• Lady Dahmer

Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • Förälskad

Haha.. Jobbigt det låter som att du hade det TS {#lang_emotions_laughing}

Efter att ha fött två barn så har jag inte upplevt någonting av det du har upplevt.

Avslaget luktade inte illa utan var som en mensblödning vilken som helst.
    Jag bröt ingen svanskota (kan som du skrev inte varit skönt).
    Värkarna var som mensvärk och när krystvärkarna kom kände jag mig bajsnödig men ingenting jag tänkte på direkt, hade så ont.
    Toalettbesöken efteråt gick galant, jag både bajsade och kissade utan problem.

Hoppas du slipper allt detta elände igen!

• gutegirl
    Förälskad skrev 2010-05-10 13:28:06 följande:
    Haha.. Jobbigt det låter som att du hade det TS Efter att ha fött två barn så har jag inte upplevt någonting av det du har upplevt. Avslaget luktade inte illa utan var som en mensblödning vilken som helst. Jag bröt ingen svanskota (kan som du skrev inte varit skönt). Värkarna var som mensvärk och när krystvärkarna kom kände jag mig bajsnödig men ingenting jag tänkte på direkt, hade så ont. Toalettbesöken efteråt gick galant, jag både bajsade och kissade utan problem. Hoppas du slipper allt detta elände igen!
    Nej, luktar avslaget illa har man nog en infektion.
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Förälskad
    gutegirl skrev 2010-05-10 13:38:22 följande:
    Nej, luktar avslaget illa har man nog en infektion.
    Ja, det låter inte helt normalt med illaluktande avslag.
  • Binan

Jag visste att man kunde bajsa på sig men inte att man båda bajsa och kissa vid varje krystvärk!!

Men hade en underbar barnmorska-student som diskret torka bort vid varje värk Samt att hon var hos mig hela natten höll mig i handen och hjälpte mig med andning mm.

• hellokitty

Usch stackars dig TS - låter ju urjobbigt. Känner inte igen något av det du skriver faktiskt.
    Det jag lärde mig från första till andra barnet var att det faktiskt kommer en BEBIS - alltså ett RIKTIGT BARN ur magen och att man faktiskt får ta med sig detta barn hem från sjukhuset och att man sedan har ANSVAR för honom/henne och ALDRIG mer kommer att riktigt vara samma person som innan man fick barn. Kanske någon som tycker att jag borde fattat det utan att någon påpekade det för mig (vilket säkert någon gjorde iofs) men jag var så inriktad på själva graviditeten och förlossningen att jag inte riktig förstod att det som följer sedan är så oändligt mycket större och viktigare. EN SAK till kommer jag på som var lite chockartad förresten; att det gjorde så ini helvetes ont att AMMA - jag grät varje gång de första dygnen. Dels fick jag såriga bröstvårtor och dels gjorde eftervärkarna så sjukt ont under amningen. Men det gav sig, och var faktiskt mycket bättre till tvåan. Nu väntar vi trean och jag ser bara fram emot förlossningen och framförallt - tiden efteråt.

• gutegirl

Visste ni att det kan komma ut stora, stora bitar fosterhinna flera dagar efter förlossningen?
    Det visste inte jag förräns förra veckan. Kräks

• Bisquit
    gutegirl skrev 2010-06-02 11:10:30 följande:
    Visste ni att det kan komma ut stora, stora bitar fosterhinna flera dagar efter förlossningen?
    Det visste inte jag förräns förra veckan. Kräks
    Men HUUUUU!!!!!!!

Fast tänk vilken tur att man fick reda på det nu så man inte blir helt chockad och skräckslagen sen om / när det händer....
  • Novalina
    Nintendo skrev 2010-02-18 11:17:10 följande:
    1. Så gott som smärtfritt! Jag blev överraskad över att en förlossning inte behöver uppfattas som smärtsam när  man föder helt utan smärtlindring. Jag har haft mycket mer ont av att bajsa när jag varit hård i magen än jag hade när jag skulle föda, alla faser inräknade. Visst var det väldans arbetssamt men väldigt väldigt lite smärta!

2. Öppnat sig helt utan att känna det! Jag blev också väldigt förvånad över att man faktiskt kan öppna sig helt utan att ha känt av några krafiga värkar och plötsligt bara vara redo för att krysta.

3. Mycket snabb förlossning! Helt oväntat var det också att allt bara tog 2,5 timme från första känning (vattenavgång) och inte 13 timmar som alla hade sagt att det MINST skulle ta eftersom jag var förstföderska.

4. Magen efter förlossningen! Även om jag hade hört att magen skulle kännas degig efteråt blev jag ändå ganska chockad över hur den kändes. Efter att ha varit van vid en stor och spänd mage kändes den läskigt tom och sladdrig. Usch!

5. Underlivet efter förlossningen! Jag förväntade mig att jag skulle känna smärta jättelänge, men jag var faktiskt bara lite halvöm i tre dagar, typ som när man haft väldigt mycket sex en dag (haha, ursäkta jämförelsen men det var så det kändes!).
    Jag blev också väldigt förvånad över att jag kändes jättetrång när vi hade sex 14 dagar efter förlossningen. Det var knappt så att han kunde komma in! Det hade jag aldrig hört talas om förr (har faktiskt inte hört en enda människa säga att hon upplevt samma sak nu efteråt heller).
    ÅÅh, TACK för din POSITIVA brättelse!!! Att det kan upplevas så - oxå. Själv är jag nu i v.27, första barnet. Jättebra tråd detta, men har mkt kvar att läsa än!!
  • LNE

Att dem efter förlossningen sätter en spruta i låret på en!!
    Blev helt chockad när jag såg att dem kom emot mig med en spruta för att sedan sätta i låret på mig! Plus att dem sticken ens bebis också!
    Kan informera att jag är väldigt spruträdd! Bävar för 3 månaders sprutan som tösen ska ta, tror jag kommer gråta mer än hon, usch och fy

• hysteria
    LNE skrev 2010-06-16 19:06:27 följande:
    Att dem efter förlossningen sätter en spruta i låret på en!!
    Blev helt chockad när jag såg att dem kom emot mig med en spruta för att sedan sätta i låret på mig! Plus att dem sticken ens bebis också!
    Kan informera att jag är väldigt spruträdd! Bävar för 3 månaders sprutan som tösen ska ta, tror jag kommer gråta mer än hon, usch och fy
    va? Jag fick ingen spruta, Att bebisen får en vet jag men jag fick ingen.
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)