2Fina skrev 2010-12-27 20:48:02 följande:
Tack så var det ja!
Nu är jag less igen, han har senaste fyra kvällarna varit skitjobbig att somna
nu duger inte ens att stå och vagga honom utan han ylar hela tiden.... bröstet duger inte, vagnen duger absolut inte, ligga på golvet duger inte... och inte att bli buren... så less ![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile4.gif)
Ppå nätterna får vi också stå och vagga honom, nu har min rygg brakat ihop så det går bara inte att lägga ner honom lugnt i sängen efter att han somnat, inatt fick maken ta honom efter några försök och han vaknade varje gång då det hugger i min rygg så det inte funkar att lägga ner honom lugnt... Det kan ju inte anses vara normalt att ha det på det här viset?? ![Gråter Gråter](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-cry.gif)
Jag har inte hunnit läsa så noga i tråden senaste dagarna, men hur gammal är han?
LadyM skrev 2010-12-27 18:08:59 följande:
Darling Pink: Min lille knatte tar inte flaska och jag gör mer "grötaktig" ersättning till honom som jag ger med sked - blandar vatten, maizena och pulverersättning och kokar ihop. Sen brukar jag göra polentagröt också, där jag blandar i ersättningspulvret med polentagryn och vatten. Blir lite mer spännande konsistens eftersom det är gryn, men det fastnar också överallt! Haha!
Ramlade precis in i denna tråden (som tur är!) har precis fått veta att min lille (4 mån) har kraftiig ägg & mjölkallergi. Jag har varit mjölkfri i 1 månad nu, trodde att alla hans eksem i ansiktet skulle bli bättre men det har de inte blivit det minsta. Har behandlat med kortison i 4 omgångar nu, det kommer tillbaka varje gång så fort jag avslutar behandlingen.
Ska ta och läsa tillbakai tråden nu och se vad ni har för erfarenheter av det här allergiträsket! ![Glad Glad](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Och till er båda: Som jag (lite trött just nu) uppfattar det så ammar ni båda, eller hur?
Min första tanke vad gäller er båda två är att det kanske skulle kunna vara något mera som era barn inte tål än bara mjölk (och ägg i Lady Marmalades fall).
Om ni är helt säkra på att ni inte har missat något som innehåller mjölk så skulle jag fundera på om det kanske skulle kunna vara något mera som era barn inte tål, fundera över/kolla igenom allting noga - tex det är inte så att ni använder Zendiums tandkräm när ni borstar tänderna? (Alla Zendiums vuxentandkrämer innehåller colostrum, vilket är råmjölk från kossor)
Så vad äter ni istället för mjölkprodukter nu när ni är mjölkfria? Min första tanke är att det skulle kunna vara soja - om det är så att ni använder er av sojabaserade produkter istället för mjölk (men även annars så kan soja och andra baljväxter finnas med dolt i en hel del produkter, i synnerhet baljväxtbaserade tillsatser som finns typ i allt).
Och i Darling Pinks fall så skulle även ägg vara tänkbart genom att du tex börjat äta mer produkter som innehåller ägg (tex majonnäs) när ni nu inte längre har med mjölk i kosten.
Att jag funderar i första hand på soja (och ev ägg) är för att mjölk och ägg är de klart vanligaste allergierna hos spädbarn och mellan soja och mjölk finns ytterligare en koppling (mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn utvecklar även sojaallergi - nämns lite olika siffror på olika ställen) genom att de har lite liknande proteinstruktur så att kroppen "tar fel" och typ korsreagerar på soja i tron att det är mjölk och även därigenom utvecklar sojaallergi. Och risken för att utveckla sojaallergi ska tydligen vara ytterligare lite större om man har både mjölk- och äggallergi innan har jag hört nån stans ifrån (som jag just i nuläget inte kommer ihåg varifrån).