Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Djurparken - nej, vad trist att det inte lyckades. STOR kram till dig!

Tyvärr vet jag alltför väl hur det känns. Har sett det där minuset på stickan tre gånger efter IVF och det går inte att beskriva den sorg man känner. Jag deppar alltid ihop totalt och precis som du beskriver så känns allt nattsvart. Men på något konstigt sett så lättar det lite efter några veckor. Man reser sig igen och kämpar på. Hur man orkar vet jag inte, men man har inget annat val, man måste kämpa på. Förstår att det känns trist med jul nu, jag tycker också det blir värre år för år när man sitter där utan barn. Barn och jul hör liksom ihop. Julen är barnens högtid, och jag känner mig alltmer utanför. Men jag hoppas ändå att julen kan bli en tid då du kan samla kraft inför framtiden.

Har du något i frysen? Hoppas i så fall att du kan köra FET så snart som möjligt så du ändå kan dra nytta av den långa nedregleringen. Återigen - kram på dig och du, vi är många här som vet precis hur det känns och vi finns här för dig!

• Gräddnosen

Djurparken - jag testade akupunktur inför mitt senaste FET-försök, men det hjälpte tyvärr inte.

• Gräddnosen

Förväntansfull - jag tror inte du behöver oroa dig. Och börjar de tjafsa, så stå på dig! Säg också att du vill fortsätta vara nedrglerad fram till IVF.

Smulan - jag har faktiskt inte känt av magen så mycket under sprutorna, men jag vet en del som känner sig lite ömma över äggstockarna. Jag tror det kommer gå bra, oroa dig inte! Spännande att snart vara igång!

• Gräddnosen

Djurparken - självklart stöttar vi dig allt vi kan. Tyvärr vet många av oss alltför väl hur jobbigt det är att misslyckas. Skönt att få ett läkarbesök redan på torsdag. När det gäller hur snabbt ni ska köra igång igen så tror jag att du verkligen ska lyssna av din kropp. Känns det som du behöver vila över jul och ladda batterierna igen, så gör det. Kör i januari istället. Så snabbt växer inte endon!

• Gräddnosen

Loppan - jag ska också byta till Carlanderska! Har hört mycket gott om dem och de samarbetar med min hemortsläkare. Tycker inte du behöver känna dig "skyldig" och "otrogen" om du byter klinik. Det är ju viktigt att det känns rätt och att man känner att man försökt med allt.

Spattan - skönt att det blev så som ni ville. Tror det var ett klokt beslut. Vi ligger ganska i fas. Tror vi också kommer köra igång i slutet av januari. Nu SKA det funka för oss, eller hur?   

• Gräddnosen

Djurparken - jobbigt att cystan växte så fort. Förstår dock att du känner att du vill ha en paus, jag kände likadant i våras.

Junie - håller med dig om att endo är en knepig sjukdom - och hemsk! Jag har nog ganska svår endo med många härdar och en hel del sammanväxningar. Däremot har jag inte så hemsk mensvärk. Klarar mig oftast på Ipren+alvedon. Min endo upptäcktes vid ett VUL då man kunde se en 8x9 cm stor cysta på ena äggstocken. Det kom som en chock för mig. Hade aldrig kunnat ana att jag hade en så stor cysta och att jag hade svår endo. Tyckte att jag bara hade "vanlig mensvärk"!

Förväntansfull och Ics - lycka till! Hör gärna av er och berätta hur det gått.

• Gräddnosen

Djurparken - skit att cystan växer så fort. Förstår att det känns jobbigt, men bra att du tar paus nu och vilar upp dig lite. Försök att hämta ny kraft och gör roliga saker. Smidigt med p-piller men jag undrar vad du menar med att dina äggstockar inte klarar en nedreglering med sprutor? Hur många ägg fick du ut förra gången?

Ego: Då och då har jag känt mig lite "mensig" de senaste dagarna. Inte så att jag har mensvärk, men det känns som det är aktivitet "där nere". Inte bra!  Jag ska ju ta min fjärde Enanton Depot-spruta på söndag. Jag borde verkligen vara nedreglerad nu. Hoppas jag bara inbillar mig. Orkar inte med läkarbesök innan jul, men jag har ju ett inbokat den 4 jan. Väntar tills dess!

• Gräddnosen

Djurparken - mitt problem har inte varit att producera ägg. Fick ut 18 ägg första gången då jag varit nedreglerad 3 1/2 månad och 28 (!) den andra gången då jag inte var nedreglerad extra innan. Den gången blev jag lätt överstimulerad också. Mitt problem är alltså inte antalet ägg utan äggkvalitén. Många med endo har ju det problemet.

Håller med dig om det där med p-piller och kondom. Så här i efterhand känns det skrattretande!

• Gräddnosen

Junie - jag har inte riktigt hängt med i ditt fall, men menar du att du börjat med nässpray nu efter att ha gått på nedregleringssprutor? Jag var nedreglerad tre månader med Enanton och gick sedan över på Suprefact (nässpray) inför vårt första IVF-försök. Jag fick inte någon blödning emellan och det skulle jag ju inte få heller då jag ju redan var nedreglerad sedan länge. Nedregleringsblödning fick jag däremot den gången då jag inte körde någon längre nedreglering innan utan började med nässpay på dag 21. Då fick jag en liten blödning efter ca 10-12 dagar.

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2