susieQ skrev 2010-04-16 21:43:39 följande:
Sonen reagerar på både Nutramigen och Profylac. Reaktionen är kratigare när han äter Profylac. Vi var inlagda på barnkliniken i början av veckan. Efter provokation med Nutramigen så fick vi Nutramigen AA. Problemet är att jag upplever att han reagerar lika på den som på vanliga Nutramigen. Därför har jag börjat fundera på om det är något annat innehåll i ersättningarna som är boven. Har tidigare misstänkt att han inte tål majs, men han verkar inte heller klara att äta Sinlac och då känns det ju troligt att det är sojasläktingen som är boven i det fallet. Ikväll har han haft världens reaktion och jag vet inte riktigt vad som är problemet. Just nu är vi nämligen fria från soja, ägg,vete och mjölk... Det är verkligen jobbigt att inte veta. Skulle så gärna vilja hitta en ersättning som funkar så att jag kan få bort amningen och sen på nåt sätt börja från noll med allting och kanske få lite svar... Tack för att du tog dig tid att svara!
Det här med att han tycks reagera på allt och ni vet inte riktigt vad.
nu vet jag inte hur långt det varit mellan de olika testerna/provokationerna men om ni var inlagda i början av den här veckan och då provocerade med vanlig Nutra så kan det mycket väl vara så att han inte har hunnit göra sig av med det och även att (som jag tolkar det) relativt nyligen testat Sinlac - att det varit många olika provokationer och misstänkta reaktioner.
Jag misstänker att hans immunförsvar, mage och tarmar etc (nu vet jag inte riktigt vad det är för typ av reaktioner som han får) är i lite allmänt uppror och reagerar på i princip allting som det utsätts för, men som han egentligen med hyfsat stor sannolikhet tål. Men att dessa ganska täta provokationer/tester med än det ena och än det andra gör att han kanske upplevs reagera även på Nutra AA på samma sätt som allt annat. Men att om hans kropp får en chans att kunna återhämta sig och läka så kan han nog klara mycket av vad ni upplever att han reagerar på nu.
Nu vet jag inte hur gammal din son är, men som jag tolkar det så ammar du (nästan) helt och du vill sluta amma och gå över helt till ersättning? Om jag var du skulle jag hålla mig lugn och låta det ta lite tid så att han får återhämta sig efter alla täta provokationer innan jag drar några närmare slutsatser om hur han tål nutra AA eller inte. Att ge det sådär 2-3 veckor som allra minst med att ge Nutra AA och om du ammar hålla dig till en strikt lågallergen kost under tiden och undvika allt misstänkt - alternativt att du testar att ge enbart nutra AA under 1-2 veckor för att se om det kommer till ett lite mer stabilt läge än nu för att bättre kunna utvärdera hur det funkar och under den tiden skulle du kunna fortsätta att pumpa en del för att upprätthålla bröstmjölksproduktionen så att du kan återuppta amningen senare om du vill det (och förhindra mjölkstockning).
Jag vet att K Kavats var i lite liknande situation med sin son - att han verkade reagera på allt, men när de kommit på vad det var han inte tålde och hade fått ett tag på sig att återhämta sig så hade han inga problem att äta sådant som de tidigare hade trott att han inte tålde.
Så ge han lite tid att kunna hitta ett hyfsat stabilt läge så att han kan få en chans att hinna återhämta sig lite, så kan det vara så att många reaktioner försvinner.