Mjölkallergitråden - bebisar
Miniigirl skrev 2011-01-16 10:09:10 följande:
Känner mig så uppgiven, vet inte riktigt vad jag ska göra nu!Skriver här och hoppas på att någon här kanske har något att säga?!
Min son är nu 1½år(alltså ingen bebis längre, hoppas jag får skriva här ändå:-P)
Han fick börja äta mjölkfritt när han var runt 1 år eftersom han varit konstant förstoppad sedan han började lite smått med mat och ersättning vid 3-4 månaders ålder...fanns även en del andra grejer som vi inte fattade hade med mjölken att göra förän han slutade med den, tex att han aldrig sov, alltid gnällde och inte växte som han skulle...
Det tog 6 veckor innan hans mage började fungera bättre igen! och har efter det fungerat bra, sålänge han varit utan mjölk, någon gång har han lyckats få lite ändå och då har magen varig tvärhård direkt, men med lite laktulos har det gått över ganska fort!
Men nu sista tiden har hans mage bara blivit värre och värre...över årsskiftet fick han ätaq penicilin som han blev jättedålig i magen av(jättevattnig diaree) och vi slutade därför med penicilinet tidigare pga det, och nu har somsagt magen varit stenhård sedan dess, och det blir bara värre och värre
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile4.gif)
Vet inte vad det kan vara:-S
Vet inte vad jag ska göra snart...
Sen har vi även varit till läkaren och bett om en allergiutredning då han ofta blir alldeles rödflammig i ansiktet, han har även svällt upp någon gång, en gång svällde han upp hela han, fötter, händer ansikte öron och hals osv...det är inget vi kommer få hjälp med heller, eftersom att dom tror att en utredning inte leder någon vart...
Är det någon som varit med om något liknande?att barnen svällt upp och blivit rödflammig utan att det varit någon allergi? hur länge har det isåfall hållt på?
Vet att det kanske inte är rätt plats att ställa frågorna, men vet inte riktigt vart ja ska vända mig längre:-S
Lite OT, men ville ändå nämna det så du vet om till nästa gång det blir aktuellt med penicillinkur.
Att magen blev helt "utslagen" med diarré beror på att penicillinet förutom att döda de elaka bakterierna som ger infektionen även dödar snälla bakterierna som gör nytta i mag-tarmkanalen. För att motverka detta så kan man ge probiotika, tex Sempers magdroppar, Proviva-juice/shots elelr andra former av probiotika som finns i olika former på såväl apoteket som i hälsokosten och som utgörs av snälla magbakterier som hjälper till att balansera upp och ersätta de som dödas som biverkan av penicillinet. Men man ska tänka på att ta probiotikan mellan de tillfällen som man tar penicillinet och inte i samband med penicillinet för att effekterna inte ska motverka varandra.
Sen vad gäller magen och reaktioner i allmänhet så undrar jag vad han får för något istället för komjölk?
Sen vad gäller övriga reaktioner så skulle jag vilja tipsa om att ni skriver matdagbok, att skriver ner allting som han äter - ner till minsta delingrediens och sen kombinerar detta med att skriva ner ev reaktioner för att se om det går att se ett samband. Ibland kan det vara lätt att se samband när man väl får ner det på papper, medan det iblend kan vara betydligt mer lurigt. Och det är viktigt att vara noga och skriva ner alla delingredienser och inte bara skriva tex ketchup, för att det skulle kunna vara så (bara som exempel nu då) att man sen ser att det blivit reaktion vissa gånger som han ätit ketchup, men inte andra så då avfärdar man det som täkbar orsak - hade man istället skrivit ner med delingredienser så kan man se att de gånger som det blivit reaktion har det varit ett märke på ketchup och när det inte blivit reaktion har det varit ett annat märke och att den som gett reaktion innehåller tex selleri viilket den andra sorten inte gör - för att nämna ett exempel av vikten att vara noggrann och skriva med allt. (lite svårt när det handlar kryddor eftersom de oftast får deklareras under gemensam rubrik i halv/helfabrikat, men då har man oftast sett ett samband mellan reaktion och en viss produkt så då kan man via tillverkaren undersöka närmare mer exakt vilka kryddor det handlar om).
Sett till statistiken så är hos små barn de vanligaste allergierna: mjölkprotein, ägg, soja, fisk (torsk), vete, havre och jordnöt (med lite diffus rangordning efter de 2-3 första) så det är de jag skulle fundera över i första hand. Kombinationen mjölk- och ägg är väldigt vanlig, även kombinationen mjölk-soja, och sen har även havre ökat på senare år genom att mjölk ersätts med stora mängder havre.