Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Ilsa skrev 2010-11-11 09:14:37 följande:
    Vi pratade om det igår, jag och läkaren, innan jag gick. Vad vi borde göra om kräkningarna blev värre. Försiktigt introducera NAN igen och därefter börja med matportioner.

Det känns läskigt att ge honom nånting som han så uppenbart reagerar på. Men det kan kanske bara vara ovana också? Jag själv fick jätteont i magen igen när jag efter uppehåll började äta mjölkprodukter.
    Det man vanligtvis reagerar på när man återinför mjölk i kosten efter att ha varit utan är laktosen. Detta eftersom när kroppen inte tillförs mjölk och laktos "vrider ner" produktionen av laktasenzym då det inte behövs om man inte får i sig laktos (vilket man inte gör om man inte äter mjölk över huvud taget) och detta kan ta ett litet tag för kroppen att ställa om sig till normal laktasproduktion igen och att innan kroppen har hunnit ikapp så är man lite känslig för och kan reagerar på laktosen i mjölkprodukter om man äter mer än vad kroppen hinner spjälka.

Men som jag kommer ihåg av vad jag läst innan så är det Althera som han ätit som mjölkfri ersättning innan? I så fall så har han hela tiden fått i sig laktos eftersom Althera är den enda "mjölkfria" ersättningen som innehåller laktos (som renats från mjölkprotein). Eftersom han hela tiden fått i sig laktos genom Altheran så ska han inte reagera på laktos från vanlig mjölk om han får i sig det eftersom han hela tiden har haft oförändrad laktasproduktion i kroppen. Utan har han ätit Althera och reagerar på vanlig mjölkersättning som NAN/Semper så kan du vara säker på att det är proteinet han reagerat på, eftersom hans laktasproduktion inte minskat och därför bör han knappast reagera på laktosinnehåll i NAN/Semper utan kan spjälka det som vanligt.

I övrigt har K Kavat sagt det bra tycker jag (vad jag kommer ihåg att ag läst att hon skrivit).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Det blåa huset skrev 2010-11-12 19:07:54 följande:
    Nu har vi fått det konstaterat, lillan är mjölkallergiker. Skönt att ha det klart nu, vet att jag ska fortsätta äta som jag gör. Gick mjölkskola igår och fick av läkaren och dietisten veta att det är okej att äta produkter som kan "innehålla spår av mjölk" och sojaprodukter.  
    Då är det lugnt fram till den dagen dottern ska börja med smakisar och välling.
    Ta det lite försiktigt ändå , det finns de som reagerar på att mamman äter sånt som är märkt med kan innehålla spår av mjölk. så där får du testa dig fram om det fungerar för dig/er.
    Bara för att läkare/dietister säger att det är så lite i spårmärkta produkter om det nu är något i så att det ska inte ett ammat barn reagera på så är det en hel del barn som inte har hört talas om att de inte ska kunna reagera på det utan att det händer att de reagerar på att mamman ätit något som kunnat innehålla spår av mjölk om de är känsliga. Flört  Utan man får prova sig fram för att se om det fungerar i ens eget fall eller inte.

Och vad gäller soja så ta det lite försiktigt med det med även om de sagt att det är ok. Mellan 30-50% (lite olika siffror nämns på olika ställen) av mjölkallergiska bebisar/småbarn utvecklar även sojaallergi och en sojaallergi är mindre benägen att växa bort än vad en mjölkallergi är. Sojaallergi är nästan besvärligare än mjölkallergi eftersom man ganska ofta reagerar även på andra baljväxter och baljväxtbaserade tillsatser som finns i ALLT.
    Ös inte på med sojaprodukter utan smyg in det lite försiktigt om du absolut vill använda sojaprodukter och byt inte ut allt till sojabaserade mjölkersättningsprodukter och var uppmärksam på om det blir reaktioner. Soja är ett kraftfullt och potent allergen som kan ge kraftiga reaktioner och är ofta dolt i andra livsmedel. Så länge som du inte märker några reaktioner på soja så skulle jag inte bry mig om soja som är dolt i andra produkter, men vara lite försiktig med rena sojaprodukter (typ olika sojabaserade vegetariska produkter som sojafärs, tofu, sojakorv etc) och sojabaserade mjölkersättningsprodukter. Detta utifrån mina erfarenheter med mjölk- & sojaallergiker (och ett gäng saker till), sojaallergin är betydligt mer "förstörande" än vad mjölkprotein är.
  • Miralicia
    svalsta skrev 2010-11-17 19:59:11 följande:
    HEJ!

Min dotte har mjökproteinallergi undrar om ja kan ge henne SOYGHURT ?? De med smak (blåbär och jordgubb) är kanske för söta? Men de finns ju även naturell.. Hon är 8 månader

Snälla, tacksam för svar!!
    Ur sockersynpunkt är det väl knappast någon större fara, MEN det finns ett ganska starkt samband mellan mjölkproteinallergi och sojaallergi. Mellan 30-50% (lite olika siffror nämns på olika ställen) av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även allergi mot soja, så jag skulle inte rekommendera att medvetet ge en 8-månaders soyghurt när det finns andra alternativ tillgängliga (som Yosa eller alldeles nyligen har även Oatly kommit ut med havrebaserad yoghurt). Sojaallergi är ofta mindre benägen att växa bort än vad mjölkallergi är och sojaallergi är oftare besvärligare att leva med än mjölkallergi eftersom man många gånger även reagerar på olika baljväxtbaserade tillsatser som kan förekomma i så gott som ALLT.

Man brukar ofta rekommendera att vara väldigt restriktiv med att ge sojaprodukter istället för mjölk till småbarn. Hur länge brukar variera lite - ibland nämns till 1 år, ibland till 3 år, nån gång 6 månader, men oftast brukar nämnas närmare 2 år. Rekommendationerna brukar inte vara att ha noll tolerans utan att vara restriktiv, men utifrån att själv ha både mjölk- och sojaallergikskt barn (och ett gäng saker till) så är sojaallergin mycket mer hindrande i vardagen vilket kan vara bra att vara medveten om och sen får var och en göra en riskavvägning för sin egen situation.
  • Miralicia
    svalsta skrev 2010-11-20 08:02:36 följande:
    Hej igen! Jag köpte YOSA som någon rekomenderade i onsdags och gav min dotter lite.. bara någon tsk eller så.. hon gillade det! MEN!
    1 timme senare kom de röda prickar på armar, ben, rygg och mage! Hela kroppen alltså ! Hon var för övrigt pigg och glad men vi ringde ändå vårdguiden och berättade och de sa att de kunde vara så att hon reagerade på havren?
    Min tjej är visst superkänslig..

Prickarna (röda små) såg precis ut som mjölprickarna hon hade när d upptäcktes att hon var mjölkproteinallergiker.. prickarna var även kvar dagen etter på morogen men hade tonats ned något, under dagen försvann dom helt..

ska inte testa YOSA igen
    Vilken Yosa var det som du testade? Behöver ju inte vara havren utan kan vara nån frukt/bär som ingår som smaksättning också, finns ju ingen direkt helt naturell Yosa.
  • Miralicia
    VARNING!

Från Oatlys hemsida:

Viktigt meddelande till dig som är mjölkproteinallerigker Trots att vi alltid gör mycket noggranna kontroller av alla våra ingredienser har vi nu upptäckt att syrningskulturen i Havregurten innehåller mjölkprotein. Eftersom syrningskulturen är en liten ingrediens blir mjölkproteininnehållet i Havregurten lågt. Analyssvar på mjölkproteininnehåll är ännu inte klara så exakt hur lågt vet vi inte i nuläget.
    Vi begär alltid in allergendeklaration från alla våra leverantörer av ingredienser, vilket vi har gjort även för syrningskulturen. I denna allergeninformation framkom inte att kulturen innehåller mjölk. När vi bad om mer detaljer kring framställningsmetoder för syrningskulturen framkom nya fakta och vi kunde nu konstatera att den trots allt innehåller mjölk.
    Den nu aktuella syrningskulturen finns bara i Havregurt och inte i någon annan produkt från Oatly.
    Vi är hemskt ledsna för de problem som detta kan ha orsakat er. Har du frågor är du varmt välkommen att ringa oss på konsumentkontakt (020 - 84 28 43) eller skicka e-post till oss på [email protected]
    och

Oatlys Havregurt innehåller mjölkprotein Oatlys Havregurt innehåller små mängder av mjölkprotein. Det är den av Oatly inköpta syrningskulturen som visat sig innehålla proteinet.
    - För oss är det oerhört viktigt att kunna ta fullt ansvar för produkten. Vi har därför beslutat att stoppa försäljningen till dess innehållet kan garanteras, säger Oatlys kvalitetschef Ulrika Sydmark
    Det är enbart de konsumenter som är mjölkproteinallergiker som får rådet att inte konsumera Havregurt. Oatly har inte fått in några rapporter om att någon konsument drabbats av problem. Men bara det faktum att vi fått kunskap om förekomsten var tillräckligt för att agera kraftfullt.
    - Vi upptäckte problemet när vi gjorde en fördjupad kontroll hos den leverantör som levererat syrningskulturen och stoppade då genast utleveranser och försäljning av Havregurt, säger Ulrika Sydmark
    Den nu aktuella syrningskulturen finns bara i Havregurt och inte i någon annan produkt från Oatly.
    För mer information kontakta kvalitetsansvarig Ulrika Sydmark 0733-100 975 eller informationsansvarig Carina Tollmar 0708-479 921 
  • Miralicia
    kottens mamma skrev 2010-11-30 14:57:49 följande:
    Hej!
    Känner mig vilsen och uppgiven och hoppas på lite peppning och råd... :)
    Helammar min 4 månaders bebis. Han visade tidigt att han var känslig för mjölk med att kräkas kaskader när jag druckit mjölk. Slutade med det och allt var frid och fröjd tills för ca 2 månader sedan. Han fick utslag som försvann och kom tillbaka. Atopiskt eksem sa bvc.
    Det eskalerade och nu har han fruktansvärd klåda och sår fulla huvudet, kinderna och på kroppen.
    Sover dårligt och är irriterad av klådan.

På bvc säger dom att dom tror han är mjölkprotien allergisk. Vi har ingen allergi i släkten så det här är ovant.
    Har fattat att byta ut smör och mjölk osv ... men vad ska jag kolla efter på innehållsförteckningen?
    Vad äter man?

Vad ska jag ge han när jag slutat amma??
    Allt känns så tungt just nu.
    Hinner inte skriva så mkt just nu eftersom jag sitter på en buss, men kolla i min blogg (länk finns i signaturen, men även direktlänkar till vissa inlägg längst ner i trådstarten av den här tråden) finns listor med beteckningar på vad mjölk kan dölja sig bakom och även listor med vad det finns för olika sorters ersättningsprodukter mm så har du grunden i varje fall. Och sen finns det lite varierande recept också (även om de är fria från betydligt mer än bara mjölk.
  • Miralicia

Finns helt mjölkfri choklad från Plamil som distibueras av Kung Markatta. Står mjölkfri choklad på den.

(Finns även annan choklad som tillverkas av Plamil och som har annan distributör här i Sverige (Life Products), men den innehåller sojamjöl och omslagen på de olika sorterna är förvillande lika - i princip identiska förutom distributörens namn. Så kolla noga på innehållsförteckningen vilken plamilsort det är om man även undviker soja.)

Problemet med choklad/chokladtillverkning är främst att det går inte att rengöra maskinerna mellan de olika produktionsomgångarna genom att diska med vatten och diskmedel. Istället rengörs maskinerna genom att en annan chokladmassa trycks igenom maskinerna. Det gör att det kan förekomma rester av den som tidigare tillverkades, så att det i de första av den nya produktiionsomgången kan förekomma rätt mycket "spår" av tex mjölk, nötter etc, medan de på slutet av produktionsomgången i princip är helt utan. Men det går ju knappast att veta när under produktionsomgången just den chokladkakan man funderar på att köpa tillverkades. De innehåller visserligen inte mjölk, men det kan vara rester (i olika stor utsträckning) av mjölk som finns kvar sen produktionsomgången innan.

En annan anledning till att det kan vara märkt med att det kan innehålla spår av tex mjölk är att det visserligen inte används någon mjölk i de produkter som tillverkas i just den maskinen, men att de använder skummjölkspulver till annan choklad som tillverkas i maskinen bredvid och att det då kan yra/damma lite av skummjölkspulver i lokalen när de fyller på ingredienser till en ny produktionsomgång så att det finns risk för att det kan kontaminera det i maskinen bredvid med små mängder mjölk.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-12 20:17:38 följande:
    Man kan ta ett lager med smörkräm mellan marsipan/mmf och grädde så funkar det bättre.
    Eller pensla undersidan av marsipanlocket med ett tunt lager smält margarin eller raps-/solrosolja om man inte vill ha smörkräm utan bara "grädde"
  • Miralicia
    myran82 skrev 2010-12-20 21:31:18 följande:
    Hejsan.

Undrar lite saker & någon kanske kan vara till hjälp?

Sonen är 8 månader & har ätit mjölkfritt sen han var ungefär 8 veckor gammal. När han var lite mer än 6 månader började vi försiktig att ge honom lite mjölk. Först ett kryddmått vanlig ersättningspulver i hans mjölkfri och har sedan ökat på mängden utan några reaktioner. Nu äter han 1 portion vanlig pulvergröt om dagen, men vågar jag inte ge.
    Nu till problemet. Han har en del torrhetsfläckar, några har gått & blivit eksem och det är inte så kul. Jag har för mig att de började bli de torra fläckarna ungefär när vi började med gröten men kan inte minnas riktigt.
    Kan allergin visa sig om eksem? BVC-sköterskan tror inte det och vill att vi ska ta bort allt det mjölkfri nu. Hon vill att vi ska ge honom vanlig vällig och skriver därför inte ut mer recept på ersättning.  Har sett att det finns en mjölkfri välling, enago, och den har vi testat men sonen tycker inte om den.

Hur skulle ni göra? Ta bort mjölken helt igen eller göra som bvc säger och börja ge honom av vanlig välling & mat med mjölk.
    Mjölkallergi kan absolut visa sig som eksem, mycket vanligt att mjölkallergi visar sig som eksem vill jag säga. Om man har ett barn som har mycket eksem så brukar första rekommendationen vara att testa utan mjölk (om det är BVC-personal som kan sitt jobb, vilket det tyvärr finns väldigt få av när det handlar om allergier).
    Om jag var er skulle jag ta bort all mjölk igen och se om torrfläckar och eksem försvinner. Det skulle jag i varje fall göra innan jag går på och ger mer mjölk, för risken är att det kan bli mycket värre med eksem om det är att det beror på mjölken.

Sonen lider knappast av att gå tillbaka till helt mjölkfritt ett tag igen för att se om det blir bättre, medan det kan bli mycket mer lidande med kliande eksem av att köra på med mer mjölk om det är mjölken som är boven. Så jag är för att man testar den variant som blir lindrigast för barnet först. Blir det ingen skillnad på att åter köra helt mjölkfritt utan eksemen är kvar oförändrade (även om man också testat att smörja med kortison - ibland kan eksem behöva lite hjälp på vägen att läka även om man fått bort det som orsakar dem), då skulle jag testa att öka på mjölken igen. Dvs ta bort och se om de försvinner, försvinner de så kan man testa att återinföra mjölk lite igen lite långsamt för att se om de återkommer.

Försvinner de av kombinationen mjölkfritt och kortison, men sen blossar upp igen trots mjölkfritt så snart man slutar smörja med kortison så kan man anta att det var kortisonet som hjälpte för stunden och att det är något annat än mjölken som orsakar eksemen, ensamt eller ihop med mjölk (tex ägg, kombinationen mjölkallergi och äggallergi är rätt vanlig - mjölk och ägg är de klart vanligaste allergierna hos bebisar & småbarn, men även soja är vanlig i kombination med mjölkallergi).
  • Miralicia
    2Fina skrev 2010-12-27 20:48:02 följande:

Tack så var det ja!

Nu är jag less igen, han har senaste fyra kvällarna varit skitjobbig att somna nu duger inte ens att stå och vagga honom utan han ylar hela tiden.... bröstet duger inte, vagnen duger absolut inte, ligga på golvet duger inte... och inte att bli buren... så less

Ppå nätterna får vi också stå och vagga honom, nu har min rygg brakat ihop så det går bara inte att lägga ner honom lugnt i sängen efter att han somnat, inatt fick maken ta honom efter några försök och han vaknade varje gång då det hugger i min rygg så det inte funkar att lägga ner honom lugnt... Det kan ju inte anses vara normalt att ha det på det här viset?? Gråter

Jag har inte hunnit läsa så noga i tråden senaste dagarna, men hur gammal är han?
    LadyM skrev 2010-12-27 18:08:59 följande:

Darling Pink: Min lille knatte tar inte flaska och jag gör mer "grötaktig" ersättning till honom som jag ger med sked - blandar vatten, maizena och pulverersättning och kokar ihop. Sen brukar jag göra polentagröt också, där jag blandar i ersättningspulvret med polentagryn och vatten. Blir lite mer spännande konsistens eftersom det är gryn, men det fastnar också överallt! Haha!

Ramlade precis in i denna tråden (som tur är!) har precis fått veta att min lille (4 mån) har kraftiig ägg & mjölkallergi. Jag har varit mjölkfri i 1 månad nu, trodde att alla hans eksem i ansiktet skulle bli bättre men det har de inte blivit det minsta. Har behandlat med kortison i 4 omgångar nu, det kommer tillbaka varje gång så fort jag avslutar behandlingen. Rynkar på näsan 

Ska ta och läsa tillbakai tråden nu och se vad ni har för erfarenheter av det här allergiträsket! Glad

Och till er båda:  Som jag (lite trött just nu) uppfattar det så ammar ni båda, eller hur?

Min första tanke vad gäller er båda två är att det kanske skulle kunna vara något mera som era barn inte tål än bara mjölk (och ägg i Lady Marmalades fall).

Om ni är helt säkra på att ni inte har missat något som innehåller mjölk så skulle jag fundera på om det kanske skulle kunna vara något mera som era barn inte tål, fundera över/kolla igenom allting noga - tex det är inte så att ni använder Zendiums tandkräm när ni borstar tänderna? (Alla Zendiums vuxentandkrämer innehåller colostrum, vilket är råmjölk från kossor)

Så vad äter ni istället för mjölkprodukter nu när ni är mjölkfria? Min första tanke är att det skulle kunna vara soja - om det är så att ni använder er av sojabaserade produkter istället för mjölk (men även annars så kan soja och andra baljväxter finnas med dolt i en hel del produkter, i synnerhet baljväxtbaserade tillsatser som finns typ i allt). 
    Och i Darling Pinks fall så skulle även ägg vara tänkbart genom att du tex börjat äta mer produkter som innehåller ägg (tex majonnäs) när ni nu inte längre har med mjölk i kosten.

Att jag funderar i första hand på soja (och ev ägg) är för att mjölk och ägg är de klart vanligaste allergierna hos spädbarn och mellan soja och mjölk finns ytterligare en koppling (mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn utvecklar även sojaallergi - nämns lite olika siffror på olika ställen) genom att de har lite liknande proteinstruktur så att kroppen "tar fel" och typ korsreagerar på soja i tron att det är mjölk och även därigenom utvecklar sojaallergi. Och risken för att utveckla sojaallergi ska tydligen vara ytterligare lite större om man har både mjölk- och äggallergi innan har jag hört nån stans ifrån (som jag just i nuläget inte kommer ihåg varifrån).
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar