Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Spattan - varför fungerar inte nedregleringen som den ska? Har du fått någon förklaring på det? Nu börjar jag bli nervös att min nedreglering inte har funkat som den ska trots att jag varit nedreglerad i snart fem månader. Ska bestämma tid för blodprov imorgon.

• Gräddnosen

Loppan - grattis!

Spattan - hoppas att du har fel!

Ego: Pratade med min hemortsklinik precis. Det blir en spruta Enanton till innan det är dags att börja nästa IVF-behandling. Får lite dubbla känslor. På ett sätt hade jag gärna satt igång nu direkt, man blir ju lite sugen när det är så många andra igång, men samtidigt känns det bra att ta ytterligare en spruta. Då har jag ju varit nedreglerad i sex månader. Då har jag ju gjort allt jag kunnat i det fallet i alla fall och behöver inte ångra mig. Hoppas verkligen att lång nedreglering kommer vara det som gör att jag blir gravid. Får fortsätta svettas några veckor till.

• Gräddnosen

Det var läkarens idé. Det passade bäst med behandlingsstarten på kliniken. Det känns bra för mig också. Vi kommer köpa ett tre-pack och funkar inte första försöket så kommer vi antagligen bara köra på, med vanlig nedreglering (2-3 veckor). Det är nu eller aldrig som jag kan köra en riktig lång nedreglering. Kommer ju inte gör det sen igen. Så om jag ändå kört 5 månder kan jag lika gärna köra en månad till. Då kommer jag inte ångra det sen, och tänka att "det kanske var pga för kort nedreglering som det inte funkade". Nu har jag gjort allt som står i min makt för att ge det bästa förutsättningarna och jag hoppas att det är detta som kommer göra skillnaden.

Håller tummarna för dig! Hör av dig när du vet något!

• Gräddnosen

Loppan - grattis till husköp! Perfekt med ett projekt att skingra tankarna på ruvningen. Kan man få se bilder på huset! *nyfiken*

• Gräddnosen

Kanelgalen - välkommen hit! Jag går också på Enanton inför IVF-försök. Tog sjätte sprutan idag. Hur går det med biverkningarna? 

Lopppan - grattis till lyckat äp. Förstår om det känns som om 4 ägg är lite med tanke på dina tidigare "skördar" men som du säger så är det ju kvaliteten som räknas. Är själv lite nervös för att jag är så lättstimulerad. Har ju haft Menopur vid båda mina försök och har ändå fått ett tjugotal ägg. Hoppas att de drar ned på min dos den här gången. Kommer du få långtidsodla nu med fyra ägg, eller är det fem som är gränsen på CA? 

Svedjan - Suprecur är ju spray medan Enanton är en spruta som du tar var tredje/fjärde vecka.

Barnsugen - håller tummarna för att din mens håller sig borta några extra dagar. 

• Gräddnosen

Loppan - då håller jag verkligen tummarna för att äggen befruktas och utvecklas fint så du kan få tillbaka en blastocyst. Jag har haft 225 ie tror jag? Är det 75 ie i varje? Har i alla fall haft tre ampuller och vid mitt andra försök hade jag fyra. Men den gången blev jag ju lätt överstimulerad. De plockade ut 32 ägg! Tyckte själv att dosen kändes alldeles för hög den gången. Hur hög dos hade du?

Barnsugen - trist att mensen inte håll sig borta längre. Nu får vi istället hålla tummarna för att äggen mognar lite saktare så att du hinner med din kurs. Jag vet hur jobbigt det känns med allt strul i vardagen. Naturligtvis är det ju värt det i långa loppet om det leder till en bebis men det skapar en jobbig och onödig stress. Man är ju tillräckligt nervös och stressad ändå

• Gräddnosen

Junie - Menopur hade jag. Det ska tydligen de färre ägg men med bättre kvalité. Jag har dock fått många ägg trots Menopur. Misstänker som sagt att jag fått för hög dos. Sist hade jag 14 befruktade ägg men bara 3 var av bra kvalité. Ett till mig och två till frysen. Vid upptiningen hade det ena tappat så pass många celler att det ansågs som odugligt men det andra var intakt.

• Gräddnosen

Svedjan - håller med Spattan! Hade också insisterat på att bli nedreglerad efter operationen. Får du lätt cystor så kommer varje mens innebära nya chanser för endon att växa. Som fy säkert märkt så är det här med endo-behandling en djungel och olika läkare ger olika besked. Det gäller att själv vara påläst och stå på sig. Många med endo här på FL har lyckats bli gravida efter en längre nedreglering och det är också vad endometrioscentrum i uppsala rekommenderar. Helst 3-6 mån. Jag har gjort 2 ET och 1 FET som alla misslyckats. Den här gången kör jag en 6 mån lång nedreglering med enanton innan. Får hoppas att det gör att nästa IVF-försök funkar.

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2