Inlägg från: FruNaftra |Visa alla inlägg
  • FruNaftra

Carlanderskatöserna del 19

Lycklig vill ha mer, ja det var mensen sa Torbjörn över telefon nyss. Jag uppfattade det inte om det var suprefacten som gjorde att den kom tidigare eller om det var svullnaden. Men det känns inte så viktigt att veta just nu känner jag. Vi fick 5 fina blastocyster till frysen!!! Hurra!!

Några embryon skulle odlas vidare en dag och så skulle de se på dom i morgon om de skulle vara tillräckligt starka, men han sa att det inte var så mycket att hoppas på. 5 stycken är jag sjukt nöjd med och mer än vad jag vågat hoppats på (sist fick vi ju bara 2 till frysen).

Han ville att jag skulle komma in på onsdag för VUL så får vi se om svullnaden har gått tillbaka. Har den inte det så kommer kanske ägglossningen strula och då blir det ingen återföring denna månad. Så jag ska försöka vila och ta det lugnt så mycket det bara går. Vill helst inte vänta en månad till.

Akita06, min mens var också ganska sen när jag sprayade. BM sa att de kunde göra något åt det hela om mensen inte skulle komma innan en viss dag. Vad har de sagt till dig?
  • FruNaftra
    calcaneus skrev 2010-09-25 12:30:16 följande:
    Fru Naftra: Vad kul att det blev så många! Vi fick ju FYRA till efter en extra dags odling så jag hoppas på fler för er också. Vad kul att de inte givit upp hoppet om FET redan nästa ÄL, när jag var i det läget var det helt uteslutet utan de var helt inställda på att det skulle gå en helt opåverkad cykel före FET. (Och så kom semestern precis lagom till ÄL och nästa ÄL kom så att återförandet skulle ha blivit dagen innan de öppnade Skrikandes, därför har vi inte kommit igång förrän nu) Undrar om det är för att jag går hos distansgyn eller för att de bedömde mig som ännu mer svullen?
    Wow....4 är ju sanlöst bra. Helt otroligt bra resultat. Det vore himla trevligt att få fler till frysen men inget jag vågar satsa något på. Men tänk vad otroligt att slippa gå igenom IVF igen. Inga fler hormoner eller ÄP. Vilken dröm!

Men det låter du som att du har haft en jäkla otur bara och att det  är anledningen till varför du inte fått någon FET (eftersom CA var stängt)....? Blä...inge skoj.
    Var du på kontroll efter ÄP för att se om svullnaden gått ner?
  • FruNaftra
    akita06 skrev 2010-09-25 14:24:25 följande:
    Min bm har inte sagt någonting utan bara att jag skulle höra av mej när mensen kommer men även om den inte kommer inom 2 veckor. Får ju ringa på måndag. Vill verkligen dra ut på sprutstart ytterligare 1 vecka. Men vad jag kan förstå så kommer det att göra det om inte blödningen behagar komma innan måndag.
    Så trist att behöva fortsätta spraya   Jag fick också dra ut på det eftersom sprayandet krockade med jul och allt det där. Blä. Du kan ju alltid ringa dit nu och tala in på telefonsvarare och så ringer de upp dig i morgon och kanske kan ge råd. Fasen vad konstigt med mensen...men den borde verkligen komma vilken sekund som helst nu.
  • FruNaftra
    calcaneus skrev 2010-09-25 15:52:38 följande:
    Fru Naftra: Jag var inte på någon efterkontroll, men eftersom de sa från början att det skulle gå en hel månad och det sedan gick två till var det ju knappast något att kolla. Jag tycker också att jag hade otur med semestern och så, men jag kan samtidigt inte med att gnälla, jag menar, jag hade ELVA i frysen, inga biverkningar av varken sprutor eller överstimulering och en son. Då KAN man inte gnälla över ett par månaders extra väntan. En sak är att vänta i ovisshet, det tar ju på krafterna (som ruvning) men att vänta över semestern... bah!
    Jag tycker det är så konstigt att de sa 1 månad till dig från början. Varför dra ut på lidandet mer än absolut nödvändigt....
    Vem hade du som läkare som bestämde detta?
  • FruNaftra

Tack för gratulationerna!
    Danei, håller tummarna stenhårt för dig!!!

Cotton, du har så himla rätt i det du skriver. Man längtar så enormt även om man bara bestämde sig för en kort stund sedan. Det är en sån kärlek som driver en så man skulle kunna gå hur långt som helst, men för varje steg man tar så vill man gnälla. Det är ens rättighet som tvingas gå genom IVF, tycker jag

Tänk om man blev gravid NU, då slipper man sitta på jobbet och halvsova och må illa och kuta på toa och spy som en kalv (och samtidigt försöka spy så ingen hör det). Hade varit mycket bättre om man kunde skämma ut sig så här hemma istället och sen komma tillbaka till jobbet med en härlig kulmage och nya friska tag (tills det är dags att gå hem igen några månader senare..haha)  

• FruNaftra
    Släggan skrev 2010-09-25 21:30:26 följande:
    Fru Naftra: Vilken lättnad för er att veta att ni har 5 fina blastar som ligger och väntar. Grattis!

Fick mens idag....eller vad är det ni kallar det när man sprayar? Har tid för VUL den 4/10 efter 2 veckors sprayande. Är det vanligt att man får börja med sprutor efter det?

MOM70: bruttolöneavdrag....hur fungerar det?
    Vad skönt att blödningen har kommit. Det brukar ju betyda att man är helt nedreglerad men de vill alltid götra en kontroll innan sprutstart för säkerhet skull. Du borde nog få börja spruta direkt efter kontrollen

Bruttolöneavdrag fick jag för vår första IVF men blev nekade för våra andra försök på grund av att idioterna på lönekontoret helt enkelt är för lata. Bruttolöneavdrag är en skattelättnad på den summa på din lön som motsvarar kostnaden för IVF/FET. Säg att IVF kostar 30 000, då slipper du betala skatt för den summan på din lön. Det är en redig summa med tanke på att vi betalar 30% skatt.  Så ja, 10 tusen i kostnadslättnad blir det ju i detta fall. Satans mycket pengar! Så jag rekommenderar alla att fråga sin arbetsgivare om de kan gå med på att bevilja detta. Det kostar nämligen inte arbetsgivaren någonting att göra detta eftersom de själva slipper betala skatt. Den enda kostnaden som finns i detta är merjobbet hos löneavdelningen för att administrera detta avdraget. Vissa arbetsgivare tycker inte det är värt besväret eftersom de inte fattar hur det ska gå till. Men jag gjorde mycket åt min löneadministratör och därför hade de inte hjärta nog att säga nej till mig först. Jag skrev ut en massa information från skattemyndighetens hemsida och lämnade över. Jag tjatade och tjatade, förklarade och förklarade. Det funkade....en stund...tills de insåg att de skulle behöva göra en rutin av detta eftersom fler också skulle börja fråga. Då sa de blankt nej tillslut.
  • FruNaftra
    calcaneus skrev 2010-09-25 22:27:15 följande:
    Jag antog att de alltid väntade en hel månad efter Suprefact så jag frågad inte. Alla lät som om det var det vanliga... Det var Torbjörn som gjorde ÄP så han kanske bestämde? Kanske i samråd med distansgyn? De verkade förvånade över att jag inte hade besvär av överstimuleringen så jag trodde att det var rutin. Jag tänkte att det kanske känns värre att vara överstimulerad om man inte har varit gravid tidigare och på så sätt töjt ut vävnaden i buken? Fria fantasier, jag hade hur som helst inga problem.

Upptäckte att jag skrev fel, vi hade ju tolv i frysen. Elva kvar... Då kan man ju som sagt inte klaga.
    Ansvarig läkare för mig är Göran men Torbjörn var den som gjorde ÄP + ringde idag och berättade om hur vi ska gå vidare. Jag var noga med att berätta att jag mår jättebra, när han ringde. Kanske var det det som gjorde att han tyckte det kunde vara värt att göra den här kontrollen. Sen är det säkert så att det blir lite extra strikt om distansgyn är inkopplat. Det kanske är enklare att sätta upp en rak metod från början istället för att känna sig fram....kan bli rörigt när flera kliniker är inblandade.

12...jisses....du har ju ett fotbollslag i frysen som väntar på dig  
  • FruNaftra
    Vädur 78 skrev 2010-09-26 10:37:47 följande:
    har läst i kapp lite nu, men orkar inte kommentera allt, kramar om alla istället!
    Hemma efter en vecka i Spanien och åkte tyvärr på matförgiftning i fredags, så mår fortfarande dåligt
    Näää men gud vad tråkigt att höra   Kram på dig och ta hand om dig
  • FruNaftra
    Vädur 78 skrev 2010-09-26 12:28:00 följande:
    Tack vännen, har fått i mig lite Proviva, fil och Resorb nu i alla fall och känner mig lite piggare nu
    Grattis till fint förråd i frysen, synd att det inte blev något ET nu, men hur snabbt kan du få göra det??
    Hur är det med din rygg? Kram
    Skönt att det går åt rätt håll. Fil är verkligen bra att ha ibland
    Hur var resan annars?

Jag ska in till CA på onsdag och så får Torbjörn ta ställning till om han tror att vi kan göra återföring nu direkt. Beror lite på om svullnaden har gått ner...har den inte det så trodde han inte att det skulle bli någon ägglossning.

Ryggen är fortfarande strulig. Liiiite bättre kanske, men inte mycket. Jag har kunnat ta Voltaren nu efter ÄP (eftersom det ändå inte skulle vara någon återföring) och den värktabletten har alltid varit bra för min rygg.

KRAM!!
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19