• Loris

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Hej hej =)

Det vore roligt att komma i kontakt med några fler som väntar barn i augusti 2010 =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:34
    Nu är vi ett par blivande höstmammor som har hittat till tråden! Rubriken säger augusti men alla är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 14:50
    BF-lista:
    tuds, 1:a barnet, BF: 20 augusti
    Li81, 2:a barnet BF 23 augusti.
    Klaveret, 2:a barnet BF 26 augusti
    Loris, 2:a barnet BF 29 augusti
    Moyo, 2:a barnet, BF: månadsskiftet augusti/september
    Lisabettan, 3:e barnet, BF: början av september
    LindaMattias, 1:a och 2:a barnet BF:6 september
    shioo, 2:a barnet, BF 20 september
    Pencil, 1:a barnet, BF: månadsskiftet september/oktober
    Monchhichi, 2:a barnet, BF 6 oktober
    Lysa, 3:e barnet, BF: 21 oktober
    Nygga 2:a barnet BF 24:e september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 13:19
    Starla, 1:a barnet, BF 30 juli
    LauraMaria, 1:a barnet, BF: 12 augusti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 20:31
    BF lista i egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52460191.html

Glöm inte att lägga till ditt namn och BF om du inte står med :D

• Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
  • LindaMattias

Flera har skrivit om det här med sammandragningar. Dum fråga kanske, men hur vet man att man har det? Var har man det och hur känns det? Ibland känner jag som att mina bebisar vänder sig - det är väl de som rör sig och inte sammandragningar?

Andrenna - jag tror att alla bebisar rör sig olika mycket. i början kände jag bara en av mina, och då tänkte jag att den andra inte mådde bra, men de sa att en kan vara mer aktiv och en mer passiv.

Lite mys i soffan nu innan sängen väntar. Hoppas att ni haft en bra helg. Ser att Starka haft en aktiv helg. Känns härligt när man uträttat nyttigheter!

• Andrenna

LindaMattias: tackar för svaret. Jo, det borde ju vara så att barn rör sig olika mycket och i olika perioder. Men jag tycker bara man hör och läser överallt att alla barn rör sig så mycket o då blir jag orolig det är något galet med min lillgosse.

När det gäller sammandragningar så undrar jag också lite över det. Som jag hört det blir magen stenhård o det kan göra lite ont. Jag brukar ibland när jag är ute o motionsgår få ont på vissa punkter på magen. När jag sedan stannar av o vilar går det över. Min BM trodde det är sammandragningar jag får. I övrigt har jag inga sådana så vitt jag vet. Men jag tycker det är svårt att veta vad som är sammandragningar.

Hoppas alla haft en bra helg. Nu laddar jag för en ny arbetsvecka som visserligen är kortare än vanligt.

• Starla

LindaMattias, Andrenna: Jag kan bara tala för mig själv såklart men mina sammandragningar känns lixom i hela nederdelen av magen, alltså livmodern som drar ihop sig, den förbereder sig på det som komma skall. 

Magen blir hård precis som man läser om och ja... det känns som precis som det låter; en sammandragning, svårt att förklara. Det gör inte ont för mig iallafall, det är bara en sån konstig känsla. 
    Jag vet inte om det hjälper så mkt men så känns det för mig. {#lang_emotions_smile} 
    Min bebis rör sig också mest när jag ska sova... men de säger ju att de sover när man går omkring. Eller för den delen sover ganska mkt överhuvudtaget. Hon vill gärna hålla mig vaken med kickboxing på kvällarna och mornarna när jag helst vill somna om. En riktig buse!
    Nåja, nu ska jag också sova säng. 
  • Loris

God morgon tjejer! Hoppas alla har haft en trevlig helg! Jag måste få hålla med om att det är värt att lägga lite extra på just vagnen, i de flesta fallen får man nog vad man betalar för.. Vi köpte en ny focus duo från nätet för 3000 förra gången, många hade skrivit väldigt positivt om den, efter fem månaders sparsamt bruk så rasade hela chassit ihop, liggkorgen fick en stående lutning. Vi fick ett nytt, enligt företaget, ett förstärkt chassi, men jag vill absolut inte chansa på det igen. Att stå helt utan vagn i 3 veckor var väl inte heller drömmen. Den här gången köpte vi en crescent istället. ** välkommen till tråden Adrenna :)

• Moyo

Andrenna:
    Den här bebben tycker att det är roligast att sparkas när mamman vill vila. Det gungar väl så skönt när jag rör mig att han/hon passar på att sova då och när det sedan blir lugnt vill den ha mer vyssjande. Min dotter var precis likadan när hon låg i magen.
    Vissa säger att bebisen har samma dygnsrytm när de kommer ut som de har i magen, men det stämde inte på dottern (halleluja!). Hon väckte mig med sparkar på nätterna de sista månaderna i magen och sov sött hela dagarna men gick direkt över i normal rymt med långa nätter redan första veckan. Håller tummarna för en lika lyckad bebbe den här gången.

monchhichi:
    Lycka till på RUL idag!

Loris:
    Nyfiken på vilken läkare du fick träffa - låter som min...

Helgen har varit riktigt lyckad, det känns som om vi hunnit mycket. Ett par timmar i solen på lördag, en snabb tur till stan (och ett babyskydd rikare), middag hos svärisarna. Igår blev det bygge nästan hela dagen - vi började montera innertak redan klockan åtta och gav upp halv tre. Då hade vi hunnit nästan halva innertaket (stötte på problem som ska få ligga och mogna till nästa helg) och börjat lägga golvet i allrummet. Snart, snart, snart kommer lillan att få eget rum!

Idag blir det en tur till stan på klädjakt. Vi blev bjudna på finfest och mina gamla gravikläder känns inte som om de passar in i "definitivt kostym-men-skulle-man-följa-konventionen-så-skulle-det-vara-frack-sällskapet". Gruvar redan och har bara två veckor på mig! Tur att mormor möter upp så lillan har någon att roa sig med och tur att tunikor är på modet så man kan fynda något i ordinarie klädsortiment med lite tur.

Var handlar ni era gravidkläder? Jag kan inte komma på fler än H&M, lilla Mirakel och P.op...

Loris:
    Jag håller med om att vagn är viktigt - helt klart den barngrej man använder mest och längst. Jag är riktigt nöjd med vår Emmaljunga, så får syskonvagnen spel så har i alla fall bebben ett sjysst åk.

• Starla

Moyo: En till med en massa byggandet som måste bli klart innan bebis kommer! Snacka om att man har en deadline att hålla! {#lang_emotions_wink}

Jag har bara köpt kläder på H&M, känns lite tråkigt ibland då jag tycker att utbudet är litet men samtidigt vill jag inte lägga ut en förmögenhet på kläder som inte kommer att användas så mkt. 
    Är ingen säljapåtradera-freak heller så... försöker köpa kläder som funkar även efter graviditeten. 
    Har funderat på att kika lite på lilla Mirakel efter någon ammningsBH dock. Av det jag har sett på nätet så har de ju en del fina lite finare kläder.
    Men det är knepigt... bara för att man är gravid så ser ju inte alla likadana ut, har svårt att hitta nederdelar i vanliga fall och inte blev det bättre nu. Mjukisbyxor har blivit min bästa vän, sad but true. {#lang_emotions_undecided} Jag hoppas du hittar nåt! 
    monchhichi: Hoppas det går bra idag, så spännande!
    Loris: Oj! Det lät inte det minsta bra det där. Är glad över att vi bestämde oss för att köpa en ny. Min svärmor verkar dock inte lika glad av någon konstig anledning. Vänta bara tills hon ser att den olika nyanser av grön, då kommer hon att smälla av. haha!
    Ha en bra måndag! 
  • tuds

Jag ser att ni skrivit om sammandragningar. Förut trodde jag att jag hade det, men nu funderar jag på om det inte är bebisen jag känner istället. Plötsligt blir det hårt och spänt i magen, men det kan vara antingen nedåt eller åt höger till exempel, och håller man handen mot känner man att det är en knöl där. Efter en kort stund sjunker den undan. Jag tror att det är bebisen som tar spjärn ordentligt och pressar ut rumpan eller huvudet för att sen glida iväg igen {#lang_emotions_laughing}.

Jag är rätt kort och har ganska kort överkropp, och nu när bebisen bör vara runt 35 cm i utsträckt läge känns det som att det börjar bli lite trångt. Om jag äter lite för mycket blir det lite tyngre att andas och det är ju inte konstigt eftersom det finns mindre plats för lungorna nu.

Vi har nog börjat acceptera att vi antagligen inte hinner flytta innan bebisen kommer. Vi får väl försöka göra det så bra som möjligt i vår nuvarande lägenhet - han behöver ju inte ett eget rum från början även om jag gärna vill inreda ett barnrum, och han ska ju inte gå ut och leka själv än på länge (vi bor i stan vid en ganska hårt trafikerad väg utan innergård eller dylikt). Men det hade ju varit jätteskönt med en trea eller större istället för vår tvåa. Inte minst för att hans saker tar en massa plats.

• tuds

Jag såg förresten att butiken Lilla Mirakel ska upphöra! De har 20 % på allt i butiken. Jag har ju presentkort där så jag får väl skynda mig att köpa något innan de är borta.

• Starla

tuds: Det låter som livmodern, den blir hård och släpper sedan efter igen när sammandragningen är över. Min livmoder ligger lite mer åt högersidan. Men du kan ju såklart ha rätt.  Jag är inte den som är den! {#lang_emotions_wink}

Tänk bara på att man ska varva ned lite om det är sammandragningar tills det har släppt igen. De känns mer och mer ju längre man är gången också... i början känner man dem knappt. 
    Lilla Mirakel upphöra?! Ååh.. typiskt. Då måste man antagligen vara snabb. Å här sitter man och är halvkrasslig. Attans!
  • tuds

Jaså, ja det kanske är sammandragningar då. Jag kan inte allt sånt {#lang_emotions_tongue_out}

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)