Karla79 skrev 2010-12-31 11:47:03 följande:
Jag har använt Oatly iMat mycket, i tron att den innehåller kalcium (fråga mig inte varför jag inte läst innehållsdeklarationen), men såg nu att det gör den ju inte. Är det bara Oatly havredryck plus som innehåller kalcium? Jag är så orolig för hur jag ska få i lillkillen kalcium när jag slutar amma. Läkaren sa att jag ska laga mat på mjölkersättning men har svårt att komma på andra saker än pannkakor (som han inte gillar), oatly har varit så bra att göra sås på. Ska man göra sås på mjölkersättning måste man väl göra någon redning, antar jag? Pust, det har varit så enkelt medan man har ammat..... nu är jag lite förvirrad. Han äter stooora portioner mjölkfri gröt där det ingår kalcium (enago och semper) och småammar ett par gånger per dag resp natt.
Oatly havredryck plus, Oatlys havredryck choklad, Carlshamns havredryck (alla smaker), Ica Solhavre(alla smaker), Coopshavredryck, GoGreen havredryck, Carlshamns risdryck och RiceDreams naturella risdryck (ej den ekologiska) är de vanligaste havre-/risdryckerna som är kalciumberikade.
Gör gröten på kalciumberikad havre-/risdryck istället för vattenså får du ytterligare ett kalciumtillskott . En normalportion EnaGo ger 230 mg kalcium. Om man gör den på kalciumberikad dryck istället för vatten så ger den istället 380 mg kalcium (om man gör med 1,25 dl berikad dryck som grund). Får de i sig en sån portion så är det motsvarande ca 1,8 dl kalciumberikad dryck (220 mg) ytterligare att få in per dag för att täcka upp det dagliga behovet för barn 1-6 år) och den mängden kalcium är inte så svår att kunna få in.
Äter han två portioner gröt/dag gjord på kalciumberikad dryck så täcks behovet mer än väl
Om han bara äter en portion gröt/dag så går det rätt lätt att nå upp till resterande kalciumbehov på flera sätt.
Nån av Yosas havreyoghurtar är kalciumberikade
Gör smoothies till mellanmål och späd med lite kalciumberikad dryck. Har man en bra mixer så kan man även mixa ner tex lite sesamfrön ereller solroskärnor i smoothiesen också.
Använda mycket gröna grönsaker i maten .
Torkad frukt som papaya, torkade aprikoser, torkade fikon (tex blötlägg i lite vatten, koka mjukt, mixa slätt och servera som fruktpuré/sylt till gröten elelr servera sån fruktpuré som den är med lite kalciumberiakd dryck till mellanmål), gör nyponsoppa med nyponskalsmjöl, kräm på svarta vinbär
Palsternacka är mer kalciumrikt än övriga rotfrukter så att stoppa in lite palsternacka i maten i stället för bara potatis är ju rätt lätt (tex byt ut en del av potatisen i potatismoset mot palsternacka)
Genom att tänka lite på vad man använder för råvaror så kan man se till att försöka få in något som är lite extra kalciumrikt varje dag och att servera kalciumberikad dryck och inte vatten till maten så är det rätt lätt att nå upp till tillräckligt med kalcium via kosten om man tex har basen av en grötportion. Känner man sig ändå osäker så går det ju att ge något tillskott med lite kalcium i som tex Minalvits "nallar" med äppelsmak som ger 120 mg kalcium/st för att täcka upp nästan hela behovet med en grötportion & 1 nalle.
Vill man ge kalciumtillskott utöver så finns det flera alternativ - vanliga kalciumtabletter som tuggtabletter, nån finns som ngn typ brustablett. Vanliga kalktabletter går ju även att krossa och tex blanda ner i gröten, yoghurten, potatismoset eller annan mat.
Sen finns det även tex dolomitpuler i hälsokosten - vet en här inne som brukade baka muffins med dolomitpulver i och då se till att det blev en dagsdos kalcium av dolomitpulver i varje muffins och sen fick barnet en muffins per dag så var dagsbehovet av kalcium täckt.
Som du ser finns det många olika sätt att få i sig kalcium utan mjölkprodukter - i princip är det bara fantasin som sätter gränser för vilket sätt det blir att man får i sig det.