Mjölkallergitråden - bebisar
shinysister skrev 2011-01-06 09:08:54 följande:
Hej! Måste fråga er som ammar och äter mjölkfri kost om ni mår bra?Jag har en son på 2 månader. Jag började äta mjölkfritt när han var 3 veckor gammal och det blev genast mycket bättre med magont och spyor. Hans utslag är även helt borta.
Amningen går jätte bra och jag tycker de är jätte mysigt. Men de senaste 2 veckorna har jag haft sån otrolig huvudvärk varje dag, kännt mig trött och orkeslös. Igår tyckte jag att de verkar som att lillen inte blev nöjd från bröstet.. de var som att de inte kom så mycket som de brukar göra. Gav han ersättning och han vart nöjd igen. Igår kväll märkte jag desutom att jag har fått utslag. små små uphöjda knottror på båda armarna, hals och bakom öronen.
Är det någon som kan sätta ihop allt detta? Hör hur jag mår ihop med att jag äter mjölkfrikost tror ni? Kan mjölken börja minska när jag mår så dåligt som jag gör? Vad tror ni?
En tanke är att det kanske är något som du har börjat äta mera av nu som du kanske inte tål. De kan ju varit så att du inte har tålt det så bra tidigare heller men att symtomen varit diffusa så du inte direkt märkt av dem, men att nu när du ökat upp mängden pga att du äter mera av det än tidigare när du äter mjölkfritt så har det börjat ge symtom.
Appropå att du upplevt att mjöken minskat så att han inte blir nöjd längre, så brukar de ha ökningsperioder med lite mellanrum där det upplevs att mjölken kanske inte räcker till jämfört med hur det varit innan. Och om jag inte minns fel så brukar det vara en i krokarna kring två månader. Testa att intensivamma under någon/några dagar - dvs att amma på minsta signal (flera gånger i timmen då alltså), och så snart han släpper bröstet så byter du bröst fram och tillbaka upprepade gånger vid varje amningstillfälle (ju mer han ammar så stimuleras mjölkproduktionen) och amma aktivt på så sätt att när han börjar somna till vid bröstet så kan du ta bort honom, lossa lite kläder, byt blöja etc så att han vaknar till lite och erbjud sedan bröstet igen. Mycket hud mot hudkontakt och gärna även försöka amma så mycket det bara går under natten för det stimulerar mjölkproduktionen extra mycket. Passa gärna på att om möjligt avsätta någon dag åt enbart amning där du ser till att ha gott om dricka och ätbart i närheten och lite förströelse i form av tex tv eller filmer som du kan titta på tillgängliga och i princip bäddar ner dig i sängen med bebisen och bara ägnar dig åt att amma, amma och amma i en dag eller två så brukar de allra flesta snabbt kunna öka upp mjölkproduktionen.