Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Pannacotta funkar utmärkt att göra med iMat eller kokosmjölk (smaksätt med lite kanel & kardemumma) och borde funka med GoGreens & icas havregrädde också, men de olika "visp-havregräddesorterna" funkar nog inte så bra eftersom de inte är avsedda för att kokas.

• Miralicia
    Miralicia skrev 2010-04-04 23:41:34 följande:
    Pannacotta funkar utmärkt att göra med iMat eller kokosmjölk (smaksätt med lite kanel & kardemumma) och borde funka med GoGreens & icas havregrädde också, men de olika "visp-havregräddesorterna" funkar nog inte så bra eftersom de inte är avsedda för att kokas.
    Ska du göra chokaldmousse med Carlshamns visp - se till det du blandar den med inte är för varmt - att om du smälter choklad att den får svalna först och blanda ner med de vispade äggen så att du bara vänder i grädde sist på slutet. Är det för varmt så kommer det med stor sannolikhet att skära sig.
  • Miralicia
    Winglur skrev 2010-04-11 14:51:07 följande:
    Hallå hallå! Svärfar kom hem häromdagen och berättade att han varit hos ett par bekanta med en mjölk allergisk son. Ganska kraftigt tydligen. Men, han kunde äta lagrad ost, typ grevé etc. Han sa att det är gjort på mjölk men att det inte finns någon mjölk kvar, då den varit lagrad så länge eller nåt liknande. Någon som hört eller vet något om det kan stämma? Det underlättar ju lite om vi vill göra gratänger osv menar jag... Sen tänkte jag på det här med läkarintyg och dagis. Hur sjutton får man det om det inte visar på några prick test och så? Nu är det inte många månader kvar till dottern börjar på dagis... :/
    Om man är laktosintolerant funkar det - inte om man är allergisk mot proteinet
  • Miralicia

Var lite enhänt nyss när jag skrev, så lite fortsättning på tidigare inlägget.

Möjligtvis att det kan ha att gör med vilken typ av mjölkprotein man är allergisk mot, ost är ju snudd på rent kasein medan vasslen försvinner under tillverkningen, så om det bara är vassleproteiner man inte tål, men att man tål kasein så kanske det kan gå om man klarar de rester av vassle som finns kvar.

Sammanlagt så finns det ett 20-tal olika proteiner i mjölk, och vanligtvis så är det 2 eller flera som man reagerar på.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-04-11 20:32:31 följande:
    Usch då, stackarn.. Japp, Altheran kan du blanda i risdryck!  Profylac och Althera är gjort på kasein som är lite lösande. Hoppas det funkar! Det finns ju även barn som inte tål dem pga mjölkproteinet och då får de äta Neocate. Kan vara bra att känna till. Låter som ni haft en jobbig tid. Men om han nu både är allergisk mot mjölk och ägg, så är ju risken att det är fler saker han är allergisk mot också. Ägg KAN man reagera luftburet på, kan vara bra att känna till. Min son är allergisk mot mjölk, ägg, soja och sojasläktingarna, vete, havre, råg, korn... Så han blev ju aldrig bättre även om vi fick bort vissa saker av det han inte tålde så var han ju aldrig bra förän vi fick bort allt. Så det är mycket lurigt med allergier! Hoppas han kryar på sig snabbt nu!
    Tvärt om, nutra är kasein medan Profylac & Althera är vasslebaserade {#lang_emotions_wink}
  • Miralicia
    JohannaL skrev 2010-04-11 19:53:28 följande:
    fick pepticate för att blanda välling med, men tjejens mage har pajat ihop igen av den, är dt evanligt tro? eler kan det finnas nått där hon reagerar på också? hoppas på svar
    Kavat skrev 2010-04-11 20:34:00 följande:
    Samma med det. Basen är ju mjölk, så visst kan en mjölkproteinallergiker reagera på den. Man brukar få testa 2 sorter (en gjord på vassle en på kasein) innan de skriver ut Neocate, som är helt fri från mjölkprotein. Så ring läkaren och hör hur ni ska göra.
    Den största skillnaden mellan pepticate & de andra hydrolyserade ersättningarna är att den även innehåller probiotika, liknande som sempers magdroppar och det gör inte de andra hydrolyserade ersättningarna.

Med Sempers magdroppar så står det på flaskan/i förpackningen att man ska börja med en droppe och sen succesivt öka för att magen ska vänja sig vid dem. Jag vet om flera som reagerat kraftigt på Sempers magdroppar med magknip, kräkningar etc när de råkat ge full dos redan från början istället för att börja med lite och succesivt trappa upp mängden. Så en egen privat tanke utifrån det (utöver att det kan vara som K Kavat skriver ovan att det är proteinrester av mjölken som hon reagerar på), är att hon reagerar på probiotikan som pepticaten innehåller nu innan hon har hunnit vänja sig vid den och det i så fall kommer att gå över när magen vänjer sig.
  • Miralicia
    FrökenLindström skrev 2010-04-12 10:48:21 följande:
    Nu är det dags för lillan att äta vanlig mat. Har någonstans sett en lista på saker som innehåller mjölk, alltså det var en lista med olika ingredienser som man kanske inte vet innehåller mjölk. Nu hittar jag inte den!! Någon som kan hjälpa mig och hitta den igen???
    här är en lista på beteckningar på mjölkprotein från min blogg
    utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar