Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2
Bellman - lev på hoppet! Jag fortsätter hålla tummarna! Hoppas mensvärken har släppt nu!
Bellman - lev på hoppet! Jag fortsätter hålla tummarna! Hoppas mensvärken har släppt nu!
Spattan - det konstiga är att mitt humör inte påverkas så jättemycket av nedregleringen. Har mest känt av huvudvärk, svettningar och lite mer orolig sömn. Har väl tur, helt enkelt!
Bellman - Håller tummarna fortfarande!
Bellman - STORT grattis! Vad underbart att höra! Det ger oss andra lite hopp! Den här tråden har varit utan plus alltför länge nu så det var på tiden. Härligt att höra att det äntligen kan funka!
Bäbisfabriken - jag instämmer med det Spattan skriver. Har inte heller känt att sexlusten har försändrats något speciellt. Min sexlust har aldrig varit jättestor och sex har ju tyvärr mycket varit förknippat med bebistillverkning det senaste, så jag har inte märkt någon speciell förändring sedan jag börjat med Enanton. Hur länge ska du vara nedreglerad?
Spattan - trist med mens. Jag tod ju min första spruta precis när jag fick förra mensen så nästa vecka är det dags. Men jag tror inte jag kommer få någon mens då. Fick inte det förra gången jag var nedreglerad med Enanton. Har inte heller kännt av min "9-dagar innan mens" -värk som ALLTID kommer innan mens. Jippie! Älskar Enanton!
Du, det kommer bli tomt nu. Bara du och jag kvar verkar det som!
Spattan - tycker det låter som du gjort ett klokt val. Jag har precis tagit min andra spruta och hoppas få med min läkare på att ta fyra till. Har bara fått recept på två till. Det är skítjobbigt att var nedreglerad men jag vill försäkra mig om att endon inte ska ställa till det vid nästa IVF. Jag vill känna att jag har gjort allt jag kan göra. Det enda som är positivt med att vara nedreglerad är att man slipper mensvärk (har inte kännt det minsta) och att man inte behöver tänka på ältest, sex på beställning, BIM, ruvardagar osv. Man kan släppa allt sådant! Otroligt befriande tycker jag!
Fick precis reda på att några kompisar till oss väntar sitt andra barn i april. Vi börjde försöka innan dem och nu hinner de ha minst två barn innan vi får vårt första - om vi ens blir gravida någon gång! Ja, ja! Grät en tår efter att jag fått reda på det, men nu känns det inte så farligt. Det är bara att acceptera att jag inte kommer vara gravid samtidigt som mina kompisar. Jag är glad bara vi får barn någon gång!
Det är så tomt i tråden nuförtiden! Hur ska vi göra för att locka fler hit?
TurkiskPeppar och Bäbifrabriken - tack för uppmuntrande ord! För min del får man gärna vara med även om man gör IVF med andra barnet. Både Jomi och AnnaLisa hade ju barn sen innan och de var med. Ser ina problem med det!
Får väl gå in och skriva i endometriostrådarna under "Svårt att få barn" och annonsera lite efter folk
Ninjan - då är SÅ välkommen så! Det är lite tomt på folk är just nu så du är efterfrågad. Hoppas du förstår mig rätt. Inte så att jag tycker det är kul att du behöver göra IVF!
Jag är 31 år och håller just nu på att nedregleras i 6 månader (svettigt värre) före vi gör vårt tredje IVF-försök så jag ligger lite lågt nu med uppdateringar från mig själv men jag vill gärna stötta andra med endo som gör IVF. Kan du inte berätta lite om din egen historia? När upptäcktes din endo? Har du gjort titthålsoperation? Hur gick det vid ditt första IVF-försök? Har du nedreglerats extra länge? Vad säger läkarna om era chanser att lyckas trots endo? Du ser - jag är nyfiken
Nu har jag varit ute på FL och "raggat" lite folk till vår tråd. Får se om det ger några resultat
Jag hittade vår lista LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT bak i tråden Vet inte om den är helt korrekt, men jag har ändrat lite på den. Lade bla till Bellman och Trinity som gravida. Hoppas det är ok för er tjejer?
VÄNTRUM
* Åsa1972, 37 år, ÄP 8/2 (IVF 1 avbruten, ingen återföring)
* Spargrisen, 32 snart 33 år, 3 ivf, snart det 4 som avbröts nu i jan.
* Anna Lisa, 32 år, 2 IVF sista blev mf (syskonförsök)
* Loppanlängtan 33 år, gjort 3 ET som alla gett minus. Väntar nu på FET nr 1.
* Bubbeltjejen, 29 år, 2 IVF (varav en alldels för tidig graviditet som slutade i mf)
* Spattanjansson, 34 år, 2 IVF
* Gräddnosen, 31 år, 2 ET + 1 FET
* MrsMupp, 29 år
SPRAYARE
SPRUTARE
KNAPRARE
ÄP
RUVARE
GRAVIDA
* Bellman01, 33 år, 4:e IVF och 2 FET, TD 2/10
* Trinity78, 32 år, gravid naturligt efter tredje misslyckade IVF-försöket
* AnnaEmma01, 23 år, 1 IVF, TD 1/6
* Jomi, 31 år, syskonförsök, TD 21/4
* TurkiskPeppar, 30 år, IVF/ICSI 1, TD (16/3) 24/3
* Lilloppan09
* Natta80gbg, 29 år, IVF 4, TD 12/2
* Muhina, 29 år, TD 8/2
* Chardonnay, 38 år, 1 IVF, TD 18/12
* Pluttens mamma, 25 år, 4 IVF (gravid på tredje dock mf) TD 14/12
* Bäbifabriken, 33 år, 1 IVF TD 13/12
JaMa - välkommen hit! Just nu är det lite stiltje här för många av oss är nedreglerade i väntan på IVF. Jag har varit nedreglerad en månad, är inne på min andra och kommer vara nedreglerad minst två månader till innan vi påbörjar vårt tredje IVF-försök. Kommer göra det privat på Carlanderska i Göteborg. Men jag är inne här ofta ändå för att kolla hur andra mår och stötta. Just nu klagar vi mycket på svettningar och hormonsvängningar.
Ninjan - har du bara fått göra ett landstingbetalat försök? Ska du inte få göra ET+FET? Om äggen inte överlever upptiningen så att det inte blir någon insättning så kan ju det inte räknas som ett försök, eller? Vi bor tyvärr också i ett snålt landsting, Jönköping, och har endast ett fullförsök betalt. Med fullförsök räknas ett ET och FET. När vi skulle göra FET så hade vi endast ett embryo i frysen och det överlevde inte upptiningen. Men då räknades inte det utan vi fick göra ett nytt IVF. Så vi fick alltså två ET betalda av landstinget. Gäller inte samma för er?
Vi måste tyvärr också börja betala nu och ska söka oss vidare till en privat klinik, Carlanderska. Gjorde våra tidigare försök hos RMC i Linköping och är tyvärr inte nöjda med dem. Känns som om de bara kör på "löpande band-principen" och att det inte tagit tillräckligt mycket hänsyn till min endo. Hoppas att det kommer bli annorlunda nu på Carlanderska och att de går med på att vi köper ett tre-pack.
Är lite nyfiken på hur länge du har varit nedreglerad inför detta försök? Vi håller nämligen på att diskutera det en del här i tråden. Många som blivit gravida har varit nedreglerade minst 6 månader innan IVF. Jag hoppas att detta kommer vara det som hjälper oss!
Tjejer - skriv gärna in er i vår lista! Som ni ser så har vi en postitiv statistik. Många har lyckats bli gravida men det kan ta några försök. Det gäller att kämpa på och ha tålamod! Lättare sagt än gjort!
JaMa - har inte fått någon tid för äp. Vill helst vara nedreglerad 6 månader innan vi för igång och isåfall skulle vi inte köra igång förrän i februari. Min läkare har hittills bara skrivit recept för fyra månader men jag ska tjata mig till två månader till. Till mitt första försök så var jag nedreglerad tre månader och det försöket lyckades inte. Den här gången vill jag köra på längre så jag är säker på att det inte är endon som ställer till det för oss.
Jag kör med Enanton-sprutor en gång i månade (var fjärde vecka). Så jag änvänder inte nässprayet. Skönt att slippa komma ihåg det varje dag. Men sprutorna känner jag av ganska mycket i form av hormonsvängningar, svettningar och huvudvärk. Jag har dock inget emot det bara jag slipper min fruktansvärda menssvärk.
Hej Junie och välkommen hit! Tråkigt att höra att du är drabbad av endo, men hoppas att du känner att du får stöd här och kan utbyta tankar och funderingar med tjejer som är i samma situation som dig.
Jag fick diagnosen endo efter en operation i juli förra året. Har också svår endo men härdar, cystor och sammanväxningar. Min läkare skrev en remiss för IVF i augusti och ca 3 månader senare, i november blev vi kallade på ett informationssamtal. Själva IVF-processen körde vi igång med ibörjan av januari. Då hade jag varit nedreglerad i 3 månader innan det. Tyvärr lyckades inte det försöket och sen när det var dags för FET så dog det enda embryot vi hade i frysen så det var bara att starta om med en ny IVF-process. Den gången gjorde jag ingen extra nedreglering utan vi körde igång med IVF direkt. Läkarna tyckte inte att lång nedreglering var növändig (stort misstag). Det blev inget den gången heller och efter sommaren var det dags för ett FET som också misslyckades. Då kände jag att min endo var värre än någonsin så stod jag på mig inför min läkare att få vara nedrelglerad en längre tid innan vi kör igång med IVF 3. Jag har fått sprutor för fyra månader men jag tänker tjata mig till två till så att jag åtminstone är nedreglerad 6 månader innan vi kör igång. Studier visar ju att chansen att man ska lyckas vid IVF ökar om man varit nedrelgerad 3-6 månader innan. Det var min historia!
Tänkte bara på det du skrev om att man helst inte skulle vara nedrelerad mer än 6 månader. Här inne har vi haft tjejer som varit nedreglerad 9 månader innan IVF. Så det är inte ovanligt med en lång nedreglering.
Nu måste jag avsluta, men skriv gärna in dig i vår lista som finns ovanför.