Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

Har för mig att de tillverkades 2007 och 2008 (vilket betyder augusti -06 och frammåt, 2009 kan vara köpt 09 men knappast tillverkad då) kolla stadigheten framom årsmodellen, har du möjlighet att ta med skruvmejslar och insexnycklar så du kan skruva isär och se att kuggarna är hela. Förstår att det inte funkar på riktigt. Men testa att trycka den bak/fram ordentligt. Id brickan finns på höger sida framifrån sett, precis under fästet till knäbågen.

AnnC skrev 2013-02-08 20:59:53 följande:
    Var det du, kul :) hittade barnvagnsgruppen idag :) Finns det bara två årsmodeller av jet? Har nämligen kollat på en 06 o en 09... Men det blir nog 09, även om det inte var färgen jag ville ha. Men tänkte ge mig på att färga :) mycket projekt nu ;) och många funderingar :p

• stor grön drake
    Bräckehäxan skrev 2013-02-13 18:54:18 följande:
    Skulle vilja ha lite råd av er med erfarenhet av edge. Vilket chassi är att föredra om jag nu ska försöka hitta en begagnad?
    Maken gillar sportchassit pga utseende, men visst är det mycket tyngre och bredare...? Några övriga synpunkter?
    Vi har inte tänkt använda edgechassit till vardags, utan ha det som extra och jag gissar att det används under våra korta snöperioder eller så. Men ändå, vilket är bäst?
    Jag har haft båda, och älskat båda, men i snö och terräng så vinner classic. dessutom har sportens teleskophantag en förmåga att börja glida efter något år, och då är det yttersta eller innersta läget som gäller (de låser med kul-lås typ som på dammsugare). Sport är mycket bredare och tyngre, och de bredare däcken gör den sämre i snö.
  • stor grön drake

Tror inte det tuvärr, det är nog både sytt och limmat, och limmet lämnar nog fula spår.

Jane Doe skrev 2013-02-16 16:12:46 följande:
    Vet ni om man enkelt kan ta bort det runda märket på PP-tygerna? Tycker det stör mkt.

• stor grön drake
    Emma2007 skrev 2013-03-01 08:38:20 följande:
    Va svårt det ska vara o välja färg på liggdel på nitron. Vilket problem man har. Haha :P Finns det nån tråd som folk har lagt upp bilder på sina vagnar?

Emma2007 skrev 2013-03-01 08:38:20 följande:
    Va svårt det ska vara o välja färg på liggdel på nitron. Vilket problem man har. Haha :P Finns det nån tråd som folk har lagt upp bilder på sina vagnar?

Här finns bildtråden, det finns fler om du söker på emmaljunga bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
  • stor grön drake
    victoriadahl skrev 2013-03-06 16:59:09 följande:
    Ni med nitro, är era vagnar glappa? Våran har varit glapp i styret på alla ställen det går ända sedan vi hämtar ut den. Vi har varit till vår återförsäljare och de känns ovilliga att hjälpa oss med detta och hävdar att om vi går direkt till emmaljunga så kommer de inte hjälpa oss heller då emmaljunga hävdar att alla deras vagnar av denna modell är olika glapp och att det inte är något konstigt glapp. Då tycker jag att det är väldigt konstigt att de inte informerar om det redan i butiken att "köper du den här vagnen får du en glapp vagn" så man därefter kan göra sitt val om man vill ha en glapp vagn eller inte. Just nu är jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen..

Nej, det ska definitivt inte vara glapp! Min -10 hade inte den minsta antydan till sådant.
  • stor grön drake
    Sagagirl skrev 2013-03-07 21:30:07 följande:
    Jag vet inte om det är rätt ställe för alla frågor om Emmaljungavagnar men jag gör ett försök här. Bromsen till vår Emmaljunga Scooter (2010) blev slö och svår att få i ganska tidigt, dottern var dock närmare två år då och sov aldrig i vagnen längre och därför ställde vi den sällan ifrån oss utan hon hoppade ur när vi stannade.  som är Idag köpte jag en begagnad Emmaljunga City Cross från 2012 som är sparsamt använd och i mycket fint skick, Tyget på sittdel samt Citykorg ser oanvänt ut. När jag testade vagnens broms före köp gick den i utan problem. Men olustigt nog krånglade den redan när jag kom hem, precis som Scooterns. Nu får jag banne mig inte i den! Är detta ett vanligt problem? Kan man åtgärda det själv eller ska man lämna in den? Hur gör man?  

Testa lyfta den i bakaxeln så ingen vikt ligger på och testa. Bråkar det fortfarande så testa vapenrengöring, runt bromspedalen. Ha tidningspapper under, det kommer rinna ut smuts. När bromspinnarna är ute, lägg på kullagerfett längst in mot chassit och släpp på bromsen så de tras in, upprepa. Spraya siliconspray runt bromsen.
  • stor grön drake
    victoriadahl skrev 2013-03-14 13:57:42 följande:
    Någon som har koll på vad det skulle kosta att enbart köpa en ozone sittdel ny?

Fått tag på en som kan tänkas sälja begagnad 2012 endast sittdel och hon undrar vad jag vill ge för den..
    Vad anser ni lämpligt?
    1000-2000 beroende på skick, färg och hur mycket du vill ha den
  • stor grön drake
    Nitrogen skrev 2013-03-17 11:58:51 följande:
    Barnvagnsnörd!!! Är inte gravid än men vi jobbar på det och har nästan bestämt mig för en emmaljunga mondail duo s, någon här inne som har den? Vad tycker ni i så fall? Alla plus och minus!! Passar supreme liggdelen på den?? Tacksam för svar!

Nitrogen skrev 2013-03-17 11:58:51 följande:
    Barnvagnsnörd!!! Är inte gravid än men vi jobbar på det och har nästan bestämt mig för en emmaljunga mondail duo s, någon här inne som har den? Vad tycker ni i så fall? Alla plus och minus!! Passar supreme liggdelen på den?? Tacksam för svar!

Varför ska du ha en citykorg till den? Det följer ju med en liggdel
  • stor grön drake
    Nitrogen skrev 2013-03-17 17:59:22 följande:
    Jo jag vet, men som sagt jag är nördig och vill ha supreme liggdelen

Nitrogen skrev 2013-03-17 17:59:22 följande:
    Jo jag vet, men som sagt jag är nördig och vill ha supreme liggdelen

Citykorg supreme, eller big star liggdel? För citykorgen supreme är endast en blekare kopia på de funktioner mondialkorgen har. Big star liggdelen funkar på alla easyfix chassin.
  • stor grön drake
    Nitrogen skrev 2013-03-18 19:09:32 följande:
    Det var lite så jag också tänkte, har haft nitro i snö och den var inte rolig!
    lelodi skrev 2013-03-18 14:31:14 följande:
    Här ser du skillnaden mellan dem! CITYKORGMONDIAL/EDGE 
    Tack!! Ser du nu att mondail är mjukare i alla kanter än citykorgen? Citykorgen påminner mer om en likkista..

Nitrogen skrev 2013-03-18 19:09:32 följande:
    Det var lite så jag också tänkte, har haft nitro i snö och den var inte rolig!
    lelodi skrev 2013-03-18 14:31:14 följande:
    Här ser du skillnaden mellan dem! CITYKORGMONDIAL/EDGE 
    Tack!! Ser du nu att mondail är mjukare i alla kanter än citykorgen? Citykorgen påminner mer om en likkista..

Det tycker inte jag, men alla tycker vi olika
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5