5