Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Fenomena: det kan mycket väl vara så att det är nutran han reagerar på. I synnerhet om han var riktigt bra och sedan har försämrats efter att ni fasat in den. Testa att skippa nutran ett litet tag och bara amma (och den andra mat han äter förutom Nutran) och se om det blir bättre. Blir det det skulle jag be om att få Neocate utskrivet på anvisning istället för att ha om du vill ha lite ersättning tillgänglig för att tex berika gröt eller annan mat med.

Viss det här med lite prickar och att det ibland inte går att få alla helt 100% bra (att det tex kan finnas en del underliggande eksem som inte är allergirelaterade) håller jag med läkaren om - men hur vet man att han inte reagerar på sojasläktingarna om han nu inte är helt bra och ni inte testat att vara utan. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det är de som spökar (+ då ev reaktion på nutran) så att besvären försvinner utan sojasläktingar. Det är ju svårare att kunna relatera prickar och eksem och allmänna diffusa utslagmed fördröjda reaktioner och ibland även mängdberoende till vissa ämnen man äter än om det blossar upp kraftiga nässelutslag inom några minuter efter att man äter det.

Det här med att det inte finns någon anledning att utesluta sojasläktingar som guarkärnmjöl mfl är jag av samma åsikt som jag är säker på att jag lästa att K Kavat skrivit i andra tråden - att många inom sjukvården anser det onödigt att utesluta, medan de allra flesta sojaallergiker som jag känner till inte klarar av dem utan reagerar. Även om de inte reagerar från början när man konstaterat sojaallergi så kommer det ofta efter ett tag.

Jag skulle nog skippa Nutran OCH utesluta sojasläktingar, (dvs de i tillsatsform eller finfördelade som mjöl och ärtprotein i tex pasta i första hand - frysta gröna ärtor & harricot vetrs & färska ärtor & böner etc tolereras oftare betydligt bättre än de torkade och finfördelade men skippa även dessa först) och se om det blir bättre. Och därefter provocera med nutran i första hand och om det ger reaktion be att istället få Neocate. Och därefter testa med kanske färska/frysta baljväxter och sen testa guar mfl en i taget (så gott det går att man kan hitta något som de förekommer i separat - guar, gummi arabicum & fruktkärnmjöl går väl hyfsat lätt att kunna hitta separat utan andra sojasläktingar). Jag är i varje fall starkast misstänksam mot dessa.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Vangelia skrev 2010-07-11 14:46:37 följande:
    Vet ni ? Har Lactobacillus, eller mjölksyra något med Mjölk att göra?? Finns det mjölkprotein i produkter med detta tillsatt???

Någon som vet säkert?

Mvh från magsjuk lite mjölkproteinsallergiker på 9 månader som vill dricka nått som är bra för magen :)
    Lactobaciller eller mjölksyra och div mjölksyrade produkter & yoghurtkulturer har inget med mjölk att göra

(Enda undantaget är en del chips som innehåller "mjölksyrapulver" - det är utvunnet ur mjölk, men mjölksyra som sådant har inget med mjölk att göra)
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2010-08-04 14:09:56 följande:
    Om man har mjölkallergi, kan man äta en produkt med mjölksyrabakterier typ YOSA smoothies?
    Alla yosas produkter är helt mjölkfria.

Mjölksyra och mjölkprotein är helt olika saker och har inget att göra med varandra, så mjölksyra innehåller inte mjölkprotein - det är en syra som bara råkat få ett namn som gör att man kan tro att det innehåller mjölk utan att göra det..
    Däremot så finns det några sorters chips som har något som tillverkaren kallar för mjölksyrapulver i innehållsförteckningen och det är ett syrat pulver som är utvunnet ur mjölk, så det innehåller rester av mjölkprotein, men mjölksyra, mjölksyrade produkter och yoghurtkulturer innehåller inte mjölk.
  • Miralicia
    MizzTessie skrev 2010-08-05 11:05:48 följande:

Hej igen! Jag skrev ju för några veckor sedan om min son som har symptom som vi misstänker kan vara mjölkallergi (inlägg: #1895 och #1896)

Nu har vi varit på BVC och en läkare har kollat på hans utslag. Hon sa att det absolut såg ut som eksemliknande och att han var väldigt torr i huden men det kunde ju lika gärna vara början till böjveckseksem eftersom min sambo hade det när han var liten och det går tydligen i arv men med tanke på hans andra symptom så tyckte hon ändå att vi skulle göra ett test för att utesluta mjölkallergi.

De tog ett blodprov på honom igår (ej pricktest) och vi skulle få svar om en dryg vecka. Frågan är då bara.. Hur säkra är de här blodproven egentligen? Sköterskorna på labbet sa att det är ganska så säkert ändå men jag har ju läst/hört annat.. Vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand!

Runt hälften av fallen där man bevisligen reagerar på intag av mjölk så visar det inget utslag på vare sig pricktest eller blodprov. Det beror på vilken typ av reaktion man har. Blodporv och pricktest mäter förekomst av IgE-antikroppar mot i det här fallet mjölk, men reaktioner kan även förmedlas av andra delar av immunförsvaret.
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2010-08-07 14:38:39 följande:
    Jag läser alltid innehållsförteckningen på matbröd, och det som står på "den farliga listan" för mjölkallergiker som jag fått av min dietist finns nästan aldrig med, så jag har köpt flera olika sorter. Det jag tycker är konstigt är att ibland står det "mjölkfritt" tryckt på förpackningen och ibland inte. Kan någon förklara det för mig?
    Vanligt matbröd är i de allra flesta fall utan mjölk, men det finns vissa undantag.

Märkning med "mjölkfritt" (eller glutenfritt etc) så är det en sk "SÄR-NÄR"-märkning, dvs en märkning som avser att livsmedlet är avsett för SÄRskilda NÄRingsändamål. Det är då anmält till livsmedelsverket som SÄR-NÄR och då ska de redovisa en massa ang bla tillverkning etc så att det ska vara garanterat fritt från även olika former av kontamination etc. Det är ju något som i sin tur medför en del extrakostnader för företaget vilket gör att de ofta skippar det även om de inte använder någon form av tex mjölkprodukter över huvud taget, medan andra gör det för att de räknar med konkurrensfördel att verkligen kunna hävda att det är i det här fallet mjölkfritt. Tex Mildas mjölkfria margarin är märkt mjölkfritt (och anmält som SÄRNÄR), medan Milda Culiness är utan mjölk i innehållsförteckningen men inte anmäld som SÄR-NÄR och därför får det inte stå på förpackningen att den är mjölkfri. Lite kortfattad redogörelse.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-08-07 15:23:31 följande:
    Vanligt matbröd är i de allra flesta fall utan mjölk, men det finns vissa undantag.

Märkning med "mjölkfritt" (eller glutenfritt etc) så är det en sk "SÄR-NÄR"-märkning, dvs en märkning som avser att livsmedlet är avsett för SÄRskilda NÄRingsändamål. Det är då anmält till livsmedelsverket som SÄR-NÄR och då ska de redovisa en massa ang bla tillverkning etc så att det ska vara garanterat fritt från även olika former av kontamination etc. Det är ju något som i sin tur medför en del extrakostnader för företaget vilket gör att de ofta skippar det även om de inte använder någon form av tex mjölkprodukter över huvud taget, medan andra gör det för att de räknar med konkurrensfördel att verkligen kunna hävda att det är i det här fallet mjölkfritt. Tex Mildas mjölkfria margarin är märkt mjölkfritt (och anmält som SÄRNÄR), medan Milda Culiness är utan mjölk i innehållsförteckningen men inte anmäld som SÄR-NÄR och därför får det inte stå på förpackningen att den är mjölkfri. Lite kortfattad redogörelse.
    Här finns info från Livsmedelsverket som är lite utförligare ang SÄR-NÄR-märkning:
    www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/sarskilda-naringsandamal/
  • Miralicia
    Karppinen skrev 2010-08-08 20:18:25 följande:

Har inte orkat spåna igenom tråden, utan skriver här låångt i hopp om svar Flört

Min pojk är snart 8veckor, har varit "knorrig" länge, liksom spänner sig och knorrar och svårt att komma till ro. Prickarna som de har kring födseln gick aldrig bort och de kommer i vågor (försvinner aldrig, utan är bara mer eller mindre). Diarré ett fåtal ggr, men bara bajs en gång/dag.
    Nu har detta eskalerat riktigt och han skriker flera timmar per dag och är då väldigt svårt att trösta honom. I och med att han har magknip så vill han äta, och det får han (måste, han blir GALEN annars), och det fortsätter i en ond spiral med magontet. Vi sitter såhär i ett par timmar på förmiddagen och en sväng mellan 19-23.
    Han har vita "fläckar" på insidan av läpparna och kinderna (inte på tungan) men det kanske är torsk ändå..?
    "Ögonfluss" på ena ögat sedan 2 dagar tillbaka.

Låter det typiskt?

NU är det första dagen med mjölkfritt, hoppas det hjälper, men hujedamej vad omständigt det vart med äta och inte äta när man inte är van...

- Räknas prickarna som eksem? Det är liksom separerade prickar, liksom som "nyföddprickarna", över hela kroppen.
    - Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad? (Ska prova i en vecka)

hinner inte skriva så mycket just nu, men gnällighet/magknip/kolik och prickar är rätt vanliga symtom, det är rätt många som fått höra av bvc att "det är bara hormonprickar" men som inte går bort och där "hormonprickarna" försvinner när man börjar med mjölkfritt.

vita fläckar i munnen kan mycket väl vara torsk, låter rätt troligt snarast än att det har med ev mjölkallergi att göra, (men däremot så kan man bli lättare mottaglig för anndra sjukdomar/besvär om man redan är nedsatt pga obehandlad allergi) - pensla med vichyvatten eller lös upp lite bikarbonat i vatten (1-2 krm/dl vatten) och glöm inte att behandla dina egna bröstvårtor om du ammar, tvätta BH etc i minst 60 grader.

Ang hur lång tid - en vecka är sällan tillräckligt lång tid att testa med mjölkfritt för att ge något klart besked, i synnerhet inte om det är du som ska testa med att äta mjölkfritt och ammar. Ge det åtminstone 3-4 veckor med strikt mjölkfritt (uteslut även sånt som är märkt med "Kan innehålla spår av mjölk" nu när du testat - längre fram kan du testa och se om det går med sånt som är märkt med spår, men inte när du nu först testar). Det tar ett par veckor innan du blir fri från mjölkproteiner som finns lagrade i kroppen och sen ska bebis också bli fri och det kan ta uppemot 3-4 veckor och ev skador på tex tarm ska hinna läka också och det kan ta ytterligare några veckor. Men efter 3-4 veckor bör man kunna dra en slutsats om det blivit en klar förbättring även om allt kanske inte haar hunnit bli helt 100% bra. Det kan gå mycket fortare, att man kan i vissa fall kan märka en enorm skillnad på bara 1-2 dagar utan mjölk, men ofta tar det lite längre så mer än en vecka ska du se till att hålla dig till helt mjölkfritt för att kunna dra några slutsatser av det.
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-08-08 22:40:56 följande:
    Vilken leverpastej är "utan allt"? Min bebis behöver också pålägg.
    Scans bredbara i ask som inte heter något med "Grädd" eller "Deli", Willys egna märke med bredbar leverpastej i ask eller  Arbogapastejs gluten- & mjölkfria (är skivbar, men går att breda ut också om man vill det men lite hårdare att bre) är de vi alternerar mellan här hemma. Arbogapastejen är klart godast, men också dyrast (typ dubbelt mot Willys-pastejerna).

Pastejköket har en som är glutenfri och ägg- & laktosfri, men den har inget med mjölk i innehållsförteckningen, men alla deras andra är med mjölk så de vågar väl inte garantera att den är helt fri från mjölkprotein, därav laktosfri.

ICAs egna bedbara är   med mjölk, Scan har en skivbar som är utan mjölk, men med sojasläkting. Hemköps egna har jag för mig är med allt - mjölk, ägg, sojasläktingar & fisk. Coops har jag ingen koll på.

( Här hemma är jag så fräck att jag som inte vill drabbas av smulor från vanligt bröd äter arbogapastejen och sen får barnen hålla till goda med varsin bredbar (en för mjölkfritt margarin och en för vanligt smörgåsmargarin), i varje fall till vardags. Skäms )
  • Miralicia
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-09 16:23:52 följande:
    Precis gjort pricktest för mjölk och ägg som inte visade nåt på lillkillen snart 5 mån. Men det behöver ju inte betyda nåt iofs...har fått rådet att börja med sinlac gröt som är mjölkfri som smakportion. Ser när jag googlar att både enago och semper har mjölkfri gröt som inte är sockrade dessutom, nån som har några åsikter om dessa? Ser nu att enagos innehåller gluten vilket de andra inte gör...nej får väl testa sinlac som ordinerats kanske
    Jag skulle snarare ge sempers gröt än sinlac att börja med och senare varva med sempers och Enago om man vill ha köpegröt.
    Sinlac innehåller rätt stor mängd med johannesbrödsmjöl, vilket är en baljväxt och därmed en släkting till soja, och mellan 30-50% (lite olika siffror nämns) av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även allergi mot soja.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar