Mjölkallergitråden - bebisar
Fenomena: det kan mycket väl vara så att det är nutran han reagerar på. I synnerhet om han var riktigt bra och sedan har försämrats efter att ni fasat in den. Testa att skippa nutran ett litet tag och bara amma (och den andra mat han äter förutom Nutran) och se om det blir bättre. Blir det det skulle jag be om att få Neocate utskrivet på anvisning istället för att ha om du vill ha lite ersättning tillgänglig för att tex berika gröt eller annan mat med.
Viss det här med lite prickar och att det ibland inte går att få alla helt 100% bra (att det tex kan finnas en del underliggande eksem som inte är allergirelaterade) håller jag med läkaren om - men hur vet man att han inte reagerar på sojasläktingarna om han nu inte är helt bra och ni inte testat att vara utan. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det är de som spökar (+ då ev reaktion på nutran) så att besvären försvinner utan sojasläktingar. Det är ju svårare att kunna relatera prickar och eksem och allmänna diffusa utslagmed fördröjda reaktioner och ibland även mängdberoende till vissa ämnen man äter än om det blossar upp kraftiga nässelutslag inom några minuter efter att man äter det.
Det här med att det inte finns någon anledning att utesluta sojasläktingar som guarkärnmjöl mfl är jag av samma åsikt som jag är säker på att jag lästa att K Kavat skrivit i andra tråden - att många inom sjukvården anser det onödigt att utesluta, medan de allra flesta sojaallergiker som jag känner till inte klarar av dem utan reagerar. Även om de inte reagerar från början när man konstaterat sojaallergi så kommer det ofta efter ett tag.
Jag skulle nog skippa Nutran OCH utesluta sojasläktingar, (dvs de i tillsatsform eller finfördelade som mjöl och ärtprotein i tex pasta i första hand - frysta gröna ärtor & harricot vetrs & färska ärtor & böner etc tolereras oftare betydligt bättre än de torkade och finfördelade men skippa även dessa först) och se om det blir bättre. Och därefter provocera med nutran i första hand och om det ger reaktion be att istället få Neocate. Och därefter testa med kanske färska/frysta baljväxter och sen testa guar mfl en i taget (så gott det går att man kan hitta något som de förekommer i separat - guar, gummi arabicum & fruktkärnmjöl går väl hyfsat lätt att kunna hitta separat utan andra sojasläktingar). Jag är i varje fall starkast misstänksam mot dessa.