Zenobia skrev 2012-02-18 20:05:37 följande:
Oki, tänkte det var milt för magen men då väntar vi. Vi har inte fått Althera än då det var en beställningsvara på apoteket. Så vi hoppas vi får den på måndag.
Har märkt att man kan på morronen lura i han 180ml, då äter han för fulla muggar.
Men det kan vara att han sover bättre nu också då han får atarax för att sova bättre och då blir mer hungrig.
Härom natten sov han 6 timmar på raken så det var juh bra
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
Jag måste säga att jag tycket att det verkar väldigt extremt och typ helt galet att ge en inte ens halvårs gammal bebis Atarax som det första man testar med. Atarax är
starkt sederande. Det är visserligen antihistamin men eftersom det är starkt sederande = att man blir trött av den, så utgörs en stor del av effekten vid klåda att man blir så dåsig att man inte orkar tänka på att det kliar. Viss risk för "bakfylla" också. Jag har själv tagit Atarax (som vuxen då) i både högre och lägre dos inför natten pga klåda och jag kände mig som att jag typ gick i lite halvdvala till en bit efter lunch dagen efter innan jag började känna mig "normal" igen om jag hade tagit runt 21-22-tiden.
Så total galenskap att ge Atarax som det första man gör till ett sånt litet barn, varför börja med det "starkaste" när det finns betydligt snällare läkemedel (tex Tavegyl) som kan ha samma effekt? - Det är min åsikt både privat och ur en mer professionell synvinkel.
(Inte dig jag är irriterad på utan snarast den läkaren som skrivit ut Atarax).
Sen har jag bara skummat igenom dina tidigare inlägg väldigt översiktligt, men jag vill säga tills jag hunnit läsa tillbaka lite mera och noggrannare - ta det lugnt med maten, som jag fattade det när jag bara skummade lite snabbt bakåt i tråden så var han bara lite över tre månader när ni började testa med att ge gröt och sen annan mat. Det är alldeles, alldeles för tidigt. Vänta med egentlig mat tills han är ca 6 månader, innan dess handlar mat om pyttesmå "smaksensationer", dvs i princip 1 kryddmått och inte mer, absolut inte börja öka på mängderna till större och större så att det börjar närma sig smakportioner förrän de närmar sig 6 månader. Och i nuläget när han inte mår bra blir det bara dumt att hålla på med en massa olika, blir så svårt att veta vad som är vad.
Ännu större anledning att ta det lugn om ni har masssor av allergier i familjen sen innan.
Såg att du hade gett ditt tidigare barn som var 2 år mat från 4 månader men det är ett bra tag som rekommendationerna om matintroduktion har varit från 6 månader, det var det egentligen redan när ditt äldre barn var nyfött. Tyvärr alldeles för många "BVC-tanter" som inte uppdaterar sig och följer de riktlinjer som finns utan gör lite som de tycker. :-/
Rekommendationerna om 6 månader helamning/ersättning har egentligen gällt ett bra tag - kollar man på svenska näringsrekommendationerna från livsmedelsverket så är senaste utgåvan från 2004 (eller om det är 2005) och där står det om 6 månader. (Har för mig att rekommendationerna ändrades från 4 månader till 6 månader när mitt äldre barn var drygt 5 månader och det var 2001.) Nu har de gjort en ordentlig översyn och reviderat alla delar av kostråden för barn och publicerade de i höstas. Och det har inget med några ev EU-lagar att göra utan är baserat på vad man kommit fram till i vetenskaplig forskning.
Sen att han äter var tredje till var fjärde timme är absolut inget konstigt utan speglar egentligen bara spädbarns naturliga ät- & sovmönster, eller egentligen kan de snarast äta ännu oftare. ("4-timmarsschemat" är ett påfund som påförts från läkarvetenskapen på sådär 40-50-talet har jag för mig det var, utan att ha något egentlig koppling till vad som är naturligt beteende för ett spädbarn.) Vill han äta var 3-4:e timme och även vaknar på natten för att äta så är det för att han behöver det som han gör det, han är bara drygt 4 månader. Att börja tillföra en massa extra som gröt, mat, göra om ersättningen till vällingen för att hålla sig längre tid mellan måltiderna och ge "sömnmedicin" för att det ska gå längre emellan på natten är snarast kontraproduktivt. Bättre att låta äta det han behöver och att se till att utreda varför han kanske sover skruttigt pga eksem och klåda och göra något åt de sakerna.