• Lady Dahmer

Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • LNE

Dem gav mig en spruta för att få moderkakan att lossna.. tror jag det var hon prata om.. jag såg bara sprutan och hörde knappt vad hon sa hehe
    Men är det någon som vet så berätta gärna!!
    Tösen tror jag fick K-vitamin spruta

• theek
    LNE skrev 2010-06-16 22:16:02 följande:
    Dem gav mig en spruta för att få moderkakan att lossna.. tror jag det var hon prata om.. jag såg bara sprutan och hörde knappt vad hon sa hehe
    Fick också en sån, fast jag hade dropp så jag fick ingen i låret utan dom sprutade in i handen där nålen satt...
    Dom sa till mig också att det var för att moderkakan skulle lossna och komma ut...
  • LNE
    theek skrev 2010-06-16 23:45:00 följande:
    Fick också en sån, fast jag hade dropp så jag fick ingen i låret utan dom sprutade in i handen där nålen satt...
    Dom sa till mig också att det var för att moderkakan skulle lossna och komma ut...
     va elakt, jag hade ju nål i handen men fick den ändå i låretRynkar på näsan
  • SötFlöt
    gutegirl skrev 2010-06-02 11:10:30 följande:
    Visste ni att det kan komma ut stora, stora bitar fosterhinna flera dagar efter förlossningen?
    Det visste inte jag förräns förra veckan. Kräks
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
    Fosterhinna? Låter ju farligt, ska inte den vara HEL....? Annars borde det inte finnas något fostervatten kvar om stora bitar lossnat? Aldrig hört
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • SötFlöt
    LNE skrev 2010-06-16 22:16:02 följande:
    Jag fick med en spruta i benen, jag hade med problem med moderkakan, den fick dom liksom pressa ut med händerna över magen, det kändes! jag trodde först den var för att jag blödde men nu när jag läser ditt låter det vettigt att det var för att den skulle lossna
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • anneh
    SötFlöt skrev 2010-06-18 11:46:06 följande:
    Fosterhinna? Låter ju farligt, ska inte den vara HEL....? Annars borde det inte finnas något fostervatten kvar om stora bitar lossnat? Aldrig hört
    Vadå inte finnas nåt fostervatten kvar? det ska det väl inte göra heller efter förlossningen? Skrattande
  • linaenn
    SötFlöt skrev 2010-06-18 11:47:59 följande:
    Jag fick med en spruta i benen, jag hade med problem med moderkakan, den fick dom liksom pressa ut med händerna över magen, det kändes! jag trodde först den var för att jag blödde men nu när jag läser ditt låter det vettigt att det var för att den skulle lossna
    Samma här, jag hade också problem med att moderkakan inte lossnade. Så den fick de dra ut med hjälp av navelsträngen och genom att trycka uppe på magen. Det gjorde förbannat ont! Och jag var öm i magen där de tryckt i två månader efter förlossningen. Hade den inte kommit ut då hade de fått operera ut den. :/
    * August 100217 * www.i-fokus.se/blogg *
  • LNE
    linaenn skrev 2010-06-18 14:42:04 följande:
    Samma här, jag hade också problem med att moderkakan inte lossnade. Så den fick de dra ut med hjälp av navelsträngen och genom att trycka uppe på magen. Det gjorde förbannat ont! Och jag var öm i magen där de tryckt i två månader efter förlossningen. Hade den inte kommit ut då hade de fått operera ut den. :/
    De nämnde inget för mig att de vart problem att få ut den utan dem gav mig sprutan och frågade sedan om jag kunde krysta så dem fick ut den. Kommer bara ihåg att den drog i navelsträngen men inget att de tryckte på magen. Men jaja ut kom den i alla fall och usch vilken äcklig känsla det var när den släppte, det ska plopp och jag såg hela magen sjunka ihop, får rysningar bara att tänka på det!!!
    Och varför måste dem visa den för en? dem frågade "vill du se den?" varav jag nästan skriker ut "Nej!" men då säger dem "Men den är ju jätte fin" och håller upp den framför en.... uuuusch
  • Novalina
    LNE skrev 2010-06-18 15:03:37 följande:
    De nämnde inget för mig att de vart problem att få ut den utan dem gav mig sprutan och frågade sedan om jag kunde krysta så dem fick ut den. Kommer bara ihåg att den drog i navelsträngen men inget att de tryckte på magen. Men jaja ut kom den i alla fall och usch vilken äcklig känsla det var när den släppte, det ska plopp och jag såg hela magen sjunka ihop, får rysningar bara att tänka på det!!!
    Och varför måste dem visa den för en? dem frågade "vill du se den?" varav jag nästan skriker ut "Nej!" men då säger dem "Men den är ju jätte fin" och håller upp den framför en.... uuuusch
    Men gu'  så söööt dotter du fick fram iaf!!
  • LNE
    Novalina skrev 2010-06-22 01:43:26 följande:
    Men gu'  så söööt dotter du fick fram iaf!!
    tackSkrattande
Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)