Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

scorpiontjejen skrev 2012-01-29 21:36:15 följande:
    Jaha, jag trodde ost var det värsta, haha, men då kanske man kan unna sig det lite då och då?

Chicken nuggets har jag läst om att det inte innehåller mjölk, mer vet jag inte, men det är nog det som är godast.
    Så fiken du har varit på har accepterat detta när du sagt hur det ligger till..??

Sen undrar jag lite över choklad och godis..
    Ahlgrens bilar verkade vara ok, men blockchoklad då?
    Tusen frågor, hehe. 
    Väldigt kort svar nu bara, men Ahlgrens bilar är ok, liksom det mesta gelé-, vingummi- & skumgodiset, Men det finns lite undantag, så läs på allt och köp färdiga påsar och inte lösviktsgodis.

Blockchoklad - ej ok, blockchoklad innehåller mjölkpulver.
    Vad gäller choklad så finns det helt mjölkfri choklad från tex Plamil och Bonvita har både "mjölkchoklad" och vit choklad (med rismjölk istället för komjölk).
    Beroende på hur känslig ditt barn är framöver (dvs om det ev kan tåla att du äter saker som är märkta med att de kan innehålla spår av mjölk) så finns det en del choklad i de vanliga godishyllorna i mataffären - titta efter mörk choklad - ju mörkare desto mindre troligt att den innehåller mjölk i innehållsförteckningen, men dessa är i de flesta fall märkta med att de kan innehålla pår av mjölk.
    Fazers Wienernougat (vit ask med dansande par på) är mjölkfri
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    t0va skrev 2012-02-07 22:38:16 följande:
    Har ni sett att sempers nya mjölkfria välling inte är baserad på ris utan havre nu och dessutom innehåller sojaprotein, är samma med 1års vällingen den är havrebaserad och innehåller sojaprotein. Förpackningen är väldigt lik den med risvälling så se upp i butiken.

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6...
    Tillägger
    ALLA Sempers mjölkfria grötar och vällingar innehåller nu SOJAPROTEIN (och inte bara sojalecitin som det var i flera tidigare) - även gröten som de anger är från 4 månader innehåller sojaprotein.

Jag har svårt att kalla det som något annat än SKANDAL!
  • Miralicia
    scharlotta skrev 2012-02-08 11:58:39 följande:
    Jag träffade en dietist häromdagen, hon har "mjölkfri skola" två gånger i månaden där hon informerar lite om mjölkfria alternativ och då man kan ställa frågor etc. Både för ammande och för barn som äter själva.

Hon rekommenderade både havre- och sojaprodukter, och jag frågade om just det där med soja och mjölkprotein. Hennes svar var att det är väldigt ovanligt med sojaallergi, och att man numera inte rekommenderar att avstå sojaprodukter, men att man inte ska ge för mycket.. Hon sa även att jag som ammar kan äta soja, för det är inte förrän barnet får i sig soja genom att äta det själv som en eventuell allergi kan uppstå.. alltså inte genom amning.
    Hon förklarade även att när jag äter mjölkprodukter så bryts proteinerna ner till mindre kedjor, som bebisar inte reagerar på, men att det är när det ibland finns kvar längre kedjor som en reaktion kan uppstå, men att det är ovanligt att bebisar reagerar på mjölkprotein via amning.
    Men sen när vi pratade  om soja, så sa hon att kroppen bryter ju ner sojaproteinerna, så det är ingen fara att äta om du ammar..
    Borde det inte gälla samma sak då, att det kan finnas längre kedjor av sojaprotein som bebisen reagerar på?

Jag känner iaf att jag inte blev så mycket klokare, och jag är så dålig på att komma med följdfrågor när jag pratar med nån..

Rent spontant så vill jag inte äta sojaprodukter, Moa har inte haft blod i avföringen senaste veckorna, och hon har gått från att haft nästan helt vattnig avföring till alldeles normal. Så jag vill inte ändra något i min kost redan nu, utan ville bara höra med er allvetare vad ni säger om hennes information  
    Och hur förklarar hon att spädbarn som ammas och aldrig har fått något annat kan reagera på mjölkprotein som mamman äter, vete, ägg, fisk etc etc. Varför skulle de inte kunna reagera på soja genom enbart amning när de kan reagera på allting annat? Det finns ju till och med bevis för att gluten passerar över i bröstmjölken. De har gjort studier där de har tagit mjölkprover från ammande kvinnor och analyserat efter gluten och hittat det. Och gluten kunde ju aaaaabsoluuuut inte passera över via bröstmjölken.

Kort sagt - skitsnack av dietisten att de inte kan reagera på soja och att det är ovanligt med sojaallergi. Det är en av de 5 vanligaste allergierna hos små barn.

(Eller har dietisterna helt blivit köpta av Semper som nu lanserat sina alla sina mjölkfria produkter med innehåll av sojaprotein - redan från 4 månaders ålder. Semper är en rätt så stor sponsor av dietisternas riksförbund :-/  )
  • Miralicia
    ränderpåtvären skrev 2012-02-09 22:26:47 följande:
    Pratade med stadsdelsförvaltningen eller de som har hand om alla förskolor och de hävdade att man inte alls behöver läkarintyg om mjölkallergi. Stämmer inte det? Ställer enskilda förskolor det ändå som krav?
    typ ja, tyvärr inte alls ovanligt ... "så att ingen ska kunna snylta till sig specialkost i onödan" (eftersom det blir dyrare att behöva laga till saker separat istället för en sak till alla)

... och det gör man ju bara för man tycker att det är så kul att behöva hålla på och ägna sig åt en massa special Obestämd , verkar de tro
  • Miralicia
    siggeliten skrev 2012-02-10 16:30:42 följande:
    Hej!

I`m back! Efter ca 4 år. :)
    Igår fick sonen 5 år, en allergisk reaktion av nåt som vi inte har en aning om. Hans vänstra öga svällde upp, högra sidan av överläppen och höger kind. Detta hände ca 19,00 igår kväll. Han är ff svälld men inte lika mycket.

Vi har varit till dr idag som sa att vi inte behövde göra något. Men vi fick Betapred utskrivet.

Sonen har länge harklat sig och jag har trott att det berott på halsinfektion/snorig/slemmig. Men nu undrar jag om det inte har nåt med nån allergi att göra?
    Han åt lite äpple för en stund sen och började direkt att hosta/harkla.

Historia: Väldigt allergisk mot mjölkprotein och ägg vid tidig ålder, 4 mån. har sedan dess inte fått mjölk och ägg. Han fick testa vid 3 års ålder och det gick bra.
    Efter mycket strul med magen och förstoppning så tog vi bort mjölk och ägg igen.
    Så nu får han inte dessa.

Pälsdjur är han allergisk mot och brukar reagera med nässelutslag.
    Igår hade han inte varit i kontakt med dessa.

Så vad kan detta vara????
    Vad åt han innan han reagerade då igår kväll? em/kväll?
  • Miralicia
    ränderpåtvären skrev 2012-02-11 20:48:05 följande:
    Är det soja i Nutramigen?
    är sojaolja i alla Nutravarianter

Men flertalet sojaallergiker klarar sojaolja då oljan ska vara proteinfri, men det går ju inte att 100%-igt utesluta att de som är väldigt känsliga mot soja kan reagera ändå, men Nutra är ju avsedd även för de som har sojaallergi
  • Miralicia
    Love8707 skrev 2012-02-15 08:47:01 följande:
    Hej min dotter har komjölksallergi å har varit förstoppad sen hon var 2 veckor gammal hon äter special ersättning eftersom hon ej tålde min amning för hon råspydde direkt när hon fick det. Hon får medicin varje dag i in flaska som gör satt hon ska bajsa men inget händer vi har gett lavemang varje dag å slangat henne en i nov. Hon kan fortfarande ej bajsa själv. Vi har legat inlagda på sjukhus vi går till en barnläkare 1 gång i veckan men dom hittar inget fel på henne men lik förbannat bajsar hon inte jag känner mig helt hjälplös å värdelös som mamma. Hon har ont i magen varje dag å nu har lavemangen sluta hjälpa kommer knappt ut något bajs å läkarna gör inget blir galen snart. Min dotter blir 4 månder den 17 feb. Några tips på vad det kan va å vad man kan göra??
    Vad får hon för ersättning i nuläget?
  • Miralicia
    Love8707 skrev 2012-02-15 08:47:01 följande:
    Hej min dotter har komjölksallergi å har varit förstoppad sen hon var 2 veckor gammal hon äter special ersättning eftersom hon ej tålde min amning för hon råspydde direkt när hon fick det. Hon får medicin varje dag i in flaska som gör satt hon ska bajsa men inget händer vi har gett lavemang varje dag å slangat henne en i nov. Hon kan fortfarande ej bajsa själv. Vi har legat inlagda på sjukhus vi går till en barnläkare 1 gång i veckan men dom hittar inget fel på henne men lik förbannat bajsar hon inte jag känner mig helt hjälplös å värdelös som mamma. Hon har ont i magen varje dag å nu har lavemangen sluta hjälpa kommer knappt ut något bajs å läkarna gör inget blir galen snart. Min dotter blir 4 månder den 17 feb. Några tips på vad det kan va å vad man kan göra??
    Love8707 skrev 2012-02-15 09:53:25 följande:
    Hon äter Althéra i nyläget...
    Love8707 skrev 2012-02-15 10:50:00 följande:
    Hon får 2 påsar laktipex varje dag
    Ok, Laktipex är samma sak som Lactulos, bara att det är i pulverform istället för flytande. Det har inte alltid så jättegod effekt om det handlar om rejäl förstoppning, är det "bara lite trögt" så kan det fungera. Men när det handlar om behov av större doser så är det inte alls ovanligt att man snarare upplever besvär med gaser, magknip etc mer än att det hjälper om det handlar om ordentlig forstoppning som inte är av tillfällig natur.

"Större doser" är verkligen vad det handlar om när ni i nuläget ger 2 påsar dagligen - normalt för vuxna är 2 påsar i kanske 3-4 dagar och sedan 1-2 påsar som uppföljning vid förstoppning. Till barn mellan 1-6 år är normaldoseringen ½-1 påse per dag - och eran dotter är 4 månader så då handlar det om snudd på extremdosering.

Vid ordentlig förstoppning är det snarast att rekommendera något annat än Lactulos, som Forlax eller Movicol. Normalt sett så anges Forlax Jr i Fass som från 6 månader & Movicol från 2 år även om det är samma aktiva substans i de båda (aningens högre dos/påse i Movicol jr än Forlax Jr), men med tanke på att de tycker att det är ok att ge en snudd på hög vuxendos till en 4-månaders av Laktipex bör det inte vara några problem att ge Forlax eller Movicol istället som bör kunna ha betydligt bättre effekt. Vet att det används även under de "åldersgränserna" utifrån kliniska erfarenheter (Fass säger inte allt om ett läkemedel).  Där vill jag slå ett slag för att snarast försöka få den variant som heter Movicol Junior Neutral, eftersom alla de andra varianterna, Forlax Junior bla, innehåller en baljväxtbaserad tillsats i smakämnet som man som sojaallergiker kan reagera på och det är inte helt ovanligt med kombinationen mjölkallergi och sojaallergi. Har varit med om de som har fått ge stora doser av Forlax Jr och det ändå är besvär med förstoppning och sen har de bytt till Movicol Jr och allt har helt plötsligt börja funka så att de kanske bara behövt hälften så stor dos och efter ett tag även kunnat sluta helt.

Så begär att få testa med Movicol Junior Neutral istället för Laktipex för förstoppningen.

MEN sen framförallt - KRÄV att få testa att byta ersättning till henne.

Althera är baserad på vassle från mjölk och den har specialbehandlats så att proteinerna har delats sönder till så små bitar att kroppen egentligen inte bör kunna känna igen dem som mjölkprotein. De flesta mjölkallergiska barn/bebisar klarar av dessa hydrolyserade ersättningar, men inte alla. En del reagerar även på de små rester som förekommer i Altheran och behöver då en helt mjölkfri ersättning, som Neocate. Det skulle mycket väl (dvs absolut inte helt otänkbart) kunna vara så att din dotters förstoppnignsproblematik beror på att hon reagerar på de små proteinresterna i Altheran.
    Det spelar inte någon roll om läkarna säger att alla tål den och att de inta kan reagera på Altheran, det kan man om man är känslig. Den är ändå baserad på mjölk. Så kräv att åtminstone få testa med Neocate.
  • Miralicia
    Love8707 skrev 2012-02-15 13:58:02 följande:
    Det är hennes andra ersättning hon åt från börja nutramegen eller hur det stavas. Jag ja har frågat många gånger vad läkarna gör. Har träffat kiruger överläkarn på barnläkarmottgning tarmläkare på astrid Lindgrens sjukhus. Dom säger att inget e fel bara fortsätt ge lavemang 2 gånger om dagen å slanga henne 7 gånger för hon kan inte få ut något sj. Slutar jag med det så ligger jag inlagd igen. Å movicol har hon haft men det funkade inte heller så det bytte till laktipex dom sa att det skulle vara bättre för magen. Men ska ta upp med läkarn om Den maten ni rekomendera. Hon har varit så orolig idag å haft ont hon har bara sovit 10 min sen hon gick upp imorse vid 06:30. Det e nog dags för ännu ett besök på akuten å en inläggning på sjukhus. Tack för all tips å råd.
    Nutramigen är också en hydrolyserad ersättning, dvs att den är baserad på mjölk som är sönderdelad.
    Nutra är baserad på kasein och kasein kan vara lite stoppande medan vassle som Althera är baserad på är lite lösande,
    Men oavsett om det är hydrolyserad ersättning som är basserad på kasein som är lite stoppande på magen eller hydrolyserad ersättning baserad på vassle som fungerar lite lösande så spelar ju det ingen roll om den underliggande förstoppningen beror på att hon reagerar på de ytterst små proteinrester som finns kvar i de hydrolyserade ersättningarna. Kräv att få testa Neocate! (Det finns en Nutramigen som också är helt mjölkfri som heter Nutramigen AA, dock innehåller den sojaolja, så dumt att chansa utan se till att få den allra mest hypoallergena som är Neocate.

Och vad gäller Moviccol - be att få testa med Movicol igen och se då till att det är den varianten som heter Movicol Junior Neutral, dvs att det finns inget tillsatt smakämne i den (är baljväxttillsatser i alla de movicolvarianter som har någon forma v smakämne tillsatt). Beror förstoppningen på at thon reagerar på proteinrester i Altheran elelr Nutran så spelar det i princip ingen större roll vilken form av laxerande som hon får, grundorsaken till förstoppningen kvarstår ju ändå.
  • Miralicia
    Zenobia skrev 2012-02-18 20:05:37 följande:
    Oki, tänkte det var milt för magen men då väntar vi.  Vi har inte fått Althera än då det var en beställningsvara på apoteket. Så vi hoppas vi får den på måndag.
    Har märkt att man kan på morronen lura i han 180ml, då äter han för fulla muggar.
    Men det kan vara att han sover bättre nu också då han får atarax för att sova bättre och då blir mer hungrig.
    Härom natten sov han 6 timmar på raken så det var juh bra
    Jag måste säga att jag tycket att det verkar väldigt extremt och typ helt galet att ge en inte ens halvårs gammal bebis Atarax som det första man testar med. Atarax är starkt sederande. Det är visserligen antihistamin men eftersom det är starkt sederande = att man blir trött av den, så utgörs en stor del av effekten vid klåda att man blir så dåsig att man inte orkar tänka på att det kliar. Viss risk för "bakfylla" också. Jag har själv tagit Atarax (som vuxen då) i både högre och lägre dos inför natten pga klåda och jag kände mig som att jag typ gick i lite halvdvala till en bit efter lunch dagen efter innan jag började känna mig "normal" igen om jag hade tagit runt 21-22-tiden.

Så total galenskap att ge Atarax som det första man gör till ett sånt litet barn, varför börja med det "starkaste" när det finns betydligt snällare läkemedel (tex Tavegyl) som kan ha samma effekt? - Det är min åsikt både privat och ur en mer professionell synvinkel.
    (Inte dig jag är irriterad på utan snarast den läkaren som skrivit ut Atarax).

Sen har jag bara skummat igenom dina tidigare inlägg väldigt översiktligt, men jag vill säga tills jag hunnit läsa tillbaka lite mera och noggrannare - ta det lugnt med maten, som jag fattade det när jag bara skummade lite snabbt bakåt i tråden så var han bara lite över tre månader när ni började testa med att ge gröt och sen annan mat. Det är alldeles, alldeles för tidigt. Vänta med egentlig mat tills han är ca 6 månader, innan dess handlar mat om pyttesmå "smaksensationer", dvs i princip 1 kryddmått och inte mer, absolut inte börja öka på mängderna till större och större så att det börjar närma sig smakportioner förrän de närmar sig 6 månader. Och i nuläget när han inte mår bra blir det bara dumt att hålla på med en massa olika, blir så svårt att veta vad som är vad.
    Ännu större anledning att ta det lugn om ni har masssor av allergier i familjen sen innan.
    Såg att du hade gett ditt tidigare barn som var 2 år mat från 4 månader men det är ett bra tag som rekommendationerna om matintroduktion har varit från 6 månader, det var det egentligen redan när ditt äldre barn var nyfött. Tyvärr alldeles för många "BVC-tanter" som inte uppdaterar sig och följer de riktlinjer som finns utan gör lite som de tycker. :-/

Rekommendationerna om 6 månader helamning/ersättning har egentligen gällt ett bra tag  - kollar man på svenska näringsrekommendationerna från livsmedelsverket så är senaste utgåvan från 2004 (eller om det är 2005) och där står det om 6 månader. (Har för mig att rekommendationerna ändrades från 4 månader till 6 månader när mitt äldre barn var drygt 5 månader och det var 2001.) Nu har de gjort en ordentlig översyn och reviderat alla delar av kostråden för barn och publicerade de i höstas. Och det har inget med några ev EU-lagar att göra utan är baserat på vad man kommit fram till i vetenskaplig forskning.

Sen att han äter var tredje till var fjärde timme är absolut inget konstigt utan speglar egentligen bara spädbarns naturliga ät- & sovmönster, eller egentligen kan de snarast äta ännu oftare. ("4-timmarsschemat"  är ett påfund som påförts från läkarvetenskapen på sådär 40-50-talet har jag för mig det var, utan att ha något egentlig koppling till vad som är naturligt beteende för ett spädbarn.) Vill han äta var 3-4:e timme och även vaknar på natten för att äta så är det för att han behöver det som han gör det, han är bara drygt 4 månader. Att börja tillföra en massa extra som gröt, mat, göra om ersättningen till vällingen för att hålla sig längre tid mellan måltiderna och ge "sömnmedicin" för att det ska gå längre emellan på natten är snarast kontraproduktivt. Bättre att låta äta det han behöver och att se till att utreda varför han kanske sover skruttigt pga eksem och klåda och göra något åt de sakerna.
  • Miralicia

pricktester visar rätt sällan utslag, i synnerhet när det handlar om eksem. Och ju mer utbredda och svårare eksem det handlar om desto troligare att det finns en bakomliggande orsak i form av någon födoämnesreaktion. Och bland barn med eksem som reagerar på födoämnen så orsakas ca 90% av reaktionerna av basfödoämnen ssom mjölkprotein, ägg, soja och vete. Detta blir betydligt enklare att komma underfund med om han bara äter ersättning än om man börjar blanda in en massa annat också. Han har ätit Nutra nu ett litet tag utan att eksemen blev bättre, men samtidigt så har ni blandat in en hel del annat samtidigt och då kan det vara svårt att veta vad som är vad.

Och vad gäller att jag skrev om 3 månader så skriver du i ett av dina tidigare inlägg här i tråden att han blev 3 månader 1 januari och sen typ den 5 januari gör du ett inlägg där du skriver att ni hade gett honom gröt, det har jag svårt att få till annat än att han var 3 månader. Men magen och tarmen är absolut inte mogen för att kunna hantera annat än bröstmjölk eller ersättning innan tidigast att de har passerat 16 veckors ålder och en del tar ytterligare lite längre tid på sig.Så att han börjat vakna på natten även om han tidigare sovit längre perioder skulle lika gärna bero på att han känner av att det kan vara oroligt i magen som att eksemen kliar, men att han sen känner att det kliar när han vaknat till av magen.

Genom att fylla på så att det mättar mer och det därmed går längre tid mellan måltiderna så blir ju resultatet snarast att han äter mindre än vad han behöver om han redan äter lite (för) lite. Riset eller den andra mat ni ger tillför betydligt mindre näringsmässigt än om han skulle få ytterligare någon flaska med ersättning per dag, vilket innebär att han får i sig mer näring än om han äter färre portioner som är tyngre och det därmed går längre tid mellan måltiderna.

Jag säger inget om att han inte kan behöva något för klådan, men att pricktest är långt ifrån hela sanningen. Har ni fått något att behandla eksemen med annat än att smörja med fet salva?

• Miralicia
    ränderpåtvären skrev 2012-02-20 21:42:18 följande:
    Är det någon som fått utslag eller liknande av leksaker?

Vi var på bvc förra veckan och efteråt kom det röda finnar på kinden och under hela ena ögat såg det ut som en jätteröd vagel fast när man tittade närmre såg man att det var en upphöjning i den också. Så där såg dottern ofta ut när hon fick i sig mjölk och nu "smakade" hon på leksakerna där.
    Hon åt ägg några dagar tidigare och undrar lite om det även skulle kunna bero på det? 
    Det är väl fler barn än hon som smakar på leksakerna och om de har ätit tex ersättning eller annat med mjölk i anslutning till det så blir det ju mjölkspår på leksakerna och om din dotter sen smakar på dem så får hon i sig spåren
  • Miralicia
    scharlotta skrev 2012-02-27 20:18:24 följande:
    Är det sant? Vad är det för kokosmjölk? Jag har aldrig ens tänkt tanken på att kolla innehållsförteckningen på kokosmjölk.. 
    Kokosmjölk i pulverform kan ofta vara utblandad med lite skummjölkspulver och ibland kan det hända att en del restauranger kan dryga ut den dyrare kokosmjölken med att ha i en skvätt av lite billigare komjölk
  • Miralicia
    Färgen skrev 2012-03-03 10:15:35 följande:
    Hur mycket motsvarar 5dl berikad dryck? Vi fick reda på att hon skulle ha 250mg dagligen i förra vevan vi slutade med mjölk, så vi har gjort samma nu då det är så lång väntetid för att få prata med dietisten..
    5 dl berikad dryck = 5*120 mg = 600 mg

0-6 månader - 360 mg
    6 mån - 1 år - 540 mg
    1-6 år 600 mg
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar