Inlägg från: FruNaftra |Visa alla inlägg
  • FruNaftra

Carlanderskatöserna del 19

Vädur 78 skrev 2010-10-05 09:57:23 följande:
    Man sprayar i ca 2 veckor för att bli nedreglerad(komma i klimakteriet) och sen kör man igång med sprutor.
    De kör nog mer och mer korta metoden den är mer skonsam för kroppen men sen kan det ju vara så att det finns de som får bättre resultat med långa metoden
    Ja precis. Jag kan visa en liten jämförelse för dig, Lilla fröet:

Min första IVF var enligt det långa protokollet, dvs jag nedreglerades med nässpray.
    Vi fick ut 16 ägg, 8 befruktades, 2 kunde frysas in. Båda eskimåer gav graviditet men bara den sista resulterade i bebis.

Min andra IVF var enligt det korta protokollet, dvs jag började injicera direkt.
    Vi fick ut 10 ägg, 9 befruktades och 6 kunde frysas in.

Ganska stor skillnad för mig, som du ser. Långa metoden gav fler ägg men de hade inte alls samma kvalitet som vid den korta metoden. Hög kvalitet på äggen medför att fler kan befruktas och delar sig och blir så starka att de kan frysas ner.

Neg ÄL-test idag igen. Hoppas det händer något i morgon...
  • FruNaftra

Kryddan: Det är väl lite bitterljuvt att känna sådana symptom eftersom det lika gärna kan tyda på ett plus   Jag håller tummarna stenhårt för dig. Lång tid kvar till TD. Var det blasto du fick tillbaka? Då kanske det är BIM-dags snart?

Apropå det där med att tappa håret så låter det logiskt att det både hänger ihop med stress och hormoner (även om jag tror att stress och hormoner är tämligen förenat med varandra). Många tappar håret några månader efter förlossning. För mig dröjde det 7 månader efter förlossning - när jag hade börjat spruta. Kanske var det hela IVF-starten som utlöste det hela hos mig. Det är så individuellt. Snart korkar jag väl igen hela avloppssystemet här i hyreshuset   Mitt håååååååååår. Kom tillbaka!!!!!!

Får jag ställa en födelsedagsrelaterad fråga?
    Min man fyller år på torsdag och i morgon måste jag fixa allt och komma fram till vad jag ska laga för middag på kvällen. Det blir bara vi två av ren tradition. Har ni några tips på vad man kan bjuda på för gott som inte tar för lång tid att laga och sin inte är snordyrt? Gärna något med ost.....han älskar ost Jag har så dålig fantasi

• FruNaftra

Kryddan, ojojoj....vad gott det lät. Kyckligen låter ju kanongod...den blir det nog
    Jag ska bara ge kycklingen en stekyta innan jag häller på balsamvinägern? Då ska alltså kycklingen kokas i balsamvinäger? Och sen häller jag av det?

Men då borde du ju kunna testa snart om mensen inte dyker upp. Spännande

• FruNaftra
    Lilla fröet skrev 2010-10-05 14:02:58 följande:
    ja, det e ju lite skillnad, har precis vart o hämtat alla mediciner, har lite halvsvårt å veta exakt vad jag ska göra med allt, men det ger sig nog jag e ju inte så förtjust i sprutor så min man får ta den biten.

Dom sa att dom inte visste ännu vilken dag man skulle sätta in, dag 2 eller eventuellt 5-6. På pappret vi fick så stod det att bm skulle va 4/11 men enligt min vanliga beräkning så ska det vara den 30/10, men det ändras kanske iom alla sprutor o hormoner?
    Testdag kommer alltid vara 14 dagar från återföringen så CA struntar i när din BIM är. Din kropp kommer vara lite ur spel under behandlingen så du kan inte vara säker på när mensen ska komma. Sen är jag inte säker på om testdag kommer vara efter 14 dagar även om det är en blastocyst. Har minne som en guldfisk  

Om jag inte minns helt fel så är det något större chans att lyckas vid blastocyståterföring jämfört med återföring av 2-dagarsodlingar (jag lyckades inte bli gravid med 2-dagarsodlat men med blastocyster gick det båda gångerna). Fråga om det ifall de vill återföra 2-dagarsodlat embryo.
  • FruNaftra
    Lilla fröet skrev 2010-10-05 14:17:02 följande:
    jag ska ta en spruta i 5 dagar sen en till i ytterligare några dagar o sen en till tror jag det va, o sen en massa vagitorer, va va det bra till? Missfall eller va det för att det skulle hjälpa till o fåsta bättre? Jag har ju tusen frågor som jag självklart inte hade kommit på i morse när hon ringde därifrån det gick ju så snabbt allting så man va inte riktigt beredd, hade inte ens ivf i tankarna så
    Vagitorierna ger dig en hög dos kvinlig könshormon vilket ska göra att din kropp blir mer mottaglig för en graviditet. Sånt sätts ju lite ur spel under hormonbehandlingen.

Tycker det är super att CA vill ha vagitorier före gelen som andra kliniker kan ge. Det är bättre resultat med vagitorierna eftersom de har en högre dos kvinnohormon.
  • FruNaftra

Tack för förtydligandet Vädur.
    Aboslut är det bättre att krångla med vagitorierna om det ger bättre resultat. Göran sa att det fanns en studie som tydde på att gelen gav sämre resultat än vagitorierna + att man ska behöva ta dubbel dos av gelen om den ska verka bra. Jag fick ju inte dubbel dos vid min första IVF. Nu i efterhand fattar jag inte alls varför....tänk om det var därför försöket misslyckades??? Tydligen fick jag den gelen för att företaget som producerar gelen sponsrade studien.

Lilla fröet, kort protokoll alltså. Vad bra. Då kommer du inte nedregleras utan du kommer börja injicera direkt. Behandlingen kortas med typ 2-3 veckor så det är ju superbra   Plus att du slipper riskera att bli en klimakteriekossa...MUUUhh 

• FruNaftra
    Fylgja skrev 2010-10-05 17:31:14 följande:
    Nja, jag brukar liksom steka kycklingen nästan klar, eller helt klar lite beroende på hur nojig jag är, och sedan hälla på en skvätt balsamvinäger. Osäker på måtten..men gissningsvis någon matsked eller två till ett par filéer. Det bränner ganska fort så man får hålla lite koll:röra runt i pannan så att kycklingen får suga åt sig vinägern och inte pannan! Det blir inte direkt någon vinäger att hälla av, den fastnar på kyckling och i pannan.

Just när man hällt på vinäger luktar det rätt illa, men det blir supergott. Smakar inte vinäger, bara mer kyckling på något sätt.
    Tack  
    Herre guuud vad det vattnas i munnen av att läsa ditt inlägg. MmMMM...
    Är det rödvin eller vitvinsvinäger man ska använda?
  • FruNaftra
    42an skrev 2010-10-05 17:51:40 följande:
    Hej, på er, 2 av mina 3 ägg var befruktade och pigga imorse, hoppas att de fortsätter så!

Kryddan: Oralgutan behöver inte ligga i kyl, däremot gonalF och ovitrelle.
    GRATTIIIIIIIIS    Underbart att höra!!!
  • FruNaftra

Kryddan: check!

Calcaneus: Låter som en himlans bra idé tycker jag. Om amningen funkar! Annars kanske man kan lägga av tidigare. Jag ammade tills lillan var 6 månader och sen gick vi över till flaskan. Funkade skitbra och maken kunde gå in och ta lika stort ansvar för matningen också så man fick sova   Klart du ska använda så många eskimåer som möjligt. De ligger ju där och väntar på dig...ditt lilla fortbollslag

• FruNaftra

Akita, tyvärr kan jag inte svara på din fråga. Ta frågan till CA så kan de säkert ge dig bra information. Sydney, men urs vad jobbigt. Jag tror också att det bara finns kosttillskott som hjälper men eftersom det hjälper "inifrån" så tar det nog ett tag för det att verka. Är du tunnhårig från början? Lilla fröet, vi kör på som vanligt eftersom vi har så dåliga chanser att lyckas normal väg. Och skulle det bli tvillingar så känns det inte som världens ände Mom70, hur många doser säger CA att du ska ta av gelen per dag? Enligt Göran är 1 dos per dag för lågt. Utgår man från denna dosering så har vagitorierna gett bättre resultat. Anledningen till varför han sa detta var för att jag hade kvar gel hemma och frågade varför jag inte lika gärna kunde ta den istället för att hämta ut 10 paket vagitorier. Han verkade då allmänt skeptisk till gelen. Bra att du frågar. Berätta så fort du vet något.

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19