Inlägg från: Novalina |Visa alla inlägg
  • Novalina

Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

Nintendo skrev 2010-02-18 11:17:10 följande:
    1. Så gott som smärtfritt! Jag blev överraskad över att en förlossning inte behöver uppfattas som smärtsam när  man föder helt utan smärtlindring. Jag har haft mycket mer ont av att bajsa när jag varit hård i magen än jag hade när jag skulle föda, alla faser inräknade. Visst var det väldans arbetssamt men väldigt väldigt lite smärta!

2. Öppnat sig helt utan att känna det! Jag blev också väldigt förvånad över att man faktiskt kan öppna sig helt utan att ha känt av några krafiga värkar och plötsligt bara vara redo för att krysta.

3. Mycket snabb förlossning! Helt oväntat var det också att allt bara tog 2,5 timme från första känning (vattenavgång) och inte 13 timmar som alla hade sagt att det MINST skulle ta eftersom jag var förstföderska.

4. Magen efter förlossningen! Även om jag hade hört att magen skulle kännas degig efteråt blev jag ändå ganska chockad över hur den kändes. Efter att ha varit van vid en stor och spänd mage kändes den läskigt tom och sladdrig. Usch!

5. Underlivet efter förlossningen! Jag förväntade mig att jag skulle känna smärta jättelänge, men jag var faktiskt bara lite halvöm i tre dagar, typ som när man haft väldigt mycket sex en dag (haha, ursäkta jämförelsen men det var så det kändes!).
    Jag blev också väldigt förvånad över att jag kändes jättetrång när vi hade sex 14 dagar efter förlossningen. Det var knappt så att han kunde komma in! Det hade jag aldrig hört talas om förr (har faktiskt inte hört en enda människa säga att hon upplevt samma sak nu efteråt heller).
    ÅÅh, TACK för din POSITIVA brättelse!!! Att det kan upplevas så - oxå. Själv är jag nu i v.27, första barnet. Jättebra tråd detta, men har mkt kvar att läsa än!!
  • Novalina
    LNE skrev 2010-06-18 15:03:37 följande:
    De nämnde inget för mig att de vart problem att få ut den utan dem gav mig sprutan och frågade sedan om jag kunde krysta så dem fick ut den. Kommer bara ihåg att den drog i navelsträngen men inget att de tryckte på magen. Men jaja ut kom den i alla fall och usch vilken äcklig känsla det var när den släppte, det ska plopp och jag såg hela magen sjunka ihop, får rysningar bara att tänka på det!!!
    Och varför måste dem visa den för en? dem frågade "vill du se den?" varav jag nästan skriker ut "Nej!" men då säger dem "Men den är ju jätte fin" och håller upp den framför en.... uuuusch
    Men gu'  så söööt dotter du fick fram iaf!!
Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)