Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Miniigirl skrev 2011-01-16 10:09:10 följande:
    Känner mig så uppgiven, vet inte riktigt vad jag ska göra nu!
    Skriver här och hoppas på att någon här kanske har något att säga?!

Min son är nu 1½år(alltså ingen bebis längre, hoppas jag får skriva här ändå:-P)
    Han fick börja äta mjölkfritt när han var runt 1 år eftersom han varit konstant förstoppad sedan han började lite smått med mat och ersättning vid 3-4 månaders ålder...fanns även en del andra grejer som vi inte fattade hade med mjölken att göra förän han slutade med den, tex att han aldrig sov, alltid gnällde och inte växte som han skulle...
    Det tog 6 veckor innan hans mage började fungera bättre igen! och har efter det fungerat bra, sålänge han varit utan mjölk, någon gång har han lyckats få lite ändå och då har magen varig tvärhård direkt, men med lite laktulos har det gått över ganska fort!
    Men nu sista tiden har hans mage bara blivit värre och värre...över årsskiftet fick han ätaq penicilin som han blev jättedålig i magen av(jättevattnig diaree) och vi slutade därför med penicilinet tidigare pga det, och nu har somsagt magen varit stenhård sedan dess, och det blir bara värre och värre
    Vet inte vad det kan vara:-S
    Vet inte vad jag ska göra snart...
    Sen har vi även varit till läkaren och bett om en allergiutredning då han ofta blir alldeles rödflammig i ansiktet, han har även svällt upp någon gång, en gång svällde han upp hela han, fötter, händer ansikte öron och hals osv...det är inget vi kommer få hjälp med heller, eftersom att dom tror att en utredning inte leder någon vart...
    Är det någon som varit med om något liknande?att barnen svällt upp och blivit rödflammig utan att det varit någon allergi? hur länge har det isåfall hållt på?

Vet att det kanske inte är rätt plats att ställa frågorna, men vet inte riktigt vart ja ska vända mig längre:-S
    Att sluta med penicillin tidigare och inte äta klart hela kuren är inte bra att göra även om man är symtomfri från det som man började äta peniciilinet mot. Detta för då kan det överleva en del bakterier som visserligen har hunnit bli utsatta för penicillinet, men då inte i tillräcklig mängd för att dö utan enbart bli lite försvagade och dessa som överlever är heller inte tillräckligt många för att ge några direkta symtom. Genom att de blev utsatta för penicillinet men inte dog av det, så repade de sig efter ett tag och bygger då upp ett motstånd mot penicillinet. Så att nästa gång det uppstår en infektion så att de börjar växa till igen så man åter får symtom av dem så har de fått motståndskraft mot penicillinet så att det inte är säkert att penicillinet hjälper utan att man då får ta till en starkare sort av antibiotika för att det ska hjälpa eftersom bakterierna har blivit resitenta mot den vanliga antibiotikan som normalt sett ska döda de bakterierna. Och så småningom så blir det en ond spiral där man får ta till allt starkare och starkare antibiotika och till slut finns det ingen antibiotika kvar som går att använda för att bakterierna har blivit resistenta mot alla sorter som finns. Utomlands är det betydligt vanligare med antibiotikaresistenta bakteriestammar genom en överanvändning av penicillin och annan antibiotika (tex genom utskrivning av antibiotika vid virusinfektioner som influensa, förkylningar (penicillin är bara verksamt mot bakterier, virusinfektioner är det kroppens immunförsvar som måste ta fighten mot helt och hållet) och att man då använder antibiotika som direkt tar flera olika bakteriestammar istället för att enbart ge antibiotika som dödar enbart den bakteriesorten som ger problem i det aktuella fallet) men även här i Sverige så finns det en oroande utveckling mot större och större antibiotikaresistens hos bakterier.
    Lite OT, men ville ändå nämna det så du vet om till nästa gång det blir aktuellt med penicillinkur.

Att magen blev helt "utslagen" med diarré beror på att penicillinet förutom att döda de elaka bakterierna som ger infektionen även dödar snälla bakterierna som gör nytta i mag-tarmkanalen. För att motverka detta så kan man ge probiotika, tex Sempers magdroppar, Proviva-juice/shots elelr andra former av probiotika som finns i olika former på såväl apoteket som i hälsokosten och som utgörs av snälla magbakterier som hjälper till att balansera upp och ersätta de som dödas som biverkan av penicillinet. Men man ska tänka på att ta probiotikan mellan de tillfällen som man tar penicillinet och inte i samband med penicillinet för att effekterna inte ska motverka varandra.

Sen vad gäller magen och reaktioner i allmänhet så undrar jag vad han får för något istället för komjölk?

Sen vad gäller övriga reaktioner så skulle jag vilja tipsa om att ni skriver matdagbok, att skriver ner allting som han äter - ner till minsta delingrediens och sen kombinerar detta med att skriva ner ev reaktioner för att se om det går att se ett samband. Ibland kan det vara lätt att se samband när man väl får ner det på papper, medan det iblend kan vara betydligt mer lurigt. Och det är viktigt att vara noga och skriva ner alla delingredienser och inte bara skriva tex ketchup, för att det skulle kunna vara så (bara som exempel nu då) att man sen ser att det blivit reaktion vissa gånger som han ätit ketchup, men inte andra så då avfärdar man det som täkbar orsak - hade man istället skrivit ner med delingredienser så kan man se att de gånger som det blivit reaktion har det varit ett märke på ketchup och när det inte blivit reaktion har det varit ett annat märke och att den som gett reaktion innehåller tex selleri viilket den andra sorten inte gör - för att nämna ett exempel av vikten att vara noggrann och skriva med allt. (lite svårt när det handlar kryddor eftersom de oftast får deklareras under gemensam rubrik i halv/helfabrikat, men då har man oftast sett ett samband mellan reaktion och en viss produkt så då kan man via tillverkaren undersöka närmare mer exakt vilka kryddor det handlar om).

Sett till statistiken så är hos små barn de vanligaste allergierna: mjölkprotein, ägg, soja, fisk (torsk), vete, havre och jordnöt (med lite diffus rangordning efter de 2-3 första) så det är de jag skulle fundera över i första hand. Kombinationen mjölk- och ägg är väldigt vanlig, även kombinationen mjölk-soja, och sen har även havre ökat på senare år genom att mjölk ersätts med stora mängder havre.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    AmandaBrun:
    Nutran är ju baserat på kasein och Profylac, Pepticate och  Althéra är baserade på vassleproteiner oc h i samtliga fall så är det hydrolyserade proteiner, dvs att de är sönderdelade till så små delar så att kroppen ine ska reagera på dem som proteiner från mjölk. De flesta mjölkallergiska barn klarar hydrolyserade ersättningar, men i vissa fall om de är känsliga så reagerar de även på de små spårmängder som finns i hydrolyserade ersättningar så man får ge en som är baserad på fria aminosyror och därmed helt fria från mjölk.

Komjölk innehåller drygt ett 20-tal olika proteiner, kasein och olika vassleproteiner och vanligtvis så är man olika känslig för olika proteiner. Så det kan vara så att om man är extra känslig för kasein så går det mindre bra med Nutra, medan det funkar utmärkt med tex Profylac eller annan vasslebaserad ersättning, eller tvärt om att om det inte funkar med tex Profylac så behöver inte det betyda att inte Nutra kommer att fungera heller. Oftast så går det med den ena varianten av hydrolyserad ersättning men inte den andra. Så därför vill de vanligtvis att man ska ha testat med en vasslebaserad och en kaseinbaserad hydrolyserad ersättning innan de vill skriva ut en ersättning baserad på fria aminosyror eftersom dessa är mer än dubbelt så dyra som de hydrolyserade vassle-/kaseinbaserade ersättningarna.

Messmör är visserligen också av vassle, men där är ju proteinerna fullstora - så att ge det är ju samma sak som att ge vanlig mjölk.

Kasein som sådant har lite av en stoppande effekt medan vassle har lite lösande effekt. Så har man ett barn som reagerat på vanlig mjölk med förstopning så är det bättre att testa med att ge en vasslebaserad hydrolyserad ersättning (Profylac, Althéra, Pepticate) istället för Nutra och om det har varit mycket diarréproblem så kan Nutra passa bättre eftersom kaseinet har lite stoppande effekt.

Steg 1 med all ersättning är att alltid ha i olja (det ska man i all mat och även om man skulle ha gett vanlig mjölkbaserad ersättning/välling) - 1 tsk olja per dl mat har jag för mig att det är som brukar sägas. Vet inte om du  redan har det idag, om inte så börja med det. Om det är väldigt hårt just nu så skulle du kunna öka mängden en aning lite tillfälligt.

Sen skulle jag nog börja med att testa med att prova en vasslebaserad ersättning istället för Nutran. Köp en burk själv på apoteket för att testa och se om det blir skillnad, då har du lite underlag att ta med dig när du pratar med bvc för att be att få annan ersättning utskriven på livsmedelsanvisning.

Det är det jag skulle börja med att testa med innan jag tar till att ge lactulos (i varje fall innan jag börjar ge lactulos i längden, som lite tillfällig problemlösare när det är stopp kan det naturligtvis behövas)
  • Miralicia
    AmandaBrun skrev 2011-01-22 11:29:31 följande:
    Men ska det inte vara laktosfritt också? 
    Laktos i sig är mjölksocker och det innehåller inte mjölkprotein i sig själv, men "normal" laktos innehåller rester av mjölkprotein så om det ingår laktos eller mjölksocker i vanliga livsmedel så finns det med en del mjölkprotein i det då det inte är så noga att skilja bort proteinet från laktosen när det handalr om vanliga livsmedel.
    Sen finns det även renframställd laktos, laktos som är helt fri från mjölkproteiner och som finns tex som bindmedel i väldigt många tabletter och läkemedel (finns vissa läkemedel också som innehåller vanlig laktos med rester av läkemedel så man får kolla up lite från fall till fall).
    Den laktosen som ingår i althéra är renframställd laktos som alltså är helt fri från mjölkproteiner.
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2011-01-22 13:25:43 följande:
    När barnet ska börja dricka någon av de kalciumberikade dryckerna med t ex ris eller havre, vilken är bäst att börja med (är det någon som smakar bättre)? Smaken är ju som baken men vad är era erfarenheter?
    Ris är ju lite sötare i sig självt än vad havre är så den kan många gånger kännas lättare att accepter smaken av (i varje fall som vuxen). Ris påminner ju mest till utseendet om komjölk eftersom den är vit, medan havren blir mer gråaktig. Havren innehåller mer fibrer än risdrycken så har man svårt att få i sig tillräckligt med fiber från annat håll så kan det vara att föredra havre.
    I matlagning så kan havredryck vara bättre än ris (om man nu tål havre) eftersom ridsdrycken är lite blaskigare, men det blir ju dyrare att hålla på och köpa dubbla sorter också.
    Så för- och nackdelar med båda.
  • Miralicia
    Onkel Anneli skrev 2011-01-27 22:02:42 följande:
    Hej, jag har en dotter på 6 v med magproblem (luft i magen som ger maglnip)

Nu ska jag äta mjölkfritt i 1v, om det visar sig att hon blir bättre utan mjölkproteinen hur snabbt får man detta testat ordentligt av en läkare?

Hur har ni andra fått det bekräftat och när?

Tack :)
    Jag skulle vilja ge rådet att ge det åtminstone 3-4 veckor utan mjölk och inte bara 1 vecka. Det tar ungefär 3 veckor innan alla rester av lagrat mjölkprotein är borta ur din mjölk när du ammar.

hur snabbt man kan få tid varierar väldigt mycket, på vissa ställen testar de hur små barn som helst medan andra ställen har infört principer för en lägsta åldersgräns för när man testar babisar/barn vilket varierar väldigt men i princip kan du testa hur små barn som helst men vissa ställen vill vänta i en förhoppning att få ett mer tillförlitligt resultat när immunförsvaret huinner mogna mera - men därom finns det flera olika tankar. Man kan testa genom både pricktest (där man droppar små droppar av olika allergener på huden, oftast på insidan av underarmen eller ryggen och sen tar man en liten "tagg" och prickar i dropparna med de olika allergenerna och ser om det blir en reaktion på det) som blodprov eller lapptest (då man fäster "lappar" med det misstänkta födoämnet på ryggen som får sitta 2 dygn och ser om det blir reaktion i huden) - men det är bara i ungefär hälften av fallen som det visar något på tester även om man bevisligen reagerar när man får i sig tex mjölk.
    Många gånger så bryr sig inte så mycket om tester utan ställer diagnos på anamnesen (sjukdomshistorien) i kombination med resultatet av en elimination och provokation där man tar bort det misstänkta födoämnet då symtomen ska försvinna för att sen återkomma när man återinför det - i varje fall de läkarna som vet vad de pratar om och sysslar med. Bland övriga finns det tyvärr alldeles för många som säger att visar det inget på test så är det inget
  • Miralicia
    Onkel Anneli skrev 2011-01-27 22:24:57 följande:

Tusen tack!

Bra att veta att det kan ta mer än 1 vecka att se resultat men jag hoppas det går fort för jag har en olycklig liten flicka hemma.

Tack igen

Du kan mycket väl märka rätt stor skillnad på bara 1-2 dagar helt utan mjölk, men det kan lika gärna ta ett par veckor innan du känner att du kan dra någon bestämd slutsats att det faktiskt har blivit en förbättring. Så tappa inte sugen ifall det inte märks något på en vecka, för det kan ta längre tid.

Tänk också på att vara försiktig med att ersätta mjölk med sojabaserade produkter då rätt många mjölkallergiker även utvecklar sojaallergi, så använd hellre havre- & risbaserade produkter samt kokosmjölk
  • Miralicia
    HELENAÅMICKE skrev 2011-01-30 21:56:03 följande:
    Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig.

Min pojke är 5 månader och har länge varit röd i ansiktet, fläckvis. Ibland blommar det upp väldigt mycket  :(
    När jag slutade med ost, juice, parika, tomat, choklad och ost på mackan blev han mycket bättre. Efter det var jag till BVC och då var han väldigt fin men jag visade ett kort på hur han kunde se ut ibland. Ssk ville at jag skulle sluta med mjölkprotein och äta de andra sakerna jag hade slutatmed  vilket jag gjorde.. men då blev han prickig igen.. Då trodde jag direkt att det måste bero på parikan, tomat eller juice. Så efter ett samtal med ssk:n igen så började jag med mjölk i maten igen, gick bra att äta lite glass och vanliga köttbullar ect.. .. men igår åt jag smörgåstårta, vanlig gräddtårta och mockarutor och direkt efter amningen så blev han illröd i ansiktet...

Nu känner jag mig så kluven igen : (  Är det kankse mjölkproteinallergi ändå?

Hoppas att jag inte har skrivit allt för snurrigt : )

Tack  =)
    Just det här med fläckvis röd och att du kan äta mjölk i maten, glass etc gör att jag inte tror på mjölkproteinallergi.

Jag tror snarast på att det kan vara ägg han reagerar på, och ännu mer när du skriver att han reagerade efter att du ätit smörgåstårta (med väldigt stor sannolikhet majonäs i den och då ganske troligt att det ingick ägg i den och kanske även ev ägg som dekoration), gräddtårta (troligt ägg i åtminstone tårtbotten och ev om det ingick helt hemkokt vanlijkräm) och mockarutor (troligt ägg i den smeten). Du kanske har ätit mindre mängder ägg tidigare (tex haft ägg i köttbullarna) utan att det blivit någon direkt märkbar reaktion utöver de där diffusa röda fläckarna, men att när det nu blev mycket saker med ägg på en gång så blev det för mycket, och sen även i kombination med rått ägg (som det ju är i majonäs) som är mer allergent än tillagat ägg.

Ett sätt att försöka komma på vad det är som orsakar reaktion är genom att skriva matdagbok, dvs att man skriver ner allting som man äter - ner till minsta delingrediens och även anger tidpunkt för när man äter det  och sen för man parallellt med det en dagbok över när det blossar upp ev reaktioner, hur reaktionerna ser ut, hur länge de varar osv  och sen jämför man dessa två dokument för att se om det är samma födoämne som man ätit varje gång innan det blossar upp reaktioner.
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-01-30 15:41:44 följande:
    Har en liten kille på snart 5 månader som man misstänker att har mjölkallergi. Han har fula eksem över hela kroppen, och varje morgon när jag tar av pyjamasen har det blivit värre än dagen innan. Skär i hjärtat på mig när jag ser det och märker hur det kliar och hur mycket han besväras av det. Har en remiss skriven till allergimottagningen, både från vc och från läkaren på barnakuten dit vi var i måndags. I morgon kommer jag att börja ringa och ligga på om en tid så fort som möjligt. Behöver hjälp med salvor mot eksemen och så klart ett allergitest så snart som det bara går så vi vet lite vart vi står.
    Vi började med mjölkfri ersättning i måndags efter besöket på barnakuten. Vi fick rådet att testa Nutramigen. Det gick riktigt knackigt de första dagarna, men sen tog han det. Han äter dock bara om han är riktigt hungrig, och det är inte de mängder som står rekommenderat för hans ålder på burken. Men det kanske kommer. Idag var ersättningen slut och jag har inte hunnit be om recept (ville ju se hur det fungerade först). Då han igår började trilskas med Nutran igen så köpte vi en burk Althera idag, men den ville han inte ha. Antar att han inte har lust att vänja sig vid ytterligare en smak. Så jag ska orda Nutra istället och fortsätta kämpa med den.
    Han verkar i alla fall lite bättre nu. Han verkar mättare (vaknar inte lika mycket på nätterna) och han sover faktiskt rätt långa stunder på dagen. På fm idag sov han i 1 timma!!! Förut har det varit mellan 10-20 minuter i stöten ungefär.

Har en fundering kring det här med att äta mjölkfritt och amma. Har hört att det tar ca 4 veckor för mjölkproteinet att gå ur bröstmjölken efter att man börjat äta mjölkproteinfri kost. Men så är det andra ställen där det står att man ska prova mjölkproteinfritt i en vecka och se om det blir någon förändring hos barnet. Hur är det med det egentligen?? Vad gäller? Är ju intressant med tanke på att lillkillen har helammats i 4,5 månad och nu ska försöka vänja sig vid både flaska och ersättningar som smakar blä. Vet inte om det är värt att lägga om hela min kost om bröstmjölken inte är proteinfri på en hel månad.

Har också försökt hitta gröt åt lillkillen. Har kört med Sinlac, och från början älskade han den, men nu ratar han den totalt. Hörde att Semper hade en mjölkfri gröt från 4 månader, men den hittar jag inte någonstans här.  Hittade dock lingongröt i portionstetra, mjölkfri från 5 månader, och den gillar han. Det blir dock lite dyrt att köpa färdig gröt på tetra om han ska äta morgon och kväll (blir väl ungefär vad 1 tetra räcker till just nu).
    Antar att det blir lite lättare bara han blir 6 månader, verkar finnas mer från den åldern.

Har massa fler frågor, men jag får återkomma med dem.

Det här med att det i väldigt mycket medicinsk litteratur riktad till vårdpersonal (även i princip helt nyutgiven litteratur) och på olika faktasidor på nätet etc nämns att man kan testa att utesluta mjölkprotein ur kosten under 1 vecka om man har funderingar på mjölkproteinallergi har jag haft flera diskussioner med erkänt duktiga allergiläkare om, ifall de har någon förklaring till varför det sägs så, för de som vet vad de sysslar med när det handlar om allergi så är den gemensamma "allergiläkarlinjen" minst 3-4 veckor utan mjölkprotein innan man försöker dra några bestämda slutsatser av hur det resultatet utfallit.
    Båda de allergiläkare som jag har frågat om de har någon förklaring till varför det i så gott som all barnmedicinlitteratur anges 1 vecka som testperiod har inte ens varit medvetna om att det i all banmedicinlitteratur anges 1 vecka, eftersom det är minst 3-4 veckor som gäller.

Även om du fortfarande kan ha kvar rester i bröstmjölken i upp till 3-4 veckor, så är det hela tiden successivt minskande mängder om du strikt utesluter mjölk ur din kost. Och sen hur lång tid det i praktiken tar är ju varierande och till viss del beroende på hur mycket mjölkprodukter som du ätit tidigare - har du frossat i mjölk, yoghurt, fil, ost, glass, gräddsåser eller har mjölkintaget varit begränsat till en ostmacka och någon matsked mjölk i kaffet utöver mjölk som varit dold i div halv/helfabrikat - i det senare fallet går det ju betydligt snabbare att bli fri än i första exemplet, men 3-4 veckor som mest. Det finns ju alltså ingen anledning att sluta amma (om man inte av andra anledningar vill det) bara för att bebisen är mjölkallergiker och att det kan ta ett paar veckor att bli helt fri från lagrade mjölkproteiner, halten sjunker snabbt när det inte hela tiden tillförs nytt.

Ett litet varningens ord om Sinlac. Den innehåller rätt stora mängder med fruktkärnmjöl/johannsebrödsmjöl som är en baljväxt och därmed en släkting till soja och rätt så många mjölkallergiker utvecklar även allergi mot soja (30-50%, nämns lite olika siffror på olika håll) och som då även reagerar på andra baljväxter också som den som ingår i Sinlac.

Mjölkfri Lingongröt på portionstetra???? Vad var det för märke, för det haar jag aldrig hört talas om tidigare
  • Miralicia
    tiptoe skrev 2011-02-03 13:31:53 följande:
    Märker att ni diskuterar provocering, det är snart dax för oss att göra det för första gången.
    Men nu har dottern börjat på dagis, någon som provocerat med barn på dagis? Känns ju väldigt omständigt att ställa om hennes kost på dagis, räcker det med att hon testar mjölk hemma? Är dessutom lite orolig för at läkaren nämnde att hon ska testa mjölk i 4-6 veckor vid provocering, nyligen fick hon i sig lite mjölk och blev full med eksem bara på det lilla, hur kommer hon då inte se ut efter 4 veckor?
    Det är ingen idé att hålla på och ändra kosten på dagis, det gör bara att personalen blir osäkra på vad som gäller och sen blir det fel för att information ibland lätt faller mellan stolarna nån stans om man håller på och ändrar fram och tillbaka stup i ett. Kosten på dagis ändras först efter det att man infört något nytt och att det då har fungerat så att de får äta obegränsade mängder av det hemma utan problem - först då ändrar man på dagis också.

Bara för att läkaren sa att ni ska testa mjölk i 4-6 veckor så innebär inte det att ni måste fortsätta hela den tiden om ni får tydliga symtom långt innan, utan fortsätt att ge tills ni har tydliga symtom och då avbryter ni.
    4-6 veckor antar jag att han menar ifall det skulle vara så att det är väldigt diffusa reaktioner som kan vara svårt att märka av att ni då ska hålla ut ett par veckor innan ni drar några bestämda slutsatser av det.

Om det blir tydlig reaktion redan på första lilla mängden de får första dagen/dagarna så kan det vara bra att avbryta provoceringen och låta de bli bra igen och sen upprepa provoceringen nån vecka senare (eller låta det gå åtminstone ett par dagar från att de är helt symtomfria igen) bara för att vara säker på att den första reaktionen på första dagen av den tidigare provokationen inte berodde på slumpen eller något annat - därav att det är bra att testa mer än en gång, vissa läkare säger att man alltid ska testa att provocera tre gånger i samma provokationsomgång för att vara säker, men åtminstone 2 gånger är att rekommendera om det blir reaktion redan på första lilla dosen/doserna.
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 09:53:51 följande:
    Ringde allrgimottagningen idag eftersom vi inte fått svar på blodprovet som togs för 14 dagar sedan. Sköterskan sade att det var en del saker så hon ville att läkaren skulle ringa upp, vilket jag fick telefontid för kl 14:15 i em. Dock frågade jag henne vad hon menade med en del saker.....tydligen hade testet visat positivt på vete, jordnöt, mjölk och ägg.

Känner mig så ledsen just nu, skulle kunna börja storgrina. Känns för jäkligt att jag gick runt i 4-5 månader och "ignorerade" sonens gnäll och eksem och bara förklarade det med att barn är olika och att eksemen är ärftliga. Han måste verkligen ha mått jättedåligt. Min lilla älskling. Samtidigt är jag glad att jag tog beslutet att sluta amma och köra med Nutramigen på en gång när misstankarna stärkts via läkarbesök. Dock har han möjligen fått i sig vete, genom gröter osv. Kanske därför han fortfarande inte är helt hundra, om än mycket bättre.

Någon som har bebis med samma allergier som kan råda mig ang kosten för honom nu. Får säkert hjälp av läkaren i em också, men jag känner mig alldeles villrådig just nu.
    Sörj att det blir en förändring mot vad du kanske hade tänkt dig, det får man göra. Men gräv inte ner dig och klandra inte dig själv. Försök att se det positivt i stället att nu vet du och så utgår du från nuläget och gör det bästa utifrån rådande omständigheter. Det går utmärkt att leva även utan mjölk, ägg, vete, jordnötter, vi är flera som har de förutsättningarna (och ofta ännu mer begränssande), i synnerhet bland oss "gamlingar" i de andra allergitrådaran. Men det är en omställningsprocess som var och en får ta sig igenom (både rent praktiskt och mentalt) innan man landar i att det är så här det ser ut, och det måste det få vara.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
    Sädessallergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html

Vi är ungefär samma personer bland "gamlingarna" i båda trådarna och som på olika sätt har såväl mjölk, ägg, soja, sädesslag mm i allergiväg i familjerna sen flera år tillbaka.
    Finns en del länkar i TS på de trådarna att hitta lite info i (även TS i den här tråden när det handlar om mjölk), och sen har jag en del i min blogg (se signaturen längst ner i inlägget - där allt är utan mjölk, ägg, soja, jordnötter, sädesslag och nötter) och såväl K Kavat som Blå Myran har en del i sina bloggar här på FL.
    Finns även en Äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Vad gäller amning/inte amning så går det att amma vidare om man vill det, men att man då får utesluta det som bebisen inte tål ur sin egen kost. Ville bara nämna att det går att amma även om de skulle vara allergiska, att det inte är enda alternativet att ge ersättning så snart barnet är allergiskt vilket en del inom sjukvården tyvärr verkar tro. Men hur man sen väljer att göra är upp till varje mamma/familj att avgöra själva utifrån vad som de tycker passar dem och deras situation bäst. Ville bara nämna att det finns  olika alternativ.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar