Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

t0va skrev 2011-09-12 12:54:45 följande:
    Vet du vad druvsockret är gjort på, om det funkar för veteallergiker. 
    Inte undersökt det eftersom det inte har varit aktuellt för oss att bry oss om eftersom dottern äter alla sädesslag med undantag av att vi är restrikiva med havre (hon äter Oatly havreglass och om det är lite havrekli etc i bröd och så men inte havre som mjölk eller grädde).

Kontakta dem som gör dem och fråga vad druvsockret är framställt ifrån
    031-3323630
    info@carls-bergh.se
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    ElsaT skrev 2011-09-23 09:40:12 följande:
    Ska försöka sluta amma min 11 mån kille nu. Vi tror han har mjölkproteinallergi. Hur mkt kalcium behöver han få i sig om dagen? Han älskar EnaGo's välling, gröten går i hyfsat den med och dom innehåller 228 resp 222 mg per portion. Eftersom jag ammat och har vi inte introducerat någon mjölkfri ersättning.
    11-månaders bör få i sig 540 mg och från 1 år 600 mg/dag

Ett enkelt sätt att få i lite extra kalcium är att göra gröten eller vällingen på kalciumberikad ris- eller havredryck, de innehåller 120 mg kalcium per dl ungefär

Jag skrev lite om det här med kalcium utan mjölkprodukter på bloggen härom dagen:
    utanallt.blogspot.com/2011/09/tillrackligt-med-kalcium-utan.html
  • Miralicia
    Näset skrev 2011-09-24 21:11:09 följande:
    Någon som vet om det går att få tag på blodkorv/blodpudding som är mjölkfri?
    Vad jag vet/kommer ihåg så brukar i princip de flesta sorters blodpudding vara utan mjölk.
  • Miralicia
    Etl1 skrev 2011-09-24 21:52:48 följande:
    Hej.. dottern fyller 1 år imon och ska få äta tårta för första gången. Hade tänk köpa någon mjölkfri tårta eftersom att jag är dålig på att baka.. MEN vi hittar inga tårtor någonstanns. Vi måste förbeställa har vi bara hört från andra. Så nu behöver jag er hjälp.. er godaste (och ganska lätta) recept på mjölkfria tårtor tack =)
    Mjölkfri typ gräddtårta blir (i varje fall i mitt tycke) ingen direkt höjdare eftersom det ändå inte blir riktigt samma sak med ersättningsprodukterna för vispad grädde som med vanlig ko-grädde. Utan bättre att satsa på andra typer av tårtor än gräddtårtor, tex tårtor som är täckta med sugarpaste, frukt/bär i gelé ovanpå etc.

Ett enkelt sätt att fixa till fika om de ska vara tills i morgon och du inte är så väldigt van/bra på att baka är ju att bara ta ett vanligt recept på kladdkaka (ett som bara har kako i sig och inte en massa choklad som ska smältas också) och byta ut smör mot mjölkfritt margarin när du bakar, eller om du hellre vill köpa så har jag för mig att det är i varje fall någon av Frödinges färdiga kladdkakor som man kan hitta i frysdisken som är utan mjölk. Och sen ev servera vispad grädde till de som kan äta mjölk och lite Oatlyglass till de som behöver mjölkfritt och sen göra lite fruktsallad till.
  • Miralicia
    cofiepropp skrev 2011-10-01 11:45:21 följande:

Hej!

Ni som bytt mjölkfri ersättning : Hur snabbt märkte ni förbättring?
     Sonen, 2 månader gammal, bytte till Althera i onsdags pga långvariga, frekventa diarreer  men är fortsatt fruktansvärt lös i magen, slemmig avföring varvart med diareer.. Han fick Nutramigen fr dag 4 eftersom han blev förstoppad av vanlig ersättning. Han har 4 syskon som varit yeller är mjölkproteinallergiska..

Kan mycket väl vara så/rätt så troligt att han reagerar på de ytterst små mängderna mjölkprotein som finns i de hydrolyserade ersättningarna (som både Nutra och Althera är) och behöver en ersättning som är helt fri från mjölkprotein som Neocate eller Nutramigen AA.

Men jag skulle ändå avvakta några dagar till och se om det börjar märkas några tecken på att magen kanske börjar vänja sig vid Altheran. Altheran innehåller (mjölkfri) laktos vilket inte Nutran gör och om han nu fått Nutra innan och därigenom inte varit utsatt för laktos så kan hans produktion av laktas (som är enzymet som spjälkar laktosen) ha minskat så att han får lite symtom liknande laktosintolerans i början innan kroppen har kommit igång med att öka på laktasproduktionen, vilket kan förklara diarréerna han fått efter bytet till Althera. Så avvakta några dagar skulle jag nog ändå göra och se om det blir bättre med diarréerna eftersom det kan ta ett litet tag för tarmen att ställa om sig och återhämta sig om den är skadad.

I mjölk så finns det drygt ett tjugotal olika proteiner, dels kasein (som finns hydrolyserat i Nutra) och en en lång rad olika vassleproteiner (Althera är baserad på hydrolyserat vassle) och man reagerar vanligtvis på minst två olika proteiner. Det gör att det kan fungera med vasslebaserade hydrolysat även om det inte funkar med kaseinbaserade hydrolysat, men ibland fungerar det inte med någon variant utan det behövs en helt mjölkfri ersättning, men pga prisskillnaden så vill de gärna att man har prövat  båda varianterna av hydrolysat först.

Om det inte har blivit en markant försämring sen bytet så skulle jag avvakta några dagar (kanske en vecka till) för att se om jag kan se några tecken på om tarmen börjar att hinna återhämta sig och ställa om sig till laktosen i Altheran innan jag testar med en helt mjölkfri ersättning, men har det blivit en dramatisk försämring mot hur det var innan eller om det blir en rejäl försämring mot när han åt Nutra så skulle jag se till att få testa med helt mjölkfri som Neocate.
  • Miralicia
    pusselpappan skrev 2011-10-01 12:38:03 följande:
    Vi har en dotter på snart två år som varit mjölkproteinallergiker sedan hon föddes och hennes läkare tycker nu att det är dags att börja provocera så smått med mjölk. Hon har aldrig fått i sig mjölk annat än via bröstmjölken och reagerade då framförallt med mag-tarmproblem. För ett par dagar sedan lät vi henne äta ett par vindruvor som låg i en skål där det varit vanlig glass och det dröjde inte länge förrän hon blev knallröd runt hela munnen. Det la sig efter en halvtimme ungefär och vi märkte ingen reaktion i magen. Frågan är nu om vi ändå ska påbörja en provocering enligt läkarens steg-för-steg-instruktion, eller om vi ska nöja oss med att konstatera att hon fortfarande inte tål mjölk?
    Det kan ju vara så mycket annat i glass som kan orsaka besvär som tex ägg som ju är rått och inte tillagat (= mer allergent, och skulle kunna ge symtom om det kanske är mild äggallergi även om ni inte märkt några symtom när hon ätit sådant som innehållit tillagat ägg - säger inte att det är så, men att det tex skulle kunna vara en ev felkälla om ni bara utgår från reaktionen på de glassrester som följde med vindruvorna).

Jag skulle göra steg för steg provokation innan jag drog några slutsatser. Ett tips är att när ni ska provocera att ni ser till att i början använda er av laktosfria mjölkprodukter, då behöver ni inte fundera på om det är proteinet eller om det är laktosen som orsakar ev mag-tarmproblem om det nu skulle bli reaktion därifrån. I och med att hon varit utan mjölk länge så har hennes laktasproduktion (laktas = det enzym som spjälkar laktosen i mjölk till glukos och galaktos så att kroppen kan ta upp näringen) minskat genom att kroppen har märkt att det innte funnits något behov av det.  När produktionen av laktas är för liten i förhållande till den mängd laktos som tarmen utsätts för så uppstår symtom som vid laktosintolerans - magknip, gasig och bubblig i magen, diarré genom att laktosen inte spjälkas utan ligger kvar och jäser i tarmen. Genom att använda laktosfritt vid början av en provokation så behöver man inte fundera på om det är proteinet eller laktosen som är orsaken ifall den typen av symtom skulle uppstå.
  • Miralicia
    pusselpappan skrev 2011-10-01 12:59:12 följande:
    Ok, tack för tipset om att börja provocera med laktosfria mjölkprodukter. Det hade vi inte tänkt på annars. Ägg är hon tyvärr också allergisk mot, så vi hade självklart dubbelkollat innan att glassen inte innehöll ägg. Men om det däremot var proteinet eller laktosen hon reagerade på kan vi klart inte veta... eller man kanske inte får hudreaktioner av laktos?
    Hud reaktioner får du inte av laktos, men det kan ju vara lite blandat annat i glass - sojasläktingar, ev smaksättningar etc som man kanske inte tänker på. Bättre att satsa på att använda helt rena produkter i början när man ska provocera som man kan blanda i något annat istället för sådant där det man ska provocera med ingår som en delingrediens i något köpt hel-/havfabrikat.

Att tex börja med att blanda i 1 krm laktosfri mjölk/grädde i maten direkt på tallriken, eller att ha i en liten flisa laktosfritt smör ihop med annat mjölkfritt matfett som man steker i första dagen, sen successivt öka på mängden så att man kanske steker i laktosfritt smör (smör = hög fetthalt = väldigt låg proteinhalt). Bakar bröd/kakor med laktosfritt smör & mjölk, använda laktosfri grädde i successivt ökad mängd i matlagningen (kanske först använda 1 msk laktosfri grädde ihop med övrigt mjölkfri grädde i maträtt för hela familjen, sen 2 msk, ½ dl osv i successivt ökad mängd). Så att man först använder sig av mjölkprodukter som varit upphettade (eftersom det kan göra att de tolereras lite lättare pga att proteinstrukturen kan förändras en aning, ju längre upphettning - desto större proteinpåverkan) innan man går över på mjölkprodukter direkt från kylskåpet.

Så skulle/gör jag i varje fall i samband med provokation, men det finns många olika "skolor" angående hur man ska genomföra provokationer med mjölk. Sen beror det ju också på i vilket sammanhang som provokationen sker och vilken typ av reaktioner som det handlar om.
  • Miralicia

Leiben : beklagar att du inte har fått svar innan. Själv har jag haft fullt upp så jag knappt hunnit vara här senaste veckorna men ska svara så snart jag sitter vid en dator istället för från mobilen om ingen annan hinner före. Men väldigt korta svar så länge allergitester är inte speciellt säkra alls. de mäter en typ av reaktioner men det finns flera olika mekanismer som kan ligga bakom reaktioner. det säkraste "testet" är att utgå från symtomen och att de försvinner när man tar bort det misstänkta och sen kommer tillbaka när man lägger tillbaka samma sak till kosten. vad gäller bajs så är det nog inte direkt bajset som sådant de i första hand reager på utan att bajset innehåller något som de inte tål.

• Miralicia
    Leiben skrev 2011-10-12 16:43:46 följande:
    Tack gulliga ni! JAg menade inte att vara förebrående eller krävande. Kände mig bara så himla förvirrad och ensam i det här. När man träffat både läkare och dietist och de hänvisar till den andra på mina frågor.

K Kavat: Och tack för informationen om utredning/testning. Inte särskilt upplyftande att det ska vara så ovisst och otillförlitligt. Kan inte läkarna upplysa om det eller?

Ang gröten så har han bara fått lite rivet äpple och lite kanel vilket han tål i andra sammanhang så då måste det vara mängden havre. Ska man ändå utesluta all havre? Även Ena goen tex?  Tjorvigt värre! Borde inte heller varit mjölkrester i.

T0va: Jobbigt med er 14-månaders och att ni inte heller får stöd av sjukvården. Själva ska vi flytta i årsskiftet vilket innebär byte av bvc och läkare. Då vill jag dra igång stora apparaten redan från början där. Sonen ligger lågt på viktkurvan också och nuvarande bvc påpekar det mycket.
    I vilka andra sammanhang får han kanel? Kanel är starkt och kan väldigt ofta ge röda utslag på huden när man får det direkt på. Äter han kanske kanelbullar annars utan problem men reagerar på gröten med kanel så skulle jag i första hand misstänka kanelen. Om du strör kanel på gröten så blir det lätt större mängd än vad som blir i fyllningen på en bulle. Kanelen du strör direkt på gröten kommer direkt från burken medan den i bullarna har varit upphettad. Eftersom gröt ofta kladdas runt mer än tex en kanelbulle och då blir fuktigare mot huden så sprids kanelen över större område och i kombination med att den inte varit tillagad/upphettad, större mängd och fukt så blir det reaktion i form av röda utslag.

Jag skulle testa med att se om det blir samma reaktion på gröten om du serverar den utan kanel. Jag misstänker att det inte kommer bli röda utslag då.
  • Miralicia
    Exit skrev 2011-10-13 11:37:32 följande:
    Har försökt få tag i allergimottagningen på SÖS i två dagar utan lycka.
    Men jag reagerade på någon som någon annan skrev. Att dom kan reagera om man använt t.ex. en träslev att laga deras mat med som man lagar mjölkmat med. Kan dom reagera så? Vi lagar ju all mat i samma kastruller som hans mat, använder samma redskap, diskar hans tallrikar med samma diskborste/svamp. Han började ju få tillbaka utslagen lite smått när han började få smakisar. Kan det vara så enkelt?
    Det kan vara så enkelt. Både trä, plast, teflon är porösa material där allergener kan tränga in i små repor och porer. Det bästa är metall/rostfritt som det bara kan ligga på ytan av. Men skärbrädor, bunkar etc i plast, (teflon)stekpannor och plast-/träredskap kan vara bra att ha separat om man är känslig. Diskborstar kan innehålla väldigt mycket allergener, så en separat allergidiskborste är väldig bra. Kastruller i metall går vanligtvis att få rena, men att man kanske diskar dem två gånger om de använts till annat  allergikost - att först diska som vanligt, skölja riktigt noga och sedan diskar man den till synes rena grytan en gång till med den rena allergidiskborsten innan man använder till allergikern. Men det är inte alltid det räcker med det m man är väldigt känslig, då kan det vara ett måste att ha helt separata tillagningskärl och porslin.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar